REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługa kompleksowej naprawy pojazdu z dostawą części może być zwolniona z VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy usługa kompleksowej naprawy pojazdu z dostawą części może być zwolniona z VAT?
Czy usługa kompleksowej naprawy pojazdu z dostawą części może być zwolniona z VAT?
Feu Vert

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 września 2019 r. w ramach dużej nowelizacji ustawy o VAT ograniczono możliwość korzystania ze zwolnienia kwotowego dla podmiotów, które prowadzą sprzedaż części do pojazdów samochodowych jak również motocykli. Zatem, jeśli podatnik sprzedaje ww. części – musi opodatkować VAT swoją sprzedaż już od pierwszej złotówki.

VAT w warsztatach samochodowych

Jest to potencjalnie bardzo istotna zmiana dla większości warsztatów samochodowych. Świadczenie wykonywane przez warsztat obejmuje najczęściej diagnostykę, wymianę uszkodzonych elementów oraz dostawę nowego elementu w miejsce uszkodzonego. Tym samym trudno sobie wyobrazić usługę naprawy pojazdu bez dostarczenia nowej części. Ponadto marża warsztatu na wymienianych częściach również stanowi element kalkulacyjny wartości usługi.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Niestety przeważająca część podatników prowadzących warsztaty pozostaje w potencjalnie błędnym przekonaniu, że jeśli na fakturze lub paragonie wykażą jedynie usługę naprawy, bez wyszczególniania wartości wymienionych części – mogą dalej bezpiecznie korzystać ze zwolnienia dla świadczonych usług.

Część bardziej przezornych podatników wystąpiła o interpretacje indywidualne, które w ich przekonaniu potwierdziły możliwość dalszego korzystania ze zwolnienia dla takiej usługi kompleksowej.

Niestety jedni i drudzy podatnicy potencjalnie pozostają w błędzie.

Istota świadczenia kompleksowego

Większość podatników pozostaje w przekonaniu, że świadczenie kompleksowej usługi polegającej naprawie pojazdu pozwala uniknąć konieczności naliczania podatku VAT – co jest dużym błędem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE oraz krajowych sądów administracyjnych od lat wskazuje, że jeśli dwa lub więcej świadczeń są ze sobą tak ściśle powiązane ekonomicznie, że ich rozdzielanie byłoby sztuczne, należy traktować je jak jedno świadczenie.

Aby takie świadczenie móc zakwalifikować odpowiednio jako dostawę towarów lub świadczenie usług, należy ustalić, jaki jest główny ekonomiczny cel świadczenia z punktu widzenia nabywcy – tj. co stanowi główną wartość, a co jest wartością dodatkową, umożliwiającą lepsze skorzystanie z usługi. Nawet jeśli dane świadczenie poboczne jest konieczne dla skorzystania ze świadczenia głównego – nie daje to podstaw do rozdziału na dwa świadczenia. Generalnie należy ustalić, które świadczenie nie ma samoistnie wartości dla klienta.

Również sama wartość świadczeń nie musi decydować o dominującym charakterze danego świadczenia. Bywa tak, że świadczenie o mniejszej wartości ma charakter dominujący (przykładem może być tu orzecznictwo NSA dotyczące montażu stałej zabudowy meblowej w budynkach mieszkalnych).

Stąd pierwszym problematycznym elementem jest klasyfikacja świadczenia warsztatu. Wydaje się, że dominującym elementem jest usługa naprawy (która przecież zawiera też element diagnostyczny, który często decyduje o powodzeniu naprawy) a dostawa nowej części ma charakter uboczny – powierzając wykonanie usług klient często nawet nie liczy na nabycie nowej części, ale na przywrócenie sprawności pojazdu.

Trzeba jednak zaznaczyć, że organy podatkowe wykazują zróżnicowane podejście do świadczeń złożonych i dążą nieraz do sztucznego rozdzielenia świadczenia złożonego.

Niekorzystne rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych

Od 1 listopada 2019 r. zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, ze zwolnienia z uwagi na wysokość obrotu nie mogą korzystać podatnicy, którzy m.in. dokonują dostawy towarów akcyzowych (np. olej silnikowy) czy też właśnie części samochodowych.

Wydaje się, że jeśli jednak przedmiotem świadczenia jest usługa kompleksowa naprawy, a nie tylko dostawa części – to taka usługa nie jest już objęta ograniczeniem (nie dokonuję dostawy, lecz świadczę usługę).

Niestety niekorzystne rozstrzygniecie w sprawie warsztatu wydał już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dn. 26 listopada 2019 r. (I SA/Rz 726/19).

prawa dotyczyła podatnika, który zamierzał otworzyć warsztat samochodowy i twierdził, że świadczy usługę kompleksową wymiany oleju, gdzie jego dostawa stanowi jedynie element dodatkowy i uboczny i we wniosku o interpretację żądał potwierdzenia, że taka usługa korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT (tj. do limitu 200.000 zł)

Organ podatkowy uznał, że zwolnienie nie przysługuje – choć wadliwie ocenił, że podatnik nie świadczy usługi kompleksowej, tylko dwa odrębne świadczenia – wymiana oleju i dostawa oleju.

Sąd rozstrzygając skargę na interpretację stwierdził, że podział świadczenia złożonego dokonany przez organ jest sztuczny.

Niestety sąd uznał także, że jeżeli choć jedna z czynności składających się na usługę kompleksową która występując oddzielnie stanowiłaby odrębną czynność opodatkowaną, nawet wówczas, gdy nie stanowi ona czynności dominującej, lecz pomocniczą, - jeśli tylko objęta jest dyspozycją art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, podatnikowi wykonującemu taką usługę zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy VAT nie przysługuje.

Powyższe orzeczenia dotyczą wyrobów akcyzowych, ale wniosek obejmie również kwestię części samochodowych – jeśli którykolwiek element danej usługi kompleksowej nie może korzystać ze zwolnienia z VAT – to cała usługa kompleksowa nie może korzystać ze zwolnienia.

Sąd podsumował swoje rozstrzygniecie stwierdzeniem, że przyjęcie innego stanowiska stwarzałoby potężne pole do nadużyć.

Powyższe orzeczenie – jeśli zostanie utrzymane przez NSA – może sprawić, że wszyscy podatnicy, którzy obecnie korzystają ze zwolnienia VAT – będą musieli odprowadzić zaległy VAT od swojej sprzedaży – począwszy od 1 listopada 2019 r.

Interpretacje – potencjalne pułapki

Niestety, również Ci przezorni podatnicy, którzy wystąpili o interpretacje indywidualne – nie mogą czuć się bezpieczni.

Prawie wszystkie interpretacje, które potwierdzały możliwość korzystania ze zwolnienia kwotowego z VAT przez warsztat samochodowy świadczący usługę kompleksową - zostały wadliwie sformułowane. Popełniano w nich klasyczny błąd – już w opisie stanu faktycznego wnioskodawcy wskazywali, że nie dokonują dostawy części samochodowych i wyrobów akcyzowych – zatem „wymuszali” na organie wydanie określonego rozstrzygnięcia. Skoro podatnik sam twierdził, że nie dokonuje dostawy części, to organ nie mógł przyjąć innego założenia i dokonać oceny świadczenia podatnika.

Taka interpretacja niestety i nie daje żadnej ochrony – organ podatkowy w razie kontroli może z łatwością wykazać, że naprawa pojazdów obejmuje też montaż nabytych przez warsztat części – i tym samym niezgodność stanu opisanego we wniosku o interpretację ze stanem faktycznym.

Poniżej kilka źle sformułowanych interpretacji, które tylko pozornie potwierdzają możliwość korzystania ze zwolnienia:

- interpretacja Dyrektora KIS z dn. 9 czerwca 2020 r. 0112-KDIL1-1.4012.117.2020.2.MB

- interpretacja Dyrektora KIS z dn. 25 maja 2020 r. 0111-KDIB3-3.4012.70.2020.2.WR

- interpretacja Dyrektora KIS z dn. 28 kwietnia 2020 r. 0112-KDIL3.4012.75.2020.1.MŁ

- interpretacja Dyrektora KIS z dn. 2 marca 2020 r. 0113-KDIPT1-1.4012.740.2019.2.RG

W tych interpretacjach organy same sygnalizują wnioskodawcom, że mogli źle sformułować wniosek - wskazując, że możliwość korzystania ze zwolnienia przysługuje, jeśli faktycznie wykonują wyłącznie usługę naprawy pojazdu i nie dokonują jakiejkolwiek dostawy części samochodowych (czyli warsztat nie powinien nawet zamontować własnej nakrętki, śruby czy podkładki – co jest w praktyce niemożliwe).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Skala ryzyka

Niestety kwestia zwolnienia z VAT usługi warsztatowej może okazać się kolejną pułapką na podatników – podobną do tej, jaka miała miejsce ze stawką VAT dla fastfoodów/lodów itp.

Również w tej kwestii przeważająca większość podatników stosowała złe stawki podatku, wielu posiadało interpretacje indywidualne, które również były wadliwe i nie dawały żadnej ochrony – podatnicy sami w opisie stanu faktycznego wskazywali, że ich świadczenie to dostawa towaru, a nie usługa. (5% VAT vs 8% VAT).

Niestety kilku lat podatnicy Ci objęci są wzmożonymi kontrolami organów podatkowych oraz toczą spory sądowe z organami – niestety przeważają rozstrzygnięcia niekorzystne dla podatników.

Należy podkreślić, że w sprawach gastronomii różnica w stawce podatku była pozornie niewielka ( raptem 3%) ale nawet ten mały procent liczony przecież od całego obrotu z ostatnich kilku lat kumulował się wraz z odsetkami do znacznych kwot.

W przypadku zakwestionowania prawa do zwolnienia, ryzyko jest znacznie większe – mowa tutaj o konieczności odprowadzenia 23% od całego obrotu, poczynając od 1 listopada 2019 r. – zatem o kwotach kilkukrotnie większych.

Podsumowanie:

Niestety kwestia zwolnienia z VAT usługi warsztatowej jest złożona i potencjalnie stanowi znaczne zagrożenie podatkowe.

Wadliwie sformułowane interpretacje, niekorzystne stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych sprawiają, że problem ma realny charakter.

Trzeba jednak podkreślić, że jest to stosunkowo nowy problem – istniejący 1 listopada 2019 r. Biorąc pod uwagę okres lockdownu spowodowany COVID-19, nie są jeszcze znane wyniki postępowań, a na wyroki przyjdzie nam poczekać przynajmniej do przyszłego roku.

Podatnicy mogą zatem teraz – na stosunkowo wczesnym etapie – dokonać przeglądu swoich rozliczeń podatkowych czy uzyskanych interpretacji – i dostosować swoje dalsze postępowanie. Zalecamy jednak zdecydowanie, aby skonsultować tę kwestię z doradcą podatkowym, aby nie narażać się na skutki nieprofesjonalnego doradztwa.

Andrzej Radwan-Wiński, doradca podatkowy

KDP Tax
Kancelaria doradztwa podatkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA