REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sylwester 2010 z kasą fiskalną - czyli jak wejść w Nowy Rok 2011 z nowymi stawkami VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od północy 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będą nowe stawki w podatku VAT. Podatnicy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących (tzw. kas fiskalnych) będą mogli kontynuować prowadzoną sprzedaż pod warunkiem wprowadzenia do funkcjonujących kas nowych stawek VAT. Praktyczną radą może się okazać uruchomienie po północy rezerwowych kas fiskalnych, w których już wcześniej wprowadzono stosowne zmiany, bo nie do każdej kasy zdąży tej nocy dojechać serwisant.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (art. 111), jak też rozporządzeń wykonawczych dotyczących kas rejestrujących nakładają na coraz to szersze grupy podatników obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek ten ma charakter bezwzględny, co oznacza, że gdy podatnik zacznie dokonywać sprzedaży za pośrednictwem kasy musi przy jej użyciu konsekwentnie ewidencjonować swoje obroty.

Bezwzględność oznacza również to, że w przypadku, gdy ewidencjonowanie na kasie nie jest możliwe nie powinna być prowadzona żadna sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania.

Zasadą jest posługiwanie się przez podatnika w miejscu prowadzenia działalności jedną i tą samą kasą fiskalną. Ustawodawca co prawda umożliwił podatnikowi korzystanie z kasy rezerwowej jednakże wyłącznie w sytuacji, gdy prowadzenie ewidencji w kasie podstawowej z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe.

REKLAMA

Powyższe regulacje są bardzo restrykcyjne i nie przewidują żadnych odstępstw od przedstawionych reguł. W praktyce zaś występuje szereg sytuacji, w których podatnicy przez tak skonstruowane przepisy mają szereg trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Zauważmy, że nie każdego podatnika stać na zakup kasy rezerwowej. W sytuacji zatem, gdy prowadzenie ewidencji w kasie podstawowej z przyczyn niezależnych od niego nie jest możliwe musi zrezygnować z prowadzenia sprzedaży do czasu naprawienia kasy.

Wiąże się to w większości przypadków ze zmniejszeniem obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli zaś wyobrazimy sobie, że taka sytuacja dotyczy podatnika prowadzącego jedyny sklep spożywczy w małej miejscowości - taka przerwa w prowadzeniu działalności - dotyka też bezpośrednio jego klientów.

Kasy fiskalne 2011

Dużym utrudnieniem dla podatników ewidencjonujących obroty przy zastosowaniu kas rejestrujących jest także kwestia zmian w przepisach podatkowych dotycząca stawek VAT. Bez wątpienia jest to kwestia niezależna od woli i działania podatnika.

Zauważmy, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będą nowe stawki VAT. Niektóre grupy podatników (zwłaszcza prowadzący działalność w zakresie handlu i gastronomii) zmierzą się z trudnościami już w noc sylwestrową 2010/2011. Po północy muszą bowiem ewidencjonować sprzedaż w/g nowych stawek. Ustawodawca nie ułatwił zadania tej kategorii podatnikom - przepisy przejściowe nie zawierają żadnej regulacji w tym zakresie.

Trudności zaś tacy podatnicy będą mieli wiele. Podatnicy, którzy posiadają kasy rezerwowe - mają wątpliwości, czy możliwe jest przestawienie w tej kasie stawek podatkowych wcześniej i ewidencjonowanie obrotów po północy na tej właśnie kasie wg nowych stawek VAT. Wydaje się, że jest to dobre rozwiązanie.

Podatnicy, którzy takich kas nie mają zastanawiają się jak ewidencjonować sprzedaż po północy, czy jest to w ogóle dopuszczalne bez wprowadzenia nowych stawek? Oczywiście nie jest dopuszczalne.

Wszyscy zaś podatnicy zastanawiają się czy wystarczy serwisantów, by dokonali przestawienia stawek VAT, a tym samym umożliwili podatnikom prowadzenie działalności w świetle nowej regulacji prawa. To pytanie jest również retoryczne, bo z pewnością nie wystarczy. Tym niemniej można samemu dokonać wprowadzenia do kas nowych stawek VAT - trzeba tylko wcześniej zapoznać się z instrukcjami i zaleceniami producentów.

Zdaniem Ministerstwa Finansów kasy fiskalne są technicznie przygotowane do takiej operacji. Rozporządzenie ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) przewiduje, że kasy rejestrujące umożliwiają ewidencjonowanie obrotów i kwot podatku należnego nawet w warunkach wprowadzenia 7 stawek podatkowych oraz dają możliwość dokonania 30 zmian stawek.

Minister Finansów uważa, że do operacji zmiany stawek podatkowych użytkownicy kas powinni organizacyjnie przygotować się wcześniej. Zmiana stawek dla większości z nich, po zapoznaniu się z instrukcją obsługi lub odbyciu uzupełniającego umiejętności przeszkolenia, nie powinna stanowić problemu. Część podatników mająca podpisane umowy o stałej obsłudze serwisowej będzie mogła dokonać tych operacji na warunkach przewidzianych w umowie (z odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację poselską nr 17402 z 31 sierpnia 2010 r.).

Szkoda jednak, że ustawodawca wprowadzając zmiany do ustawy o podatku VAT nie rozważył potrzeb zmian regulacji dotyczących kas.

Rozwiązaniem wielu problemów podatników byłoby wprowadzenie do przepisów klauzuli, która wskazywałaby na możliwość dokonywania sprzedaży z pominięciem kasy, gdy z powodu wyjątkowych okoliczności nie jest to możliwe i pod warunkiem prowadzenia ewidencji w papierowej formie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA