REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dzierżawę majątku ruchomego przez spółkę zagraniczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dochody otrzymywane przez spółkę węgierską (siedziba na terenie Węgier) z dzierżawy majątku ruchomego na terenie Polski podlegają umowie w sprawie podwójnego opodatkowania z Węgrami i jak w związku z tym są opodatkowane?
Tak, dochody te podlegają umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli posiadają państwo certyfikat rezydencji podatkowej spółki węgierskiej. W zależności od tego, jaki rodzaj urządzenia przemysłowego podlega dzierżawie, dochody będą opodatkowane jak dochody z licencji lub jak zyski z przedsiębiorstw.
 
Spółki niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 updop). Oznacza to, że podlegają w Polsce tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji gdy Polska zawarła z danym krajem konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania, pierwszeństwo przed ustawodawstwem krajowym będzie miała zawarta umowa międzynarodowa, co wynika z art. 87 oraz art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rzeczpospolita Polska zawarła z Republiką Węgierską konwencję w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku i obowiązuje ona od 1 stycznia 1996 r. Z pytania Czytelnika wynika, iż działalność spółki węgierskiej na terenie Polski polega na dzierżawieniu bliżej nieokreślonego majątku ruchomego. W zależności od szczegółów stanu faktycznego można wskazać dwa podejścia do problemu.
Jeżeli mamy do czynienia z dzierżawą (użytkowaniem) urządzenia przemysłowego, to o zasadach opodatkowania przychodów tego rodzaju osiąganych przez podatników mających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy mówi art. 21 ust. 1 updop. Wynika z niego, iż zasadą ogólną jest opodatkowanie przychodów tego rodzaju z zastosowaniem stawki 20%. Ustawodawca daje jednak podatnikom możliwość zastosowania postanowień wskazanej konwencji Polska – Węgry. Za przychody z tytułu użytkowania urządzeń przemysłowych i podobnych uznaje się na gruncie tej konwencji należności licencyjne (art. 12 ust. 3 konwencji). Mogą one zostać opodatkowane w państwie źródła (czyli w Polsce), lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek nie może przekroczyć 10% kwoty brutto należności licencyjnych. Oznacza to, że stawka podatku u źródła pobieranego w Polsce na podstawie konwencji Polska – Węgry wynosi 10%.
Należy pamiętać, iż w sytuacji gdy podmiot otrzymujący należności licencyjne wykonuje w państwie, z którego one pochodzą, działalność zarobkową przez zakład (w myśl art. 5 konwencji) i wypłacane należności wiążą się z działalnością takiego zakładu, zastosowanie znajdą przepisy art. 7 konwencji (mówi o tym art. 12 ust. 4 konwencji). Na podatnikach dokonujących wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 (a zatem przychodów z użytkowania urządzeń przemysłowych itp.) spoczywa, jako na płatnikach, obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat (tzw. podatek u źródła) – art. 26 ust. 1 updop. Jednocześnie przepis ten wprowadza ograniczenie możliwości zastosowania stawki wynikającej z konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stanowiąc, że stawkę taką płatnik może zastosować pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby odbiorcy wypłat do celów podatkowych za pomocą uzyskanego od tego odbiorcy zaświadczenia (zwanego certyfikatem rezydencji), wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej.
Drugą możliwą interpretacją przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego jest uznanie, że przychody z dzierżawy majątku ruchomego, o której pisze Czytelnik, nie są przychodami „z użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego”. Oznacza to, że przychody tego rodzaju na gruncie konwencji Polska – Węgry należy zakwalifikować jako „zyski z przedsiębiorstw”, o których mowa w art. 7 konwencji. Zgodnie z jego postanowieniami zyski spółki węgierskiej mogą być opodatkowane jedynie na Węgrzech, chyba że spółka węgierska prowadzi działalność w Polsce poprzez zakład, w myśl art. 5 konwencji. Oznacza to, że gdy uznamy, iż przychody spółki węgierskiej, o których mowa w pytaniu Czytelnika, stanowią zyski z przedsiębiorstw w myśl konwencji Polska – Węgry, przychody te nie będą opodatkowane w Polsce.
• art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491
• art. 12 ust. 3 konwencji z 23 września 1993 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – Dz.U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 108, poz. 946
Jacek Wiśniewski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA