REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana kas fiskalnych od 2018 roku - zasady, terminy, koszty

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wymiana kas fiskalnych od 2018 roku - zasady, terminy, koszty
Wymiana kas fiskalnych od 2018 roku - zasady, terminy, koszty

REKLAMA

REKLAMA

Poza rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów dotyczącym kryteriów i warunków technicznych kas fiskalnych, na rządowej stronie centrum legislacji pojawił się projekt noweli ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca określa w nim procedurę wymiany kas fiskalnych i wymienia podmioty, których dotyczy ten obowiązek. Objaśniamy najważniejsze regulacje, którymi od 2018 roku zostaną objęci podatnicy VAT.

Pomysł wymiany kas fiskalnych to kolejne narzędzie walki z wyłudzeniami należnego podatku VAT. Nowe kasy online mają bowiem zapewnić automatyczne przesłanie danych dotyczących transakcji do centralnego systemu informatycznego Krajowej Administracji Skarbowej. Sam obowiązek rejestrowania sprzedaży nakłada na podatników ustawa o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z instrumentów umożliwiających kontrolę prawidłowości rozliczeń w podatku VAT jest bowiem obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak funkcjonować mają kasy rejestrujące posiadające funkcję przesyłu informacji do systemu KAS za pośrednictwem sieci teleinformatycznej?

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Sprzedaż musi być rejestrowana

Kontrole skarbowe to nie wszystko. Dzięki kasom fiskalnym online dane dot. transakcji automatycznie trafią do urzędników, którzy nie przepuszczą żadnej próby oszustwa. Jak wskazuje ustawodawca, zaobserwowano bowiem proceder polegający na tym, że w przypadku gdy klient nie zabierze paragonu dokumentującego sprzedaż, sprzedający, w zamian za korzyść majątkową, wystawiają do takich paragonów tzw. „puste faktury” na podatników, którzy na ich podstawie dokonują odliczenia podatku VAT oraz zawyżają koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie nadużycie mają miejsce głównie w przypadku branży paliwowej i budowlanej. Gromadzone przez urzędników dane mają uskutecznić kontrolę. Ustawodawca podkreśla, że system kontroli przekazywania danych dotyczących obrotu i kwot podatku należnego ewidencjonowanego za pomocą kas rejestrujących stanowi jedno z kluczowych narzędzi do walki z tzw. szarą strefą.

Nowe obowiązki podatników

Sam zakup nowych kas fiskalnych online to nie wszystko. Nowela VAT przewiduje także szereg innych zadań, z którymi podatnicy będą musieli zmierzyć się w 2018 roku. Oto najważniejsze z nich:

  • w zakresie zniesienia obowiązku zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (co do zasady kasy rejestrujące będą się łączyły z Centralnym Repozytorium Kas), a fiskalizacja i tym samym zgłoszenie kasy do naczelnika urzędu skarbowego będą dokonywały się automatycznie.
  • w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od podatnika w sposób trwały nie jest możliwe zapewnienie połączenia poprzez sieć teleinformatyczną z Centralnym Repozytorium Kas umożliwiające przekazywanie informacji w sposób ciągły, podatnik byłby zobowiązany do uzyskania zgody naczelnika urzędu skarbowego na przesyłanie tych informacji w odstępach czasowych.
  • w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od podatnika czasowo nie jest możliwe zapewnienie połączenia poprzez sieć teleinformatyczną z Centralnym Repozytorium Kas, podatnik byłby zobowiązany do zapewnienia tego połączenia niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn, jednocześnie byłby zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy
  •  wprowadzenia obowiązku przekazywania informacji z kas do Centralnego Repozytorium Kas w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej w ramach systemu jednolitego pliku kontrolnego. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj>>

Kto musi wymienić kasy fiskalne?

Na początku obowiązek stosowania kas on-line zostanie wprowadzony w branżach szczególnie narażonych na ryzyko nadużyć podatkowych. Mowa o następujących branżach: usługi motoryzacyjne i wulkanizacyjne, sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych, usługi gastronomiczne i budowlane, usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania oraz usługi fitness. Oszacowano, że w pierwszym etapie wymiany kas nowym obowiązkiem zostanie objętych ok. 274 tys. podatników VAT. Docelowo jednak wszyscy podatnicy VAT będą musieli wymienić kasy fiskalne tj. ok. 1,2 mln przedsiębiorców.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia


Dofinansowanie

Zgodnie z nowelą VAT, podatnicy będą mogli liczyć na dofinansowanie zakupu nowych kas fiskalnych. Ta obejmować ma 90 proc. ceny zakupu z wyłączeniem podatku. Kwota dofinansowania nie może przekroczyć jednak 1000 złotych. Konieczność wymiany kas i dofinansowanie z pieniędzy publicznych odbije się także na wynikach budżetowych. W ustawie przewidziano bowiem obniżenie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług w roku 2018 o ok. 43,70 mln zł, następnie w roku 2019 o ok. 38,60 mln zł i w kolejnych latach o ok. 34,40 mln zł. Planuje się, że przepisy ustawy wejdą w życie w I kwartale 2018 r.

Podstawa prawna: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach z dnia 18 września 2017 roku

Katarzyna Witwicka

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA