REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych
Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Co do zasady są to drobni przedsiębiorcy, którzy swoje usługi świadczą na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Taki krąg konsumentów wymaga od przedsiębiorców spełnienia dodatkowych warunków m.in. stosowania kas rejestrujących. Powstaje natomiast pytanie, czy jest to obowiązek bezwzględny?

Co do zasady, za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż muszą ewidencjonować przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary lub świadczą usługi osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, co wynika wprost z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT). Natomiast wspomniany obowiązek nie jest obowiązkiem bezwzględnym. Kwestie zwolnień reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2519, dalej jako rozporządzenie).

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlegają podatnicy, których roczny obrót nie przekracza 20 tys. zł. Są to tak zwani drobni przedsiębiorcy, do których ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe. Wobec tej kategorii zwolnień, ustawodawca zastosował tylko dwie przesłanki, które powinny występować łącznie, a mianowicie:

REKLAMA

  • odbiorcą sprzedawanych towarów lub usług musi być osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej;
  • obrót w okresie rocznym (lub w proporcji do prowadzonej działalności – jeśli podatnik rozpoczyna działalność w trakcie roku) nie może przekroczyć 20 tys. złotych;

Zasadniczo ustawodawca nie precyzuje jaki rodzaj działalności musi być prowadzony przez podatnika aby móc zastosować zwolnienie. Jednakże w § 4 rozporządzenia ustawodawca zamieścił katalog czynności i usług, co do których ww. zwolnienie nie znajdzie zastosowania. Przykładowo w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l zwolnienia nie stosuje się do dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do powyższego wątpliwości mogą powstać w przypadku, gdy świadczenie ma charakter złożony. Przykładem takiego świadczenia może być działalność filmowa i fotograficzna, kiedy poza wykonywaniem czynności filmowania oraz robienia zdjęć, przedsiębiorca zapisuje filmy lub zdjęcia na trwałych nośnikach np. CD, DVD, pendrive etc. i następnie przekazuje je klientom. Powstaje wątpliwość czy działalność będzie podlegała wyłączeniu dot. dostawy nośników danych (nagrań i zdjęć), czy w takim przypadku należy uznać, że przedsiębiorca świadczy dwa rodzaje usług: np. filmowanie oraz sprzedaż płyt CD, czy jednak jest to wciąż jedna usługa filmowa, a zapisywanie nagranego filmu stanowi jedynie skutek następczy bez którego samo filmowanie nie miało by sensu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15.04.2015 r., znak: IBPP3/4512-99/15/JP, wskazał, że: „(…) nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. oraz § 4 pkt 1 lit. l rozporządzenia z 4 listopada 2014 r. Wynika to z faktu, że dotyczy ono dostawy towaru, natomiast przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest świadczenie usług fotograficznych oraz usług filmowania. Zatem Wnioskodawczyni rozpoczynając w 2014 r. działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług fotograficznych oraz usług filmowania nie była zobligowana do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrujące. Dopóki Wnioskodawczyni świadczy usługi fotograficzne lub filmowe i jedynie ich efekty przekazuje na płycie DVD lub innym nośniku w jednym egzemplarzu to istotą działalności Wnioskodawczyni są usługi fotografowania i filmowania, a nie nagrywanie nośników”.

Przywołane stanowisko organu podatkowego podkreśla, że zapisywanie filmów na trwałym nośniku, w zakresie prowadzonej działalności filmowej, nie będzie stanowić osobnej dostawy przedmiotu lecz jest skutkiem pobocznym świadczonych usług filmowych.

W związku z powyższym należy wskazać, iż zwolnienie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ma zastosowanie wobec przedsiębiorców, których obroty nie przekraczają 20 tys. zł. rocznie także w przypadku, gdy w związku ze świadczeniem usług podstawowych, dokonują świadczeń pobocznych. Jednakże zwolnienie będzie miało zastosowanie wówczas, gdy wspomniane usługi pomocnicze będą stanowić integralną cześć czynności głównej. Tym samym nie będą podlegać wyłączeniu z § 4 rozporządzenia.

Maria Strelczenko, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA