REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Subskrybuj nas na Youtube
Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi / Fot. Fotolia
Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?

REKLAMA

Nie. Taki sposób rozliczania opłaty za odpady komunalne z najemcami przez właścicieli nieruchomości jest kwestionowany przez organy podatkowe. Uznają one bowiem, że opłata ta stanowi element cenotwórczy usługi najmu, który powinien zostać uwzględniony przez właściciela nieruchomości przy kalkulacji wysokości czynszu najmu. Argumentują to brakiem jakiejkolwiek odpowiedzialności najemcy za opłaty, które powinny być wno­szone do gminy. To na właścicielu nieruchomości spoczywa wyłączna odpowiedzialność za należyte wypełnia­nie obowiązków nałożonych przepisami o gospodarowaniu odpadami komunalnymi wobec gminy, i nie mają tu znaczenia żadne uzgodnienia umowne z najemcą. Skoro zatem równowartość przypadającej na najemcę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest częścią świadczenia należnego Panu z tytułu umowy najmu lokalu użytkowego i tym samym powinna być ona wliczana do podstawy opodatkowania, to nie może Pan przerzucać kosztów tej opłaty na najemcę ani w drodze refakturowania, ani na podstawie noty obciążeniowej.

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 16 maja 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-194/14-2/AW) czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) w przedmiotowej sprawie usługą podstawową jest usługa najmu lokalu użytkowego świad­czona przez Wnioskodawcę na rzecz Najemcy, natomiast kwoty opłat z tytułu kosztów związa­nych z zapewnieniem mediów (woda, energia elektryczna, odprowadzanie ścieków), jak również kwota stanowiąca równowartość przypadającej na Najemcę opłaty za wywóz odpadów komunalnych, pozostają w bezpośrednim związku z przedmiotem umowy. Stanowią one integralną część świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Pełnią funkcję pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jaką jest wy­najem lokalu. W konsekwencji, przy ustalaniu podstawy opodatkowania Wnioskodawca jest zobowiązany wliczać zarówno opłaty za tzw. „media" (woda, energia elektryczna, ścieki), jak i kwotę stanowiącą rów­nowartość przypadającej na Najemcę opłaty za wywóz odpadów komunalnych, stanowiące element ce­notwórczy kompleksowej usługi polegającej na wynajmie lokalu użytkowego.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA