REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych
Zwolnienie podmiotowe w zakresie stosowania kas fiskalnych

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Co do zasady są to drobni przedsiębiorcy, którzy swoje usługi świadczą na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Taki krąg konsumentów wymaga od przedsiębiorców spełnienia dodatkowych warunków m.in. stosowania kas rejestrujących. Powstaje natomiast pytanie, czy jest to obowiązek bezwzględny?

Co do zasady, za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż muszą ewidencjonować przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary lub świadczą usługi osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, co wynika wprost z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT). Natomiast wspomniany obowiązek nie jest obowiązkiem bezwzględnym. Kwestie zwolnień reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2519, dalej jako rozporządzenie).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlegają podatnicy, których roczny obrót nie przekracza 20 tys. zł. Są to tak zwani drobni przedsiębiorcy, do których ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe. Wobec tej kategorii zwolnień, ustawodawca zastosował tylko dwie przesłanki, które powinny występować łącznie, a mianowicie:

  • odbiorcą sprzedawanych towarów lub usług musi być osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej;
  • obrót w okresie rocznym (lub w proporcji do prowadzonej działalności – jeśli podatnik rozpoczyna działalność w trakcie roku) nie może przekroczyć 20 tys. złotych;

Zasadniczo ustawodawca nie precyzuje jaki rodzaj działalności musi być prowadzony przez podatnika aby móc zastosować zwolnienie. Jednakże w § 4 rozporządzenia ustawodawca zamieścił katalog czynności i usług, co do których ww. zwolnienie nie znajdzie zastosowania. Przykładowo w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l zwolnienia nie stosuje się do dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W odniesieniu do powyższego wątpliwości mogą powstać w przypadku, gdy świadczenie ma charakter złożony. Przykładem takiego świadczenia może być działalność filmowa i fotograficzna, kiedy poza wykonywaniem czynności filmowania oraz robienia zdjęć, przedsiębiorca zapisuje filmy lub zdjęcia na trwałych nośnikach np. CD, DVD, pendrive etc. i następnie przekazuje je klientom. Powstaje wątpliwość czy działalność będzie podlegała wyłączeniu dot. dostawy nośników danych (nagrań i zdjęć), czy w takim przypadku należy uznać, że przedsiębiorca świadczy dwa rodzaje usług: np. filmowanie oraz sprzedaż płyt CD, czy jednak jest to wciąż jedna usługa filmowa, a zapisywanie nagranego filmu stanowi jedynie skutek następczy bez którego samo filmowanie nie miało by sensu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15.04.2015 r., znak: IBPP3/4512-99/15/JP, wskazał, że: „(…) nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. oraz § 4 pkt 1 lit. l rozporządzenia z 4 listopada 2014 r. Wynika to z faktu, że dotyczy ono dostawy towaru, natomiast przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest świadczenie usług fotograficznych oraz usług filmowania. Zatem Wnioskodawczyni rozpoczynając w 2014 r. działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług fotograficznych oraz usług filmowania nie była zobligowana do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrujące. Dopóki Wnioskodawczyni świadczy usługi fotograficzne lub filmowe i jedynie ich efekty przekazuje na płycie DVD lub innym nośniku w jednym egzemplarzu to istotą działalności Wnioskodawczyni są usługi fotografowania i filmowania, a nie nagrywanie nośników”.

Przywołane stanowisko organu podatkowego podkreśla, że zapisywanie filmów na trwałym nośniku, w zakresie prowadzonej działalności filmowej, nie będzie stanowić osobnej dostawy przedmiotu lecz jest skutkiem pobocznym świadczonych usług filmowych.

W związku z powyższym należy wskazać, iż zwolnienie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ma zastosowanie wobec przedsiębiorców, których obroty nie przekraczają 20 tys. zł. rocznie także w przypadku, gdy w związku ze świadczeniem usług podstawowych, dokonują świadczeń pobocznych. Jednakże zwolnienie będzie miało zastosowanie wówczas, gdy wspomniane usługi pomocnicze będą stanowić integralną cześć czynności głównej. Tym samym nie będą podlegać wyłączeniu z § 4 rozporządzenia.

Maria Strelczenko, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA