REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sylwester 2010 z kasą fiskalną - czyli jak wejść w Nowy Rok 2011 z nowymi stawkami VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od północy 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będą nowe stawki w podatku VAT. Podatnicy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących (tzw. kas fiskalnych) będą mogli kontynuować prowadzoną sprzedaż pod warunkiem wprowadzenia do funkcjonujących kas nowych stawek VAT. Praktyczną radą może się okazać uruchomienie po północy rezerwowych kas fiskalnych, w których już wcześniej wprowadzono stosowne zmiany, bo nie do każdej kasy zdąży tej nocy dojechać serwisant.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (art. 111), jak też rozporządzeń wykonawczych dotyczących kas rejestrujących nakładają na coraz to szersze grupy podatników obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek ten ma charakter bezwzględny, co oznacza, że gdy podatnik zacznie dokonywać sprzedaży za pośrednictwem kasy musi przy jej użyciu konsekwentnie ewidencjonować swoje obroty.

Bezwzględność oznacza również to, że w przypadku, gdy ewidencjonowanie na kasie nie jest możliwe nie powinna być prowadzona żadna sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania.

Zasadą jest posługiwanie się przez podatnika w miejscu prowadzenia działalności jedną i tą samą kasą fiskalną. Ustawodawca co prawda umożliwił podatnikowi korzystanie z kasy rezerwowej jednakże wyłącznie w sytuacji, gdy prowadzenie ewidencji w kasie podstawowej z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe.

Powyższe regulacje są bardzo restrykcyjne i nie przewidują żadnych odstępstw od przedstawionych reguł. W praktyce zaś występuje szereg sytuacji, w których podatnicy przez tak skonstruowane przepisy mają szereg trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Zauważmy, że nie każdego podatnika stać na zakup kasy rezerwowej. W sytuacji zatem, gdy prowadzenie ewidencji w kasie podstawowej z przyczyn niezależnych od niego nie jest możliwe musi zrezygnować z prowadzenia sprzedaży do czasu naprawienia kasy.

Wiąże się to w większości przypadków ze zmniejszeniem obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli zaś wyobrazimy sobie, że taka sytuacja dotyczy podatnika prowadzącego jedyny sklep spożywczy w małej miejscowości - taka przerwa w prowadzeniu działalności - dotyka też bezpośrednio jego klientów.

Kasy fiskalne 2011

Dużym utrudnieniem dla podatników ewidencjonujących obroty przy zastosowaniu kas rejestrujących jest także kwestia zmian w przepisach podatkowych dotycząca stawek VAT. Bez wątpienia jest to kwestia niezależna od woli i działania podatnika.

Zauważmy, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będą nowe stawki VAT. Niektóre grupy podatników (zwłaszcza prowadzący działalność w zakresie handlu i gastronomii) zmierzą się z trudnościami już w noc sylwestrową 2010/2011. Po północy muszą bowiem ewidencjonować sprzedaż w/g nowych stawek. Ustawodawca nie ułatwił zadania tej kategorii podatnikom - przepisy przejściowe nie zawierają żadnej regulacji w tym zakresie.

Trudności zaś tacy podatnicy będą mieli wiele. Podatnicy, którzy posiadają kasy rezerwowe - mają wątpliwości, czy możliwe jest przestawienie w tej kasie stawek podatkowych wcześniej i ewidencjonowanie obrotów po północy na tej właśnie kasie wg nowych stawek VAT. Wydaje się, że jest to dobre rozwiązanie.

Podatnicy, którzy takich kas nie mają zastanawiają się jak ewidencjonować sprzedaż po północy, czy jest to w ogóle dopuszczalne bez wprowadzenia nowych stawek? Oczywiście nie jest dopuszczalne.

REKLAMA

Wszyscy zaś podatnicy zastanawiają się czy wystarczy serwisantów, by dokonali przestawienia stawek VAT, a tym samym umożliwili podatnikom prowadzenie działalności w świetle nowej regulacji prawa. To pytanie jest również retoryczne, bo z pewnością nie wystarczy. Tym niemniej można samemu dokonać wprowadzenia do kas nowych stawek VAT - trzeba tylko wcześniej zapoznać się z instrukcjami i zaleceniami producentów.

Zdaniem Ministerstwa Finansów kasy fiskalne są technicznie przygotowane do takiej operacji. Rozporządzenie ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) przewiduje, że kasy rejestrujące umożliwiają ewidencjonowanie obrotów i kwot podatku należnego nawet w warunkach wprowadzenia 7 stawek podatkowych oraz dają możliwość dokonania 30 zmian stawek.

Minister Finansów uważa, że do operacji zmiany stawek podatkowych użytkownicy kas powinni organizacyjnie przygotować się wcześniej. Zmiana stawek dla większości z nich, po zapoznaniu się z instrukcją obsługi lub odbyciu uzupełniającego umiejętności przeszkolenia, nie powinna stanowić problemu. Część podatników mająca podpisane umowy o stałej obsłudze serwisowej będzie mogła dokonać tych operacji na warunkach przewidzianych w umowie (z odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację poselską nr 17402 z 31 sierpnia 2010 r.).

Szkoda jednak, że ustawodawca wprowadzając zmiany do ustawy o podatku VAT nie rozważył potrzeb zmian regulacji dotyczących kas.

Rozwiązaniem wielu problemów podatników byłoby wprowadzenie do przepisów klauzuli, która wskazywałaby na możliwość dokonywania sprzedaży z pominięciem kasy, gdy z powodu wyjątkowych okoliczności nie jest to możliwe i pod warunkiem prowadzenia ewidencji w papierowej formie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA