REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie zarządu mieli dotychczas wiele możliwości prowadzenia swojej współpracy ze spółką, która ich powołała na to stanowisko. W przeważającej części była to umowa cywilno-prawna nakierowana na powołanie odpowiedniej osoby, do wykonywania funkcji zarządczo-kontrolnych nad prowadzoną działalnością. Inną formą, równoległą do funkcji członka zarządu, było zakładanie działalności gospodarczej. Format ten, przez długi czas sprawdzał się zarówno po stronie spółki oraz po stronie członka zarządu.

REKLAMA

Czy w związku z tym zaszły jakieś zmiany?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Przełomowym punktem tutaj jest data 6 października 2017 r. kiedy została wydana interpretacja ogólna o numerze PT3.810L11.2017. Ministerstwo Finansów w piśmie do podatników wyjaśniło, kiedy prowadzona przez nich działalność nie podlega podatkowi VAT. Została tutaj dokonana wykładnia art. 15 ust. 1, 2 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT dla podatników, którzy osiągnęli przychody w związku z przynależnością do organów biorących udział w podejmowaniu decyzji.

Szczególne znaczenie ma tutaj fakt, czy prowadzona działalność (zgodnie z art 15 ust 3 pkt 3) może zostać uznana za "wykonywaną samodzielnie" w powiązaniu z czynnościami, które zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT. O tym, czy warunki zostały spełnione, czy też nie decydowało spełnienie poniższych trzech punktów:

- wykonanie powierzonych czynności;

- wynagrodzenie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiedzialność strony zlecającej wykonanie tych czynności wobec osób trzecich

Jakie warunki muszą zostać spełnione?

W piśmie Ministerstwo Finansów wyeksponowało trzy zasadnicze kwestie, które spełnione w całości będą świadczyć o nie podleganiu podatkowi VAT dla członków zarządu.

1. Pierwszym warunkiem podniesionym w interpretacji jest sposób wykonywania czynności. W przypadku, gdy zleceniobiorca (członek zarządu) w ramach wykonywania usługi posługuje się urządzeniami technicznymi tj. telefon, komputer, samochód, a także dysponuje dostępem do innych zasobów,  które są własnością spółki (zleceniodawcy), to takie działania mogą  zostać  uznane za brak samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. W podobny sposób, z tymże uregulowane w umowie odgórnie, używanie zaplecza technicznego spółki przez członka zarządu również wydaje się niczym innym jak wspomniana kwestia braku samodzielności.

2. Kolejnym etapem w drodze do weryfikacji podlegania podatkowi o VAT przez członka  zarządu jest wynagrodzenie. Sprowadza się to do ustalenia, czy umowa cywilnoprawna określa stałe wynagrodzenie. W przypadku, gdy taki zapis znajduje się w umowie, należy to odczytywać jako brak ponoszenia ryzyka przez zleceniobiorcy. Warunek ten będzie również spełniony, nawet jeżeli oprócz elementu stałego, wynagrodzenie będzie zawierać składnik zmienny np. wypłacany za osiągnięcie pewnych wyników.

W opracowaniu Minister Finansów opisał również jak na taką proporcję należy patrzeć tj. część zmienna do części stałej nie może przekroczyć 50%. Jednocześnie uzależnianie części stałej wynagrodzenia zarządzających w zależności od pozycji spółki, zakresu zadań czy np przyznania rocznej premii będzie również traktowany jako spełnienie tego warunku.

3. Ostatnim warunkiem, który tym samym zamyka badanie, jest odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Oznacza to, że jeśli umowa łącząca dwie strony, wskazuje zleceniobiorcę jako odpowiedzialnego za powierzone zadania, to nie zostanie spełniona przesłanka samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. Wynik będzie również podobny, jeśli zasada odpowiedzialności nie zostanie przewidziana.

Zatem, jeżeli zleceniobiorca posługuje się infrastrukturą, narzędziami i urządzeniami technicznymi, wynagrodzenie w umowie jest tak skonstruowane, ze wskazuje na jego stały poziom oraz to zlecający ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich wówczas zarządzającego nie można uznać za podatnika VAT.

Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek wyżej wymienionego warunku spowoduje, że osoba zarządzająca będzie występować w charakterze podatnika VAT.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

W każdym przypadku niezbędna jest analiza zawartych umów na wykonywanie czynności zarządzania aby odpowiednio je zakwalifikować i ocenić pod kątem chociażby tych trzech podstawowych warunków.

Jak należy ocenić interpretację?

Wyklarowanie sposobu postępowania odnośnie podatku VAT dla członków zarządu należy odczytać pozytywnie. Daje to podatnikom drogowskaz w jaki sposób należy sporządzać umowy, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje. Z drugiej strony, podatnicy będą musieli niewątpliwie zwiększyć czujność, a w przypadku niezastosowania się do wymienionych reguł, będą musieli dokonać stosownych korekt. Nadmienić również należy, że chociaż kwestia podatku VAT została wyjaśniona, to czy podobnie będzie w przypadku podatku dochodów?

Z pewnością, podatnicy będą wysyłali zapytania, aby i na to pytanie uzyskać jednoznaczną odpowiedź.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA