REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługę obsługi wejścia na imprezę sportową

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
MWmedia

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjną 8% stawki VAT można zastosować do samej tylko sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Jednak w przypadku kompleksowych usług polegających także na nadzorowaniu wstępu oraz identyfikacji osób (system Kart Kibica), którym umożliwia się wstęp na mecze właściwa będzie podstawowa stawka VAT, czyli obecnie 23%.

Wydarzenia jakie niejednokrotnie towarzyszą meczom piłkarskim, inspirowane przez grupy pseudokibiców, wymusiły na ustawodawcy wprowadzenie kolejnych przepisów mających na celu eliminację zjawisk patologicznych. Główny trzon regulacji zawarty jest w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Wśród rozwiązań, jakie mają służyć zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stadionach jest wprowadzenie identyfikacji osób wstępujących na mecze.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kluby sportowe, będące organizatorem zawodów, realizują wymogi ustawowe co do bezpieczeństwa samodzielnie, bądź zlecają ich realizację innym podmiotom, często spółkom – niejednokrotnie powoływanym w tym celu.

Na tym tle pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania usług świadczonych na rzecz klubów piłkarskich przez podmioty powołane do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób wstępujących na zawody. Kwestią istotną jest bowiem ustalenie czy do usług tych można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 8 %.

Stawka preferencyjna VAT 8 % ma zastosowanie dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 185 przedmiotowego załącznika wymieniono jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku – wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.

REKLAMA

Przechodząc do analizy tego przepisu, wspomnieć jedynie należy, iż wszelkie regulacje dotyczące odstępstwa od powszechności i wielkości opodatkowania należy interpretować możliwie ściśle, tak by nie doprowadzić do sytuacji ich nieuzasadnionego rozszerzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywołana treść załącznika pod pozycją 185 odnosi się do przypadków sprzedaży biletów dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Ta regulacja dotyczy więc obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe. W konsekwencji za słuszny należy uznać pogląd, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży biletów na mecz piłkarski świadczoną usługę opodatkuje stawką preferencyjną.

Polecamy: Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Sytuacja ulega jednakże zmianie, gdy przedmiotem świadczonych usług jest nie tylko obsługa wejścia na imprezę sportową.

Na uwagę zasługuje podniesiona przez podatnika, a będąca przedmiotem rozpatrzenia w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-566/11-4/PR sytuacja, zgodnie z którą podmiot realizuje usługę kompleksową. Zobligowany jest on bowiem do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób, którym umożliwia się wstęp na mecze.

Jednocześnie zobligowano podmiot ten do stworzenia i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Realizując swoją usługę podatnik przygotowuje i udostępnia klubom Karty Kibica, które służą identyfikacji osób mających zamiar kibicować zawodom sportowym.

Wszystko to ma przy tym służyć realizacji przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Istotną konsekwencją wprowadzenia wspomnianych Kart Kibica jest obowiązek ich posiadania przy wejściu na mecz piłkarski.

Zakup biletu stał się więc już nie wystarczający jako dopuszczający do wejścia na stadion. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi więc usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów. Uczestnictwo w imprezie warunkowane jest więc nabyciem obydwu usług.

Dokonując sprzedaży biletów oraz Kart Kibica podatnik pobiera łączną zapłatę. Jako problem podlegający rozważeniu padła kwestia zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu rzeczonych usług na rzecz klubu piłkarskiego – będącego organizatorem meczu piłkarskiego.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

W opinii organów skarbowych wyrażonej we wspomnianej interpretacji, kluczowa w określeniu właściwej stawki VAT jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Karty Kibica tj. identyfikacji kibica i określenia jego uprawnień stadionowych, co wynika z szerokiego zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa imprezy sportowej.

W konsekwencji uznanie usług świadczonych przez podatnika za usługi wstępu prowadziłoby, zdaniem autora interpretacji, do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT. Tym samym przedstawione usługi powinny być opodatkowane podstawową stawka podatku od towarów i usług tj. 23 %, gdyż przywołany przepis dotyczący stosowania stawki preferencyjnej nie będzie miał zastosowania.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2011 r. (nr IPPP1-443-566/11-4/PR).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA