REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promocja „kup 3 w cenie 2” a nieodpłatna dostawa towarów – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Promocja „kup 3 w cenie 2” a nieodpłatna dostawa towarów – rozliczenie VAT
Promocja „kup 3 w cenie 2” a nieodpłatna dostawa towarów – rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie przedsiębiorcy stosują promocję dla swoich kontrahentów, w ramach której do określonej ilości zakupionego towaru, nieodpłatnie dodają kolejną sztukę tego samego towaru. Poważne wątpliwości budzi prawidłowa klasyfikacja takiej promocji na gruncie podatku VAT.

Istotą sporu jest właściwe ujęcie takiego rodzaju nieodpłatnie przekazanego towaru. Osią problemu jest uznanie, iż w przypadku przekazania nieodpłatnie dodatkowego towaru, może dojść do opodatkowanej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Jak wynika bowiem z treści ww. przepisu, przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie nieodpłatne towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Niemniej, pomimo że podatnikom zasadniczo przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieodpłatnie dodawanych towarów, to nie należy bezwzględnie utożsamiać nieodpłatnego przekazania dodatkowej sztuki towaru, z dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl powszechnie przyjętego poglądu, w takiej sytuacji dochodzi do udzielenia tzw. „rabatu naturalnego”. W istocie bowiem, nie można mówić o nieodpłatnej dostawie towarów, a o udzieleniu obniżki cen w momencie sprzedaży, w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisem, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży. Dodatkowo przekazywany towar obniża w takiej sytuacji cenę całego sprzedawanego zestawu. Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że sprzedaż 3 produktów w cenie 2 należy traktować właśnie jako rabat w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT.

REKLAMA

Powyższy pogląd potwierdzają także organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9.12.2016 r., znak: 2461-IBPP1.4512.794.2016.1.LSz stwierdził: „W związku powyższym, w przypadku dodania dodatkowej sztuki zamówionego towaru (3 sztuki tego samego towaru w cenie 2 sztuk zapakowane w zestawie) mamy do czynienia z rabatem towarowym i nie dojdzie w tej sytuacji do nieodpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT”. Tożsame stanowisko przyjął także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 11.01.2017 r., znak: 2461-IBPP1.4512.807.2016.1.MS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej należy zwrócić uwagę na poważną wątpliwość w interpretacji tego rodzaju promocji. Niejednokrotnie bowiem przedsiębiorcy oferują możliwość zakupu w ramach formuły „kup 2 produkty a trzeci dostaniesz gratis”. W tym przypadku istnieje wysokie ryzyko uznania, iż dochodzi do dwóch odrębnych dostaw. Pierwsza z nich dotyczy dwóch produktów sprzedawanych po normalnej cenie, zaś trzeci przekazywany jest nieodpłatnie. W konsekwencji dodanie gratisowego produktu nie obniża jednostkowej ceny towaru i nie dochodzi do udzielenia rabatu w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT. Nieodpłatne przekazanie gratisowej sztuki towaru, stanowi bowiem dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Powyższy pogląd potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19.09.2014 r., znak: ILPP2/443-682/14-4/MR : ”Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży produktu „podstawowego” wraz z załączonym do niego gratisem, będącym innym niż produkt podstawowy towarem, nie ma podstaw do rozciągania regulacji odnoszących się do produktu „podstawowego” na inny załączony do niego towar – gratis, jedynie z tytułu ich łącznej sprzedaży, co oznacza, że – co do zasady – mamy do czynienia z dostawą obejmującą dwa odrębne towary, opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych dla ich przedmiotu (moment powstania obowiązku podatkowego i stawka podatku)”.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że organizowanie tego rodzaju promocji może mieć różne skutki na gruncie podatku VAT zależne od sformułowania oferty. Jeśli promocja tworzona jest w myśl formuły „kup 3 w cenie 2”, to istnieją przesłanki wskazujące na to, iż promocja taka stanowi rabat w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT. Z kolei, jeśli promocja sformułowana w myśl „kup 2 a trzeci dostaniesz gratis” to istnieje ryzyko, iż nieodpłatne przekazanie towaru, stanowić będzie dostawę towaru w rozumieniu art.  7 ust. 2 ustawy o VAT. Każdorazowo prawidłowe zaklasyfikowanie tego rodzaju promocji wymagać będzie dokładnego zbadania stanu faktycznego, bowiem powyższa kwestia nadal wzbudza wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Tobiasz Olczak, młodszy konsultant podatkowy w ECDP TAX Mazur i Wspólnicy Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA