REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata kartą płatniczą a zwolnienie z ewidencjonowania na kasie fiskalnej

Zapłata kartą płatniczą a zwolnienie z ewidencjonowania na kasie fiskalnej
Zapłata kartą płatniczą a zwolnienie z ewidencjonowania na kasie fiskalnej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik prowadzi sklep internetowy i korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dotyczącego dostaw w systemie wysyłkowym. Czy to prawda, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku płatności kartami płatniczymi?

Nie, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie mogą korzystać dostawy towarów w systemie wysyłkowym, za które płatności kartą płatniczą zostały dokonane za pomocą systemów płatności online (np. PayU, DotPay czy Przelewy24). Natomiast płatności kartą płatniczą dokonywane za pośrednictwem terminala płatniczego już nie podlegają temu zwolnieniu. W opinii organów podatkowych płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności gotówkowych. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż (dostawa towarów oraz świadczenie usług) na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) podlega, co do zasady, ewidencjonowaniu za pomocą kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Istnieją jednak zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, które określa rozporządzenie MF z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży, za którą zapłata nastąpiła na rachunek bankowy

Wskazane rozporządzenie zwalnia z obowiązku ewidencjonowania m.in. dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli sprzedawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Ponadto aby sprzedawca mógł korzystać z tego zwolnienia, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (§ 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).

Zwolnienie z ewidencjonowania obrotów na kasie obowiązuje, jeżeli sprzedawca otrzyma zapłatę na rachunek bankowy i posiada dowody, jakiej sprzedaży płatność dotyczyła, oraz prowadzi ewidencję, która to potwierdza.

REKLAMA

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży, za którą zapłata nastąpiła z wykorzystaniem płatności online

Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej ma zastosowanie również w przypadku otrzymywania zapłaty za pośrednictwem popularnych w ostatnich latach systemów płatności online (np. PayU, DotPay czy Przelewy24). Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 grudnia 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-1055/15-2/RR) i z 17 lutego 2016 r. (sygn. IPPP2/4512-1130/15-3/DG),
  • Dyrektora KIS z 2 kwietnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.952.2018.2.ICZ).

Jak czytamy w pierwszej z tych interpretacji:

(…) w odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. DotPay, a w przyszłości inni operatorzy płatności, jak PayPal, PayU, Przelewy24 itp.) Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.

Dotyczy to również sytuacji, gdy za pośrednictwem systemów płatności online klienci dokonują płatności przy użyciu kart płatniczych. I to potwierdzają organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 maja 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2020.2.KP). W interpretacji tej organ podatkowy potwierdził, że u podatnika przyjmującego w ten sposób płatności:

(…) zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym oraz sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży, za którą zapłata nastąpiła kartą płatniczą za pomocą terminala płatniczego

Niestety, inaczej zdaniem organów podatkowych wygląda sytuacja w przypadku płatności kartą płatniczą za pomocą terminala płatniczego. Przy takim scenariuszu organy uznają, że istnieje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży. Stanowisko takie zajął np. Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z 12 kwietnia 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.67.2019.2.JM) czy z 27 marca 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.49.2020.2.KK). W drugiej z tych interpretacji organ podatkowy stwierdził, iż:

(…) Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej nie będzie natomiast zwolniona sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę w przypadku, gdy płatność będzie dokonana na miejscu gotówką oraz gdy dojdzie do zapłaty za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala. Takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia w oparciu o § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ponieważ takie płatności nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisu rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że również płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności gotówkowych. Tym samym sprzedaż towarów, za które klient ureguluje należność gotówką lub kartą płatniczą z użyciem terminala, będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej Wnioskodawcy.

Również w cytowanej już powyżej interpretacji Dyrektora KIS z 26 maja 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2020.2.KP) organ odmówił możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania w przypadku płatności kartą płatniczą, nawet gdy dane z karty są wprowadzane przez pracownika sklepu, a nie samego klienta:

(…) tym samym sprzedaż towarów i usług, za które Klient ureguluje kartą płatniczą z użyciem terminala, będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej Wnioskodawcy. Przy czym nie ma znaczenia fakt, że płatność dokonywana będzie zdalnie poprzez wprowadzenie danych Klienta przez pracownika Spółki a nie bezpośrednio przez Klienta na miejscu np. w sklepie.

Trudno nie zauważyć pewnych nieścisłości w reprezentowanym stanowisku organów podatkowych, tym bardziej że płatność realizowana poprzez terminal płatniczy i tak skutkuje otrzymaniem tej zapłaty za pośrednictwem banku na konto sprzedawcy. Tym bardziej nie jest jasne, dlaczego płatność klienta poprzez obciążenie jego karty przy zleceniu przez Internet jest płatnością na rachunek bankowy, a ta sama płatność poprzez obciążenie karty płatniczej za pośrednictwem terminala płatniczego jest płatnością gotówkową. Niemniej jednak takie stanowisko organów podatkowych jest obecnie reprezentowane, więc świadome niezastosowanie się do niego grozi konsekwencjami.

Podsumowując zatem, z punktu widzenia omawianego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania płatności kartą płatniczą dzielą się na:

  • płatności dokonywane za pomocą systemów płatności online - w zakresie tym nie ulega wątpliwości, że zwolnienie to może mieć zastosowanie,
  • płatności dokonywane za pośrednictwem terminala płatniczego - w zakresie tym zdaniem organów podatkowych zwolnienie to nie ma zastosowania.

Przykład
Podatnik prowadzi sklep stacjonarny oraz sklep internetowy. Większość klientów sklepu internetowego korzysta z płatności online (w tym za pośrednictwem kart płatniczych), jednak niektórzy decydują się na płatności kartami przez telefon z wykorzystaniem terminala płatniczego znajdującego się w sklepie stacjonarnym podatnika. Zdaniem organów podatkowych dostawy wysyłkowe towarów dla takich klientów nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania (inaczej niż dostawy wysyłkowe dla klientów płacących kartami płatniczymi za pośrednictwem systemów płatności online, kiedy to organy podatkowe na korzystanie z tego zwolnienia się zgadzają).

Podstawa prawna:

  • art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1106

  • § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2018 r. poz. 2519

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA