REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Ewa Sokołowska - Strug
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymująca wszelkiego rodzaju dotacje, subwencje czy inne podobne dopłaty musi pamiętać, że w niektórych przypadkach będzie musiała zapłacić podatek VAT z tego tytułu. Wskazać bowiem należy, iż pomimo tego, że w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (czyli artykule mówiącym co w ogóle podlega opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem) ustawodawca nie wspomniał o dotacjach, to jednak nie oznacza, że dotacje w sposób zupełny nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót stanowiący podstawę opodatkowania w podatku VAT zwiększany jest o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Autopromocja

Zatem w sytuacji, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez niego towarów lub usług winien ją wykazać i opodatkować VAT. Istotną kwestią jest to, że opodatkowaniu VAT podlega nie tyle sama czynność dotacji, ale fakt, iż jej kwota stanowi de facto składnik ceny dotowanego towaru lub usługi. Dotacjami opodatkowanymi są bowiem tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę.

Podatnicy wielokrotnie mają problemy z rozróżnieniem dotacji, które należy opodatkować od tych, które nie podlegają opodatkowaniu. Jak już wyżej stwierdzono, obowiązek zapłaty VAT dotyczy tylko tych dotacji, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi. Natomiast jeżeli dotacja pomimo tego, że jest pożytkowana na cele przedsiębiorstwa nie wpływa na wysokość ceny towarów lub usług, wtedy mamy do czynienia z dofinansowaniem neutralnym na gruncie analizowanego podatku.

Teatr otrzymuje dotację z Urzędu Gminy na ogólne swoje utrzymanie. W tym przypadku dotacja ta nie będzie opodatkowana, nawet jeśli miałaby jakiś pośredni wpływ na obniżenie kosztów organizacji wystawianych sztuk. Natomiast w sytuacji, gdy Gmina dopłaca do każdego biletu na sztukę XYZ (np. dzięki dofinansowaniu bilet kosztuje 15 zł, a nie 20 zł), wówczas dopłata podlega opodatkowaniu. Wpływa bowiem bezpośrednio na cenę biletu na konkretną sztukę.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych dotacji przedmiotowych określony został w art. 19 ust. 21 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą zaksięgowania dopłaty na rachunku bankowym podatnika. Podobnie sytuacja wygląda, gdy podatnik otrzyma jedynie zaliczkę z tytułu dotacji – obowiązek podatkowy powstaje wtedy tylko w części jaką zaliczka stanowi, ale również z chwilą uznania jej na rachunku bankowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Fundacja prowadzi dom opieki nad osobami niepełnosprawnymi, w którym osoby te są rehabilitowane. Część kosztów rehabilitacji pacjentów pokrywają oni sami, natomiast pozostała część pokrywana jest z dotacji gminnych. Dotacja została zaksięgowana na koncie fundacji 10 lipca 2009 r. Zatem w tym właśnie dniu (10 lipca 2009 r.) powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej kwoty dotacji przedmiotowej.

Szczególny przypadek powstania obowiązku podatkowego występuje w przypadku refundacji leków udzielanych aptekom przez NFZ. Często apteki w ramach współpracy z hurtowniami leków podają numer rachunku bankowego należący do hurtowni jako ten, na który kwoty refundacji mają wpływać. Hurtownia z otrzymywanych w ten sposób kwot refundacji rozlicza część należności apteki. Należy jednak, zauważyć, że otrzymywana refundacja należy się aptece. Zatem to na niej będzie spoczywał obowiązek podatkowy. Kwestią sporną jest tylko kiedy w takim przypadku on powstaje.

Organy podatkowe w swoich interpretacjach wyrażają opinię, że momentem powstania obowiązku podatkowego w takiej sytuacji jest moment zaksięgowania kwoty refundacji na rachunku bankowym hurtowni (Decyzja Izby Skarbowej w Rzeszowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 listopada 2006 r., znak: IS.II/1/4430-153/06). Należy uznać stanowisko organów za słuszne. Apteka przecież dobrowolnie podaje numer rachunku bankowego hurtowni (więc należy uznać, że rozwiązanie to służy jedynie uproszczeniu rozliczeń pomiędzy apteką, a hurtownią).

Niestety, ustawa nie określa wprost jaką stawką należy opodatkować otrzymaną dotację przedmiotową. Orzecznictwo sądów administracyjnych jak i poglądy doktryny wyrażają w tej kwestii zbliżone stanowisko. Stawka, którą należy opodatkować otrzymaną dotację powinna być tożsama ze stawką, jaką opodatkowany jest dotowany towar lub usługa.

Zatem, jeżeli np. świadczenie pewnej usługi opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 22% to dotacja jej dotycząca będzie opodatkowana tą samą stawką, czyli również 22%. Analogicznie należy rozpatrywać przypadek, gdzie dotowana sprzedaż byłaby zwolniona od opodatkowania. W takiej sytuacji dotacja również podlegałaby zwolnieniu od podatku VAT. Pogląd taki potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 marca 2007 r., (sygn.: III SA/Wa 116/07), gdzie czytamy (…) związanie dotacji z czynnościami, do których są one wypłacane skutkuje tym, że do dotacji należy stosować te same stawki podatkowe, które mają zastosowanie do czynności objętych dotowaniem i to samo dotyczy zwolnienia od podatku.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Wartym uwagi jest fakt, że otrzymana dotacja stanowi kwotę brutto co oznacza, że należy z niej wyodrębnić wartość netto oraz podatek VAT. Do obliczenia kwoty podatku należnego trzeba będzie więc posłużyć się rachunkiem „w stu” (zanim dotacja zwiększy obrót musi zostać pomniejszona o kwotę należnego podatku). Zgodnie z powyższymi ustaleniami należy przy tym zastosować stawkę tożsamą ze stawką, którą opodatkowany jest dany towar lub usługa.

Zakładając, że kwota dotacji przedmiotowej wynosi 50 000 zł, a stawka jaką opodatkowana jest dotowana czynność to stawka 22%, należałoby kwotę dotacji czyli 50 000 zł podzielić przez 122 % (50 000 zł x 1,22). Otrzymany wynik 40 983, 60 zł stanowić będzie kwotę dotacji netto. Następnie już prosto wyliczymy, iż wysokość podatku należnego w analizowanym przykładzie wyniesie 9 016,40 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA