REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od lokalu kupionego od dewelopera z przeznaczeniem na wynajem

Odliczenie VAT od lokalu kupionego od dewelopera, a następnie wynajmowanego
Odliczenie VAT od lokalu kupionego od dewelopera, a następnie wynajmowanego
materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowany, czynny podatnik VAT ma prawo do odliczenia (albo zwrotu) podatku naliczonego z tytułu nabycia lokalu użytkowego (dotyczy to także lokali mieszkalnych), który będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT – np. wynajmu. Warunkiem odliczenia (albo zwrotu) podatku jest także niewystąpienie przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia (albo zwrotu) podatku naliczonego z faktur (w przypadku ratalnej formy płatności faktur może być kilka lub więcej) dokumentujących zakup ww. lokalu może zostać zrealizowane nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca otrzymał fakturę. Zdaniem Dyrektora KIS prawo do odliczenia podatku VAT podatnik może realizować sukcesywnie na podstawie otrzymanych faktur ratalnych dotyczących nabycia przedmiotowego lokalu. Podatnik nie musi czekać z odliczeniem na formalne nabycie własności lokalu ani tym bardziej na rozpoczęcie wynajmowania tego lokalu.

Zakup lokalu użytkowego przeznaczonego na wynajem

Pan W. (od marca 2019 r. czynny podatnik VAT) w kwietniu 2019 r. podpisał umowę przedwstępną na zakup lokalu użytkowego na rynku pierwotnym od dewelopera. Lokal ten będzie wynajmować po wybudowaniu oraz przeniesieniu własności, która nastąpi w pierwszym kwartale 2021 roku. Pan W. planuje wynajmować ten lokal innym podatnikom VAT. Najem ten będzie opodatkowany VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pan W. będzie płacił deweloperowi cenę za lokal w ratach odpowiadających postępowi prac budowlanych. Wszystkie płatności z tytułu zapłaty za lokal będą dokumentowane fakturami wystawianymi przez dewelopera na Pana W. Pierwszą fakturę VAT od dewelopera już otrzymał ale nie wystąpił jeszcze o zwrot VAT z tej faktury.

Pan W. wystąpił o interpretację podatkową z pytaniem, czy w opisanej sytuacji będzie mógł odliczyć VAT od faktur dokumentujących nabycie lokalu. A jeżeli tak, to czy musi czekać z odliczeniem do 2021 roku kiedy to nabędzie własność tego lokalu.

Zdaniem Pana W. już teraz (jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT) ma prawo dokonując płatności na rzecz dewelopera (w ratach), odliczać różnicę między podatkiem naliczonym a należnym. A dopiero po odebraniu lokalu i nabyciu jego własności będzie zobowiązany do comiesięcznego wystawiania najemcy faktury VAT.

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualne z 28 listopada 2019 r, (sygn. 0114-KDIP4.4012.604.2019.2.KS) przyznał rację podatnikowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do odliczenia VAT i zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego

 Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (albo prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdy w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa niż kwota podatku należnego) przysługuje co do zasady wtedy, gdy są spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:

- odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz

- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednak jak wskazał Dyrektor KIS, ustawa o VAT ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Ponadto aby podatnik VAT mógł skorzystać z odliczenia podatku nie mogą zaistnieć w jego przypadku przesłanki negatywne (wyjątki wyłączające odliczenie), wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Warto tu zwrócić uwagę, że art. 88 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się co do zasady do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Jednak zdaniem organów podatkowych z tego przepisu nie wynika obowiązek, by dany podmiot musiał mieć status czynnego podatnika VAT w momencie otrzymania faktury zakupowej. Wystarczy, że taki status ma w momencie składania deklaracji VAT, w której realizuje to odliczenie.

Termin odliczenia

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. A na podstawie  art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Natomiast jeżeli podatnik nie zrealizował obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e - może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

A gdy podatnik nie zrealizował obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11 ustawy o VAT - może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Warto też wspomnieć, że zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT gdy kwota podatku naliczonego jest w danym okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo także do zwrotu różnicy na rachunek bankowy – co do zasady w terminie 60 dni (z wyjątkami określonymi w art. 87 ust. 2, a także ust. 6 i 6 a).

Podsumowując:

1)  Prawo podatnika VAT do odliczenia (albo zwrotu) podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych kształtuje się w danym okresie (zazwyczaj miesiącu) rozliczeniowym.

2) Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego (albo zwrotu podatku naliczonego) jest zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego.

3) Prawo do obniżenia podatku należnego (albo zwrotu podatku naliczonego) powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a

4) Warunek rejestracji jako podatnik VAT czynny jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego (albo zwrotu podatku naliczonego). Nie jest konieczne posiadanie statusu zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w momencie otrzymania faktury zakupowej.

Końcowo Dyrektor KIS uznał, że Panu W. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT z tytułu nabycia lokalu użytkowego, który będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych - najmu, przy założeniu, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 tej ustawy.

Przy czym, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu ww. lokalu może zostać zrealizowane nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Pan W. otrzymał fakturę – zgodnie ze wskazanym wyżej art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy.

Zdaniem Dyrektora KIS prawo do odliczenia podatku VAT podatnik ten może realizować sukcesywnie na podstawie otrzymanych faktur ratalnych dotyczących nabycia przedmiotowego lokalu.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Biuletyn VAT

Także przy nabyciu lokali mieszkalnych można odliczyć VAT

Organy podatkowe w ten sam sposób argumentują prawo odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie lokali mieszkalnych, które są nabywane z przeznaczeniem do wynajmu opodatkowanego VAT. Przykładem jest interpretacja z 6 listopada 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.657.2018.2.BS), w której Dyrektor KIS stwierdził, że:

"(...)  skoro zarejestrowała Pani najem krótkoterminowy na własne nazwisko, to występuje Pani jako podatnik podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy i w konsekwencji przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z tytułu nabycia lokalu (apartamentu), który – jak wskazano we wniosku – służył będzie wykonywaniu przez Panią czynności opodatkowanych – będzie wykorzystywany do celów najmu krótkoterminowego, przy założeniu, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy. Zatem w sytuacji, gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego, będzie wyższa od kwoty podatku naliczonego, ma Pani prawo do wystąpienia o zwrot tej nadwyżki na zasadach, o których mowa art. 87 ustawy."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA