REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługę obsługi wejścia na imprezę sportową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
MWmedia

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjną 8% stawki VAT można zastosować do samej tylko sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Jednak w przypadku kompleksowych usług polegających także na nadzorowaniu wstępu oraz identyfikacji osób (system Kart Kibica), którym umożliwia się wstęp na mecze właściwa będzie podstawowa stawka VAT, czyli obecnie 23%.

Wydarzenia jakie niejednokrotnie towarzyszą meczom piłkarskim, inspirowane przez grupy pseudokibiców, wymusiły na ustawodawcy wprowadzenie kolejnych przepisów mających na celu eliminację zjawisk patologicznych. Główny trzon regulacji zawarty jest w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Wśród rozwiązań, jakie mają służyć zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stadionach jest wprowadzenie identyfikacji osób wstępujących na mecze.

REKLAMA

Autopromocja

Kluby sportowe, będące organizatorem zawodów, realizują wymogi ustawowe co do bezpieczeństwa samodzielnie, bądź zlecają ich realizację innym podmiotom, często spółkom – niejednokrotnie powoływanym w tym celu.

Na tym tle pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania usług świadczonych na rzecz klubów piłkarskich przez podmioty powołane do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób wstępujących na zawody. Kwestią istotną jest bowiem ustalenie czy do usług tych można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 8 %.

Stawka preferencyjna VAT 8 % ma zastosowanie dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 185 przedmiotowego załącznika wymieniono jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku – wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.

Przechodząc do analizy tego przepisu, wspomnieć jedynie należy, iż wszelkie regulacje dotyczące odstępstwa od powszechności i wielkości opodatkowania należy interpretować możliwie ściśle, tak by nie doprowadzić do sytuacji ich nieuzasadnionego rozszerzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywołana treść załącznika pod pozycją 185 odnosi się do przypadków sprzedaży biletów dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Ta regulacja dotyczy więc obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe. W konsekwencji za słuszny należy uznać pogląd, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży biletów na mecz piłkarski świadczoną usługę opodatkuje stawką preferencyjną.

Polecamy: Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Sytuacja ulega jednakże zmianie, gdy przedmiotem świadczonych usług jest nie tylko obsługa wejścia na imprezę sportową.

Na uwagę zasługuje podniesiona przez podatnika, a będąca przedmiotem rozpatrzenia w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-566/11-4/PR sytuacja, zgodnie z którą podmiot realizuje usługę kompleksową. Zobligowany jest on bowiem do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób, którym umożliwia się wstęp na mecze.

Jednocześnie zobligowano podmiot ten do stworzenia i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Realizując swoją usługę podatnik przygotowuje i udostępnia klubom Karty Kibica, które służą identyfikacji osób mających zamiar kibicować zawodom sportowym.

Wszystko to ma przy tym służyć realizacji przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Istotną konsekwencją wprowadzenia wspomnianych Kart Kibica jest obowiązek ich posiadania przy wejściu na mecz piłkarski.

Zakup biletu stał się więc już nie wystarczający jako dopuszczający do wejścia na stadion. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi więc usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów. Uczestnictwo w imprezie warunkowane jest więc nabyciem obydwu usług.

Dokonując sprzedaży biletów oraz Kart Kibica podatnik pobiera łączną zapłatę. Jako problem podlegający rozważeniu padła kwestia zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu rzeczonych usług na rzecz klubu piłkarskiego – będącego organizatorem meczu piłkarskiego.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

W opinii organów skarbowych wyrażonej we wspomnianej interpretacji, kluczowa w określeniu właściwej stawki VAT jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Karty Kibica tj. identyfikacji kibica i określenia jego uprawnień stadionowych, co wynika z szerokiego zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa imprezy sportowej.

W konsekwencji uznanie usług świadczonych przez podatnika za usługi wstępu prowadziłoby, zdaniem autora interpretacji, do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT. Tym samym przedstawione usługi powinny być opodatkowane podstawową stawka podatku od towarów i usług tj. 23 %, gdyż przywołany przepis dotyczący stosowania stawki preferencyjnej nie będzie miał zastosowania.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2011 r. (nr IPPP1-443-566/11-4/PR).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA