REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić nadwyżkę kupującemu

Subskrybuj nas na Youtube
Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zapłacił za fakturę z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności, przelewając błędną (zbyt dużą) kwotę VAT (1000 zł VAT zamiast 500 zł). Czy sprzedawca może w tej sytuacji zwrócić kupującemu 500 zł z rachunku VAT?

W takim przypadku nie ma możliwości zwrotu 500 zł nadwyżki kwoty VAT przez sprzedawcę z jego rachunku VAT. Niemniej jednak sprzedawca może uznać otrzymaną wpłatę za uregulowanie należności bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że zapłata całości lub części kwoty podatku jest dokonywana na wyodrębniony rachunek (tzw. rachunek VAT), podczas gdy pozostała część trafia, co do zasady, na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (lub jest rozliczana w inny sposób). Podział płatności jest realizowany przez dany bank lub SKOK na podstawie komunikatu przelewu, który wypełnia nabywca.

Aby dokonać płatności w ramach MPP za fakturę zakupową, nabywca towaru lub usługi - zgodnie z art. 108a ust. 3 ustawy o VAT - w komunikacie przelewu powinien wskazać takie dane, jak:

  • kwota odpowiadająca całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności,
  • kwota odpowiadająca całości albo części wartości sprzedaży brutto,
  • numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

W komunikacie przelewu nie wskazuje się rachunku VAT odbiorcy płatności. Bank lub SKOK samodzielnie dokonuje podziału płatności pomiędzy wydzielony rachunek VAT oraz standardowy rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto bank lub SKOK nie weryfikuje poprawności danych uzupełnionych w komunikacie, w tym przede wszystkim wskazanych kwot. W praktyce oznacza to, że mogą występować pomyłki polegające przykładowo na zawyżeniu kwoty VAT, w wyniku której na rachunek VAT sprzedawcy trafi zbyt wysoka kwota podatku.

W przypadku przekazania zawyżonej kwoty podatku na wyodrębniony rachunek VAT sprzedawcy zasadniczo nie ma możliwości zwrotu tej kwoty z rachunku VAT. Potwierdza to również stanowisko Ministra Finansów zajęte w wydanych 29 grudnia 2019 r. objaśnieniach podatkowych na temat stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Zgodnie z nimi:

W przypadku pomyłkowej wpłaty zbyt wysokiej kwoty na rachunek VAT (np. podatek na fakturze wynosi 800 zł, a wpłacono 1000 zł), nie ma możliwości zwrotu 200 zł z rachunku VAT.

Sprzedawca, który otrzymał zawyżoną kwotę podatku na rachunek VAT, nie może jej zwrócić kupującemu na jego rachunek VAT, chyba że podstawą zwrotu będzie faktura korygująca.

We wspomnianych objaśnieniach MF zaproponowało jednak sposób skorygowania błędnych rozliczeń:

Kontrahenci mogą uzgodnić, że podatnik zwróci nabywcy 200 zł ze swojego rachunku rozliczeniowego.

Niemniej jednak w przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, natomiast zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. We wskazanych okolicznościach sprzedawca otrzymał należność za towar lub usługę w prawidłowej wysokości, jednak została ona podzielona pomiędzy jego konto rozliczeniowe i rachunek VAT według błędnej proporcji.

Podatnik wystawił fakturę za wykonaną usługę na wartość 1230 zł brutto (1000 zł netto + 230 zł VAT). Nabywca zapłacił za fakturę przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności. Wpisał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto (1230 zł), natomiast błędnie uzupełnił wartość VAT, wpisując 530 zł (zamiast 230 zł). W konsekwencji na rachunek VAT sprzedawcy trafiło 530 zł, natomiast pozostała kwota 700 zł na rachunek rozliczeniowy. Zwrot nadwyżki 300 zł z rachunku rozliczeniowego sprzedawcy spowoduje, że kwota otrzymana ogółem nie będzie odpowiadała kwocie wynagrodzenia należnego sprzedawcy za wykonaną usługę.

Niemniej jednak przelew na prawidłową wartość brutto faktur, przy zawyżeniu jedynie kwoty VAT, można uznać za dokonanie zapłaty za towar lub usługę, bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Sprzedawca otrzymał bowiem prawidłową kwotę wynagrodzenia (kwotę brutto), jedynie podział tej kwoty pomiędzy jego rachunek VAT oraz rachunek rozliczeniowy jest niewłaściwy.

Ponadto w przypadku przelewu zbyt wysokiej kwoty VAT nabywcy ani sprzedawcy zasadniczo nie grożą sankcje karnoskarbowe z tego tytułu. W tej sytuacji nie dochodzi bowiem do uszczupleń podatkowych.

Natomiast zwrot nadpłaconej kwoty z rachunku VAT sprzedawcy na rachunek VAT nabywcy jest możliwy, jeśli wpłacona kwota wynika z faktury, a następnie do tej faktury będzie wystawiona korekta.

Podsumowując, w przypadku wskazania zbyt wysokiej kwoty VAT w komunikacie przelewu realizowanego w ramach MPP sprzedawca nie ma możliwości zwrotu nadwyżki ze swojego rachunku VAT. Kontrahenci mogą jednak uzgodnić, że nadwyżka zostanie zwrócona nabywcy ze zwykłego rachunku rozliczeniowego sprzedawcy. W przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. Jednak istnieją przesłanki dla uznania otrzymanej wpłaty za uregulowanie należności, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek czynności.

Podstawa prawna:

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA