REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
Usługi zarządzania świadczone przez członka zarządu – skutki w VAT /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie zarządu mieli dotychczas wiele możliwości prowadzenia swojej współpracy ze spółką, która ich powołała na to stanowisko. W przeważającej części była to umowa cywilno-prawna nakierowana na powołanie odpowiedniej osoby, do wykonywania funkcji zarządczo-kontrolnych nad prowadzoną działalnością. Inną formą, równoległą do funkcji członka zarządu, było zakładanie działalności gospodarczej. Format ten, przez długi czas sprawdzał się zarówno po stronie spółki oraz po stronie członka zarządu.

REKLAMA

Czy w związku z tym zaszły jakieś zmiany?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Przełomowym punktem tutaj jest data 6 października 2017 r. kiedy została wydana interpretacja ogólna o numerze PT3.810L11.2017. Ministerstwo Finansów w piśmie do podatników wyjaśniło, kiedy prowadzona przez nich działalność nie podlega podatkowi VAT. Została tutaj dokonana wykładnia art. 15 ust. 1, 2 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT dla podatników, którzy osiągnęli przychody w związku z przynależnością do organów biorących udział w podejmowaniu decyzji.

Szczególne znaczenie ma tutaj fakt, czy prowadzona działalność (zgodnie z art 15 ust 3 pkt 3) może zostać uznana za "wykonywaną samodzielnie" w powiązaniu z czynnościami, które zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT. O tym, czy warunki zostały spełnione, czy też nie decydowało spełnienie poniższych trzech punktów:

- wykonanie powierzonych czynności;

- wynagrodzenie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiedzialność strony zlecającej wykonanie tych czynności wobec osób trzecich

Jakie warunki muszą zostać spełnione?

W piśmie Ministerstwo Finansów wyeksponowało trzy zasadnicze kwestie, które spełnione w całości będą świadczyć o nie podleganiu podatkowi VAT dla członków zarządu.

REKLAMA

1. Pierwszym warunkiem podniesionym w interpretacji jest sposób wykonywania czynności. W przypadku, gdy zleceniobiorca (członek zarządu) w ramach wykonywania usługi posługuje się urządzeniami technicznymi tj. telefon, komputer, samochód, a także dysponuje dostępem do innych zasobów,  które są własnością spółki (zleceniodawcy), to takie działania mogą  zostać  uznane za brak samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. W podobny sposób, z tymże uregulowane w umowie odgórnie, używanie zaplecza technicznego spółki przez członka zarządu również wydaje się niczym innym jak wspomniana kwestia braku samodzielności.

2. Kolejnym etapem w drodze do weryfikacji podlegania podatkowi o VAT przez członka  zarządu jest wynagrodzenie. Sprowadza się to do ustalenia, czy umowa cywilnoprawna określa stałe wynagrodzenie. W przypadku, gdy taki zapis znajduje się w umowie, należy to odczytywać jako brak ponoszenia ryzyka przez zleceniobiorcy. Warunek ten będzie również spełniony, nawet jeżeli oprócz elementu stałego, wynagrodzenie będzie zawierać składnik zmienny np. wypłacany za osiągnięcie pewnych wyników.

REKLAMA

W opracowaniu Minister Finansów opisał również jak na taką proporcję należy patrzeć tj. część zmienna do części stałej nie może przekroczyć 50%. Jednocześnie uzależnianie części stałej wynagrodzenia zarządzających w zależności od pozycji spółki, zakresu zadań czy np przyznania rocznej premii będzie również traktowany jako spełnienie tego warunku.

3. Ostatnim warunkiem, który tym samym zamyka badanie, jest odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Oznacza to, że jeśli umowa łącząca dwie strony, wskazuje zleceniobiorcę jako odpowiedzialnego za powierzone zadania, to nie zostanie spełniona przesłanka samodzielności w rozumieniu ustawy o VAT. Wynik będzie również podobny, jeśli zasada odpowiedzialności nie zostanie przewidziana.

Zatem, jeżeli zleceniobiorca posługuje się infrastrukturą, narzędziami i urządzeniami technicznymi, wynagrodzenie w umowie jest tak skonstruowane, ze wskazuje na jego stały poziom oraz to zlecający ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich wówczas zarządzającego nie można uznać za podatnika VAT.

Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek wyżej wymienionego warunku spowoduje, że osoba zarządzająca będzie występować w charakterze podatnika VAT.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

W każdym przypadku niezbędna jest analiza zawartych umów na wykonywanie czynności zarządzania aby odpowiednio je zakwalifikować i ocenić pod kątem chociażby tych trzech podstawowych warunków.

Jak należy ocenić interpretację?

Wyklarowanie sposobu postępowania odnośnie podatku VAT dla członków zarządu należy odczytać pozytywnie. Daje to podatnikom drogowskaz w jaki sposób należy sporządzać umowy, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje. Z drugiej strony, podatnicy będą musieli niewątpliwie zwiększyć czujność, a w przypadku niezastosowania się do wymienionych reguł, będą musieli dokonać stosownych korekt. Nadmienić również należy, że chociaż kwestia podatku VAT została wyjaśniona, to czy podobnie będzie w przypadku podatku dochodów?

Z pewnością, podatnicy będą wysyłali zapytania, aby i na to pytanie uzyskać jednoznaczną odpowiedź.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA