REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi mandat za ewidencjonowanie sprzedaży w kasie po godzinach

Marta Szczepkowska
Czy grozi mandat za ewidencjonowanie sprzedaży w kasie po godzinach / Fot. Fotolia
Czy grozi mandat za ewidencjonowanie sprzedaży w kasie po godzinach / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo podatkowe nie reguluje godzin, w których osoba prowadząca działalność gospodarczą może dokonywać sprzedaży, a tym samym prowadzić ewidencję w kasie fiskalnej. Jeżeli osoba dokonuje sprzedaży po godzinach i w związku z tym rejestruje w kasie godzinę faktycznej sprzedaży (mimo, że było to już po oficjalnym zamknięciu) nie odpowiada za postąpienie niezgodnie z przepisami prawa podatkowego.

Ewidencji po godzinach pracy nie musi też dokonywać sprzedawca we własnej osobie. Zgodnie z prawem może tego dokonywać każda osoba upoważniona przez właściciela. Niezależnie kiedy ewidencja ma miejsce, kto jej dokonuje, jeżeli jest zgodna i odpowiada danemu stanowi faktycznemu to nie podlega karze mandatu.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca przewiduje karę mandatu dla osób, które korzystają z kas fiskalnych i prowadzą ich ewidencję w sposób nierzetelny lub wadliwy. Prawo karne skarbowe za czynności prowadzące do odpowiedzialności karnoskarbowej wyszczególnia, nieprowadzenie księgi (art. 60 par. 1 k.k.s.), nierzetelne prowadzenie księgi ( art. 61 par. 1, 2 k.k.s.), wadliwe prowadzenie księgi (art. 61 par. 3 k.k.s.), dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej (art. 62 par. 4 k.k.s.), niewydanie dokumentu z kasy rejestrującej stwierdzającego dokonanie sprzedaży, tj. paragonu fiskalnego lub faktury VAT ( art. 62 par. 4 k.k.s.). W innych przypadkach nie podlega się karze mandatu.

Rejestracja sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - działalność okresowa

Karze mandatu podlega się kiedy ewidencja jest prowadzona w sposób nierzetelny. Co to oznacza w praktyce? Nierzetelnością określa się prowadzenie księgi ewidencyjnej niezgodnie ze stanem rzeczywistym, o czym stanowi art. 53 par. 21 pkt. 5 k.k.s. Zapis ze zdarzeń, które nie miały miejsca, nieujawnienie zdarzeń mających miejsce lub opis zdarzenia, które miejsce miało natomiast nie zgadzają się dane ze stanem faktycznym będą podchodziły pod czynności, które wpływają na nierzetelność prowadzonej ewidencji.

Prowadzenie ewidencji w sposób wadliwy określa się jako niezgodny z przepisami prawa ( art. 53 par. 23 k.k.s.) Odnosi się to wyłącznie do samych zapisów kasy fiskalnej. Jeżeli zapisy są prowadzone zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014r. to nie podlega się odpowiedzialności karnoskarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jeżeli sytuacja jest niejednoznaczna czy księga była prowadzona rzetelnie i w sposób niewadliwy, to obowiązuje zasada domniemania niewinności, z której wynika, że organ ścigający (policja skarbowa) ma wykazać popełnienie czynu zabronionego. Osoba dokonująca sprzedaży nie ma obowiązku dochodzenia swojej niewinności. Jeżeli organy ścigania mają podstawy twierdzić, że sprzedaż nastąpiła o innej godzinie niż zostało to zarejestrowane musi to wykazać w sposób nie budzący wątpliwości, że naruszenie przepisów faktycznie miało miejsce.

Kasy fiskalne - rozpoczęcie ewidencjonowania

Podstawa prawna:

- art. 53 § 21 pkt 5, § 22 i 23, art. 60 § 1, art. 61, art. 62 § 4 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 186; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1247

- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2014 r., poz. 1544

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA