REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dzierżawę majątku ruchomego przez spółkę zagraniczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dochody otrzymywane przez spółkę węgierską (siedziba na terenie Węgier) z dzierżawy majątku ruchomego na terenie Polski podlegają umowie w sprawie podwójnego opodatkowania z Węgrami i jak w związku z tym są opodatkowane?
Tak, dochody te podlegają umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli posiadają państwo certyfikat rezydencji podatkowej spółki węgierskiej. W zależności od tego, jaki rodzaj urządzenia przemysłowego podlega dzierżawie, dochody będą opodatkowane jak dochody z licencji lub jak zyski z przedsiębiorstw.
 
Spółki niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 updop). Oznacza to, że podlegają w Polsce tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji gdy Polska zawarła z danym krajem konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania, pierwszeństwo przed ustawodawstwem krajowym będzie miała zawarta umowa międzynarodowa, co wynika z art. 87 oraz art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rzeczpospolita Polska zawarła z Republiką Węgierską konwencję w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku i obowiązuje ona od 1 stycznia 1996 r. Z pytania Czytelnika wynika, iż działalność spółki węgierskiej na terenie Polski polega na dzierżawieniu bliżej nieokreślonego majątku ruchomego. W zależności od szczegółów stanu faktycznego można wskazać dwa podejścia do problemu.
Jeżeli mamy do czynienia z dzierżawą (użytkowaniem) urządzenia przemysłowego, to o zasadach opodatkowania przychodów tego rodzaju osiąganych przez podatników mających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy mówi art. 21 ust. 1 updop. Wynika z niego, iż zasadą ogólną jest opodatkowanie przychodów tego rodzaju z zastosowaniem stawki 20%. Ustawodawca daje jednak podatnikom możliwość zastosowania postanowień wskazanej konwencji Polska – Węgry. Za przychody z tytułu użytkowania urządzeń przemysłowych i podobnych uznaje się na gruncie tej konwencji należności licencyjne (art. 12 ust. 3 konwencji). Mogą one zostać opodatkowane w państwie źródła (czyli w Polsce), lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek nie może przekroczyć 10% kwoty brutto należności licencyjnych. Oznacza to, że stawka podatku u źródła pobieranego w Polsce na podstawie konwencji Polska – Węgry wynosi 10%.
Należy pamiętać, iż w sytuacji gdy podmiot otrzymujący należności licencyjne wykonuje w państwie, z którego one pochodzą, działalność zarobkową przez zakład (w myśl art. 5 konwencji) i wypłacane należności wiążą się z działalnością takiego zakładu, zastosowanie znajdą przepisy art. 7 konwencji (mówi o tym art. 12 ust. 4 konwencji). Na podatnikach dokonujących wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 (a zatem przychodów z użytkowania urządzeń przemysłowych itp.) spoczywa, jako na płatnikach, obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat (tzw. podatek u źródła) – art. 26 ust. 1 updop. Jednocześnie przepis ten wprowadza ograniczenie możliwości zastosowania stawki wynikającej z konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stanowiąc, że stawkę taką płatnik może zastosować pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby odbiorcy wypłat do celów podatkowych za pomocą uzyskanego od tego odbiorcy zaświadczenia (zwanego certyfikatem rezydencji), wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej.
Drugą możliwą interpretacją przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego jest uznanie, że przychody z dzierżawy majątku ruchomego, o której pisze Czytelnik, nie są przychodami „z użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego”. Oznacza to, że przychody tego rodzaju na gruncie konwencji Polska – Węgry należy zakwalifikować jako „zyski z przedsiębiorstw”, o których mowa w art. 7 konwencji. Zgodnie z jego postanowieniami zyski spółki węgierskiej mogą być opodatkowane jedynie na Węgrzech, chyba że spółka węgierska prowadzi działalność w Polsce poprzez zakład, w myśl art. 5 konwencji. Oznacza to, że gdy uznamy, iż przychody spółki węgierskiej, o których mowa w pytaniu Czytelnika, stanowią zyski z przedsiębiorstw w myśl konwencji Polska – Węgry, przychody te nie będą opodatkowane w Polsce.
• art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491
• art. 12 ust. 3 konwencji z 23 września 1993 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – Dz.U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 108, poz. 946
Jacek Wiśniewski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA