REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu za granicą - rozliczenie VAT

Zakup samochodu za granicą - rozliczenie VAT
Zakup samochodu za granicą - rozliczenie VAT
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu za granicą. Podatnik VAT, który sprowadza samochód z innego kraju UE, jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki, inaczej niż w przypadku zakupu pozostałych towarów. Sposób rozliczenia VAT od zakupu samochodu w innym kraju UE zależy od tego, czy nabycie to można zakwalifikować jako WNT.

Zakup samochodu za granicą przez podatnika VAT

Zakup w innym kraju UE samochodu, który został przywieziony do Polski, należy rozliczyć jako WNT, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) nabywcą towarów jest:

· podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

· osoba prawna niebędąca podatnikiem;

REKLAMA

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga! Niezależnie od statusu dostawcy i nabywcy rozliczamy WNT, gdy kupiony samochód możemy zaliczyć do nowych środków transportu, również gdy jedna ze stron lub obie nie są podatnikami VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Krok 1. Ustalamy, czy zakupiony samochód jest nowym środkiem transportu

Do nowych środków transportu zaliczamy m.in. pojazdy samochodowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli:

· przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub

· od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Wystarczy, że zostanie spełniony jeden warunek.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu uznaje się dzień, w którym:

· został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub

· po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego,

w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza.

Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on:

· wydany przez producenta pierwszemu nabywcy lub

· po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Krok 2. Ustalamy, czy należy rozliczyć WNT, gdy samochód nie jest nowym środkiem transportu

Gdy kupiony samochód nie jest nowym środkiem transportu, status stron transakcji decyduje, czy wystąpi WNT.

WNT nie wystąpi, jeśli nabywcą jest:

· rolnik ryczałtowy, który nabywa samochód do prowadzonej działalności rolniczej,

· podatnik, który wykonuje jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i któremu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,

· podatnik, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (ze względu na wysokość obrotów),

· osoba prawna, która nie jest podatnikiem

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego oraz w poprzednim roku kwoty 50 000 zł, chyba że wybierze on opcję opodatkowania WNT.

Polski podatnik nie rozliczy WNT także wtedy, gdy samochód został kupiony, a jego dostawa była opodatkowana według procedury VAT marża.

Zasady rozliczania zakupu samochodu w innym kraju UE*

Lp.

Status sprzedawcy

Status nabywcy

Sposób opodatkowania dostawy samochodu

Czy rozliczamy WNT

Czy składamy dodatkowe deklaracje lub wniosek do urzędu skarbowego

1

2

3

4

5

6

1.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT czynny

Zasady ogólne

Tak

Tak, VAT-23, jeżeli środek transportu ma być zarejestrowany przez nabywcę na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.

Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

2.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT czynny

VAT od marży

Nie

Nie

3.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który wybrał opodatkowanie WNT lub jest do tego zobowiązany

Zasady ogólne

Tak

Tak, VAT-23, jeżeli środek transportu ma być zarejestrowany przez nabywcę na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.

Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

4.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który wybrał opodatkowanie WNT lub jest do tego zobowiązany

VAT od marży

Nie

Nie

5.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który nie wybrał opodatkowania WNT i nie jest do tego zobowiązany, albo osoba, która nie jest podatnikiem

Zasady ogólne lub VAT od marży

Nie

Nie

6.

Podatnik podatku od wartości dodanej korzystający ze zwolnienia z VAT lub osoba niebędąca podatnikiem

Podatnik VAT czynny lub zwolniony

Dostawa zwolniona z VAT lub niepodlegająca opodatkowaniu

Nie

Nie

* Tabela dotyczy rozliczenia zakupu samochodów, których nie zaliczamy do nowych środków transportu. Gdy są to nowe środki transportu, zawsze rozliczamy VAT od WNT.

Uwaga! Gdy z tytułu zakupu samochodu wystąpi WNT, podatnik przed dokonaniem tej czynności powinien zarejestrować się jako podatnik VAT UE, jeśli nie posiada jeszcze tego statusu.

Krok 3. Rozliczenie VAT od WNT, gdy jesteśmy podatnikiem VAT czynnym

Podatnik VAT czynny, gdy musi rozliczyć WNT od zakupu samochodu, ma następujące obowiązki:

1. Złożyć VAT-23 i wpłacić należny VAT

Obowiązek złożenia VAT-23 dotyczy tylko podatników, którzy w Polsce będą samochód:

· rejestrowali lub

· użytkowali, jeżeli samochód nie podlega rejestracji na terytorium kraju.

Obowiązek ten dotyczy także nowych środków transportu.

Do informacji VAT-23 należy dołączyć kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Przepisy ustawy nie wskazują terminu złożenia VAT-23. Należy uznać, że powinno to nastąpić nie później niż w dniu, w którym mija termin zapłaty VAT.

W tym przypadku VAT płacimy bezpośrednio na rachunek bankowy urzędu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje z chwilą:

· otrzymania samochodu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej - w przypadku nowego środka transportu,

· wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy samochodu będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia - w przypadku pozostałych samochodów.

Jeśli faktura została wystawiona przez zagranicznego kontrahenta w obcej walucie, to podstawę opodatkowania ustalamy przeliczając kwotę wyrażoną w walucie obcej na złote według kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego.

Przykład
Spółka Alfa kupiła w Niemczech używany samochód osobowy. Transakcja stanowi WNT, a samochód będzie rejestrowany przez spółkę. Spółka odebrała samochód 15 listopada. W tym samym dniu została wystawiona faktura na kwotę 6000 euro. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstał 15 listopada 2019 r. Dlatego do 29 listopada 2019 r. spółka musi zapłacić VAT. Do obliczenia podstawy opodatkowania przyjmuje kurs euro z 14 listopada (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego), czyli 4,1999 PLN/EUR. Podstawa opodatkowania wyniosła więc 25 199,40 zł, a VAT - 5795,86 zł.

2. Rozliczyć zakup w deklaracji VAT-7/VAT-7K i JPK_VAT

Złożenie VAT-23 i zapłata podatku to niejedyne obowiązki podatnika VAT czynnego, który jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. Zakup rozlicza w poz. 23 i 24. Wypełnia również poz. 38, gdy był zobowiązany wpłacić VAT. Kwota z tej pozycji obniża VAT należny. Powoduje to, że podatnik nie płaci dwa razy VAT. Takich samych zapisów dokonujemy w JPK_VAT.

Przykład
Wróćmy do poprzedniego przykładu. Spółka Alfa rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu. Wpłaciła VAT w wy­sokości 5796 zł. W deklaracji VAT-7 rozlicza WNT.

Jeśli podatnik podejmie decyzję, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności, to aby odliczać pełny VAT związany z tym samochodem, musi złożyć VAT-26 w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym pojazdem.

VAT naliczony od zakupu samochodu, gdy podatnikowi przysługuje odliczenie, wykazuje on w poz. 43 i 44 lub 45 i 46, w zależności od tego, czy zalicza go do środków trwałych.

3. Złożyć informację podsumowującą

Gdy nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, wykazuje ten zakup również w informacji podsumowującej VAT-UE za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy. Służy do tego część D tej informacji.


Krok 4. Rozliczenie VAT od WNT, gdy korzystamy ze zwolnienia

Podatnik VAT zwolniony, gdy musi rozliczyć WNT od zakupu samochodu, ma następujące obowiązki:

1. Złożyć VAT-23 i wpłacić należny VAT

Obowiązek złożenia VAT-23 i zapłaty podatku występuje w takich samych przypadkach jak u podatników VAT czynnych i dotyczy tylko podatników, którzy w Polsce będą samochód:

· rejestrowali lub

· użytkowali, jeżeli samochód nie podlega rejestracji na terytorium kraju.

Obowiązek ten dotyczy również wszystkich osób, które zakupiły samochód zaliczany do nowych środków transportu, gdy składają VAT-10.

2. Rozliczyć zakup w deklaracji VAT-8/VAT-10

Złożenie VAT-23 i zapłata podatku to niejedyne obowiązki podatnika VAT zwolnionego, który jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. Gdy jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE (ma taki obowiązek), składa deklarację VAT-8. Zakup rozlicza w poz. 10 i 11. Wypełnia również poz. 20, gdy był zobowiązany wpłacić wcześniej VAT. Kwota z tej pozycji obniża VAT należny. Powoduje to, że podatnik nie płaci dwa razy VAT.

Gdy nabywca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a ma obowiązek rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu, składa VAT-10 w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Nabywca samochodu nie odliczy VAT należnego, gdy korzysta ze zwolnienia, gdyż samochód nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych.

Przykład
Jan Kowalski, który nie jest podatnikiem VAT, kupił nowy samochód w salonie samochodowym na Słowacji. Odebrał samochód 14 listopada 2019 r. W tym samym dniu została wystawiona faktura na kwotę 12 000 euro. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstał 14 listopada 2019 r. Dlatego do 28 listopada 2019 r. pan Kowalski musi zapłacić VAT i złożyć VAT-10, gdyż nie jest podatnikiem VAT UE. Do obliczenia podstawy opodatkowania przyjmuje kurs euro z 13 listopada (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego), czyli 4,1999 PLN/EUR. Dlatego podstawa opodatkowania wyniosła 50 398,80 zł, a VAT - 11 591,72 zł. Pan Kowalski musi również złożyć VAT-23.

3. Złożyć informację podsumowującą

Gdy nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, wykazuje ten zakup również w informacji podsumowującej VAT-UE, składanej za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. Nabycie wpisuje w części D informacji podsumowującej.

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA