REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.
Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia z nowymi drukami dotyczącymi procedury rejestracji podatników VAT, dostosowanymi do przepisów wprowadzających nowy JPK_VAT z deklaracją. Nowe wzory dokumentów związanych z rejestracją w zakresie VAT (tj. VAT-R, VAT-5, VAT-5UE, VAT-Z) będą obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Nowe rozporządzenie wydane zostanie na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”.

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 1 pkt 17 ustawy zmieniającej wprowadzono do ustawy o VAT obowiązek przesyłania deklaracji podatkowych zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego. Dokumentem elektronicznym będzie nowy plik JPK_VAT, obejmujący deklarację VAT - która zastąpi obecne deklaracje VAT-7(20) i VAT-7K(14) - oraz ewidencję VAT. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT będzie dotyczył:
1/ począwszy od dnia 1 kwietnia 2020 r. - dużych przedsiębiorców (art. 99 ust. 11c ustawy o VAT);
2/ począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. - m. in. mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495) na podstawie art. 11 ustawy zmieniającej, przy czym podmioty te za okres od dnia 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. będą mogły przesyłać do właściwego urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ewidencję wraz z deklaracją na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c ustawy o VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Wyżej wskazane zmiany wymagają m.in. zmian w formularzach podatkowych, w tym także wprowadzonych aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z  27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2301). Dlatego proponuje się zastąpienie ww. rozporządzenia nowym rozporządzeniem z następującymi nowymi wzorami formularzy:

- VAT-R(14) - zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług,

- VAT-5(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-5UE(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE oraz

- VAT-Z(6) - zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do wzoru VAT-R(13) wprowadzono następujące zmiany:

1) w bloku B.1. Dane identyfikacyjne w polu 13 zniesiono wymóg podawania numeru REGON, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;

2) w bloku C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy dodano pole „35. Podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy”.

3) w bloku C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji zmianie uległy nazwy pól na:
„50. Deklaracje miesięczne, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy”;
„51. Deklaracje kwartalne, zgodnie z art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy”;
„52. VAT-8, zgodnie z art. 99 ust. 8 ustawy”;
„53. VAT-12, zgodnie z art. 114 ust. 3 ustawy”.

Do wzoru VAT-Z(5) wprowadzono następujące zmiany:

1) nazwę bloku C. Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zmieniono na „Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;

2) w bloku C. Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług usunięto pole „3. śmierć podatnika” - w związku z nowym brzmieniem art. 96 ust. 7 ustawy – w razie śmierci podatnika wykreślenie z rejestru jako podatnika VAT następuje z urzędu.

Ponadto we wszystkich wzorach dokumentów uaktualniono publikatory, wprowadzono również drobne zmiany uściślające i redakcyjne, m. in. usunięto pocztę z danych adresowych we wzorach VAT-R i VAT-Z, zgodnie z regulacjami pocztowymi.

Nowe rozporządzenie z nowymi wzorami ww. formularzy ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

Proponowany termin wejścia w życie wynika z przepisów, które wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r., na podstawie ustawy zmieniającej, która wprowadza przepisy w zakresie obowiązku przesyłania nowego pliku JPK_VAT, zawierającego deklarację i ewidencję.

W uzasadnieniu omawianego projektu podkreślono, że podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy zmieniającej będą obowiązane rozliczać się z zastosowaniem pliku JPK_VAT, w miejsce dotychczasowych deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K, począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. W okresie od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. podmioty te będą mogły same zdecydować o wcześniejszym niż obowiązkowy termin przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Stąd pola 50 i 51 formularza VAT-R w projekcie rozporządzenia, odnoszące się do deklaracji odpowiednio miesięcznych i kwartalnych, w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dotyczą zarówno deklaracji VAT-7 / VAT-7K jak również – w przypadku zadeklarowania przejścia – do nowego pliku JPK_VAT, składanego także za okresy miesięczne i kwartalne, a obejmującego zarówno ewidencję, jak i deklarację.

Projekt (z 4 lutego 2020 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA