REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE
Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 19 grudnia 2018 r. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie prejudycjalnej C‑552/17 Alpenchalets Resorts GmbH przeciwko Finanzamt München Abteilung Körperschaften. Stanowisko TSUE może być powodem poważnych problemów podatkowych pośredników turystycznych.

Sprawa dotyczyła kwestii opodatkowania usług biura podróży, polegających na swoistej odsprzedaży usług wynajmu obiektów wypoczynkowych. Podatnik, prowadzący działalność w zakresie pośrednictwa w wynajmie apartamentów w Niemczech, Włoszech oraz Austrii (usługi najmu były nabywane od innych podmiotów, a następnie udostępniane klientom podatnika), chciał opodatkować swoje usługi z zastosowaniem preferencyjnej stawki przewidzianej dla świadczeń zakwaterowania w obiektach wypoczynkowych – na to nie zgodził się jednak organ podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Po rozważeniu zaistniałego problemu, niemiecki sąd finansowy skierował w tym zakresie do TSUE pytania, pragnąc dowiedzieć się, czy świadczenie przez biuro tego typu samoistnej usługi wynajmu obiektu lub też usługi wynajmu wraz z usługami pomocniczymi podlega opodatkowaniu w ramach szczególnego systemu VAT-marża oraz czy usługę taką można opodatkować według niższej stawki przewidzianej przez art. 98 ust. 2 Dyrektywy VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Stanowisko niemieckiego organu, zakładające konieczność opodatkowania opisanych usług w ramach systemu VAT-marża, w swojej opinii potwierdził Rzecznik Generalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył on, iż wykładnia językowa przepisów Dyrektywy VAT prowadzi do wniosku, zgodnie z którym szczególny system znajduje zastosowanie wyłącznie do złożonych usług turystycznych, składających się co najmniej z dwóch świadczeń składowych, jednakże jego zdaniem istnieją również „poważne argumenty przemawiające za tym, że jedna usługa nabywana od osoby trzeciej, pod warunkiem że jest związana z zakwaterowaniem lub przewozem i oczywiście pod warunkiem że biuro podróży występuje we własnym imieniu, a nie działa jedynie w charakterze pośrednika(…), powinna być wystarczająca, aby objąć świadczenie procedurą szczególną dla biur podróży”. Rzecznik podkreślił również, iż zakwalifikowanie tego typu pojedynczej usługi jako usługi turystycznej podlegającej VAT-marży wyklucza możliwość zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania, bowiem przepisy dyrektywy nie przewidują dla tego typu usług niższych stawek VAT.

Jego zdaniem, tego typu stanowisko nie narusza zasady równego traktowania, bowiem „formalny status usługodawcy w istocie ma znaczenie w takich sytuacjach, nawet jeśli charakter ekonomiczny usługi jest taki sam. W związku z powyższym należy uznać, że w przepisach o VAT po prostu w różny sposób traktuje się te same usługi w zależności od tego, czy są one świadczone – z jednej strony – przez właściciela (z pomocą pośrednika lub bez niej), czy też – z drugiej strony – przez biuro podróży występujące we własnym imieniu(…)”.

W swoim wyroku TSUE na pierwsze z kierowanych do niego pytań odpowiedział pozytywnie, zaznaczając, iż samo tylko zapewnianie zakwaterowania w obiekcie wypoczynkowym przez biuro podróży (przy założeniu, iż usługa ta pierwotnie została nabyta przez biuro od podatnika VAT) wystarcza do tego, aby zastosowanie znalazła procedura szczególna przewidziana w art. 306–310 Dyrektywy. W ocenie TSUE, pogląd ten znajduje poparcie w ugruntowanej już linii orzeczniczej. Odpowiadając na pytanie drugie Trybunał wykluczył natomiast możliwość stosowania do tego typu świadczeń stawek preferencyjnych, zaznaczając, iż „zgodnie z owym art. 98 ust. 2 obniżona stawka może mieć zastosowanie jedynie do towarów i usług z kategorii znajdującej się w załączniku III do dyrektywy VAT. Tymczasem świadczenie pojedynczej usługi przez biuro podróży w rozumieniu art. 307 tej dyrektywy nie znajduje się w tym załączniku”.

Przedmiotowe orzeczenie rewolucjonizuje dotychczasowy sposób podejścia do opodatkowania usług turystyki w ramach systemu VAT marża.

Podkreślić należy, iż stosowanie tego systemu stanowi obowiązek podatników, sam system znajduje zaś zastosowanie nie tylko względem biur podróży, ale także innych podatników świadczących usługi turystyki. Nie sposób nie zauważyć także, iż stanowisko TSUE w sposób zdecydowany utrudni możliwość praktycznego rozróżnienia co stanowi usługę turystyki podlegającą marży, a co nie. W swoim orzeczeniu Trybunał nie przychylił się bowiem do sugestii Rzecznika, aby jednoznacznie stwierdzić, że pojedyncze usługi świadczone (a raczej odsprzedawane) przez biura podróży mogą podlegać szczególnemu systemowi, o ile stanowią usługę transportu lub zakwaterowania - w wyroku zaznaczono jedynie, iż w analizowanym przez Trybunał przypadku pośrednictwo w wynajmie obiektów wypoczynkowych musi być opodatkowane w ramach VAT-marży.

Wiele pytań nadal pozostaje zatem bez odpowiedzi – czy VAT-marża dla pośrednictwa w sprzedaży usług zakwaterowania w hotelach i obiektach wypoczynkowych obejmie wyłącznie świadczenia biur podróży, czy też innych podatników oferujących tego typu usługi? Czy pośrednictwo w sprzedaży usług przewozowych również powinno podlegać VAT-marży? Jedno jest natomiast pewne – przedstawiciele dynamicznie rozwijającej się branży pośrednictwa usług turystycznych w najbliższym czasie niewątpliwie staną się celem organów kontroli podatkowej…

Justyna Zając-Wysocka, Radca prawny doradca podatkowy Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA