REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawienie faktury osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej a rejestracja transakcji na kasie fiskalnej

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy wystawienie faktury na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zwalnia podatnika z obowiązku zarejestrowania transakcji na kasie fiskalnej?
Czy wystawienie faktury na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zwalnia podatnika z obowiązku zarejestrowania transakcji na kasie fiskalnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie faktury a kasa fiskalna. Przepis art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) określa generalną zasadę, w myśl której sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (w uproszczeniu: konsumentów), obligatoryjnie wymaga zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Pod pewnymi warunkami przedsiębiorcy mogą jednak skorzystać ze zwolnienia z obowiązku dokumentowania transakcji za pomocą paragonów fiskalnych. Czy w przypadku wystawienia faktury na rzecz konsumenta podatnik zwolniony jest z obowiązku zarejestrowania transakcji przy pomocy kasy fiskalnej?

Zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

Od zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych przewidziano wyjątki. Zwolnienia te określa rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. (dalej: rozporządzenie) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.  Zawarty w regulacjach katalog zwolnień określa wiele sytuacji, w których obowiązek wystawienia paragonu nie występuje. Zasadniczo, podzielić je można na dwa rodzaje: zwolnienie podmiotowe – ze względu na obrót jaki podatnik osiąga w ramach prowadzonej działalności (§3 rozporządzenia) oraz zwolnienia przedmiotowe - ze względu na rodzaj czynności opodatkowanych jakie realizuje (§2 ust. 1 w zw. z załącznikiem do rozporządzenia).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy wystawienie faktury zwalnia z obowiązku rejestracji transakcji na kasie fiskalnej

Dla niektórych czynności wskazane w § 2 ust. 2 rozporządzenia zwolnienie z obowiązku zarejestrowania transakcji przy użyciu kasy fiskalnej warunkowane jest obowiązkiem wystawienia faktury dla nabywcy. Są to wskazane  w załączniku do rozporządzenia:

  • niektóre usługi krótkotrwałego zakwaterowania (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) (poz. 20);
  • wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą (poz. 25);
  • usługi związane z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą (poz. 26);
  • dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą (poz. 47).

Warunkiem zwolnienia jest w tych przypadkach udokumentowanie czynności w całości fakturą. We wskazanych sytuacjach można więc poprzestać na wystawieniu faktury – bez rejestrowania na kasie (przy założeniu, że sprzedaż nie dotyczy towarów lub usług wymienionych w § 4 rozporządzenia).

Ważne!
Zasadniczo jednak, podatnik ma obowiązek zaewidencjonowania jej w kasie rejestrującej niezależnie od faktu wystawienia faktury. Jeśli więc transakcja nie jest zwolniona z obowiązku zaewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej nie ma możliwości odstąpienia od wystawienia paragonu, nawet jeśli w danym przypadku udokumentowano już sprzedaż fakturą. Wtedy, zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT do kopii faktury pozostającej u podatnika należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Tak więc, nabywca (konsument) uzyskuje tylko fakturę, zaś paragon pozostaje u sprzedawcy.

REKLAMA

Faktury dotyczące sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy o VAT, ujmowane są w części ewidencyjnej pliku JPK_VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, lecz nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w ewidencji (ponieważ sprzedaż została zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej i ujęta w raporcie fiskalnym dobowym oraz miesięcznym, w okresie rozliczeniowym w którym co do zasady powstał obowiązek podatkowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamila Gancarz, konsultant podatkowy ECDP TAX Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA