REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.

Sprawą żywotnie interesują się przedsiębiorcy ale także posłowie, którzy kierują do Ministra Finansów interpelacje i zapytania poselskie z prośbą o wyjaśnienie mechanizmów kontroli transakcji. Z zapytaniem takim nr 8246 zwrócił się także poseł Zbigniew Babelski, poruszając w nim kwestie transakcji zawieranych przez przedsiębiorców z nieuczciwymi kontrahentami z branży paliwowej. W odpowiedzi na to zapytanie, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Agnieszka Królikowska w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia co zdaniem fiskusa w praktyce oznacza należyta staranność oznacza w praktyce i jak działają organu kontroli skarbowej w takich sprawach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zdaniem przedstawicielki Ministra Finansów, przedsiębiorcy przede wszystkim muszą mieć świadomość, że branża paliwowa jest szczególnie narażona na działalność oszustów podatkowych.

W celu wyeliminowania tego procederu, organy podatkowe podejmują szereg działań, które prowadzą nie tylko do ukarania podmioty oszukujące fiskus, ale także ich kontrahentów, którzy nie dochowują należytej staranności w doborze dostawcy paliwa, nie weryfikują jego wiarygodności i uczciwości podatkowej, głównie ze względów kosztowych – nabywanie paliw od takich podmiotów jest po prostu tańsze.

REKLAMA

Jest to jednak pośrednie uczestniczenie w oszustwie i zdaniem Ministerstwa Finansów, również powinno być karane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla uniknięcia dotkliwych kar, przedsiębiorcy przede wszystkim powinni dochować należytej staranności, zgodnie z profesjonalnym charakterem prowadzonej przez siebie działalności. W odpowiedzi na zapytanie podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów mówi wprost, że: „Dołożenie należytej staranności w zakresie weryfikacji kontrahentów polega nie tylko na pozyskaniu kopii dokumentów nadania REGON, NIP, odpisu z KRS oraz koncesji na obrót paliwami, lecz na sprawdzeniu rzetelności kontrahenta, okoliczności towarzyszących nawiązaniu współpracy i prowadzeniu interesów z kontrahentami. Dla określenia uprawnienia podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur podmiotu firmującego jedynie sprzedaż paliwa, po pierwsze nie ma znaczenia czy skarżący działał w dobrej wierze, ale to czy przy zachowaniu należytej staranności wymaganej w obrocie tego rodzaju towarami, przedsiębiorca co najmniej powinien był wiedzieć, że otrzymane faktury jedynie firmują sprzedaż towaru, a nie dokumentują faktycznej jego sprzedaży przez ich formalnego wystawcę”.

Nabywca powinien w pierwszej kolejności skorzystać z możliwości jakie daje ustawa o podatku VAT i ustawa o podatku akcyzowym i sprawdzić status podatkowy swojego kontrahenta poprzez uzyskanie potwierdzenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego. Dla ułatwienia procedury weryfikacji kontrahenta Ministerstwo Finansów stworzyło na swojej stronie internetowej dostępną on-line bazę czynnych podatników VAT, w której można sprawdzić status kontrahenta.

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Nie bez znaczenia powinno być też, zdaniem MF, doświadczenie przedsiębiorców, którzy powinni zachować czujność i ostrożność wobec ofert nierozpoznawalnych na rynku firm, które proponują nabycie znacznych ilości paliwa po cenach niższych niż możliwe do zaproponowania przy uwzględnieniu rachunku ekonomicznego i obciążeń podatkowych.

Wszystkie te okoliczności będą weryfikowane i sprawdzane przez organ kontroli skarbowej podczas postępowania kontrolnego w sprawie odpowiedzialności podatkowej przedsiębiorców za nabywanie paliwa od firm jedynie pozorujących działalność gospodarczą.

Każdy przypadek i okoliczności transakcji z oszustem podatkowym oceniane są indywidualnie a dokonane w tym zakresie ustalenia szczegółowo opisywane w uzasadnieniu decyzji podatkowej. Decyzja ta podlegać będzie normalnej procedurze kontroli administracyjnej i sądowo-administracyjnej zgodnie z przepisami KPA i PPSA, bez udziału Ministra Finansów.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dla ułatwienia przedsiębiorcom dochowania należytej staranności w sprawdzaniu kontrahenta, organy skarbowe zamierzają podjąć szereg działań o charakterze prewencyjnym. Służy im przede wszystkim instytucjach tzw. „listów ostrzegawczych”, które Ministerstwo Finansów wspólnie z Ministerstwem Gospodarki wystosowało do przedsiębiorców dokonujących transakcji w branży paliwowej. List zawiera charakterystyczne, najczęściej odbiegające od rynkowej normy, cechy transakcji wykorzystywanej w nieuczciwych mechanizmach, ułatwiając przedsiębiorcom bezpieczne prowadzenie działalności.

Dodatkowo prowadzona jest także kampania o nazwie „Nie daj się zrobić w słupa”, mająca na celu wskazanie zagrożeń oraz ostrzeżenie przed konsekwencjami nawet nieświadomego uczestnictwa w procederze oszustw podatkowych.

Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA