REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługę obsługi wejścia na imprezę sportową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
Stawka VAT za wejście na imprezę sportową
MWmedia

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjną 8% stawki VAT można zastosować do samej tylko sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Jednak w przypadku kompleksowych usług polegających także na nadzorowaniu wstępu oraz identyfikacji osób (system Kart Kibica), którym umożliwia się wstęp na mecze właściwa będzie podstawowa stawka VAT, czyli obecnie 23%.

Wydarzenia jakie niejednokrotnie towarzyszą meczom piłkarskim, inspirowane przez grupy pseudokibiców, wymusiły na ustawodawcy wprowadzenie kolejnych przepisów mających na celu eliminację zjawisk patologicznych. Główny trzon regulacji zawarty jest w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Wśród rozwiązań, jakie mają służyć zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stadionach jest wprowadzenie identyfikacji osób wstępujących na mecze.

REKLAMA

Autopromocja

Kluby sportowe, będące organizatorem zawodów, realizują wymogi ustawowe co do bezpieczeństwa samodzielnie, bądź zlecają ich realizację innym podmiotom, często spółkom – niejednokrotnie powoływanym w tym celu.

REKLAMA

Na tym tle pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania usług świadczonych na rzecz klubów piłkarskich przez podmioty powołane do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób wstępujących na zawody. Kwestią istotną jest bowiem ustalenie czy do usług tych można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT, tj. 8 %.

Stawka preferencyjna VAT 8 % ma zastosowanie dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pozycją 185 przedmiotowego załącznika wymieniono jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku – wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.

Przechodząc do analizy tego przepisu, wspomnieć jedynie należy, iż wszelkie regulacje dotyczące odstępstwa od powszechności i wielkości opodatkowania należy interpretować możliwie ściśle, tak by nie doprowadzić do sytuacji ich nieuzasadnionego rozszerzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywołana treść załącznika pod pozycją 185 odnosi się do przypadków sprzedaży biletów dla widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy. Ta regulacja dotyczy więc obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe. W konsekwencji za słuszny należy uznać pogląd, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży biletów na mecz piłkarski świadczoną usługę opodatkuje stawką preferencyjną.

Polecamy: Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Sytuacja ulega jednakże zmianie, gdy przedmiotem świadczonych usług jest nie tylko obsługa wejścia na imprezę sportową.

Na uwagę zasługuje podniesiona przez podatnika, a będąca przedmiotem rozpatrzenia w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-566/11-4/PR sytuacja, zgodnie z którą podmiot realizuje usługę kompleksową. Zobligowany jest on bowiem do nadzorowania wstępu oraz identyfikacji osób, którym umożliwia się wstęp na mecze.

REKLAMA

Jednocześnie zobligowano podmiot ten do stworzenia i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Realizując swoją usługę podatnik przygotowuje i udostępnia klubom Karty Kibica, które służą identyfikacji osób mających zamiar kibicować zawodom sportowym.

Wszystko to ma przy tym służyć realizacji przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Istotną konsekwencją wprowadzenia wspomnianych Kart Kibica jest obowiązek ich posiadania przy wejściu na mecz piłkarski.

Zakup biletu stał się więc już nie wystarczający jako dopuszczający do wejścia na stadion. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi więc usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów. Uczestnictwo w imprezie warunkowane jest więc nabyciem obydwu usług.

Dokonując sprzedaży biletów oraz Kart Kibica podatnik pobiera łączną zapłatę. Jako problem podlegający rozważeniu padła kwestia zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu rzeczonych usług na rzecz klubu piłkarskiego – będącego organizatorem meczu piłkarskiego.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

W opinii organów skarbowych wyrażonej we wspomnianej interpretacji, kluczowa w określeniu właściwej stawki VAT jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Karty Kibica tj. identyfikacji kibica i określenia jego uprawnień stadionowych, co wynika z szerokiego zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa imprezy sportowej.

W konsekwencji uznanie usług świadczonych przez podatnika za usługi wstępu prowadziłoby, zdaniem autora interpretacji, do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT. Tym samym przedstawione usługi powinny być opodatkowane podstawową stawka podatku od towarów i usług tj. 23 %, gdyż przywołany przepis dotyczący stosowania stawki preferencyjnej nie będzie miał zastosowania.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2011 r. (nr IPPP1-443-566/11-4/PR).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA