REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po rezygnacji z budowy można sprzedać działki bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Po rezygnacji z budowy można sprzedać działki bez VAT
Po rezygnacji z budowy można sprzedać działki bez VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik pozbywający się działek, na których planował wznieść dom dla siebie, nie jest z tego tytułu obciążony daniną od towarów i usług – orzekł warszawski WSA.

Taka transakcja mieści się w granicach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, który nie ma nic wspólnego z działalnością gospodarczą – podkreślił sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodziło o mężczyznę, który w 2003 r. kupił trzy działki wraz z udziałem (1/3) w drodze dojazdowej. Planował na nich wybudować dom jednorodzinny z garażem i basenem. Zlecił projekt domu architektowi, wystąpił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uzyskał warunki przyłączenia do sieci energetycznej i wodno-kanalizacyjnej. Zamówił również ocenę radiestezyjną terenu.

Ostatecznie zmienił jednak zdanie i postanowił nie budować domu. Jak później tłumaczył, nieruchomość jest położona daleko od centrum miasta, a to oznacza, że dowożenie dzieci do szkoły i na zajęcia dodatkowe nastręczałoby trudności. Zlecił więc sprzedaż działek agencji nieruchomości – i do tego ograniczył całą związaną z planowaną transakcją działalność marketingową.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2007 r. kupił inny grunt i to na nim wybudował dom. W 2010 r. zarejestrował firmę i zaczął profesjonalnie udzielać pożyczek oraz obracać nieruchomościami.

Przed sprzedażą działek kupionych w 2003 r. i uzyskaniem odszkodowania od gminy za jedną z nich (została wywłaszczona) zapytał dyrektora izby skarbowej, czy planowana transakcja oraz odszkodowanie od samorządu będą wolne od VAT. Sam był tego pewien, ponieważ uważał, że posiadane od kilkunastu lat nieruchomości to część jego majątku prywatnego.

Dyrektor izby był jednak innego zdania. Uznał, że wszystkie działania mężczyzny miały na celu zwiększenie wartości tego gruntu. A to argument – podobnie jak wybudowanie domu na innym terenie i rozpoczęcie profesjonalnego obrotu nieruchomościami – że planowana transakcja wyczerpuje definicję działalności gospodarczej zawartą w ustawie o VAT. W rezultacie będzie obciążona podatkiem. Podobnie jak odszkodowanie od gminy – dodał dyrektor izby. Jest to bowiem wynagrodzenie za przeniesienie na jej rzecz jednej z działek.

Mężczyzna wniósł skargę i wygrał przed WSA w Warszawie. Sąd przyznał, że skoro grunt został kupiony na cele mieszkaniowe i tylko po to mężczyzna prowadził na nim inwestycje, to późniejsza sprzedaż nie podlega VAT. Nie ma przy tym znaczenia, że mężczyzna profesjonalnie obraca innymi nieruchomościami. Zainteresowany nie musi też płacić VAT od odszkodowania, gdyż otrzyma je jako osoba fizyczna, a nie przedsiębiorca – podkreślił WSA. Wyrok nie jest prawomocny.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Wyrok WSA w Warszawie z 24 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3903/14.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA