REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości przez komornika - płatnika podatku VAT – moment powstania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Sprzedaż nieruchomości przez komornika - moment powstania obowiązku podatkowego
Sprzedaż nieruchomości przez komornika - moment powstania obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 18 ustawy o VAT komornik, który dokonuje czynności egzekucyjnych wobec podatnika VAT, jest płatnikiem tego podatku. Rzecz jasna ma to miejsce w przypadku sprzedaży majątku przejętego w drodze egzekucji. Jednak podatek VAT nie może być uznany za należność, którą uwzględnia się w planie podziału sumy uzyskanej z egzekucji jako przypadającą wierzycielowi egzekwującemu lub innemu uczestnikowi podziału. Bowiem Skarb Państwa, będący wierzycielem tej należności, nigdy nie jest wierzycielem egzekwującym w danym postępowaniu egzekucyjnym.

Takie stanowisko organów skarbowych zostało potwierdzone wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 czerwca 2011 r. sygn. Akt I FSK 1064/10.

REKLAMA

Autopromocja

Przedmiotem rozpatrzenia sprawy była sytuacja, w której doszło do sprzedaży przez komornika w ramach czynności egzekucyjnych, nieruchomości należącej do dłużnika – podatnika podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, po wylicytowaniu nieruchomości w ramach sprzedaży komorniczej, właściwy sąd rejonowy wydał w marcu 2007 r. postanowienie, w którym przysądził własność nieruchomości (akceptując tym samym wynik dokonanej licytacji).

Kolejnym postanowieniem wydanym w październiku 2007 r. sąd ten stwierdził prawomocność postanowienia z marca 2007. W październiku 2008 r. komornik sporządził projekt planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji. W planie tym uwzględnił kwotę podatku od towarów i usług odliczoną od kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości. W sierpniu 2009 r. komornik wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż nieruchomości. We wrześniu 2009 r. kwota podatku wpłynęła do właściwego urzędu skarbowego.

Zobacz także: Sprzedaż dokonywana przez komornika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania komornika, polegające na wystawieniu faktury w sierpniu 2009 r., a następnie wpłacie podatku we wrześniu 2009 r. zostały ocenione przez naczelnika urzędu skarbowego jako nieprawidłowe. W ocenie organu podatkowego komornik, prowadzący postępowanie egzekucyjne miał obowiązek wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż nieruchomości w listopadzie 2007 r. oraz uiścić podatek do 25 grudnia 2007 r.

Stanowisko naczelnika urzędu skarbowego zostało podtrzymane w decyzji dyrektora właściwej izby skarbowej.

REKLAMA

Wśród argumentów podniesionych przez komornika w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wskazano na zapisy przepisów kodeksu postępowania cywilnego. W ocenie skarżącego wynika z nich, że sumy uzyskane z egzekucji muszą być złożone na rachunek depozytowy sądu i można nimi dysponować wyłącznie na podstawie prawomocnego planu podziału kwoty uzyskanej z egzekucji.

Komornik też wyjaśnił, że do jego rąk nie wpłynęła żadna kwota, którą mógłby wpłacić na rachunek organu podatkowego. Pomimo podjęcia starań zmierzających do uzyskania kwoty podatku VAT – sąd będący dysponentem środków uzyskanych w trakcie egzekucji, odmówił uwzględnienia wniosku komornika w tym zakresie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał argumentację komornika za prawidłową i uchylił rozstrzygnięcie organu podatkowego.

Wobec wniesienia skargi kasacyjnej przez Dyrektora Izby Skarbowej sprawę rozpatrzył Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd ten uchylił wyrok Sądu I-szej instancji – uznał jednocześnie stanowisko organów podatkowych za prawidłowe.

W uzasadnieniu orzeczenia Naczelny Sąd Administracyjny przywołał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 listopada 2010 r. P 44/07. Odchodząc od szczegółowej analizy przedmiotowego orzeczenia Trybunału trzeba jednie wskazać, iż przedmiotem analizy był art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi: „Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.”

Zobacz także: Sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji komorniczej – od jakiej kwoty liczymy PIT?

Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności zacytowanego przepisu z ustawą zasadniczą. Wartym przywołania jest fragment wyroku, w którym Trybunał cytuje uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 15 grudnia 2006 r. sygn. akt III CZP 115/06: „skoro ustawa o VAT stanowi, że podatkowi od towarów i usług podlega sprzedaż dokonana w wyniku egzekucji i płatnikiem tego podatku jest komornik, przepisy kodeksu postępowania cywilnego dotyczące egzekucji należy wykładać tak, aby zapewnić wykonanie przepisów tej ustawy. Prowadzenie egzekucji z nieruchomości należy do komornika (art. 921 § 1 k.p.c.), a tylko niektóre czynności, określone w ustawie, podejmuje sąd, co wymusza odpowiednie współdziałanie tych organów; komornik ma obowiązek umożliwienia wykonania obowiązków należących do sądu, a sąd, jako organ egzekucyjny, powinien umożliwić wykonanie obowiązków, które spoczywają na komorniku".

W omawianym orzeczeniu stwierdzono również, że podatek VAT nie może być uwzględniony w planie podziału sumy uzyskanej z egzekucji. W konsekwencji w przypadku, gdy sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji podlega opodatkowaniu, suma ulegająca podziałowi, którą wymienia się w planie podziału, powinna być pomniejszona o podatek od towarów i usług.

Odnosząc powyższe do omawianej sprawy – data postanowienia z października 2007 r. stwierdzająca prawomocność postanowienia Sądu Rejonowego co do przysądzenia własności nieruchomości stanowi moment wyznaczający obowiązek podatkowy.

Choć w ogólnym rozrachunku kwota podatku została wpłacona do urzędu skarbowego to z uwagi na fakt, iż nie nastąpiło to we właściwym terminie, komornik zobligowany został do wpłacenia jeszcze ustawowych odsetek.

Źródło: wyrok NSA z 17 czerwca 2011 r. - sygn. akt I FSK 1064/10.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA