REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.

Sprawą żywotnie interesują się przedsiębiorcy ale także posłowie, którzy kierują do Ministra Finansów interpelacje i zapytania poselskie z prośbą o wyjaśnienie mechanizmów kontroli transakcji. Z zapytaniem takim nr 8246 zwrócił się także poseł Zbigniew Babelski, poruszając w nim kwestie transakcji zawieranych przez przedsiębiorców z nieuczciwymi kontrahentami z branży paliwowej. W odpowiedzi na to zapytanie, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Agnieszka Królikowska w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia co zdaniem fiskusa w praktyce oznacza należyta staranność oznacza w praktyce i jak działają organu kontroli skarbowej w takich sprawach.

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zdaniem przedstawicielki Ministra Finansów, przedsiębiorcy przede wszystkim muszą mieć świadomość, że branża paliwowa jest szczególnie narażona na działalność oszustów podatkowych.

W celu wyeliminowania tego procederu, organy podatkowe podejmują szereg działań, które prowadzą nie tylko do ukarania podmioty oszukujące fiskus, ale także ich kontrahentów, którzy nie dochowują należytej staranności w doborze dostawcy paliwa, nie weryfikują jego wiarygodności i uczciwości podatkowej, głównie ze względów kosztowych – nabywanie paliw od takich podmiotów jest po prostu tańsze.

Jest to jednak pośrednie uczestniczenie w oszustwie i zdaniem Ministerstwa Finansów, również powinno być karane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dla uniknięcia dotkliwych kar, przedsiębiorcy przede wszystkim powinni dochować należytej staranności, zgodnie z profesjonalnym charakterem prowadzonej przez siebie działalności. W odpowiedzi na zapytanie podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów mówi wprost, że: „Dołożenie należytej staranności w zakresie weryfikacji kontrahentów polega nie tylko na pozyskaniu kopii dokumentów nadania REGON, NIP, odpisu z KRS oraz koncesji na obrót paliwami, lecz na sprawdzeniu rzetelności kontrahenta, okoliczności towarzyszących nawiązaniu współpracy i prowadzeniu interesów z kontrahentami. Dla określenia uprawnienia podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur podmiotu firmującego jedynie sprzedaż paliwa, po pierwsze nie ma znaczenia czy skarżący działał w dobrej wierze, ale to czy przy zachowaniu należytej staranności wymaganej w obrocie tego rodzaju towarami, przedsiębiorca co najmniej powinien był wiedzieć, że otrzymane faktury jedynie firmują sprzedaż towaru, a nie dokumentują faktycznej jego sprzedaży przez ich formalnego wystawcę”.

Nabywca powinien w pierwszej kolejności skorzystać z możliwości jakie daje ustawa o podatku VAT i ustawa o podatku akcyzowym i sprawdzić status podatkowy swojego kontrahenta poprzez uzyskanie potwierdzenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego. Dla ułatwienia procedury weryfikacji kontrahenta Ministerstwo Finansów stworzyło na swojej stronie internetowej dostępną on-line bazę czynnych podatników VAT, w której można sprawdzić status kontrahenta.

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Nie bez znaczenia powinno być też, zdaniem MF, doświadczenie przedsiębiorców, którzy powinni zachować czujność i ostrożność wobec ofert nierozpoznawalnych na rynku firm, które proponują nabycie znacznych ilości paliwa po cenach niższych niż możliwe do zaproponowania przy uwzględnieniu rachunku ekonomicznego i obciążeń podatkowych.

REKLAMA

Wszystkie te okoliczności będą weryfikowane i sprawdzane przez organ kontroli skarbowej podczas postępowania kontrolnego w sprawie odpowiedzialności podatkowej przedsiębiorców za nabywanie paliwa od firm jedynie pozorujących działalność gospodarczą.

Każdy przypadek i okoliczności transakcji z oszustem podatkowym oceniane są indywidualnie a dokonane w tym zakresie ustalenia szczegółowo opisywane w uzasadnieniu decyzji podatkowej. Decyzja ta podlegać będzie normalnej procedurze kontroli administracyjnej i sądowo-administracyjnej zgodnie z przepisami KPA i PPSA, bez udziału Ministra Finansów.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dla ułatwienia przedsiębiorcom dochowania należytej staranności w sprawdzaniu kontrahenta, organy skarbowe zamierzają podjąć szereg działań o charakterze prewencyjnym. Służy im przede wszystkim instytucjach tzw. „listów ostrzegawczych”, które Ministerstwo Finansów wspólnie z Ministerstwem Gospodarki wystosowało do przedsiębiorców dokonujących transakcji w branży paliwowej. List zawiera charakterystyczne, najczęściej odbiegające od rynkowej normy, cechy transakcji wykorzystywanej w nieuczciwych mechanizmach, ułatwiając przedsiębiorcom bezpieczne prowadzenie działalności.

Dodatkowo prowadzona jest także kampania o nazwie „Nie daj się zrobić w słupa”, mająca na celu wskazanie zagrożeń oraz ostrzeżenie przed konsekwencjami nawet nieświadomego uczestnictwa w procederze oszustw podatkowych.

Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA