REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy członek podatkowej grupy kapitałowej musi składać swoje odrębne pliki JPK

Każdy członek podatkowej grupy kapitałowej musi składać swoje odrębne pliki JPK
Każdy członek podatkowej grupy kapitałowej musi składać swoje odrębne pliki JPK

REKLAMA

REKLAMA

Przy ustaleniu terminu objęcia obowiązkiem przesyłania JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) ma znaczenie status (wielkość) konkretnego przedsiębiorcy. Przynależność do podatkowej grupy kapitałowej na gruncie podatku dochodowego nie powoduje, że dana spółka z o.o. traci status osoby prawnej. Wobec tego taka spółka (jeżeli jest średnim przedsiębiorcą) ma obowiązek składania pliku JPK dotyczącego ewidencji VAT począwszy od 1 stycznia 2017 r.

Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 września 2016 r. (nr IBPP1/4512-480/16-1/AL).

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. w podatkowej grupie kapitałowej

O interpretację zwróciła się spółka z.o.o będąca średnim przedsiębiorcą, która przynależy do podatkowej grupy kapitałowej.

W związku z wprowadzaniem począwszy od 1 lipca 2016 r. jednolitego pliku kontrolnego (dalej: JPK) Spółka miała wątpliwości co do terminu składania JPK, który ją obowiązuje.

Spółka zadała więc pytanie, czy jej przynależność do podatkowej grupy kapitałowej powoduje konieczność comiesięcznego przekazywania pliku JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) już od 1 lipca 2016 r.?

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Terminy wdrażania JPK

Przypomnijmy, że przekazywać pliki JPK na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej są zobowiązane:

     ▪         od 1 lipca 2016r. - duże podmioty,

     ▪         od 1 lipca 2018r. - mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Natomiast obowiązek comiesięcznego przekazywania pliku JPK_VAT obowiązuje od:

     ▪         1 lipca 2016 r. - duże podmioty

     ▪         1 stycznia 2017r. - małe i średnie podmioty

     ▪         1 stycznia 2018r. - mikro przedsiębiorcy.

Wobec powyższego średni przedsiębiorcy zobowiązani są:

     ▪         przekazywać pliki JPK na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej od 1 lipca 2018 r. oraz

     ▪         comiesięcznego przekazywania pliku JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. 

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Definicja średniego przedsiębiorcy

Za średniego przedsiębiorcę – w myśl art. 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1.           zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz

2.           osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.

Zdaniem Spółki wg definicji średniego przedsiębiorcy i zgodnie z zapisami Ordynacji podatkowej, zobowiązana jest do comiesięcznego przekazywania pliku JPK_VAT dopiero od 1 stycznia 2017 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 9 września 2016 r. (nr IBPP1/4512-480/16-1/AL) uznał to stanowisko za prawidłowe.

 

Obowiązek sporządzania i przekazywania informacji w myśl art. 82 § 1 Ordynacji podatkowej

Organ podatkowy przypomniał, że wg art. 82 § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji:

1) na pisemne żądanie organu podatkowego - o zdarzeniach wynikających ze stosunków cywilnoprawnych albo z prawa pracy, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego osób lub jednostek, z którymi zawarto umowę;

2) bez wezwania przez organ podatkowy - o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego;

3) w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Ponadto, z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej wynika obowiązek przekazywania - bez wezwania organu podatkowego - przez osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

Dyrektor Izby Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił, że przynależność do podatkowej grupy kapitałowej na gruncie podatku dochodowego nie powoduje, że spółka z o.o. przestaje być osobą prawną. Dlatego, jeżeli spółka spełnia warunki definicji średniego przedsiębiorcy, to ma obowiązek przesyłania plików JPK od 1 stycznia 2017 r. W tym także obowiązek comiesięcznego przesyłania plików JPK_VAT  (tu począwszy od rozliczenia za styczeń 2017 r. – do 25 lutego 2017 r.).

Warto przypomnieć, że już wcześniej Ministerstwo Finansów informowało, że podatkowa grupa kapitałowa nie jest podmiotem zobowiązanym do przekazywania ksiąg podatkowych (w tym ewidencji zakupu i sprzedaży VAT) w formie JPK.  Nie prowadzi bowiem ksiąg podatkowych. Natomiast podmiotami zobowiązanymi do przesyłania plików JPK mogą być spółki wchodzące w skład takiej grupy.

(…) każda ze spółek wchodzących w skład PGK, winna indywidualnie ustalić datę (obowiązku wdrożenia JPK_VAT – przypisek PH)) bazując na kryteriach wielkości danego podmiotu i rozmiaru jego działalności, które zostały powiązanie z zatrudnieniem średniorocznym oraz rocznym obrotem netto lub sumą aktywów bilansu (art. 104 - 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Więcej: JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów


Zmiany w ewidencji VAT od 1 stycznia 2017 r.

Przy okazji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach  przypomniał, że po nowelizacji z 13 maja 2016 r., art. 109 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że podatnicy (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej.

Ewidencja ta powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Przepis ten wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA