REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?
Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (split payment) dokonują przelewu kwoty netto na rachunek bankowy przedsiębiorcy, natomiast kwotę VAT przekazują na tzw. rachunek VAT. W razie zgromadzenia środków na rachunku VAT, przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o uwolnienie środków. Naczelnik urzędu skarbowego może jednak w określonych sytuacjach wydać decyzję odmowną.

Czym jest rachunek VAT?

Rachunek VAT jest prowadzony dla rachunku rozliczeniowego każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe mają obowiązek prowadzić rachunek VAT dla rachunku rozliczeniowego każdego przedsiębiorcy, poinformować go o numerze rachunku VAT oraz o zasadach i terminach przekazywania danych o saldzie na tym rachunku. Założenie oraz prowadzenie rachunku VAT  jest całkowicie bezpłatne, wolne od prowizji i dodatkowych opłat oraz nie wymaga zawarcia odrębnej umowy. Nie jest konieczne zgłaszanie rachunku VAT do urzędu skarbowego oraz zamieszczanie go na fakturach. Rachunek VAT jest prowadzony w walucie polskiej (art.62a ustawy Prawo bankowe).

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie środków z rachunku VAT

Środkami zgromadzonymi na rachunku VAT nie można swobodnie dysponować, pomimo iż formalnie są one własnością podatnika. Możliwość wydawania tych środków została ograniczona ustawowo. Zgodnie z art. 62b ust. 2 ustawy Prawo bankowe środki pieniężne ulokowane na rachunku VAT można przeznaczyć wyłącznie na zapłatę:

  1. zobowiązania z tytułu podatku VAT wynikającego ze złożonych deklaracji VAT lub odsetki od tego zobowiązania (w tym również podatek VAT z tytułu importu towarów);
  2. podatku VAT z faktury zakupu, faktury korygującej otrzymanej od podatnika VAT czynnego;
  3. składki z tytułu ubezpieczenia społecznego – ZUS;
  4. należność z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), w tym także zaliczek na ten podatek oraz odsetek za zwłokę;
  5. należność z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), w tym także zaliczek na ten podatek oraz odsetek za zwłokę;
  6. podatku akcyzowego oraz przedpłaty podatku akcyzowego, wypłat dziennych i odsetek za zwłokę w jego zapłacie;
  7. należności celnych oraz odsetek od tych należności;
  8. podatku z faktur zaliczkowych wystawionych przez podatników VAT czynnych;
  9. realizacji zajęcia dotyczącego egzekucji należności wynikających z art. 62b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego;
  10. dodatkowych zobowiązań podatkowych.

Ponadto dopuszczalne jest dokonywanie przesunięć środków pieniężnych przez podatnika z jednego rachunku VAT na inny rachunek VAT tego podatnika, posiadany w tym samym banku (art. 62b ust. 2 pkt 6 Prawa bankowego).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o uwolnienie środków z rachunku VAT

Podatnik może w każdym czasie wystąpić z pisemnym wnioskiem o uwolnienie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku VAT i dokonanie przelewu na rachunek podatnika prowadzony dla celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wniosek powinien zawierać:

  1. dane podatnika,
  2. numer rachunku VAT, na którym znajdują się środki,
  3. numer rachunku rozliczeniowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który mają być przekazane środki z rachunku VAT oraz
  4. wysokość środków, jaka ma zostać przekazana.

Adresatem wniosku jest naczelnik właściwego urzędu skarbowego. Dokonuje on weryfikacji wniosku w terminie 60 dni i wydaje postanowienie w przedmiotowej sprawie. Na postanowienie przysługuje zażalenie. Wniosek jest wolny od opłaty skarbowej. W razie pozytywnej decyzji naczelnik urzędu skarbowego przekazuje informację bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej o konieczności obciążenia rachunku VAT podatnika i przelania konkretnej kwoty na rachunek rozliczeniowy. Wówczas podatnik może swobodnie dysponować przelanymi środkami. (art. 108b ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odmowa wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT

Naczelnik urzędu skarbowego odmówi wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT w przypadkach wskazanych w art. 108b ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Odmowa będzie więc wydana w przypadku:

  1. posiadania przez podatnika zaległości podatkowych w podatku VAT, PIT, CIT, akcyzowego oraz należności celnych wraz z odsetkami za zwłokę według stanu na dzień wydania decyzji (w wysokości odpowiadającej tej zaległości)
  2. gdy zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe z tytułu podatków i należności nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań podatkowych lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań podatkowych;
  3. gdy zachodzi uzasadniona obawa, że wystąpi zaległość podatkowa z tytułu podatków i należności lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Obawa niewykonania zobowiązania podatkowego oraz obawa wystąpienia zaległości podatkowych dotyczy nie tylko podatku  VAT, ale również podatków dochodowych, podatku akcyzowego, a także należności celnych.

W przypadku posiadania przez podatnika zaległości podatkowych na kwotę niższą niż kwota zawnioskowana, naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie o zgodzie na przekazanie części kwoty i decyzję o odmowie na kwotę odpowiadającą kwocie zaległości podatkowych.

W sytuacji, gdy podatnik nie zgadza się z decyzją naczelnika urzędu skarbowego o odmowie wydania zgody na uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT, może w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji złożyć odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego, który wydał decyzję.

Natalia Trestka, młodszy konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA