REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak występować o interpretacje podatkowe w 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeszcze tylko przez pół roku wiążące interpretacje podatkowe wydawane będą na dotychczasowych zasadach. Później nastąpi zmiana. Od 1 lipca 2007 r. interpretacje będzie wydawał minister finansów.

SPIS TREŚCI

AKTY PRAWNE

PRZYKŁADY




Gdzie obecnie składamy wniosek
 
Wniosek o wydanie interpretacji należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa.
Ważne, aby składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent wyczerpująco przedstawił w nim stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Bez tych elementów wniosek zostanie przez organ odrzucony, a podatnik poproszony o jego uzupełnienie. Organ podatkowy na wydanie interpretacji podatkowej ma 3 miesiące od dnia wpłynięcia wniosku podatnika. W przypadkach uzasadnionych złożonością sprawy termin może zostać przedłużony do 4 miesięcy.
 
Od lipca zmiany
 
Zupełnie nowa procedura obowiązywała będzie natomiast od 1 lipca 2007 r. Zmiana procedury wydawania wiążących interpretacji podatkowych wynika z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1590). Sama ustawa weszła w życie 1 stycznia, jednak część jej przepisów - w tym te, które dotyczą interpretacji podatkowych - wejdzie w życie dopiero 1 lipca 2007 r., czyli za pół roku.
Najważniejsze zmiany dotyczą podmiotu, który będzie wydawał interpretacje, oraz opłat, które będziemy musieli uiścić za ich wydanie. Warto też wiedzieć, że wnioski o wydanie pisemnych interpretacji podatkowych wniesione przed 1 lipca 2007 r. będą podlegały rozpatrzeniu na dotychczasowych zasadach.
 
Wniosek do ministra
 
Najważniejszą zmianą będzie to, że interpretację będzie wydawał minister finansów, a nie, jak dziś, naczelnicy urzędów skarbowych oraz dyrektorzy izb skarbowych.
Minister finansów, w celu zapewnienia jednolitości wydawanych interpretacji, a także usprawnienia obsługi wniosków, będzie mógł jednak w drodze rozporządzenia upoważnić podległe organy do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową podległych organów. Może się zatem zdarzyć i tak, że interpretacje nadal będą wydawały te same urzędy co dziś.
 
Trzeba uzasadnić
 
Podobnie jak dotychczas, aby uzyskać interpretację, konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie takiego dokumentu. Wniosek o interpretację indywidualną będzie mógł dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Można zatem będzie pytać zarówno o to, czy nasze postępowanie jest dziś poprawne, jak i o to, jak powinniśmy rozliczyć takie nasze działania, które podejmiemy dopiero w przyszłości.
Aby uzyskać interpretację od ministra, trzeba będzie złożyć do niego wniosek. Wniosek ten powinien oczywiście być właściwie sformułowany. Nadal w sposób wyczerpujący trzeba będzie przedstawić zaistniały stan faktyczny albo zdarzenia przyszłe, którego dotyczy pytanie.
Konieczne będzie także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Sam wniosek będzie zatem wyglądał podobnie jak ma to miejsce obecnie. Będzie jednak też jeden nowy element.
 
Dodatkowe oświadczenie
 
 

Wzrośnie opłata
 
Zmianie ulega nie tylko wysokość opłaty, ale i sposób jej naliczania.
W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Inaczej mówiąc, 75 zł zapłacimy od każdego pytania, które znajdzie się we wniosku o wydanie. Opłata ta będzie jednak dotyczyć dopiero tych wniosków o wydanie wiążących interpretacji podatkowych, które będą składane do ministra finansów od 1 lipca 2007 r.
 
Odpowiedź ministra
 
Wydana przez ministra finansów lub z jego upoważnienia indywidualna interpretacja podatkowa będzie zawierała ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.
Gdy ocena stanowiska podatnika będzie negatywna, w interpretacji zostanie wskazane prawidłowe stanowisko wraz z uzasadnieniem prawnym.
Ponadto w wydanym dokumencie znajdzie się pouczenie o prawie wniesienia na otrzymane pismo skargi do sądu administracyjnego.
 
Termin na odpowiedź
 
Interpretacja ministra finansów powinna być wydana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Warto zatem pamiętać o właściwym napisaniu wniosku, tak aby ten zawierał wszystkie wymagane elementy. Gdy tego zabraknie, organ wezwie do uzupełnienia wniosku. To z kolei spowoduje wydłużenie terminu, w którym podatnik powinien otrzymać odpowiedź na swój wniosek.
 
Samorządy bez zmian
 
Nie zmienią się natomiast od 1 lipca zasady wydawania interpretacji przez samorządowe organy podatkowe. Nadal stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne będzie także wydawał wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Jednak opłata za wydanie interpretacji będzie dokładnie taka sama, jak w przypadku interpretacji wydawanych przez ministra i upoważnione przez niego organy podatkowe.
GDZIE PRZESYŁAĆ WNIOSKI OD 1 LIPCA 2007 R.
Minister finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
Można na kopercie dopisać, że jest to wniosek o wydanie interpretacji podatkowej
 

Ewa Matyszewska
 

Gazeta Prawna Nr 2/2007
z dnia 2007-01-03
 


- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1590)

Załóżmy, że podatnik występuje o wydanie interpretacji w sprawie rozliczenia VAT przy tzw. transporcie kombinowanym. Wniosek przesyła do naczelnika właściwego dla niego urzędu skarbowego listem poleconym 29 czerwca 2007 r. W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego, do którego trafił wniosek, nie będzie w stanie wydać interpretacji przed 1 lipca, a zatem przed zmianą przepisów. Mimo to wniosek podatnika nie zostanie przekazany do ministra finansów. Odpowiedzi udzieli naczelnik urzędu skarbowego, który będzie miał na to maksymalnie cztery miesiące. Podatnik nie będzie też musiał zapłacić wyższej opłaty za interpretację. Nie będzie zatem konieczne wpłacanie 75 zł lub wielokrotności tej kwoty, jeśli pytań we wniosku jest więcej. Dzieje się tak za sprawą przepisów przejściowych, które przewidują, że wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed 1 lipca 2007 r. podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem.

Załóżmy, że podatnik planuje wyjazd do pracy za granicą. 20 sierpnia 2007 r. składa wniosek o wiążącą interpretację prawa podatkowego do ministra finansów. We wniosku przedstawia stan faktyczny, z którego wynika, że we wrześniu 2007 roku rozpoczyna pracę w Wielkiej Brytanii. W Polsce uzyskał jednak w lipcu dochód z umowy zlecenia. Podatnik pyta, czy musi rozliczyć się w kraju. Załóżmy, że minister się pomyli i odpowie, że w związku ze zmianą umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej między Polską a Wielką Brytanią i przyjęciem metody wyłączenia z progresją podatnik nie musi za 2007 rok rozliczyć się w Polsce. Podatnik zastosuje się do interpretacji i nie rozliczy się w kraju, czyli nie złoży zeznania. We wrześniu 2008 roku minister stwierdzi, że się pomylił, bo skoro podatnik uzyskał dochody w Polsce, to musi rozliczyć się w Polsce zarówno z polskich, jak i angielskich dochodów. Minister zawiadamia o tej zmianie podatnika. Podatnik będzie musiał się rozliczyć. Ale nie poniesie kary za to, że nie złożył zeznania w terminie. Nie może o­n bowiem ponieść negatywnych skutków nowej interpretacji tylko dlatego, że minister się pomylił.

Załóżmy, że podatnik we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, który chce złożyć ministrowi finansów od 1 lipca 2007 r., przedstawi stan faktyczny, z którego wynika, że zajmuje się sprzedażą okien. Pytanie w tej kwestii dotyczyć będzie, jaką stawkę VAT powinien w takiej sytuacji zastosować. Jednocześnie podatnik we wniosku przedstawi zdarzenie przyszłe, a mianowicie, że od sierpnia 2007 r. będzie dodatkowo zajmował się montażem okien. W tym zakresie zapyta urząd, jaką stawką VAT powinien objąć taką usługę. Zatem w jednym wniosku podatnik przedstawi zarówno jeden istniejący stan faktyczny, jak i jedno zdarzenie przyszłe. Będzie musiał wpłacić 150 zł opłaty od złożonej prośby. Co prawda opłata za interpretację wynosi 75 zł, ale w sytuacji gdy podatnik w jednym wniosku poprosi o interpretację kilku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, taką opłatę będzie trzeba uiścić od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Formułując zatem pytanie do ministra, warto dokładnie przemyśleć, o co chcemy zapytać. Bowiem od stanu faktycznego, który przykładowo będzie składał się z 3 części (będzie dotyczył 3 różnych spraw), będzie trzeba wpłacić 225 zł opłaty, a nie 75 zł. Trzeba o tym pamiętać, gdyż niewpłacenie opłaty spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Również, gdy spóźnimy się z opłatą, interpretacji się nie doczekamy.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. Prawie 40 zmian - kontrole, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne. Czy będą ułatwieniem dla przedsiębiorców?

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA