REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie usług budowlanych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie usług budowlanych
Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie usług budowlanych

REKLAMA

REKLAMA

Czy powstanie obowiązku podatkowego w VAT w zakresie usług budowlanych następuje w momencie faktycznego wykonania robót budowlanych, czy też w momencie akceptacji wykonania ww. robót na podstawie podpisanego protokołu odbioru?

Spółka Alfa (dalej jako Spółka) zawarła umowę ze Spółką Beta (dalej jako Zamawiający). Na podstawie zawartej umowy Spółka zobowiązała się do wykonania robót budowlanych polegających na przebudowie torowisk. Prace wykonywane przez Spółkę są skalsyfikowane wg PKWiU 42.12.20.0 jako roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej. Zgodnie z postanowieniami umownymi, Spółka zobowiązała się do zaprojektowania oraz wykonania ww. prac budowlanych. Po wykonaniu prac, ale przed ich odbiorem - Zamawiający sprawdza stan techniczny torowisk oraz decyduje o tym czy usługa została wykonana. Gdy uzna, że stan techniczny wykonanych prac jest zgodny i nie zachodzą żadne inne nieprawidłowości - podpisuje protokół odbioru. Dopiero na tym etapie dochodzi do rozliczenia pomiędzy stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym powstaje pytanie czy powstanie obowiązku podatkowego następuje w momencie faktycznego wykonania robót budowlanych, czy też w momencie akceptacji wykonania ww. robót na podstawie podpisanego protokołu odbioru?

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

REKLAMA

Zasadniczo, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem (art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dalej jako ustawa o VAT). Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 3 lit a ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych. W świetle tej regulacji, obowiązek podatkowy dla przedmiotowych usług powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności należy się zastanowić nad pytaniem, kiedy usługę związaną z przebudową torowisk należy uznać za wykonaną. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają żadnych wskazań odnośnie tego, kiedy należy wyznaczyć ten moment. Zgodnie przyjętym dotychczas stanowiskiem organów podatkowych należy wskazać, że za moment wykonania prac budowlanych uznaje się dzień, w którym faktycznie doszło do ich realizacji, a nie dzień podpisania protokołu odbioru. Potwierdzenie wykonania ww. czynności (tj. protokół odbiorczy) należy bowiem odróżnić od ich rzeczywistego wykonania. Jak dotąd, organy podatkowe uważały, że wykonanie usługi następuje w momencie fizycznego zakończenia prac, który nie zawsze jest tożsamy z momentem sporządzenia dokumentów dotyczących odbioru wykonanych prac. Takie stanowisko było argumentowane tym, że strony mogą zwlekać z podpisaniem protokołu, a w konsekwencji może nie dojść do wykonania usługi.

W tym zakresie można powołać wyrok NSA z dnia 28.04.2017 r., sygn. akt I FSK 1811/15: „W przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych fakturę wystawia się nie później niż 30 dnia od wykonania tych usług. Ustawodawca nie określił kiedy można mówić o wykonaniu tego typu usług. Nie ma jednak uzasadnienia, by moment wykonania usług budowlanych utożsamiać z podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego i do tego jak to sugeruje skarżąca bez zastrzeżeń. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego podkreśla się, że protokół zdawczo- odbiorczy, czy protokół odbioru końcowego potwierdza fakt wykonania usługi i stanowi podstawę do rozliczenia finansowego między stronami, nie przesądza jednak o terminie i zakresie wykonania robót. Brak protokołu zdawczo-odbiorczego w chwili wykonania usługi budowlanej nie świadczy o tym, że nie doszło w ogóle lub w konkretnej dacie do wykonania usługi. Protokół zdawczo odbiorczy nie jest więc dowodem konstytutywnym”.

Również Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 1.04.2016 r., znak: PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141wskazał: „(…) dla celów podatku od towarów i usług – nie należy wiązać momentu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej ze spełnieniem formalności cywilnoprawnej, jaką jest podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego lub też np. w przypadku realizacji tych usług na warunkach kontraktowych FIDIC – z datą wystawienia określonych świadectw. (…) za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego wykonania usługi, tj. dzień, w którym - w związku z wykonaniem określonej umową usługi lub jej części (jeżeli usługa jest przyjmowana częściowo) doszło do faktycznego zakończenia prac lub ich części (…)”.

Należy przy tym zwrócić uwagę na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako TSUE) z dnia 2.05.2019 r., sygn. akt C224/18 w którym stwierdzono, że: „(…) w wypadku braku wystawienia faktury dotyczącej świadczonych usług lub wystawienia jej z opóźnieniem formalny odbiór tej usługi był uważany za moment, w którym usługa ta została wykonana, gdy – tak jak w sprawie rozpatrywanej w postępowaniu głównym – państwo członkowskie przewiduje, że podatek staje się wymagalny z upływem terminu rozpoczynającego bieg w dniu, w którym została wykonana usługa, jeżeli, po pierwsze, formalność odbioru została uzgodniona przez strony w umowie wiążącej je postanowieniami umownymi odzwierciedlającymi rzeczywistość gospodarczą i handlową w dziedzinie, w której usługa jest wykonywana i, po drugie, formalność ta stanowi materialne zakończenie usługi i ustala ostatecznie wysokość należnego świadczenia wzajemnego, co podlega zweryfikowaniu przez sąd odsyłający”. Zdaniem autora wyrok ten z dużym prawdopodobieństwem wpłynie na dotychczasową linię orzeczniczą.

W świetle przedstawionego stanowiska za moment wykonania usługi należy uznać dzień, w którym doszło do podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. TSUE w swoim wyroku przedstawia zupełnie nową analizę, na podstawie której zaznacza, iż nie należy utożsamiać momentu powstania obowiązku podatkowego z momentem rzeczywistego wykonania usług (tj. z dniem faktycznego zakończenia prac).
Argumentacja TSUE odnośnie usług budowlanych rozszerza pojęcie prac budowlanych, nawiązując do całego procesu budowlanego, na który się składają m.in. standardy wykonania prac oraz kontrola ich dotrzymania. Jeżeli na podstawie umowy strony ustalają, iż do rozliczenia dojdzie dopiero w momencie podpisania protokołu to ww. czynność należy potraktować jako element materialnoprawny, składający się na całą usługę budowlaną. Warto podkreślić, iż przedstawiona wyżej argumentacja dotyczyła sytuacji zachodzącej pomiędzy podmiotami profesjonalnymi, którzy zawierając umowę w sposób dokładny zaznaczyli każdą czynność składającą się na całość usługi Wobec tego nie zawsze oraz nie każdą usługę budowlaną można uznać za niewykonaną, gdy nie doszło do jej akceptacji poprzez podpisanie protokołu odbiorczego.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż w świetle dotychczasowych regulacji za moment wykonania usługi Spółka powinna uznać dzień, w którym doszło do faktycznego zakończenia prac dot. przebudowy torów oraz wystawić fakturę dokumentującą ww. usługę. Warto przy tym podkreślić, iż pogląd wyrażony w przytoczonym wyroku TSUE nie stanowi legalnego źródła prawa. Argumentacja taka jest jednak ważną wskazówką dla podatników i organów podatkowych w zakresie tego jak należy rozumieć i interpretować moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie poszczególnych usług budowlanych.

Maria Strelczenko, Młodszy konsultant podatkowy w ECDP TAX Mazur i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA