REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?
Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W niedalekiej przyszłości (najdalej od 1 stycznia 2021 r.) należy spodziewać się kolejnych zmian ustawy VAT. Będą one polegały na zlikwidowaniu zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań, które przewiduje Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r. - piszą Michał Wiącek i Jarosław Włoch, eksperci z Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych. Wdrożenie tych nowości będzie powodować dodatkowe obciążenia fiskalne. Dlatego też, już na tym etapie warto przyjrzeć się temu, dokąd zmierzają zmiany.

W obecnym porządku prawnym, na skutek implementacji dyrektywy unijnej, w ustawie VAT zostało przewidziane zwolnienie od podatku dotyczące importu towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium RP, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 22 euro.

REKLAMA

REKLAMA

Charakterystycznie dla prawa podatkowego, od zasady istnieje szereg wyjątków. Wskazanych m.in. w art. 51 ust 2. ustawy o VAT. I tak, na mocy tego artykułu, zwolnienie to nie znajduje zastosowania w wypadku:

  • napojów alkoholowych;
  • tytoniu i wyrobów tytoniowych;
  • perfum i wód toaletowych.

Obok opisanych, ustawa wskazuje także kolejny wyjątek od ww. zwolnienia w postaci towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego.

Katalog zwolnień w ustawie jest jednak szerszy. Tak też, zwolnione w zakresie transakcji z państwami trzecimi są tzw. „prezenty”. Zwolnienie zostało uregulowane w przepisie art. 52 ustawy o VAT i dotyczy towarów spełniających następujące warunki:

REKLAMA

  • są umieszczone w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego na terytorium RP
  • zarówno odbiorca jak i nabywca są osobami fizycznymi
  • ilość i rodzaj towarów nie wskazują na ich przeznaczenie handlowe
  • odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nadawcy w związku z otrzymaniem przesyłki
  • mają charakter okazjonalny
  • wartość przesyłki nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 45 euro.

Polecamy: Kasy fiskalne 2020

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

W tym miejscu warto krótko sprecyzować, jak w świetle powyższych przypisów kształtuje się kwestia zakupów dokonanych w sklepie internetowym, które są następnie importowane do Polski.
W zakresie zwolnienia takich zakupów od podatku VAT w dniu 3 kwietnia 2018 r. jeden z posłów zwrócił się z interpelacją poselską do Ministra Finansów. Ten ostatni wyjaśnił wówczas, że z uwagi na wyłączenia spod zakresu zwolnienia postaci towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego, w przypadku importu towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego zakupionych przez Internet, podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, bez względu na wartość towaru - czyli już od 0,01 PLN. W przypadku zakupów towarów dokonanych w sklepie internetowym, które są następnie importowane do Polski, nie ma także zastosowania zwolnienie prezentowe.

Minister Finansów podkreślił, że „każdy kto dokonuje importu towarów poprzez zamówienia towarów, niezależnie od formy dokonania tego zamówienia (np. zamówienie pisemne, elektroniczne - Internet, telefoniczne, polecenie czy dyspozycja), umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy, staje się podatnikiem z tytułu importu towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy VAT”. Wskazał także, że taka interpretacja „ma na celu zapobieganie nadużyciom i zakłóceniu konkurencyjności pomiędzy firmami unijnymi a firmami z krajów trzecich dokonującymi sprzedaży wysyłkowej oraz zapobieganie relokacji działalności gospodarczej poza UE celem uzyskania korzyści wynikających ze zwolnienia dotyczącego importu małych przesyłek”.

Problem ryzyka zakłócenia konkurencji na rynku UE oraz zaniżania wartości celnej związany z funkcjonowaniem zwolnienia z VAT przesyłek o małej wartości został także dostrzeżony przez organy unijne. W konsekwencji została wprowadzona Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5.12.2017 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L z 2017 r. nr 348/7). Zgodnie z jej regulacją przedmiotowe zwolnienie ma zostać zniesione. Ponadto mają zostać wprowadzone inne rozwiązania ukierunkowane na zapobieganie oszustwom oraz na poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw UE. Niniejsza dyrektywa ma zostać implementowana przez kraje członkowskie, w tym Polskę do dnia 1 stycznia 2021 r.

W związku z powyższym, w najbliższym czasie, tj. najdalej od 1 stycznia 2021 r. należy spodziewać się kolejnych zmian ustawy VAT. Będą one polegały na zlikwidowaniu zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań, które przewiduje Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5.12.2017 r.

Michał Wiącek, Jarosław Włoch, Małopolski Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA