REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.
Nowy wzór VAT-R i innych druków dot. rejestracji podatników VAT od 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia z nowymi drukami dotyczącymi procedury rejestracji podatników VAT, dostosowanymi do przepisów wprowadzających nowy JPK_VAT z deklaracją. Nowe wzory dokumentów związanych z rejestracją w zakresie VAT (tj. VAT-R, VAT-5, VAT-5UE, VAT-Z) będą obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Nowe rozporządzenie wydane zostanie na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), zwaną dalej „ustawą zmieniającą”.

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 1 pkt 17 ustawy zmieniającej wprowadzono do ustawy o VAT obowiązek przesyłania deklaracji podatkowych zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego. Dokumentem elektronicznym będzie nowy plik JPK_VAT, obejmujący deklarację VAT - która zastąpi obecne deklaracje VAT-7(20) i VAT-7K(14) - oraz ewidencję VAT. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT będzie dotyczył:
1/ począwszy od dnia 1 kwietnia 2020 r. - dużych przedsiębiorców (art. 99 ust. 11c ustawy o VAT);
2/ począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. - m. in. mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495) na podstawie art. 11 ustawy zmieniającej, przy czym podmioty te za okres od dnia 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. będą mogły przesyłać do właściwego urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ewidencję wraz z deklaracją na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c ustawy o VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Wyżej wskazane zmiany wymagają m.in. zmian w formularzach podatkowych, w tym także wprowadzonych aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z  27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2301). Dlatego proponuje się zastąpienie ww. rozporządzenia nowym rozporządzeniem z następującymi nowymi wzorami formularzy:

- VAT-R(14) - zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług,

- VAT-5(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-5UE(3) - potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE oraz

- VAT-Z(6) - zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do wzoru VAT-R(13) wprowadzono następujące zmiany:

1) w bloku B.1. Dane identyfikacyjne w polu 13 zniesiono wymóg podawania numeru REGON, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;

2) w bloku C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy dodano pole „35. Podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy”.

3) w bloku C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji zmianie uległy nazwy pól na:
„50. Deklaracje miesięczne, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy”;
„51. Deklaracje kwartalne, zgodnie z art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy”;
„52. VAT-8, zgodnie z art. 99 ust. 8 ustawy”;
„53. VAT-12, zgodnie z art. 114 ust. 3 ustawy”.

Do wzoru VAT-Z(5) wprowadzono następujące zmiany:

1) nazwę bloku C. Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zmieniono na „Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;

2) w bloku C. Dane o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług usunięto pole „3. śmierć podatnika” - w związku z nowym brzmieniem art. 96 ust. 7 ustawy – w razie śmierci podatnika wykreślenie z rejestru jako podatnika VAT następuje z urzędu.

Ponadto we wszystkich wzorach dokumentów uaktualniono publikatory, wprowadzono również drobne zmiany uściślające i redakcyjne, m. in. usunięto pocztę z danych adresowych we wzorach VAT-R i VAT-Z, zgodnie z regulacjami pocztowymi.

Nowe rozporządzenie z nowymi wzorami ww. formularzy ma wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

Proponowany termin wejścia w życie wynika z przepisów, które wejdą w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r., na podstawie ustawy zmieniającej, która wprowadza przepisy w zakresie obowiązku przesyłania nowego pliku JPK_VAT, zawierającego deklarację i ewidencję.

W uzasadnieniu omawianego projektu podkreślono, że podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy zmieniającej będą obowiązane rozliczać się z zastosowaniem pliku JPK_VAT, w miejsce dotychczasowych deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K, począwszy od dnia 1 lipca 2020 r. W okresie od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. podmioty te będą mogły same zdecydować o wcześniejszym niż obowiązkowy termin przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT (art. 11 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Stąd pola 50 i 51 formularza VAT-R w projekcie rozporządzenia, odnoszące się do deklaracji odpowiednio miesięcznych i kwartalnych, w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. dotyczą zarówno deklaracji VAT-7 / VAT-7K jak również – w przypadku zadeklarowania przejścia – do nowego pliku JPK_VAT, składanego także za okresy miesięczne i kwartalne, a obejmującego zarówno ewidencję, jak i deklarację.

Projekt (z 4 lutego 2020 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA