REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorca, który wykazał w danym okresie rozliczeniowym wyższą kwotę podatku naliczonego od podatku należnego, może ubiegać się o zwrot nadpłaty podatku VAT na rachunek bankowy. Nowelizacja ustawy o VAT z 1 stycznia 2017 r. wprowadziła nowe uregulowania dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Co uległo zmianie?

Trzy terminy

Ustawa wprowadza trzy terminy (liczone od momentu złożenia deklaracji), w jakich podatnik powinien otrzymać zwrot nadpłaconego VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Termin podstawowy wynosi 60 dni i dotyczy zarówno czynności opodatkowanych na terenie kraju, jak również czynności, które podlegają opodatkowaniu poza terytorium państwa. Jednak w drugim przypadku w celu otrzymania zwrotu podatku VAT konieczne jest złożenie wniosku wraz z uzasadnieniem.

Kolejny termin – 180 dni – dotyczy podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie wykonali czynności opodatkowanych ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju. W celu uzyskania zwrotu VAT w tym przypadku również konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem. Jeśli przedsiębiorca złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe równe wartości nadpłaconego VAT, istnieje możliwość skrócenia terminu zwrotu do 60 dni.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Ostatni termin, tzw. skrócony, wynosi 25 dni. Aby z niego skorzystać, podatnik musi nie tylko złożyć do urzędu skarbowego odpowiedni wniosek, lecz także spełnić również szereg wymogów określonych w ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla kogo 25 dni?

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić nadpłatę VAT w ciągu 25 dni, jeśli podatnik ubiegający się o zwrot spełnia wszelkie warunki otrzymania nadpłaty w skróconym terminie.

Pierwszym z nich jest konieczność zgodności kwot podatku naliczonego wykazanego przez podatnika w deklaracji z faktur, które w całości zostały uregulowane za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika. Istotne jest, że za rachunek właściwy uważa się rachunek wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Opłacenie należności z innego rachunku możliwe jest jedynie wówczas, kiedy ich łączna kwota udokumentowana fakturami nie przekracza kwoty 15 000 zł. Należy pamiętać, że limit ten dotyczy kwoty należności, a nie samego VAT, i jest kwotą brutto.

Kwota podatku naliczonego może wynikać również z opłaconych przez podatnika dokumentów celnych, deklaracji importowej, decyzji celnych lub z importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Ponadto, aby móc otrzymać zwrot nadpłaty VAT, kwota podatku naliczonego lub różnica podatku nierozliczona w poprzednich okresach i wykazana w deklaracji nie może przekroczyć 3000 zł. Podatnik musi również przedstawić potwierdzenie zapłaty należnego podatku za pośrednictwem konta bankowego (inne sposoby zapłaty nie są uwzględniane).

Nowelizacja ustawy wprowadziła również obowiązek zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego przez ostatnie 12 miesięcy poprzedzające okres, w którym zostaje złożony wniosek o zwrot nadpłaty w ciągu 25 dni. Oprócz rejestracji konieczne jest też składanie w tym okresie deklaracji VAT w terminie. Niespełnienie któregoś z powyższych warunków nie uprawnia do zwrotu VAT w ciągu 25 dni.

Inne zmiany

Zasadniczą zmianą w zwrocie nadpłaty VAT, jaką wprowadza nowelizacja ustawy, jest możliwość wydłużenia terminu zwrotu ze względu na prowadzone kontrole zasadności zwrotu podatku, co może znacznie utrudnić przedsiębiorcy planowanie przepływów finansowych oraz optymalizację podatkową. Co ważne, weryfikacja może objąć nie tylko samego podatnika, ale także inne podmioty biorące udział w obrocie towarów bądź usług, które są przedmiotem rozliczenia wnioskującego podatnika.


Termin zwrotu nadpłaty VAT może zostać przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego do czasu weryfikacji, jeśli taka jest zasadna w konkretnym przypadku. Ustawa nie określa maksymalnego okresu, w jakim może zostać przeprowadzona weryfikacja. Jednak podatnik może nawet w przypadku przeprowadzanej kontroli ubiegać się o zwrot nadpłaty w ciągu 60 dni. W tym celu musi jednak wnieść zabezpieczenie majątkowe równe kwocie zwracanej nadpłaty.

Jedyna rama czasowa, jaka została zawarta w nowelizacji ustawy, dotyczy wydłużenia terminu zwrotu o 3 miesiące w przypadku żądań zgłoszonych przez określone organy, tj. Komendę Główną Policji, CBA, ABW czy prokuratora generalnego. Tego rodzaju żądanie musi posiadać stosowane uzasadnienie, aby możliwe było wydłużenie terminu zwrotu nadpłaty VAT.

Na co zwrócić uwagę?

Ubiegając się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, trzeba zadbać przede wszystkim o dopełnienie przez podatnika wszystkich obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz z Ordynacji podatkowej. W przypadku wnioskowania o zwrot w skróconym terminie istotne jest także spełnienie dodatkowych warunków określonych przez ustawę.

Warto pamiętać, że termin, w jakim zostanie zwrócona różnica podatku, liczony jest od daty rzeczywistego wpłynięcia rozliczenia podatkowego do urzędu skarbowego. Ten szczegół jest ważny w sytuacji, kiedy podatnik składa rozliczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Ponadto termin zwrotu jest liczony od dnia następującego po dniu złożenia deklaracji w urzędzie.

Ważną kwestią jest również konieczność złożenia wniosku o zwrot nadpłaty VAT. Nie jest on wymagany wyłącznie w przypadku terminu 60-dniowego, czynności opodatkowanych na terenie kraju oraz wyłącznie czynności, które podlegają opodatkowaniu poza jego terytorium.

Sama ustawa nie określa formy, jaką powinien przyjąć wniosek składany przez podatnika. Uznaje się, że pismo powinno zawierać dane wskazane w Ordynacji podatkowej (art. 168), m.in. dane podatnika i naczelnika właściwego urzędu skarbowego, treść żądania i podpis wnioskującego. Wątpliwości budzi umotywowanie wniosku. Wprawdzie ustawa określa, że wniosek winien być umotywowany, jednak nie nakłada na podatnika szczególnego uzasadniania składanego pisma. Wystarczającą informacją zawartą we wniosku jest zapewnienie o spełnianiu przez podatnika warunków uzasadniających zwrot podatku VAT i o korzystności lub niezbędności otrzymania zwrotu dla kondycji finansowej przedsiębiorstwa i optymalizacji podatkowej w rozumieniu planowania przepływów związanych z koniecznością zamrożenia na jakiś czas na kontach fiskusa środków na podatek VAT.

Skuteczne wyegzekwowanie zwrotu nadpłaty VAT jest możliwe. Jednak czas, w jakim zostanie on zrealizowany, zależy nie tylko od wnioskowanego przez podatnika terminu, ale również od prawidłowego przeprowadzenia przez podatnika procedury związanej z wnioskowaniem o zwrot. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, procedurę odzyskiwania nadpłaty podatku warto skonsultować z profesjonalnym doradcą podatkowym. Pozwoli to uniknąć ewentualnych błędów w dokumentacji, a tym samym może przyspieszyć otrzymanie należnej nadwyżki.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA