REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT
Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.

Sprawą żywotnie interesują się przedsiębiorcy ale także posłowie, którzy kierują do Ministra Finansów interpelacje i zapytania poselskie z prośbą o wyjaśnienie mechanizmów kontroli transakcji. Z zapytaniem takim nr 8246 zwrócił się także poseł Zbigniew Babelski, poruszając w nim kwestie transakcji zawieranych przez przedsiębiorców z nieuczciwymi kontrahentami z branży paliwowej. W odpowiedzi na to zapytanie, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Agnieszka Królikowska w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia co zdaniem fiskusa w praktyce oznacza należyta staranność oznacza w praktyce i jak działają organu kontroli skarbowej w takich sprawach.

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zdaniem przedstawicielki Ministra Finansów, przedsiębiorcy przede wszystkim muszą mieć świadomość, że branża paliwowa jest szczególnie narażona na działalność oszustów podatkowych.

W celu wyeliminowania tego procederu, organy podatkowe podejmują szereg działań, które prowadzą nie tylko do ukarania podmioty oszukujące fiskus, ale także ich kontrahentów, którzy nie dochowują należytej staranności w doborze dostawcy paliwa, nie weryfikują jego wiarygodności i uczciwości podatkowej, głównie ze względów kosztowych – nabywanie paliw od takich podmiotów jest po prostu tańsze.

Jest to jednak pośrednie uczestniczenie w oszustwie i zdaniem Ministerstwa Finansów, również powinno być karane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla uniknięcia dotkliwych kar, przedsiębiorcy przede wszystkim powinni dochować należytej staranności, zgodnie z profesjonalnym charakterem prowadzonej przez siebie działalności. W odpowiedzi na zapytanie podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów mówi wprost, że: „Dołożenie należytej staranności w zakresie weryfikacji kontrahentów polega nie tylko na pozyskaniu kopii dokumentów nadania REGON, NIP, odpisu z KRS oraz koncesji na obrót paliwami, lecz na sprawdzeniu rzetelności kontrahenta, okoliczności towarzyszących nawiązaniu współpracy i prowadzeniu interesów z kontrahentami. Dla określenia uprawnienia podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur podmiotu firmującego jedynie sprzedaż paliwa, po pierwsze nie ma znaczenia czy skarżący działał w dobrej wierze, ale to czy przy zachowaniu należytej staranności wymaganej w obrocie tego rodzaju towarami, przedsiębiorca co najmniej powinien był wiedzieć, że otrzymane faktury jedynie firmują sprzedaż towaru, a nie dokumentują faktycznej jego sprzedaży przez ich formalnego wystawcę”.

Nabywca powinien w pierwszej kolejności skorzystać z możliwości jakie daje ustawa o podatku VAT i ustawa o podatku akcyzowym i sprawdzić status podatkowy swojego kontrahenta poprzez uzyskanie potwierdzenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego. Dla ułatwienia procedury weryfikacji kontrahenta Ministerstwo Finansów stworzyło na swojej stronie internetowej dostępną on-line bazę czynnych podatników VAT, w której można sprawdzić status kontrahenta.

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Nie bez znaczenia powinno być też, zdaniem MF, doświadczenie przedsiębiorców, którzy powinni zachować czujność i ostrożność wobec ofert nierozpoznawalnych na rynku firm, które proponują nabycie znacznych ilości paliwa po cenach niższych niż możliwe do zaproponowania przy uwzględnieniu rachunku ekonomicznego i obciążeń podatkowych.

Wszystkie te okoliczności będą weryfikowane i sprawdzane przez organ kontroli skarbowej podczas postępowania kontrolnego w sprawie odpowiedzialności podatkowej przedsiębiorców za nabywanie paliwa od firm jedynie pozorujących działalność gospodarczą.

Każdy przypadek i okoliczności transakcji z oszustem podatkowym oceniane są indywidualnie a dokonane w tym zakresie ustalenia szczegółowo opisywane w uzasadnieniu decyzji podatkowej. Decyzja ta podlegać będzie normalnej procedurze kontroli administracyjnej i sądowo-administracyjnej zgodnie z przepisami KPA i PPSA, bez udziału Ministra Finansów.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dla ułatwienia przedsiębiorcom dochowania należytej staranności w sprawdzaniu kontrahenta, organy skarbowe zamierzają podjąć szereg działań o charakterze prewencyjnym. Służy im przede wszystkim instytucjach tzw. „listów ostrzegawczych”, które Ministerstwo Finansów wspólnie z Ministerstwem Gospodarki wystosowało do przedsiębiorców dokonujących transakcji w branży paliwowej. List zawiera charakterystyczne, najczęściej odbiegające od rynkowej normy, cechy transakcji wykorzystywanej w nieuczciwych mechanizmach, ułatwiając przedsiębiorcom bezpieczne prowadzenie działalności.

Dodatkowo prowadzona jest także kampania o nazwie „Nie daj się zrobić w słupa”, mająca na celu wskazanie zagrożeń oraz ostrzeżenie przed konsekwencjami nawet nieświadomego uczestnictwa w procederze oszustw podatkowych.

Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA