REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie - zwrot VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 roku mechanizm odwrotnego obciążenia w podatku od towarów i usług objął również usługi budowlane. Na czym polega mechanizm odwrotnego obciążenia oraz które usługi budowlane i w jakich sytuacjach są nim objęte? Jak ustalić kwotę zwrotu VAT?

Na czym polega mechanizm „Odwrotnego obciążenia”

Wystawca faktury na transakcje, które w myśl ustawy o podatku VAT są objęte „odwrotnym obciążeniem” na wystawionej fakturze nie nalicza podatku VAT. Procedurze odwrotnego obciążenia podlegają usługi budowlane, które spełniają łącznie trzy warunki:

REKLAMA

REKLAMA

  • usługodawca świadczy je jako podwykonawca,
  • usługi te są wymienione w pozycjach 2 – 48 załącznika nr 14 do powyższej ustawy,
  • obie strony transakcji (wykonawca i zleceniodawca) są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT (co można sprawdzić na stronie).

Sprzedaż

W przypadku zastosowania odwrotnego obciążenia za usługi budowlane wykonawca usługi nie nalicza podatku VAT (jego wartość wynosi 0 zł). Na fakturze pojawia się jedynie wartość netto i adnotacja o odwrotnym obciążeniu. Usługa ta zostaje wykazana w deklaracji VAT-7 jako usługa, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zakupy

Firmie wykonującej usługi z odwrotnym obciążeniem przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności. Odliczenie odbywa się na zasadach przewidzianych dla wszystkich podatników.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Wyliczenie i zwrot

Podatek VAT wynikający ze sprzedaży i zakupów zostaje wykazany w deklaracji rozliczeniowej VAT-7. Jeśli w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego (wykazanego na fakturach kosztowych) nad należnym (wykazanym na fakturach sprzedaży) to podatnik może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji VAT-7
  • wystąpić do US o zwrot na rachunek bankowy.

Ponieważ u podwykonawców usług budowlanych podatek VAT od sprzedaży będzie wynosił 0 zł więc nadwyżka będzie występować w rozliczeniu za każdy miesiąc, a tym samym występowanie o jej zwrot w każdej składanej deklaracji będzie poprawiało płynność finansową firmy.

Podstawowym terminem zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika jest 60 dni liczone od dnia złożenia przez przedsiębiorcę deklaracji. Wystarczy co najmniej jedna sprzedaż opodatkowana na terytorium kraju, aby przysługiwał zwrot w powyższym terminie. Czynnością opodatkowaną jest również sprzedaż krajowa rozliczana na zasadzie odwrotnego obciążenia. Nie trzeba wówczas dołączać do deklaracji wniosków.

Dużo trudniej jest otrzymać zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Muszą zostać bowiem spełnione wymogi określone w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT i do deklaracji trzeba dołączyć dodatkowy wniosek. Terminy zwrotu podatku VAT omówione są w odrębnym artykule na blogu.

Zwrot podatku dokonywany jest w terminie wskazanym w deklaracji. Termin ten liczony jest od dnia złożenia rozliczenia. W sytuacji złożenia korekty takiej deklaracji termin zwrotu liczony jest od momentu złożenia korekty. W przypadku wysyłki deklaracji za pośrednictwem poczty za termin złożenia deklaracji uznawany jest termin jej wpływu do urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku elektronicznej wysyłki deklaracji datą złożenia jest data jej wysyłki, a więc data widoczna na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru.

Podatnik świadczył w danym miesiącu tylko usługi budowlane opodatkowane na zasadzie odwrotnego obciążenia. Wystawił tylko jedną fakturę sprzedaży na kwotę netto 3000 zł. Podatek VAT od sprzedaży wynosi 0 zł.

Podatek naliczony z faktur kosztowych wynosi 800 zł.

A więc w deklaracji VAT-7 wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosząca 800 zł.

Podatnik może nadwyżkę przenieść do kolejnej deklaracji lub wystąpić o zwrot w terminie 60 dni bez dodatkowego wniosku.

Kontrola

Prawie zawsze zwrot podatku na rachunek bankowy jest poprzedzony wykonaniem przez Urząd Skarbowy tzw. ”czynności sprawdzających”, które polegają na tym, że urząd prosi o dostarczenie wszystkich faktur sprzedaży i zakupu oraz ewidencji vatowskich dotyczących okresu, którego dotyczy zwrot. Przygotowując dokumenty dla urzędu warto poukładać je według kolejności ich ujęcia w Ewidencji sprzedaży oraz zakupów VAT. Jeżeli w trakcie przeprowadzanych czynności sprawdzających zostanie zakwestionowany któryś z zaksięgowanych wydatków, to trzeba złożyć korektę deklaracji i termin zwrotu liczony jest ponownie od momentu złożenia korekty.

Polecamy: Biuletyn VAT


Jakie wydatki mogą być zakwestionowane?

Trzeba zwrócić szczególną uwagę na księgowane wydatki, od których odliczany jest podatek VAT. Przede wszystkim nie powinny być księgowane wydatki na cele prywatne czy osobiste, które zaspakajają potrzeby codziennego życia. Typowym przykładem może być zakup okularów korekcyjnych lub zegarka.

Nie powinny być także księgowane koszty związane z reprezentacją, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Również zakupu odzieży reprezentacyjnej nie można księgować w koszty, czyli np. zakupu garnituru i koszuli. Natomiast odzież ochronną i roboczą oczywiście można księgować. Należy przy tym udowodnić, iż używanie odzieży ochronnej jest konieczne do zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA