REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie zarządu mieli dotychczas wiele możliwości prowadzenia swojej współpracy ze spółką, która ich powołała na to stanowisko. W przeważającej części była to umowa cywilno-prawna nakierowana na powołanie odpowiedniej osoby, do wykonywania funkcji zarządczo-kontrolnych nad prowadzoną działalnością. Inną formą, równoległą do funkcji członka zarządu, było zakładanie działalności gospodarczej. Format ten, przez długi czas sprawdzał się zarówno po stronie spółki oraz po stronie członka zarządu.

REKLAMA

Czy w związku z tym zaszły jakieś zmiany?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Przełomowym punktem tutaj jest data 6 października 2017 r. kiedy została wydana interpretacja ogólna o numerze PT3.810L11.2017. Ministerstwo Finansów w piśmie do podatników wyjaśniło, kiedy prowadzona przez nich działalność nie podlega podatkowi VAT. Została tutaj dokonana wykładnia art. 15 ust. 1, 2 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT dla podatników, którzy osiągnęli przychody w związku z przynależnością do organów biorących udział w podejmowaniu decyzji.

Szczególne znaczenie ma tutaj fakt, czy prowadzona działalność (zgodnie z art 15 ust 3 pkt 3) może zostać uznana za "wykonywaną samodzielnie" w powiązaniu z czynnościami, które zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT. O tym, czy warunki zostały spełnione, czy też nie decydowało spełnienie poniższych trzech punktów:

- wykonanie powierzonych czynności;

- wynagrodzenie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiedzialność strony zlecającej wykonanie tych czynności wobec osób trzecich

Jakie warunki muszą zostać spełnione?

W piśmie Ministerstwo Finansów wyeksponowało trzy zasadnicze kwestie, które spełnione w całości będą świadczyć o nie podleganiu podatkowi VAT dla członków zarządu.

REKLAMA

1. Pierwszym warunkiem podniesionym w interpretacji jest sposób wykonywania czynności. W przypadku, gdy zleceniobiorca (członek zarządu) w ramach wykonywania usługi posługuje się urządzeniami technicznymi tj. telefon, komputer, samochód, a także dysponuje dostępem do innych zasobów,  które są własnością spółki (zleceniodawcy), to takie działania mogą  zostać  uznane za brak samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. W podobny sposób, z tymże uregulowane w umowie odgórnie, używanie zaplecza technicznego spółki przez członka zarządu również wydaje się niczym innym jak wspomniana kwestia braku samodzielności.

2. Kolejnym etapem w drodze do weryfikacji podlegania podatkowi o VAT przez członka  zarządu jest wynagrodzenie. Sprowadza się to do ustalenia, czy umowa cywilnoprawna określa stałe wynagrodzenie. W przypadku, gdy taki zapis znajduje się w umowie, należy to odczytywać jako brak ponoszenia ryzyka przez zleceniobiorcy. Warunek ten będzie również spełniony, nawet jeżeli oprócz elementu stałego, wynagrodzenie będzie zawierać składnik zmienny np. wypłacany za osiągnięcie pewnych wyników.

REKLAMA

W opracowaniu Minister Finansów opisał również jak na taką proporcję należy patrzeć tj. część zmienna do części stałej nie może przekroczyć 50%. Jednocześnie uzależnianie części stałej wynagrodzenia zarządzających w zależności od pozycji spółki, zakresu zadań czy np przyznania rocznej premii będzie również traktowany jako spełnienie tego warunku.

3. Ostatnim warunkiem, który tym samym zamyka badanie, jest odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Oznacza to, że jeśli umowa łącząca dwie strony, wskazuje zleceniobiorcę jako odpowiedzialnego za powierzone zadania, to nie zostanie spełniona przesłanka samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. Wynik będzie również podobny, jeśli zasada odpowiedzialności nie zostanie przewidziana.

Zatem, jeżeli zleceniobiorca posługuje się infrastrukturą, narzędziami i urządzeniami technicznymi, wynagrodzenie w umowie jest tak skonstruowane, ze wskazuje na jego stały poziom oraz to zlecający ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich wówczas zarządzającego nie można uznać za podatnika VAT.

Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek wyżej wymienionego warunku spowoduje, że osoba zarządzająca będzie występować w charakterze podatnika VAT.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

W każdym przypadku niezbędna jest analiza zawartych umów na wykonywanie czynności zarządzania aby odpowiednio je zakwalifikować i ocenić pod kątem chociażby tych trzech podstawowych warunków.

Jak należy ocenić interpretację?

Wyklarowanie sposobu postępowania odnośnie podatku VAT dla członków zarządu należy odczytać pozytywnie. Daje to podatnikom drogowskaz w jaki sposób należy sporządzać umowy, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje. Z drugiej strony, podatnicy będą musieli niewątpliwie zwiększyć czujność, a w przypadku niezastosowania się do wymienionych reguł, będą musieli dokonać stosownych korekt. Nadmienić również należy, że chociaż kwestia podatku VAT została wyjaśniona, to czy podobnie będzie w przypadku podatku dochodów?

Z pewnością, podatnicy będą wysyłali zapytania, aby i na to pytanie uzyskać jednoznaczną odpowiedź.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA