REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić nadwyżkę kupującemu

Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zapłacił za fakturę z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności, przelewając błędną (zbyt dużą) kwotę VAT (1000 zł VAT zamiast 500 zł). Czy sprzedawca może w tej sytuacji zwrócić kupującemu 500 zł z rachunku VAT?

W takim przypadku nie ma możliwości zwrotu 500 zł nadwyżki kwoty VAT przez sprzedawcę z jego rachunku VAT. Niemniej jednak sprzedawca może uznać otrzymaną wpłatę za uregulowanie należności bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że zapłata całości lub części kwoty podatku jest dokonywana na wyodrębniony rachunek (tzw. rachunek VAT), podczas gdy pozostała część trafia, co do zasady, na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (lub jest rozliczana w inny sposób). Podział płatności jest realizowany przez dany bank lub SKOK na podstawie komunikatu przelewu, który wypełnia nabywca.

Aby dokonać płatności w ramach MPP za fakturę zakupową, nabywca towaru lub usługi - zgodnie z art. 108a ust. 3 ustawy o VAT - w komunikacie przelewu powinien wskazać takie dane, jak:

  • kwota odpowiadająca całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności,
  • kwota odpowiadająca całości albo części wartości sprzedaży brutto,
  • numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

W komunikacie przelewu nie wskazuje się rachunku VAT odbiorcy płatności. Bank lub SKOK samodzielnie dokonuje podziału płatności pomiędzy wydzielony rachunek VAT oraz standardowy rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto bank lub SKOK nie weryfikuje poprawności danych uzupełnionych w komunikacie, w tym przede wszystkim wskazanych kwot. W praktyce oznacza to, że mogą występować pomyłki polegające przykładowo na zawyżeniu kwoty VAT, w wyniku której na rachunek VAT sprzedawcy trafi zbyt wysoka kwota podatku.

W przypadku przekazania zawyżonej kwoty podatku na wyodrębniony rachunek VAT sprzedawcy zasadniczo nie ma możliwości zwrotu tej kwoty z rachunku VAT. Potwierdza to również stanowisko Ministra Finansów zajęte w wydanych 29 grudnia 2019 r. objaśnieniach podatkowych na temat stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Zgodnie z nimi:

W przypadku pomyłkowej wpłaty zbyt wysokiej kwoty na rachunek VAT (np. podatek na fakturze wynosi 800 zł, a wpłacono 1000 zł), nie ma możliwości zwrotu 200 zł z rachunku VAT.

Sprzedawca, który otrzymał zawyżoną kwotę podatku na rachunek VAT, nie może jej zwrócić kupującemu na jego rachunek VAT, chyba że podstawą zwrotu będzie faktura korygująca.

We wspomnianych objaśnieniach MF zaproponowało jednak sposób skorygowania błędnych rozliczeń:

Kontrahenci mogą uzgodnić, że podatnik zwróci nabywcy 200 zł ze swojego rachunku rozliczeniowego.

Niemniej jednak w przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, natomiast zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. We wskazanych okolicznościach sprzedawca otrzymał należność za towar lub usługę w prawidłowej wysokości, jednak została ona podzielona pomiędzy jego konto rozliczeniowe i rachunek VAT według błędnej proporcji.

Podatnik wystawił fakturę za wykonaną usługę na wartość 1230 zł brutto (1000 zł netto + 230 zł VAT). Nabywca zapłacił za fakturę przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności. Wpisał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto (1230 zł), natomiast błędnie uzupełnił wartość VAT, wpisując 530 zł (zamiast 230 zł). W konsekwencji na rachunek VAT sprzedawcy trafiło 530 zł, natomiast pozostała kwota 700 zł na rachunek rozliczeniowy. Zwrot nadwyżki 300 zł z rachunku rozliczeniowego sprzedawcy spowoduje, że kwota otrzymana ogółem nie będzie odpowiadała kwocie wynagrodzenia należnego sprzedawcy za wykonaną usługę.

Niemniej jednak przelew na prawidłową wartość brutto faktur, przy zawyżeniu jedynie kwoty VAT, można uznać za dokonanie zapłaty za towar lub usługę, bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Sprzedawca otrzymał bowiem prawidłową kwotę wynagrodzenia (kwotę brutto), jedynie podział tej kwoty pomiędzy jego rachunek VAT oraz rachunek rozliczeniowy jest niewłaściwy.

Ponadto w przypadku przelewu zbyt wysokiej kwoty VAT nabywcy ani sprzedawcy zasadniczo nie grożą sankcje karnoskarbowe z tego tytułu. W tej sytuacji nie dochodzi bowiem do uszczupleń podatkowych.

Natomiast zwrot nadpłaconej kwoty z rachunku VAT sprzedawcy na rachunek VAT nabywcy jest możliwy, jeśli wpłacona kwota wynika z faktury, a następnie do tej faktury będzie wystawiona korekta.

Podsumowując, w przypadku wskazania zbyt wysokiej kwoty VAT w komunikacie przelewu realizowanego w ramach MPP sprzedawca nie ma możliwości zwrotu nadwyżki ze swojego rachunku VAT. Kontrahenci mogą jednak uzgodnić, że nadwyżka zostanie zwrócona nabywcy ze zwykłego rachunku rozliczeniowego sprzedawcy. W przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. Jednak istnieją przesłanki dla uznania otrzymanej wpłaty za uregulowanie należności, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek czynności.

Podstawa prawna:

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA