REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługę obsługi wejścia na imprezę sportową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
MWmedia

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjną 8% stawki VAT można zastosować do samej tylko sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Jednak w przypadku kompleksowych usług polegających także na nadzorowaniu wstępu oraz identyfikacji osób (system Kart Kibica), którym umożliwia się wstęp na mecze właściwa będzie podstawowa stawka VAT, czyli obecnie 23%.

Wydarzenia jakie niejednokrotnie towarzyszą meczom piłkarskim, inspirowane przez grupy pseudokibiców, wymusiły na ustawodawcy wprowadzenie kolejnych przepisów mających na celu eliminację zjawisk patologicznych. Główny trzon regulacji zawarty jest w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Wśród rozwiązań, jakie mają służyć zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stadionach jest wprowadzenie identyfikacji osób wstępujących na mecze.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kluby sportowe, będące organizatorem zawodów, realizują wymogi ustawowe co do bezpieczeństwa samodzielnie, bądź zlecają ich realizację innym podmiotom, często spółkom – niejednokrotnie powoływanym w tym celu.

Na tym tle pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania usług świadczonych na rzecz klubów piłkarskich przez podmioty powołane do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób wstępujących na zawody. Kwestią istotną jest bowiem ustalenie czy do usług tych można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 8 %.

Stawka preferencyjna VAT 8 % ma zastosowanie dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 185 przedmiotowego załącznika wymieniono jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku – wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.

REKLAMA

Przechodząc do analizy tego przepisu, wspomnieć jedynie należy, iż wszelkie regulacje dotyczące odstępstwa od powszechności i wielkości opodatkowania należy interpretować możliwie ściśle, tak by nie doprowadzić do sytuacji ich nieuzasadnionego rozszerzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywołana treść załącznika pod pozycją 185 odnosi się do przypadków sprzedaży biletów dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Ta regulacja dotyczy więc obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe. W konsekwencji za słuszny należy uznać pogląd, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży biletów na mecz piłkarski świadczoną usługę opodatkuje stawką preferencyjną.

Polecamy: Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Sytuacja ulega jednakże zmianie, gdy przedmiotem świadczonych usług jest nie tylko obsługa wejścia na imprezę sportową.

Na uwagę zasługuje podniesiona przez podatnika, a będąca przedmiotem rozpatrzenia w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-566/11-4/PR sytuacja, zgodnie z którą podmiot realizuje usługę kompleksową. Zobligowany jest on bowiem do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób, którym umożliwia się wstęp na mecze.

Jednocześnie zobligowano podmiot ten do stworzenia i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Realizując swoją usługę podatnik przygotowuje i udostępnia klubom Karty Kibica, które służą identyfikacji osób mających zamiar kibicować zawodom sportowym.

Wszystko to ma przy tym służyć realizacji przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Istotną konsekwencją wprowadzenia wspomnianych Kart Kibica jest obowiązek ich posiadania przy wejściu na mecz piłkarski.

Zakup biletu stał się więc już nie wystarczający jako dopuszczający do wejścia na stadion. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi więc usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów. Uczestnictwo w imprezie warunkowane jest więc nabyciem obydwu usług.

Dokonując sprzedaży biletów oraz Kart Kibica podatnik pobiera łączną zapłatę. Jako problem podlegający rozważeniu padła kwestia zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu rzeczonych usług na rzecz klubu piłkarskiego – będącego organizatorem meczu piłkarskiego.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

W opinii organów skarbowych wyrażonej we wspomnianej interpretacji, kluczowa w określeniu właściwej stawki VAT jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Karty Kibica tj. identyfikacji kibica i określenia jego uprawnień stadionowych, co wynika z szerokiego zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa imprezy sportowej.

W konsekwencji uznanie usług świadczonych przez podatnika za usługi wstępu prowadziłoby, zdaniem autora interpretacji, do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT. Tym samym przedstawione usługi powinny być opodatkowane podstawową stawka podatku od towarów i usług tj. 23 %, gdyż przywołany przepis dotyczący stosowania stawki preferencyjnej nie będzie miał zastosowania.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2011 r. (nr IPPP1-443-566/11-4/PR).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA