REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak występować o interpretacje podatkowe w 2007 roku

REKLAMA

Jeszcze tylko przez pół roku wiążące interpretacje podatkowe wydawane będą na dotychczasowych zasadach. Później nastąpi zmiana. Od 1 lipca 2007 r. interpretacje będzie wydawał minister finansów.

SPIS TREŚCI

AKTY PRAWNE

PRZYKŁADY




Gdzie obecnie składamy wniosek
 
Wniosek o wydanie interpretacji należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa.
Ważne, aby składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent wyczerpująco przedstawił w nim stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Bez tych elementów wniosek zostanie przez organ odrzucony, a podatnik poproszony o jego uzupełnienie. Organ podatkowy na wydanie interpretacji podatkowej ma 3 miesiące od dnia wpłynięcia wniosku podatnika. W przypadkach uzasadnionych złożonością sprawy termin może zostać przedłużony do 4 miesięcy.
 
Od lipca zmiany
 
Zupełnie nowa procedura obowiązywała będzie natomiast od 1 lipca 2007 r. Zmiana procedury wydawania wiążących interpretacji podatkowych wynika z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1590). Sama ustawa weszła w życie 1 stycznia, jednak część jej przepisów - w tym te, które dotyczą interpretacji podatkowych - wejdzie w życie dopiero 1 lipca 2007 r., czyli za pół roku.
Najważniejsze zmiany dotyczą podmiotu, który będzie wydawał interpretacje, oraz opłat, które będziemy musieli uiścić za ich wydanie. Warto też wiedzieć, że wnioski o wydanie pisemnych interpretacji podatkowych wniesione przed 1 lipca 2007 r. będą podlegały rozpatrzeniu na dotychczasowych zasadach.
 
Wniosek do ministra
 
Najważniejszą zmianą będzie to, że interpretację będzie wydawał minister finansów, a nie, jak dziś, naczelnicy urzędów skarbowych oraz dyrektorzy izb skarbowych.
Minister finansów, w celu zapewnienia jednolitości wydawanych interpretacji, a także usprawnienia obsługi wniosków, będzie mógł jednak w drodze rozporządzenia upoważnić podległe organy do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową podległych organów. Może się zatem zdarzyć i tak, że interpretacje nadal będą wydawały te same urzędy co dziś.
 
Trzeba uzasadnić
 
Podobnie jak dotychczas, aby uzyskać interpretację, konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie takiego dokumentu. Wniosek o interpretację indywidualną będzie mógł dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Można zatem będzie pytać zarówno o to, czy nasze postępowanie jest dziś poprawne, jak i o to, jak powinniśmy rozliczyć takie nasze działania, które podejmiemy dopiero w przyszłości.
Aby uzyskać interpretację od ministra, trzeba będzie złożyć do niego wniosek. Wniosek ten powinien oczywiście być właściwie sformułowany. Nadal w sposób wyczerpujący trzeba będzie przedstawić zaistniały stan faktyczny albo zdarzenia przyszłe, którego dotyczy pytanie.
Konieczne będzie także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Sam wniosek będzie zatem wyglądał podobnie jak ma to miejsce obecnie. Będzie jednak też jeden nowy element.
 
Dodatkowe oświadczenie
 
 

Wzrośnie opłata
 
Zmianie ulega nie tylko wysokość opłaty, ale i sposób jej naliczania.
W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Inaczej mówiąc, 75 zł zapłacimy od każdego pytania, które znajdzie się we wniosku o wydanie. Opłata ta będzie jednak dotyczyć dopiero tych wniosków o wydanie wiążących interpretacji podatkowych, które będą składane do ministra finansów od 1 lipca 2007 r.
 
Odpowiedź ministra
 
Wydana przez ministra finansów lub z jego upoważnienia indywidualna interpretacja podatkowa będzie zawierała ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.
Gdy ocena stanowiska podatnika będzie negatywna, w interpretacji zostanie wskazane prawidłowe stanowisko wraz z uzasadnieniem prawnym.
Ponadto w wydanym dokumencie znajdzie się pouczenie o prawie wniesienia na otrzymane pismo skargi do sądu administracyjnego.
 
Termin na odpowiedź
 
Interpretacja ministra finansów powinna być wydana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Warto zatem pamiętać o właściwym napisaniu wniosku, tak aby ten zawierał wszystkie wymagane elementy. Gdy tego zabraknie, organ wezwie do uzupełnienia wniosku. To z kolei spowoduje wydłużenie terminu, w którym podatnik powinien otrzymać odpowiedź na swój wniosek.
 
Samorządy bez zmian
 
Nie zmienią się natomiast od 1 lipca zasady wydawania interpretacji przez samorządowe organy podatkowe. Nadal stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne będzie także wydawał wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Jednak opłata za wydanie interpretacji będzie dokładnie taka sama, jak w przypadku interpretacji wydawanych przez ministra i upoważnione przez niego organy podatkowe.
GDZIE PRZESYŁAĆ WNIOSKI OD 1 LIPCA 2007 R.
Minister finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
Można na kopercie dopisać, że jest to wniosek o wydanie interpretacji podatkowej
 

Ewa Matyszewska
 

Gazeta Prawna Nr 2/2007
z dnia 2007-01-03
 


- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1590)

Załóżmy, że podatnik występuje o wydanie interpretacji w sprawie rozliczenia VAT przy tzw. transporcie kombinowanym. Wniosek przesyła do naczelnika właściwego dla niego urzędu skarbowego listem poleconym 29 czerwca 2007 r. W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego, do którego trafił wniosek, nie będzie w stanie wydać interpretacji przed 1 lipca, a zatem przed zmianą przepisów. Mimo to wniosek podatnika nie zostanie przekazany do ministra finansów. Odpowiedzi udzieli naczelnik urzędu skarbowego, który będzie miał na to maksymalnie cztery miesiące. Podatnik nie będzie też musiał zapłacić wyższej opłaty za interpretację. Nie będzie zatem konieczne wpłacanie 75 zł lub wielokrotności tej kwoty, jeśli pytań we wniosku jest więcej. Dzieje się tak za sprawą przepisów przejściowych, które przewidują, że wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed 1 lipca 2007 r. podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem.

Załóżmy, że podatnik planuje wyjazd do pracy za granicą. 20 sierpnia 2007 r. składa wniosek o wiążącą interpretację prawa podatkowego do ministra finansów. We wniosku przedstawia stan faktyczny, z którego wynika, że we wrześniu 2007 roku rozpoczyna pracę w Wielkiej Brytanii. W Polsce uzyskał jednak w lipcu dochód z umowy zlecenia. Podatnik pyta, czy musi rozliczyć się w kraju. Załóżmy, że minister się pomyli i odpowie, że w związku ze zmianą umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej między Polską a Wielką Brytanią i przyjęciem metody wyłączenia z progresją podatnik nie musi za 2007 rok rozliczyć się w Polsce. Podatnik zastosuje się do interpretacji i nie rozliczy się w kraju, czyli nie złoży zeznania. We wrześniu 2008 roku minister stwierdzi, że się pomylił, bo skoro podatnik uzyskał dochody w Polsce, to musi rozliczyć się w Polsce zarówno z polskich, jak i angielskich dochodów. Minister zawiadamia o tej zmianie podatnika. Podatnik będzie musiał się rozliczyć. Ale nie poniesie kary za to, że nie złożył zeznania w terminie. Nie może o­n bowiem ponieść negatywnych skutków nowej interpretacji tylko dlatego, że minister się pomylił.

Załóżmy, że podatnik we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, który chce złożyć ministrowi finansów od 1 lipca 2007 r., przedstawi stan faktyczny, z którego wynika, że zajmuje się sprzedażą okien. Pytanie w tej kwestii dotyczyć będzie, jaką stawkę VAT powinien w takiej sytuacji zastosować. Jednocześnie podatnik we wniosku przedstawi zdarzenie przyszłe, a mianowicie, że od sierpnia 2007 r. będzie dodatkowo zajmował się montażem okien. W tym zakresie zapyta urząd, jaką stawką VAT powinien objąć taką usługę. Zatem w jednym wniosku podatnik przedstawi zarówno jeden istniejący stan faktyczny, jak i jedno zdarzenie przyszłe. Będzie musiał wpłacić 150 zł opłaty od złożonej prośby. Co prawda opłata za interpretację wynosi 75 zł, ale w sytuacji gdy podatnik w jednym wniosku poprosi o interpretację kilku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, taką opłatę będzie trzeba uiścić od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Formułując zatem pytanie do ministra, warto dokładnie przemyśleć, o co chcemy zapytać. Bowiem od stanu faktycznego, który przykładowo będzie składał się z 3 części (będzie dotyczył 3 różnych spraw), będzie trzeba wpłacić 225 zł opłaty, a nie 75 zł. Trzeba o tym pamiętać, gdyż niewpłacenie opłaty spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Również, gdy spóźnimy się z opłatą, interpretacji się nie doczekamy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA