REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura VAT - kwestie przeliczania waluty

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura VAT - kwestie przeliczania waluty
Faktura VAT - kwestie przeliczania waluty
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy kwoty stosowane na fakturze do określenia podstawy opodatkowania są w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Moje pytanie dotyczy wątpliwości związanych z interpretacją art. 31a ustawy o podatku od towarów i usług. Jesteśmy firmą transportową , wykonujemy usługi na podstawie zleceń, cena frachtu w tym zleceniu jest wykazana w EUR, dodatkowo może być zawarta informacja jaki kurs zastosować do przeliczenia EUR w przypadku wystawienia faktury w PLN. Czy w odniesieniu do ustalenia wartości usługi w PLN, podstawy opodatkowania, w przypadku gdy faktura zostanie wystawiona również w PLN a na fakturze informacyjnie zostanie zawarta wartość usługi w EUR powinniśmy stosować kurs z przed dnia wykonania usługi=data obowiązku podatkowego, czy też możemy zastosować kurs wykazany w zleceniu nie będący kursem z przed dnia obowiązku podatkowego? Czy art. 31a dotyczy tylko faktur wystawionych w EUR? Czy istnieją interpretacje dotyczące tego problemu?

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Kwestie poruszone w poszczególnych pytaniach wyjaśnia nam regulacja zamieszczona we wskazanych niżej przepisach ustawy VAT. Szczególne znaczenie ma tu definicja podstawy opodatkowania, która różni się zdecydowanie od definicji obowiązującej do końca roku 2013. Wówczas bowiem z definicji tej wynikało, że podstawę opodatkowania stanowiły wartości netto. Aktualnie natomiast podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Z tej nowiem definicji wynika zatem, że podstawą opodatkowani jest wartość brutto, w szczególności zaś ta, która określona jest w fakturze.

Biorąc powyższe pod uwagę powiedzieć trzeba, że dla wyjaśnienia naszych kwestii koniecznym jest wskazanie, jakie elementy konstrukcyjne faktury wymienione w art. 106e ustawy VAT składają się na jej wartość brutto i tak składa się na nią:
1. miara i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
2. cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
3. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
4. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); stawkę podatku;
5. suma wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
6. co daję kwotę należności ogółem.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odnosząc tak zdefiniowane elementy konstrukcyjne wartości faktury do naszego przypadku powiedzieć najpierw należy, że gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Dodać trzeba, że można stosować również kurs wymiany opublikowany przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym powstanie obowiązku podatkowego.

W związku z tak sformułowanym obowiązkiem przeliczenia kwot określonych w walutach obcych koniecznym jest wskazanie, że do określania podstawy opodatkowania brane są pod uwagę dane wymienione wyżej w pkt 2 - 6, które wyrażają wartości dotyczące świadczenia poszczególnych usług lub dostaw towarów, czyli: cenę jednostkową netto, upusty netto, wartość netto, stawki podatku, sumę wartości netto oraz kwota podatku od sumy wartości netto z podziałem na stawki, co w efekcie daje kwotę należności, która ma zapłacić nabywca usługi lub towarów.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Mając powyższe na uwadze należy zatem powiedzieć, że obowiązek przeliczenia waluty na złote będzie występował jedynie wówczas, gdy w treści faktury, która opisują wskazane wyżej punkty 2 - 6 wartości będą wyrażone w walutach. Oznacza to, że informacja ze zlecenia o cenie frachtu wyrażona w walucie ze wskazaniem kursu, po jakim należy ją przeliczyć dla celów faktury wyrażonej w złotych, jest jedynie postanowieniem umownym, które ma określić złotową wartość w tejże fakturze, która dla nas stanowi złotową podstawę opodatkowania.

Na zakończenie dla porządku dodać muszę, iż nie zaobserwowałem interpretacji podatkowych, które by wyjaśniały w jaki sposób organy podatkowe interpretują przepisy prawa podatkowego w takich przypadkach.

Faktury elektroniczne - wymagania, zalety, korzyści


Podstawa prawna:

Art. 29a ust. 1; art. 31a ust. 1; art. 106e ust. 1 pkt - 15 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177 z 2011 r. poz. 1054 ze zm.) - ustawa VAT.


Marian Szałucki, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Księgowość i Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA