REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wódka z zakąską w zestawie może być korzystnie opodatkowana VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sądy administracyjne nie uznały za sprzeczną z prawem praktyki lokalu gastronomicznego polegającej na ustalaniu niskiej ceny alkoholu (22% VAT) i wysokiej ceny zakąski (np. ogórka – 7% VAT), sprzedawanych łącznie w zestawach.

Pewna spółka sprzedawała w swych restauracjach alkohole (piwo, wódka) w zestawach promocyjnych z tzw. zakąskami (np. precle piwne, ogórki kiszone). Na paragonach wykazywano oddzielnie oba składniki zestawu z różnymi stawkami VAT (22% dla alkoholi a 7% dla żywności).

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe zakwestionowały takie rozliczenia, bo podatnik ustalał w tych zestawach znacznie wyższe od rynkowych ceny precli i ogórków, a znacznie niższe niż rynkowe ceny alkoholi.

Jak ustaliły organy podatkowe przy sprzedaży np. zestawu „wódka i ogórek”, składającego się z 40 ml wódki wyborowej i ogórka, relacja między cenami sprzedaży składników zestawu wynosiła: 40% wódka, 60% ogórek, a sama relacja cen zakupu wynosiła: 91,72% wódka i 8,28% ogórek.

Przy takich proporcjach cen składników tych zestawów restauracja uzyskiwała marżę na sprzedaży ogórka na poziomie 2-3 tys.%. Natomiast cena piwa i wódki była w tych zestawach ponad dwukrotnie niższa od cen rynkowych.

REKLAMA

Dlatego też organy podatkowe, po kontroli, dokonały odpowiedniej korekty VAT w spółce, przez co spółka została zobowiązana do zapłaty dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka odwołała się do WSA we Wrocławiu, który uchylił decyzję fiskusa (wyrok z 15 kwietnia 2009 r. – sygn. I SA/Wr 1/09).

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Wadliwości proceduralne

Sąd zauważył, że decyzji organów podatkowych obu instancji różnią się zasadniczo. Przede wszystkim pod względem odmiennej oceny charakteru świadczonej przez skarżącą usługi, prawidłowości w odniesieniu do zastosowanych cen produktów serwowanych w zestawach - czego organ I instancji nie kwestionował, innego zakresu uznania nierzetelności ksiąg podatkowych, w wyniku czego organ II instancji poddając szacowaniu podstawę opodatkowania, zakwestionował przyjęte i wykazane w księgach podatkowych ceny sprzedaży poszczególnych składników usługi gastronomicznej.

Zdaniem WSA organ II instancji (Dyrektor Izby Skarbowej) dokonując diametralnie różnej od organu I instancji (UKS) oceny świadczonej przez stronę skarżącą usługi, prowadząc postępowanie dowodowe w szerokim zakresie i ustalając w drodze oszacowania podstawę opodatkowania - przekroczył dopuszczalne granice rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy w drugiej instancji, naruszając w ten sposób zasadę dwuinstancyjności.

A przecież organ odwoławczy ma uprawnienia do przeprowadzenia jedynie postępowania dowodowego w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie.

Taka sytuacja pozbawiła spółkę prawa do obrony swojego stanowiska w toku postępowania instancyjnego.

Podatnik ma prawo działać w swoim interesie o ile nie narusza wyraźnie prawa

Natomiast odnośnie swobody ustalania cen WSA stwierdził m.in., że co do zasady przepisy prawa podatkowego nie zawierają norm zakazujących lub nakazujących określone zachowania, lecz jedynie normy ustalające konsekwencje podatkowe zachowań podatnika na gruncie tego prawa.

Dopiero ustalenie, że istnieje przepis prawa zakazujący osiągnięcia określonego skutku i czynność prawna prowadząca do jego osiągnięcia pozwala na uznanie, że jedynym motywem działania strony skarżącej było uzyskanie korzyści podatkowej, a więc, że doszło do obejścia prawa, a tego organ II instancji w rozpoznawanej sprawie nie wykazał.

Sąd nakazał organom podatkowym, aby oceniając ponownie stosowaną przez stronę skarżącą praktykę w zakresie ustalania cen usługi gastronomicznej - dokonały tej oceny pod kątem charakteru lokalu, a także swobody działalności gospodarczej i swobody samodzielnego kształtowania swoich interesów przez podatnika.

Tylko wyraźne wskazanie i udowodnienie podatnikowi, że działa w celu uszczuplenia należności Państwa kosztem przysporzenia sobie zysku, dokonując obejścia obowiązujących przepisów, uzasadnia zakwestionowanie postępowania podatnika.

Sąd zwrócił uwagę organów podatkowych na szeroko stosowane w działalności gospodarczej, szczególnie handlowej, różnego rodzaju sposoby promowania towarów i usług i związane z tym podobne praktyki ustalania cen nie tylko w gastronomii, ale także np. w odniesieniu do telefonów komórkowych, samochodów itp.

Księgi nie były nierzetelne i wadliwe

Ponadto WSA stwierdził, że księgi spółki nie były nierzetelne i wadliwe, a zatem fiskus nie mógł oszacować podstawy opodatkowania VAT.

Zdaniem Sądu Nierzetelność jest kategorią obiektywną. Za nierzetelną musi zostać uznana księga, w której niedokonano zapisu w celu ukrycia osiągniętego przychodu czy też dokonanej czynności, jak też księga, w której przez pomyłkę dokonano błędnego zapisu. (…)
Dla oceny, czy księga podatkowa jest rzetelna, decydujące znaczenie ma to, czy w oparciu o zapisy w niej dokonane można ustalić prawidłową podstawę opodatkowania, a więc czy zawiera zapisy dotyczące wszystkich zdarzeń podatkowych mających wpływ na ustalenie tej podstawy.
(…) Dopiero wtedy, gdy zapisy w księdze opierają się na dowodach nie odzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń lub księga nie rejestruje wszystkich zdarzeń, należy ją traktować jako nierzetelną, a w konsekwencji nie może stanowić dowodu w postępowaniu podatkowym.

Dokonując oceny niewadliwości ksiąg podatkowych z punktu widzenia art. 193 § 2 Ordynacji, należy jej dokonywać przy uwzględnieniu przepisów regulujących zasady prowadzenia danego rodzaju ksiąg, a więc określających wymagania co do formy ksiąg, dotyczące sposobu dokonywania w nich zapisów. Za niewadliwe będą mogły być uznane te księgi, które będą spełniały wszystkie wymagania formalne przewidziane dla danego rodzaju księgi.

W sytuacji, gdy księga podatkowa spełnia zawarte w art. 193 § 1 Ordynacji warunki, a więc nie można zarzucić, że jest nierzetelna i niewadliwa, organ podatkowy nie może kwestionować faktu wystąpienia ujętych w niej zdarzeń. W konsekwencji przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie będzie mógł przyjąć innych danych niż wynika to z zapisów zawartych w księdze podatkowej.

Wyrok WSA został podtrzymany przez NSA w wyroku z 29 października 2010 r. (sygn. I FSK 1778/09), w którym oddalono skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA