REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić nadwyżkę kupującemu

Subskrybuj nas na Youtube
Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Zawyżona kwota podatku wpłacona na rachunek VAT - czy można zwrócić kupującemu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zapłacił za fakturę z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności, przelewając błędną (zbyt dużą) kwotę VAT (1000 zł VAT zamiast 500 zł). Czy sprzedawca może w tej sytuacji zwrócić kupującemu 500 zł z rachunku VAT?

W takim przypadku nie ma możliwości zwrotu 500 zł nadwyżki kwoty VAT przez sprzedawcę z jego rachunku VAT. Niemniej jednak sprzedawca może uznać otrzymaną wpłatę za uregulowanie należności bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że zapłata całości lub części kwoty podatku jest dokonywana na wyodrębniony rachunek (tzw. rachunek VAT), podczas gdy pozostała część trafia, co do zasady, na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (lub jest rozliczana w inny sposób). Podział płatności jest realizowany przez dany bank lub SKOK na podstawie komunikatu przelewu, który wypełnia nabywca.

Aby dokonać płatności w ramach MPP za fakturę zakupową, nabywca towaru lub usługi - zgodnie z art. 108a ust. 3 ustawy o VAT - w komunikacie przelewu powinien wskazać takie dane, jak:

  • kwota odpowiadająca całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności,
  • kwota odpowiadająca całości albo części wartości sprzedaży brutto,
  • numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

W komunikacie przelewu nie wskazuje się rachunku VAT odbiorcy płatności. Bank lub SKOK samodzielnie dokonuje podziału płatności pomiędzy wydzielony rachunek VAT oraz standardowy rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ponadto bank lub SKOK nie weryfikuje poprawności danych uzupełnionych w komunikacie, w tym przede wszystkim wskazanych kwot. W praktyce oznacza to, że mogą występować pomyłki polegające przykładowo na zawyżeniu kwoty VAT, w wyniku której na rachunek VAT sprzedawcy trafi zbyt wysoka kwota podatku.

W przypadku przekazania zawyżonej kwoty podatku na wyodrębniony rachunek VAT sprzedawcy zasadniczo nie ma możliwości zwrotu tej kwoty z rachunku VAT. Potwierdza to również stanowisko Ministra Finansów zajęte w wydanych 29 grudnia 2019 r. objaśnieniach podatkowych na temat stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Zgodnie z nimi:

W przypadku pomyłkowej wpłaty zbyt wysokiej kwoty na rachunek VAT (np. podatek na fakturze wynosi 800 zł, a wpłacono 1000 zł), nie ma możliwości zwrotu 200 zł z rachunku VAT.

Sprzedawca, który otrzymał zawyżoną kwotę podatku na rachunek VAT, nie może jej zwrócić kupującemu na jego rachunek VAT, chyba że podstawą zwrotu będzie faktura korygująca.

We wspomnianych objaśnieniach MF zaproponowało jednak sposób skorygowania błędnych rozliczeń:

Kontrahenci mogą uzgodnić, że podatnik zwróci nabywcy 200 zł ze swojego rachunku rozliczeniowego.

REKLAMA

Niemniej jednak w przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, natomiast zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. We wskazanych okolicznościach sprzedawca otrzymał należność za towar lub usługę w prawidłowej wysokości, jednak została ona podzielona pomiędzy jego konto rozliczeniowe i rachunek VAT według błędnej proporcji.

Podatnik wystawił fakturę za wykonaną usługę na wartość 1230 zł brutto (1000 zł netto + 230 zł VAT). Nabywca zapłacił za fakturę przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności. Wpisał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto (1230 zł), natomiast błędnie uzupełnił wartość VAT, wpisując 530 zł (zamiast 230 zł). W konsekwencji na rachunek VAT sprzedawcy trafiło 530 zł, natomiast pozostała kwota 700 zł na rachunek rozliczeniowy. Zwrot nadwyżki 300 zł z rachunku rozliczeniowego sprzedawcy spowoduje, że kwota otrzymana ogółem nie będzie odpowiadała kwocie wynagrodzenia należnego sprzedawcy za wykonaną usługę.

Niemniej jednak przelew na prawidłową wartość brutto faktur, przy zawyżeniu jedynie kwoty VAT, można uznać za dokonanie zapłaty za towar lub usługę, bez konieczności podejmowania dodatkowych czynności. Sprzedawca otrzymał bowiem prawidłową kwotę wynagrodzenia (kwotę brutto), jedynie podział tej kwoty pomiędzy jego rachunek VAT oraz rachunek rozliczeniowy jest niewłaściwy.

Ponadto w przypadku przelewu zbyt wysokiej kwoty VAT nabywcy ani sprzedawcy zasadniczo nie grożą sankcje karnoskarbowe z tego tytułu. W tej sytuacji nie dochodzi bowiem do uszczupleń podatkowych.

Natomiast zwrot nadpłaconej kwoty z rachunku VAT sprzedawcy na rachunek VAT nabywcy jest możliwy, jeśli wpłacona kwota wynika z faktury, a następnie do tej faktury będzie wystawiona korekta.

Podsumowując, w przypadku wskazania zbyt wysokiej kwoty VAT w komunikacie przelewu realizowanego w ramach MPP sprzedawca nie ma możliwości zwrotu nadwyżki ze swojego rachunku VAT. Kontrahenci mogą jednak uzgodnić, że nadwyżka zostanie zwrócona nabywcy ze zwykłego rachunku rozliczeniowego sprzedawcy. W przypadku gdy podatnik wskazał w komunikacie przelewu prawidłową wartość brutto faktury, zawyżył jedynie kwotę VAT, to zwrot nadwyżki przez sprzedawcę z jego rachunku rozliczeniowego spowoduje, że otrzymana należność ogółem nie będzie odpowiadała wartości faktury. Jednak istnieją przesłanki dla uznania otrzymanej wpłaty za uregulowanie należności, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek czynności.

Podstawa prawna:

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA