Jaka stawka VAT na usługę obsługi wejścia na imprezę sportową
REKLAMA
REKLAMA
Wydarzenia jakie niejednokrotnie towarzyszą meczom piłkarskim, inspirowane przez grupy pseudokibiców, wymusiły na ustawodawcy wprowadzenie kolejnych przepisów mających na celu eliminację zjawisk patologicznych. Główny trzon regulacji zawarty jest w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Wśród rozwiązań, jakie mają służyć zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stadionach jest wprowadzenie identyfikacji osób wstępujących na mecze.
REKLAMA
Kluby sportowe, będące organizatorem zawodów, realizują wymogi ustawowe co do bezpieczeństwa samodzielnie, bądź zlecają ich realizację innym podmiotom, często spółkom – niejednokrotnie powoływanym w tym celu.
Na tym tle pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania usług świadczonych na rzecz klubów piłkarskich przez podmioty powołane do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób wstępujących na zawody. Kwestią istotną jest bowiem ustalenie czy do usług tych można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 8 %.
Stawka preferencyjna VAT 8 % ma zastosowanie dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 185 przedmiotowego załącznika wymieniono jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku – wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.
Przechodząc do analizy tego przepisu, wspomnieć jedynie należy, iż wszelkie regulacje dotyczące odstępstwa od powszechności i wielkości opodatkowania należy interpretować możliwie ściśle, tak by nie doprowadzić do sytuacji ich nieuzasadnionego rozszerzenia.
Przywołana treść załącznika pod pozycją 185 odnosi się do przypadków sprzedaży biletów dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Ta regulacja dotyczy więc obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe. W konsekwencji za słuszny należy uznać pogląd, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży biletów na mecz piłkarski świadczoną usługę opodatkuje stawką preferencyjną.
Polecamy: Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej
Sytuacja ulega jednakże zmianie, gdy przedmiotem świadczonych usług jest nie tylko obsługa wejścia na imprezę sportową.
Na uwagę zasługuje podniesiona przez podatnika, a będąca przedmiotem rozpatrzenia w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-566/11-4/PR sytuacja, zgodnie z którą podmiot realizuje usługę kompleksową. Zobligowany jest on bowiem do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób, którym umożliwia się wstęp na mecze.
REKLAMA
Jednocześnie zobligowano podmiot ten do stworzenia i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Realizując swoją usługę podatnik przygotowuje i udostępnia klubom Karty Kibica, które służą identyfikacji osób mających zamiar kibicować zawodom sportowym.
Wszystko to ma przy tym służyć realizacji przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Istotną konsekwencją wprowadzenia wspomnianych Kart Kibica jest obowiązek ich posiadania przy wejściu na mecz piłkarski.
Zakup biletu stał się więc już nie wystarczający jako dopuszczający do wejścia na stadion. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi więc usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów. Uczestnictwo w imprezie warunkowane jest więc nabyciem obydwu usług.
Dokonując sprzedaży biletów oraz Kart Kibica podatnik pobiera łączną zapłatę. Jako problem podlegający rozważeniu padła kwestia zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu rzeczonych usług na rzecz klubu piłkarskiego – będącego organizatorem meczu piłkarskiego.
Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia
W opinii organów skarbowych wyrażonej we wspomnianej interpretacji, kluczowa w określeniu właściwej stawki VAT jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Karty Kibica tj. identyfikacji kibica i określenia jego uprawnień stadionowych, co wynika z szerokiego zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa imprezy sportowej.
W konsekwencji uznanie usług świadczonych przez podatnika za usługi wstępu prowadziłoby, zdaniem autora interpretacji, do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT. Tym samym przedstawione usługi powinny być opodatkowane podstawową stawka podatku od towarów i usług tj. 23 %, gdyż przywołany przepis dotyczący stosowania stawki preferencyjnej nie będzie miał zastosowania.
Źródło: interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2011 r. (nr IPPP1-443-566/11-4/PR).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat