REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie zarządu mieli dotychczas wiele możliwości prowadzenia swojej współpracy ze spółką, która ich powołała na to stanowisko. W przeważającej części była to umowa cywilno-prawna nakierowana na powołanie odpowiedniej osoby, do wykonywania funkcji zarządczo-kontrolnych nad prowadzoną działalnością. Inną formą, równoległą do funkcji członka zarządu, było zakładanie działalności gospodarczej. Format ten, przez długi czas sprawdzał się zarówno po stronie spółki oraz po stronie członka zarządu.

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku z tym zaszły jakieś zmiany?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Przełomowym punktem tutaj jest data 6 października 2017 r. kiedy została wydana interpretacja ogólna o numerze PT3.810L11.2017. Ministerstwo Finansów w piśmie do podatników wyjaśniło, kiedy prowadzona przez nich działalność nie podlega podatkowi VAT. Została tutaj dokonana wykładnia art. 15 ust. 1, 2 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT dla podatników, którzy osiągnęli przychody w związku z przynależnością do organów biorących udział w podejmowaniu decyzji.

Szczególne znaczenie ma tutaj fakt, czy prowadzona działalność (zgodnie z art 15 ust 3 pkt 3) może zostać uznana za "wykonywaną samodzielnie" w powiązaniu z czynnościami, które zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT. O tym, czy warunki zostały spełnione, czy też nie decydowało spełnienie poniższych trzech punktów:

- wykonanie powierzonych czynności;

REKLAMA

- wynagrodzenie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiedzialność strony zlecającej wykonanie tych czynności wobec osób trzecich

Jakie warunki muszą zostać spełnione?

W piśmie Ministerstwo Finansów wyeksponowało trzy zasadnicze kwestie, które spełnione w całości będą świadczyć o nie podleganiu podatkowi VAT dla członków zarządu.

1. Pierwszym warunkiem podniesionym w interpretacji jest sposób wykonywania czynności. W przypadku, gdy zleceniobiorca (członek zarządu) w ramach wykonywania usługi posługuje się urządzeniami technicznymi tj. telefon, komputer, samochód, a także dysponuje dostępem do innych zasobów,  które są własnością spółki (zleceniodawcy), to takie działania mogą  zostać  uznane za brak samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. W podobny sposób, z tymże uregulowane w umowie odgórnie, używanie zaplecza technicznego spółki przez członka zarządu również wydaje się niczym innym jak wspomniana kwestia braku samodzielności.

2. Kolejnym etapem w drodze do weryfikacji podlegania podatkowi o VAT przez członka  zarządu jest wynagrodzenie. Sprowadza się to do ustalenia, czy umowa cywilnoprawna określa stałe wynagrodzenie. W przypadku, gdy taki zapis znajduje się w umowie, należy to odczytywać jako brak ponoszenia ryzyka przez zleceniobiorcy. Warunek ten będzie również spełniony, nawet jeżeli oprócz elementu stałego, wynagrodzenie będzie zawierać składnik zmienny np. wypłacany za osiągnięcie pewnych wyników.

W opracowaniu Minister Finansów opisał również jak na taką proporcję należy patrzeć tj. część zmienna do części stałej nie może przekroczyć 50%. Jednocześnie uzależnianie części stałej wynagrodzenia zarządzających w zależności od pozycji spółki, zakresu zadań czy np przyznania rocznej premii będzie również traktowany jako spełnienie tego warunku.

3. Ostatnim warunkiem, który tym samym zamyka badanie, jest odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Oznacza to, że jeśli umowa łącząca dwie strony, wskazuje zleceniobiorcę jako odpowiedzialnego za powierzone zadania, to nie zostanie spełniona przesłanka samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. Wynik będzie również podobny, jeśli zasada odpowiedzialności nie zostanie przewidziana.

Zatem, jeżeli zleceniobiorca posługuje się infrastrukturą, narzędziami i urządzeniami technicznymi, wynagrodzenie w umowie jest tak skonstruowane, ze wskazuje na jego stały poziom oraz to zlecający ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich wówczas zarządzającego nie można uznać za podatnika VAT.

Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek wyżej wymienionego warunku spowoduje, że osoba zarządzająca będzie występować w charakterze podatnika VAT.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

W każdym przypadku niezbędna jest analiza zawartych umów na wykonywanie czynności zarządzania aby odpowiednio je zakwalifikować i ocenić pod kątem chociażby tych trzech podstawowych warunków.

Jak należy ocenić interpretację?

Wyklarowanie sposobu postępowania odnośnie podatku VAT dla członków zarządu należy odczytać pozytywnie. Daje to podatnikom drogowskaz w jaki sposób należy sporządzać umowy, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje. Z drugiej strony, podatnicy będą musieli niewątpliwie zwiększyć czujność, a w przypadku niezastosowania się do wymienionych reguł, będą musieli dokonać stosownych korekt. Nadmienić również należy, że chociaż kwestia podatku VAT została wyjaśniona, to czy podobnie będzie w przypadku podatku dochodów?

Z pewnością, podatnicy będą wysyłali zapytania, aby i na to pytanie uzyskać jednoznaczną odpowiedź.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA