REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata za miejsce na cmentarzu – stawka VAT
Opłata za miejsce na cmentarzu – stawka VAT

REKLAMA

REKLAMA

Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną są opodatkowane 8% stawką VAT. Taka sama stawka powinna być stosowana do opłat za miejsce na cmentarzu a miejsce na cmentarzu na 20 lat oraz za rezerwację miejsca i przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu o kolejne 20 lat.

Taką interpretację przyjmują organy podatkowe wobec usług pogrzebowych realizowanych przez prywatne i komunalne przedsiębiorstwa. Dotyczy to również opłat za miejsce na cmentarzu komunalnym. Natomiast wszelkie opłaty za miejsce na cmentarzu parafialnym (wyznaniowym), podobnie jak opłaty za pogrzeb pobierane przez kościoły i związki wyznaniowe - są zwolnione z VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opłaty cmentarne z podatkiem

Pobieranie opłat za miejsce na cmentarzach komunalnych i wyznaniowych (parafialnych) przewidziane jest w art. 7 ustawy z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Zgodnie z tymi przepisami zwykły (jednoosobowy) grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem lat 20. Natomiast po upływie lat 20 ponowne użycie grobu do chowania nie może nastąpić, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę, przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma skutek na dalszych lat 20 i może być odnowione.

Ustawa o cmentarzach (…) daje również możliwość zawierania umów przedłużających ww. termin, przed upływem którego nie wolno użyć grobu do ponownego pochowania.

Natomiast opłat co 20 lat nie trzeba wnosić i nie trzeba czynić ww. zastrzeżenia (sprzeciwu) odnośnie grobów murowanych przeznaczonych do pochowania zwłok więcej niż jednej osoby, a także do chowania urn zawierających szczątki ludzkie powstałe w wyniku spopielenia zwłok.

REKLAMA

Jednostki organizacyjne gmin zajmujące się administrowaniem cmentarzami komunalnymi (często zwane zakładami gospodarki komunalnej) mają czasem wątpliwości, czy te opłaty muszą zwiększać o VAT i wg jakiej stawki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe, a w szczególności Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stoją na stanowisku, że opłata „za miejsce na cmentarzu” (wg potocznego sformułowania), którą ww. art. 7 ustawy o cmentarzach (…) określa jako „opłatę, przewidzianą za pochowanie zwłok” powinna być powiększona o należny VAT obliczony wg stawki 8%.

Zgodnie z wydawanymi przez Główny Urząd Statystyczny interpretacjami Zgodnie na podstawie zasad metodycznych PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) usługi zarządzania cmentarzem komunalnym, wykonywane przez gminę/właściciela cmentarza lub zarządzającego cmentarzem na zlecenie gminy, w ramach których pobierane są opłaty na rzecz gminy z tytułu usług cmentarnych, m.in.:

- za miejsce pochówku na cmentarzu na pierwsze 20 lat,

- za przedłużenie rezerwacji miejsca na cmentarzu na kolejne 20 lat,

mieszą się w zakresie grupowania PKWiU 96.03.1 - „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką 8% VAT, pod pozycją nr 180 znajdują się „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną” (symbol PKWiU 96.03).

Zatem opłaty pobierane „za miejsce na cmentarzu” są opodatkowane stawką 8% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy w powiązaniu z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej np. w interpretacji z 15 marca 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.38.2018.1.RH), czy w interpretacji z 26 kwietnia 2017 r. (sygn. 3063-ILPP2-1.4512.54.2017.1.MK).

Również Minister Finansów 6 kwietnia 2011 r. w odpowiedzi na interpelację poselską potwierdził, że zwolnione z VATusługi w zakresie praktyk religijnych, świadczone głównie wiernym przez kościoły, synagogi, meczety i w innych miejscach przeznaczonych do praktyk religijnych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Opłaty za pogrzeby i miejsce na cmentarzach wyznaniowych najczęściej bez VAT

Warto tu zauważyć, że zgodnie z art. 43. ust. 1. pkt 31 lit. a) zwolnione z VATusługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane przez kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych.

Warunkiem zwolnienia jest w szczególności realizacja tych usług w zakresie interesu zbiorowego swoich członków w zamian za „składki” i nie nastawienie na zysk podmiotów świadczących te usługi. Ponadto zwolnienie to stosuje się o ile nie powoduje ono naruszenia warunków konkurencji.

Powszechnie parafie nie naliczają w Polsce VAT ani od usług pogrzebowych ani od opłat za „miejsce na cmentarzu”. Organy podatkowe czasem próbowały z tą praktyką walczyć ale bez skutku. Przykładem może być wyrok Wojewódzkiego Sądu w Łodzi z 14 kwietnia 2016 r. (sygn. I SA/Łd 172/16). W wyroku tym WSA uchylił niekorzystną (dla Kurii Metropolitarnej w Łodzi) interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Sąd stwierdził m.in.: Za nieprzekonujące należy uznać również stanowisko organu, że w przedmiotowej sprawie istnieje realne ryzyko wystąpienia naruszenia zasad konkurencji, gdyż zastosowanie zwolnienia stawiałoby wnioskodawcę w uprzywilejowanej sytuacji na rynku w stosunku do innych podmiotów wykonujących podobne czynności (np. gminy).

Zdaniem Sądu bez głębszej analizy tej kwestii (w oparciu o uzupełniony stan faktyczny, ewentualnie w oparciu o jakieś inne konkretne źródła znane organowi z urzędu), za co najmniej równie uprawnione można uznać stanowisko, że usługi wykonywane w tym zakresie przez wnioskodawcę lub gminy w ogóle nie są konkurencyjne, gdyż oferta każdego z tych usługodawców jest skierowana do zupełnie innych podmiotów: tj. katolików lub osób niewierzących. Każdy z potencjalnych klientów wybiera bowiem konkretnego usługodawcę, kierując się własnymi przekonaniami religijnymi lub ich brakiem, ewentualnie przekonaniami zmarłego. Nie ma tu zatem żadnej konkurencyjności, gdyż cena usługi - jakkolwiek by jej nie nazwać (składka czy ofiara) nie przesądza o dokonanym wyborze.

WSA uznał też w tym wyroku, że ze zbiorowym interesem członków mamy do czynienia wówczas, gdy dotyczy on nieograniczonej liczby osób należących do określonej wspólnoty (w tym przypadku grupy wyznawców) – to znaczy potencjalnie każdego. Tak właśnie jest w niniejszej sprawie, gdyż ceremonie pogrzebowe wraz z pochowaniem zwłok w miejscu poświęconym dokonywane są w interesie zbiorowym wszystkich katolików, choć oczywiście korzystają z nich konkretne osoby w ściśle określonych sytuacjach.

Natomiast zdaniem WSA zwolnienie nie może być stosowane w odniesieniu do usług pogrzebowych, czy opłat za miejsce na cmentarzu wyznaniowym realizowanych w związku z osobami niewierzącymi chowanymi na cmentarzach kościelnych z tego powodu, że są one jedynymi w danej miejscowości.

Oczywiście parafie wyznaniowe, będąc zwolnione z VAT nie mogą odliczać VAT od nabywanych przez nie usług. Przykładem potwierdzającym taką wykładnię jest interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 16 grudnia 2015 r. (sygn.  IPTPP1/4512-560/15-4/MSu), w której organ podatkowy odpowiadał na pytanie parafii ewangelicko-reformowanej, która jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu świadczonych przez nią usług najmu.Natomiast w zakresie usług dot.kultu religijnego parafia ta korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT. Jako, że teren cmentarza jest traktowany jako miejsce kultu religijnego, toteż "usługi" świadczone przez parafię na tym cmentarzu (pogrzeby wyznaniowe, opłaty za miejsca na cmentarzu) nie są opodatkowane VAT. W konsekwencji kupowane przez parafię usługi pielęgnacji terenów zielonych na terenie cmentarza nie uprawniają do odliczenia VAT, bowiem nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA