REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dzierżawę majątku ruchomego przez spółkę zagraniczną

REKLAMA

Czy dochody otrzymywane przez spółkę węgierską (siedziba na terenie Węgier) z dzierżawy majątku ruchomego na terenie Polski podlegają umowie w sprawie podwójnego opodatkowania z Węgrami i jak w związku z tym są opodatkowane?
Tak, dochody te podlegają umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli posiadają państwo certyfikat rezydencji podatkowej spółki węgierskiej. W zależności od tego, jaki rodzaj urządzenia przemysłowego podlega dzierżawie, dochody będą opodatkowane jak dochody z licencji lub jak zyski z przedsiębiorstw.
 
Spółki niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 updop). Oznacza to, że podlegają w Polsce tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji gdy Polska zawarła z danym krajem konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania, pierwszeństwo przed ustawodawstwem krajowym będzie miała zawarta umowa międzynarodowa, co wynika z art. 87 oraz art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rzeczpospolita Polska zawarła z Republiką Węgierską konwencję w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku i obowiązuje ona od 1 stycznia 1996 r. Z pytania Czytelnika wynika, iż działalność spółki węgierskiej na terenie Polski polega na dzierżawieniu bliżej nieokreślonego majątku ruchomego. W zależności od szczegółów stanu faktycznego można wskazać dwa podejścia do problemu.
Jeżeli mamy do czynienia z dzierżawą (użytkowaniem) urządzenia przemysłowego, to o zasadach opodatkowania przychodów tego rodzaju osiąganych przez podatników mających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy mówi art. 21 ust. 1 updop. Wynika z niego, iż zasadą ogólną jest opodatkowanie przychodów tego rodzaju z zastosowaniem stawki 20%. Ustawodawca daje jednak podatnikom możliwość zastosowania postanowień wskazanej konwencji Polska – Węgry. Za przychody z tytułu użytkowania urządzeń przemysłowych i podobnych uznaje się na gruncie tej konwencji należności licencyjne (art. 12 ust. 3 konwencji). Mogą one zostać opodatkowane w państwie źródła (czyli w Polsce), lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek nie może przekroczyć 10% kwoty brutto należności licencyjnych. Oznacza to, że stawka podatku u źródła pobieranego w Polsce na podstawie konwencji Polska – Węgry wynosi 10%.
Należy pamiętać, iż w sytuacji gdy podmiot otrzymujący należności licencyjne wykonuje w państwie, z którego one pochodzą, działalność zarobkową przez zakład (w myśl art. 5 konwencji) i wypłacane należności wiążą się z działalnością takiego zakładu, zastosowanie znajdą przepisy art. 7 konwencji (mówi o tym art. 12 ust. 4 konwencji). Na podatnikach dokonujących wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 (a zatem przychodów z użytkowania urządzeń przemysłowych itp.) spoczywa, jako na płatnikach, obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat (tzw. podatek u źródła) – art. 26 ust. 1 updop. Jednocześnie przepis ten wprowadza ograniczenie możliwości zastosowania stawki wynikającej z konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stanowiąc, że stawkę taką płatnik może zastosować pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby odbiorcy wypłat do celów podatkowych za pomocą uzyskanego od tego odbiorcy zaświadczenia (zwanego certyfikatem rezydencji), wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej.
Drugą możliwą interpretacją przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego jest uznanie, że przychody z dzierżawy majątku ruchomego, o której pisze Czytelnik, nie są przychodami „z użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego”. Oznacza to, że przychody tego rodzaju na gruncie konwencji Polska – Węgry należy zakwalifikować jako „zyski z przedsiębiorstw”, o których mowa w art. 7 konwencji. Zgodnie z jego postanowieniami zyski spółki węgierskiej mogą być opodatkowane jedynie na Węgrzech, chyba że spółka węgierska prowadzi działalność w Polsce poprzez zakład, w myśl art. 5 konwencji. Oznacza to, że gdy uznamy, iż przychody spółki węgierskiej, o których mowa w pytaniu Czytelnika, stanowią zyski z przedsiębiorstw w myśl konwencji Polska – Węgry, przychody te nie będą opodatkowane w Polsce.
• art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491
• art. 12 ust. 3 konwencji z 23 września 1993 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – Dz.U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 108, poz. 946
Jacek Wiśniewski
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA