REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne - rozpoczęcie ewidencjonowania

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne - rozpoczęcie ewidencjonowania
Kasy fiskalne - rozpoczęcie ewidencjonowania

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozpoczęcia ewidencjonowania jest to termin, w którym podatnik jest obowiązany po raz pierwszy użyć kasy rejestrującej do zaewidencjonowania sprzedaży. Pojęcia tego nie należy mylić z momentem rozpoczęcia ewidencjonowania, czyli z pierwszym użyciem kasy rejestrującej do zaewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Rozpoczęcie ewidencjonowanie może bowiem nastąpić nie tylko w momencie upływu terminu rozpoczęcia ewidencjonowania.

Możliwe jest również, że:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- podatnik rozpocznie ewidencjonowanie przed upływem terminu rozpoczęcia ewidencjonowania, a więc moment rozpoczęcia ewidencjonowania wyprzedzi termin rozpoczęcia ewidencjonowania,

- podatnik rozpocznie ewidencjonowanie po upływie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania, a więc z naruszeniem tego terminu.

Termin rozpoczęcia ewidencjonowania pośrednio wyznacza termin instalacji kas rejestrujących. W chwili wystąpienia pierwszej sprzedaży, która musi zostać zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej, podatnik musi już bowiem posiadać zainstalowaną (a więc zafiskalizowaną) kasę rejestrującą. Wymaga to od podatników zakupu i instalacji kas rejestrujących z pewnym wyprzedzeniem.

REKLAMA

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy trzeba rozpocząć ewidencjonowanie - trzy rodzaje przypadków

Termin rozpoczęcia ewidencjonowania wyznacza wystąpienie u podatnika pierwszej sprzedaży na rzecz osoby prywatnej (w tym otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi), która nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania. Wyróżnić można trzy rodzaje przypadków, gdy dochodzi do wystąpienia u podatnika takiej sprzedaży.

Po pierwsze, konieczność rozpoczęcia ewidencjonowania może być konsekwencją utraty przez podatnika prawa do korzystania z jednego ze zwolnień podmiotowych z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w par. 3 ust. 1 pkt 1–4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. W przypadkach takich termin rozpoczęcia ewidencjonowania wyznacza dokonanie pierwszej sprzedaży na rzecz osoby prywatnej, która nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania.

Utrata prawa

Podatnik rozpoczął 2015 r. jako podatnik zwolniony podmiotowo z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych nieprzekraczającą w 2014 r. 20 000 zł (zob. par. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Załóżmy, że u podatnika tego 7 maja 2015 r. kwota obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych przekroczy 20 000 zł. W tej sytuacji z 1 sierpnia 2015 r. podatnik utraci prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania. Terminem rozpoczęcia ewidencjonowania dla tego podatnika będzie moment dokonania po 31 lipca 2015 r. pierwszej sprzedaży na rzecz osoby prywatnej, która nie jest zwolniona przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania.

Po drugie, do rozpoczęcia ewidencjonowania może być obowiązany podatnik, który dotychczas wykonywał wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania (czynności zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania wymienia załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania), u którego wystąpi sprzedaż na rzecz osoby prywatnej, która zwolniona przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania nie jest. W takich przypadkach termin rozpoczęcia ewidencjonowania wyznacza moment dokonania tej właśnie nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży.

Sklep internetowy

Podatnik prowadzi od 2013 r. sklep internetowy. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dawno przekroczyła 20 000 zł. W efekcie podatnik nie jest zwolniony podmiotowo z obowiązku ewidencjonowania na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Dotychczas jednak wszystkie dokonywane przez podatnika czynności korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania (tj. zwolnienia obejmującego dostawy towarów w systemie wysyłkowym, za które dostawca towaru otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej – zob. par. 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania), a w konsekwencji podatnik nie musi mieć kasy rejestrującej.

Dla takiego podatnika terminem rozpoczęcia ewidencjonowania będzie moment dokonania pierwszej sprzedaży, która nie jest dostawą wysyłkową lub która nie zostanie opłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Jeżeli – przykładowo – pierwsza taka sprzedaż wystąpi u podatnika 3 kwietnia 2015 r. (np. w tym dniu podatnik w drodze wyjątku dostarczy osobiście towar klientowi z miejscowości, w którym prowadzi działalność), w tym właśnie dniu upłynie u podatnika termin rozpoczęcia ewidencjonowania.

100 pytań o samochód w firmie + CD

Po trzecie, do rozpoczęcia ewidencjonowania obowiązany może być podatnik, u którego wystąpi sprzedaż na rzecz osoby prywatnej, która podlega bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (par. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Wskazane jest w nim piętnaście grup towarów oraz jedenaście grup usług - (zob. tabelę poniżej). W takich przypadkach termin rozpoczęcia ewidencjonowania wyznacza moment wystąpienia tej właśnie sprzedaży.

Laptop

Podatnik rozpoczął 2015 r. jako podatnik zwolniony podmiotowo z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych nieprzekraczającą w 2014 r. 20 000 zł (na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). 9 marca 2015 r. podatnik ten sprzedał na rzecz osoby prywatnej używany w swojej firmie laptop, a więc towar podlegający bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (na podstawie par. 4 pkt 1 lit. i rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). W tym też dniu upłynął u podatnika termin rozpoczęcia ewidencjonowania.

Co bezwzględnie trzeba zarejestrować*

Towary

Usługi

1) gaz płynny,

2) części do silników (PKWiU 28.11.4),

3) silniki spalinowe wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

4) nadwozia do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

5) przyczepy i naczepy; kontenery (PKWiU 29.20.2),

6) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

7) części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 29.32.30.0),

8) silniki spalinowe tłokowe wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

9) sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

10) sprzęt fotograficzny, wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

11) wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

12) zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych,

13) wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (bez względu na symbol PKWiU),

14) wyroby tytoniowe (PKWiU 12.00), napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

15) perfumy i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

1) usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyjątkiem niektórych usług przewozów miejskich),

2) usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

3) usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

4) usługi w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

5) usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

6) usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

7) usługi prawnicze (z wyjątkiem czynności notarialnych),

8) usługi doradztwa podatkowego,

9) usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo,

10) usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

11) usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne.

*Pogrubioną czcionką zaznaczone zostały towary i usługi objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania z początkiem 2015 r.


Moment utraty prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania kasą fiskalną

Wielu podatników utożsamia termin rozpoczęcia ewidencjonowania z momentem utraty prawa do zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania. W istocie tak nie jest, gdyż termin rozpoczęcia ewidencjonowania wyznacza dopiero dokonanie pierwszej sprzedaży na rzecz osoby prywatnej, która nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Powoduje to, że niekiedy termin rozpoczęcia ewidencjonowania upływa niekiedy długo po utracie prawa do zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania.

Samochód

20 grudnia 2014 r. podatnik sprzedał osobie prywatnej firmowy samochód za 26 000 zł. Była to pierwsza sprzedaż podatnika na rzecz osoby prywatnej, jednak spowodowała ona utratę z 1 marca 2015 r. prawa do korzystania przez podatnika ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania. Nie oznacza to, że przed 1 marca 2015 r. podatnik obowiązany był zainstalować kasę rejestrującą. Zainstalowanie kasy rejestrującej przez podatnika będzie konieczne dopiero przed wystąpieniem pierwszej po 28 lutego 2015 r. sprzedaży na rzecz osoby prywatnej, która nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (co może mieć miejsce kilka dni, tygodni czy miesięcy później, ale też może nigdy już nie mieć miejsca).

Dotyczy to często podatników prowadzących działalność sezonową. U podatników takich zdarzenie skutkujące utratą prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania wystąpić może w jednym sezonie, termin rozpoczęcia ewidencjonowania zaś upłynąć może dopiero w sezonie kolejnym.

Punkt gastronomiczny

Podatniczka prowadzi sezonową działalność gospodarczą, tj. latem otwiera punkt gastronomiczny nad morzem (przy czym sprzedaż prowadzona w tym punkcie z punktu widzenia VAT stanowi dostawy towarów, a nie świadczenie usług; nie jest to zatem sprzedaż podlegająca bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania). W sierpniu 2014 r. wartość sprzedaży podatniczki na rzecz osób prywatnych przekroczyła limit 20 000 zł. W tej sytuacji podatniczka utraciła prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania z 1 listopada 2014 r., jednak kasę rejestrującą musi posiadać dopiero od początku sezonu letniego 2015 r. (od pierwszej sprzedaży dokonanej w tym sezonie na rzecz osoby prywatnej).

Biuletyn VAT

Stosowanie dwóch lub więcej kas rejestrujących

W przypadku rozpoczynania ewidencjonowania sprzedaży za pomocą dwóch lub więcej kas rejestrujących możliwe może być stopniowe wprowadzanie tych kas do użytku. Możliwość taką przewiduje par. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. W przypadkach takich termin rozpoczęcia ewidencjonowania upływa de facto w ratach.

Ze wskazanego przepisu wynika, że w terminach rozpoczęcia ewidencjonowania określonych w par. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania (a więc w terminach utraty prawa do podmiotowych zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy korzystający z tej możliwości są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.

Dodać należy, że rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach wskazanych powyżej przedłuża okres zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach. Stanowi tak par. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Usługi finansowe

We wrześniu 2014 r. spółka świadczyła na rzecz osób prywatnych niemal wyłącznie zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania usługi finansowe zmieniła częściowo profil prowadzonej działalności, a w konsekwencji udział procentowy obrotu w spółce na koniec 2014 r. był niższy niż 80 proc. Spowodowało to, że z dniem 1 marca 2015 r. spółka przestała być podmiotowo zwolniona z obowiązku ewidencjonowania ze względu na udział sprzedaży zwolnionej przedmiotowo w sprzedaży na rzecz osób prywatnych ogółem.

Spółka ta posiada osiem punktów handlowych, w związku z czym pod koniec lutego 2015 r. zgłosiła naczelnikowi urzędu skarbowego, że będzie ewidencjonowała sprzedaż za pomocą 8 kas (po jednej w każdym punkcie). W świetle par. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania spółka mogła w marcu rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu tylko dwóch kas (spółka zgłosiła do urzędu 8 kas, zatem 1/5 tej liczby to 1,6, czyli po zaokrągleniu w górę otrzymujemy 2), w kolejnych zaś miesiącach (z początkiem kwietnia, maja i czerwca) rozpoczynać ewidencjonowanie przy zastosowaniu dwóch kolejnych kas każdego miesiąca.

Podkreślić należy, że z możliwości powyższej korzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy obowiązani są do rozpoczęcia ewidencjonowania ze względu na utratę prawa do zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania. Pozostali podatnicy, u których upływa termin rozpoczęcia ewidencjonowania, z możliwości tej korzystać nie mogą.

Jednocześnie na wszystkich

Podatnik prowadzący sklep internetowy zdecydował się na otworzenie trzech sklepów stacjonarnych, w których zainstaluje po jednej kasie rejestrującej. Podatnik ten nie może najpierw rozpocząć ewidencjonowania przy zastosowaniu jednej tylko kasy rejestrującej, przy zastosowaniu zaś pozostałych dwóch w kolejnych miesiącach. Konieczne jest rozpoczęcie ewidencjonowania od razu przy zastosowaniu wszystkich kas rejestrujących.

Odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących

Niewielu podatników wie, że termin rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących może zostać przez właściwego dla nich naczelnika urzędu skarbowego odroczony. Jest to możliwe na podstawie art. 48 par. 1 ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), który to przepis przewiduje, że na wniosek podatnika organ podatkowy w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego (z pewnymi wyjątkami, które jednak nie mają zastosowania do terminu rozpoczęcia ewidencjonowania). Możliwość taką potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 30 stycznia 2008 r. (sygn. akt I SA/Bk 592/07), w którym czytamy, że „nie podlega wszelkiej dyskusji to, że terminy do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej (...) zaliczyć należy do terminów materialnoprawnych. W konsekwencji termin taki podlega odroczeniu według zasad określonych w art. 48 par. 1 Ordynacji podatkowej”.

Z ewentualnym wnioskiem o odroczenie terminu ewidencjonowania należy jednak wystąpić przed upływem tego terminu. Nie jest możliwe odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania na podstawie wniosku złożonego po terminie rozpoczęcia ewidencjonowania (co potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w cytowanym powyżej wyroku).

Podstawa prawna:

Art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Par. 2–6 rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 1544).

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA