REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment a płynność finansowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Split payment a płynność finansowa /fot. Fotolia
Split payment a płynność finansowa /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Ministerstwa Finansów mechanizm podzielonej płatności (split payment) dla większości przedsiębiorców pozostanie rozwiązaniem bez wpływu na płynność finansową, a niektórym wręcz ją poprawi, z uwagi na możliwość uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego na rachunek VAT w terminie 25 dni.

Mechanizm podzielonej płatności (tzw. split payment), który obowiązuje od początku lipca tego, jest dobrowolny, czyli firmy mogą go stosować, ale nie muszą. Jednakże największe spółki skarbu państwa, takie jak Grupa Lotos, KGHM i Tauron, zapowiedziały stosowanie tego mechanizmu w rozliczeniach ze swoimi dostawca, by w ten sposób zwiększyć własne bezpieczeństwo w zakresie obrotu VAT. Spowoduje to, że kolejni kontrahenci będą również w mniejszym lub większym zakresie korzystali z podzielonej płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy obawiają się, że zamrożenie VAT na specjalnych rachunkach bankowych za sprzedane towary i usługi może dla nich oznaczać kłopoty z płynnością finansową. Ministerstwo Finansów stara się jednak uspokoić firmy i uważa, że nie ma takich zagrożeń, a sam mechanizm zapewnia lepszą transparentność rozliczeń VAT i utrudnia wyprowadzanie pieniędzy za granicę.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Mechanizm podzielonej płatności, jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 23220, jest rozwiązaniem dobrowolnym, o jego zastosowaniu decyduje nabywca. Decyzja ta nie ogranicza się wyłącznie do wyboru kontrahenta, z którym rozliczenia dokonywane będą w mechanizmie podzielonej płatności, ale może dotyczyć nawet konkretnej faktury. Ponadto należy mieć na uwadze, że  sprzedawca może nie wyrazić zgody na dokonywanie rozliczeń swoich transakcji przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, chociażby poprzez odpowiednie zastrzeżenie w umowie. Stosowanie tego mechanizmu uzależnione jest zatem od indywidualnych decyzji uczestników tego systemu. Z tego względu szacunki w zakresie oddziaływania tego mechanizmu dokonywane nawet w obecnej chwili, obarczone są wysokim ryzykiem błędu.

REKLAMA

Split payment – jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Zdaniem resortu, stosowanie mechanizmu podzielonej płatności to przede wszystkim bezpieczeństwo podatkowe transakcji. Zapłata w mechanizmie podzielonej płatności jest bardzo istotną przesłanką do uznania, że podatnik dochował należytej staranności w danej transakcji. Zatem w sytuacjach, w których podatnik (nabywca) ma wątpliwości co do okoliczności transakcji może, poprzez zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności, istotnie zmniejszyć ryzyko związane z zakwestionowaniem dochowania należytej staranności. Ponadto, w przypadku gdy przedmiotem nabycia są tzw. towary wrażliwe (m.in. wyroby stalowe, paliwa, olej rzepakowy, folia typu stretch, dyski twarde, cyfrowe aparaty fotograficzne), nabywca regulując transakcję w mechanizmie podzielonej płatności uwalnia się od odpowiedzialności solidarnej z dostawcą, czyli nie ponosi konsekwencji jeżeli dostawca nie odprowadzi należnego podatku z tytułu tej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wobec podatnika, który stosuje mechanizm podzielonej płatności, nie stosuje się również przepisów dotyczących sankcji podatkowych za rozliczenie podatku skutkujące zaniżeniem zobowiązania podatkowego lub zawyżeniem nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych lub zwrotu podatku. Dotyczy to zarówno sankcji podatkowej w wysokości 20%, 30% jak i podwyższonej do wysokości 100%. Koleją korzyścią stosowania mechanizmu podzielonej płatności jest odstąpienie od stosowania 150% stawki odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku VAT. Jeżeli podatnik dokona z rachunku VAT płatności swojego zobowiązania w podatku VAT w terminie wcześniejszym niż termin zapłaty wynikający z ustawy o VAT może wówczas skorzystać z tzw. skonta, czyli obniżyć kwotę swojego zobowiązania. Wysokość kwoty obniżenia uzależniona jest m.in. od wysokości zobowiązania podlegającego wpłacie oraz daty wcześniejszej zapłaty i jest wyliczana według określonego w art. 108d ustawy o VAT wzoru. Wprowadzając mechanizm podzielonej płatności wprowadzono również nowy rodzaj zwrotu podatku, tj. zwrot na rachunek VAT. Co ważne, zwrot ten będzie dokonywany w przyspieszonym terminie – 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Termin ten jest terminem maksymalnym i nie będzie mógł być przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto otrzymanie zwrotu na rachunek VAT nie jest uzależnione od spełnienia przez podatnika jakichkolwiek warunków.

Czy split payment pogorszy płynność finansową?

Pogorszenie płynności finansowej firm to największa obawa towarzysząca wprowadzonej regulacji. Obawa ta towarzyszyła również, jak czytam w odpowiedzi na interpelację, Ministerstwu Finansów jako projektodawcy. Z tego względu już na etapie jego projektowania przyjęto, że w Polsce mechanizm ten będzie oparty o system bankowy, a nie jak to funkcjonuje przykładowo we Włoszech, o rachunek bankowy organu podatkowego. Przyjęcie takiego założenia powoduje, że w polskim modelu środki zgromadzone na rachunku VAT stanowią przez cały czas własność podatnika, nie ma do nich dostępu organ skarbowy, sprawuje on jednak nadzór nad ich uwolnieniem. Podatnik ma zatem dostęp do tych środków i może na bieżąco regulować swoje zobowiązania wobec kontrahentów jak też zobowiązanie podatkowe w VAT wobec urzędu skarbowego. Na wypadek ewentualnego nagromadzenia się środków na rachunku VAT wprowadzono możliwość wnioskowania o uwolnienie tych środków na rachunek rozliczeniowy lub rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. Środki pieniężne z rachunku VAT będą mogły być zatem obracane między podatnikami wielokrotnie, bez żadnych ograniczeń czasowych ani kwotowych. Jedynym warunkiem jest aby były to przepływy pomiędzy rachunkami VAT. Podatnik, który otrzyma od swojego nabywcy kwotę podatku na rachunek VAT, będzie mógł natychmiast z tych środków wpłacić kwotę VAT na rachunek VAT swojego dostawcy. Tym samym środki jakimi dysponuje przedsiębiorca nie są zamrażane na kontach organów podatkowych (jak ma to miejsce we Włoszech czy Czechach).

Zatem wprowadzony w Polsce mechanizm podzielonej płatności pozbawiony jest zasadniczej wady przez co w dużo mniejszym zakresie wpływa na płynność finansową przedsiębiorców. Oczywiście, mimo podjętych starań, aby wprowadzone regulacje nie obciążały przedsiębiorców, mogą w pewnych grupach podmiotów wystąpić sytuacje pogorszenia płynności finansowej. Między innymi z tych względów postanowiono, że stosowanie mechanizmu podzielonej płatności będzie dobrowolne, tak aby każdy przedsiębiorca mógł zdecydować w oparciu o specyfikę swojej działalności czy chce stosować ten mechanizm jako formę rozliczeń. Jeżeli z jakiś przyczyn nie jest zainteresowany to może zastrzec w umowie, że płatność za wystawioną przez siebie fakturę chcą otrzymywać inaczej, niż w podzielonej płatności.

Zdaniem resortu finansów mechanizm podzielonej płatności dla większości przedsiębiorców pozostanie rozwiązaniem bez wpływu na płynność finansową, a niektórym wręcz ją poprawi, z uwagi na możliwość uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego na rachunek VAT w terminie 25 dni. Jest to ważny aspekt wpływający na poprawę płynności finansowej. Należy również zauważyć, że mechanizm podzielonej płatności nie obejmie wszystkich podatników. Po pierwsze, będzie to narzędzie dobrowolne, nic nie stoi na przeszkodzie zawarciu odpowiednich klauzul umownych pomiędzy sprzedawcą i nabywcą określających sposób dokonania zapłaty. Po drugie, mechanizm podzielonej płatności w ogóle nie dotknie najmniejszych podatników, najbardziej wrażliwych na kwestie płynności finansowej, którzy są zwolnieni z VAT z uwagi na poziom sprzedaży. Ponadto należy mieć też na uwadze pozytywny wpływ mechanizmu wynikający z jego uszczelniającego charakteru. Jego szerokie stosowanie przez przedsiębiorców będzie w naturalny sposób eliminowało oszustwa w podatku VAT polegające na znikaniu nieuczciwych przedsiębiorców wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem.


Czy mniejsze firmy stracą?

Resort finansów nie zgodzę się z twierdzeniem, że mniejsze przedsiębiorstwa stracą na wprowadzeniu mechanizmu podzielonej płatności. Ocenia, że stosowanie mechanizmu podzielonej płatności powinno być rozpatrywane pod kątem korzyści jakie daje jego stosowanie, również tym mniejszym przedsiębiorstwom. Przede wszystkim regulowanie należności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności uwalnia uczciwie działających podatników od negatywnych konsekwencji wynikających z wplątania ich w proceder wyłudzania podatku VAT. Przeprowadzenie transakcji z nieuczciwym kontrahentem może bowiem spowodować negatywne konsekwencje dla nabywcy, które w skrajnym przypadku oznaczają zakwestionowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego, określenie zaległości podatkowej oraz odsetek za zwłokę, wymierzenie sankcji, a nawet kary z Kodeksu karnego skarbowego. Ofiarami oszustów bardzo często padały właśnie te mniejsze przedsiębiorstwa, które w odróżnieniu od tych dużych nie zawsze mogą pozwolić sobie na posiadanie zaplecza doradczo-księgowego.

Ponadto eliminowanie z rynku nieuczciwie działających firm poprzez wprowadzany systematycznie pakiet uszczelniający, którego istotnym elementem jest mechanizm podzielonej płatności poprawi pozycję konkurencyjną, co dla małych przedsiębiorstw ma istotne znaczenie i realnie przekłada się na wzrost ich efektywności. 

Czy Ministerstwo Finansów będzie zapobiegać pogorszeniu płynności?

Mechanizm podzielonej płatności, jako nowatorskie rozwiązanie, podlega bacznej obserwacji jak wygląda jego stosowanie w praktyce i jaki wpływ wywiera na poszczególne grupy podatników. Resort finansów podkreśla, że będzie analizował stosowanie tego mechanizmu szczególnie w relacjach małego podmiotu z dużym. Jeżeli pojawią się niepokojące objawy czy też zajdzie konieczność nowelizacji przepisów regulujących funkcjonowanie mechanizmu podzielonej płatności, będziemy na bieżąco reagowali  w celu jego ulepszenia. MF zapewnia, że będzie się starało, aby składane przez podatników wnioski o uwolnienie środków z rachunku VAT były rozpatrywane jak najszybciej. Szczególną uwagę w tym zakresie kierujemy na podatników, którzy będą mieli problemy z wypełnieniem swoich zobowiązań finansowych, przykładowo zapłatą pensji pracownikom, w takich sytuacjach urzędy skarbowe będą rozpatrywały wnioski o uwolnienie środków z rachunku VAT w sposób priorytetowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

REKLAMA

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jak uniknąć podatku od darowizn? Musisz wypełnić ten jeden druk w odpowiednim czasie

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA