REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?
Kiedy naczelnik urzędu skarbowego nie zgodzi się na uwolnienie środków z rachunku VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahenci przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (split payment) dokonują przelewu kwoty netto na rachunek bankowy przedsiębiorcy, natomiast kwotę VAT przekazują na tzw. rachunek VAT. W razie zgromadzenia środków na rachunku VAT, przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o uwolnienie środków. Naczelnik urzędu skarbowego może jednak w określonych sytuacjach wydać decyzję odmowną.

Czym jest rachunek VAT?

Rachunek VAT jest prowadzony dla rachunku rozliczeniowego każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe mają obowiązek prowadzić rachunek VAT dla rachunku rozliczeniowego każdego przedsiębiorcy, poinformować go o numerze rachunku VAT oraz o zasadach i terminach przekazywania danych o saldzie na tym rachunku. Założenie oraz prowadzenie rachunku VAT  jest całkowicie bezpłatne, wolne od prowizji i dodatkowych opłat oraz nie wymaga zawarcia odrębnej umowy. Nie jest konieczne zgłaszanie rachunku VAT do urzędu skarbowego oraz zamieszczanie go na fakturach. Rachunek VAT jest prowadzony w walucie polskiej (art.62a ustawy Prawo bankowe).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wykorzystanie środków z rachunku VAT

Środkami zgromadzonymi na rachunku VAT nie można swobodnie dysponować, pomimo iż formalnie są one własnością podatnika. Możliwość wydawania tych środków została ograniczona ustawowo. Zgodnie z art. 62b ust. 2 ustawy Prawo bankowe środki pieniężne ulokowane na rachunku VAT można przeznaczyć wyłącznie na zapłatę:

  1. zobowiązania z tytułu podatku VAT wynikającego ze złożonych deklaracji VAT lub odsetki od tego zobowiązania (w tym również podatek VAT z tytułu importu towarów);
  2. podatku VAT z faktury zakupu, faktury korygującej otrzymanej od podatnika VAT czynnego;
  3. składki z tytułu ubezpieczenia społecznego – ZUS;
  4. należność z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), w tym także zaliczek na ten podatek oraz odsetek za zwłokę;
  5. należność z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), w tym także zaliczek na ten podatek oraz odsetek za zwłokę;
  6. podatku akcyzowego oraz przedpłaty podatku akcyzowego, wypłat dziennych i odsetek za zwłokę w jego zapłacie;
  7. należności celnych oraz odsetek od tych należności;
  8. podatku z faktur zaliczkowych wystawionych przez podatników VAT czynnych;
  9. realizacji zajęcia dotyczącego egzekucji należności wynikających z art. 62b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego;
  10. dodatkowych zobowiązań podatkowych.

Ponadto dopuszczalne jest dokonywanie przesunięć środków pieniężnych przez podatnika z jednego rachunku VAT na inny rachunek VAT tego podatnika, posiadany w tym samym banku (art. 62b ust. 2 pkt 6 Prawa bankowego).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o uwolnienie środków z rachunku VAT

Podatnik może w każdym czasie wystąpić z pisemnym wnioskiem o uwolnienie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku VAT i dokonanie przelewu na rachunek podatnika prowadzony dla celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wniosek powinien zawierać:

  1. dane podatnika,
  2. numer rachunku VAT, na którym znajdują się środki,
  3. numer rachunku rozliczeniowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który mają być przekazane środki z rachunku VAT oraz
  4. wysokość środków, jaka ma zostać przekazana.

Adresatem wniosku jest naczelnik właściwego urzędu skarbowego. Dokonuje on weryfikacji wniosku w terminie 60 dni i wydaje postanowienie w przedmiotowej sprawie. Na postanowienie przysługuje zażalenie. Wniosek jest wolny od opłaty skarbowej. W razie pozytywnej decyzji naczelnik urzędu skarbowego przekazuje informację bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej o konieczności obciążenia rachunku VAT podatnika i przelania konkretnej kwoty na rachunek rozliczeniowy. Wówczas podatnik może swobodnie dysponować przelanymi środkami. (art. 108b ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odmowa wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT

Naczelnik urzędu skarbowego odmówi wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT w przypadkach wskazanych w art. 108b ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Odmowa będzie więc wydana w przypadku:

  1. posiadania przez podatnika zaległości podatkowych w podatku VAT, PIT, CIT, akcyzowego oraz należności celnych wraz z odsetkami za zwłokę według stanu na dzień wydania decyzji (w wysokości odpowiadającej tej zaległości)
  2. gdy zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe z tytułu podatków i należności nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań podatkowych lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań podatkowych;
  3. gdy zachodzi uzasadniona obawa, że wystąpi zaległość podatkowa z tytułu podatków i należności lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Obawa niewykonania zobowiązania podatkowego oraz obawa wystąpienia zaległości podatkowych dotyczy nie tylko podatku  VAT, ale również podatków dochodowych, podatku akcyzowego, a także należności celnych.

W przypadku posiadania przez podatnika zaległości podatkowych na kwotę niższą niż kwota zawnioskowana, naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie o zgodzie na przekazanie części kwoty i decyzję o odmowie na kwotę odpowiadającą kwocie zaległości podatkowych.

W sytuacji, gdy podatnik nie zgadza się z decyzją naczelnika urzędu skarbowego o odmowie wydania zgody na uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT, może w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji złożyć odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego, który wydał decyzję.

Natalia Trestka, młodszy konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA