REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można w trakcie roku obrotowego zmienić program księgowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. (rachunek zysków i strat sporządza metodą porównawczą, a rachunek przepływów - metodą pośrednią) zamierza w trakcie roku obrotowego zmienić program księgowy. Czy w związku z tym jest możliwa zmiana struktury planu kont w trakcie roku obrotowego? Jeśli tak, czy zmiany mogą dotyczyć także kont syntetycznych?
RADA
Zmiana polityki rachunkowości, w tym programu komputerowego czy planu kont, jest możliwa, lecz musi zostać dokonana ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, z zapewnieniem zasady ciągłości i porównywalności danych z odpowiednimi informacjami za lata poprzednie, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Jeśli wprowadzany program księgowy nie wpływa na ciągłość i porównywalność danych (a jedynie w pewien sposób usprawnia pracę), nie ma przeszkód, by był wprowadzony w trakcie roku obrotowego. Jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb jednostki, może ona w trakcie roku obrotowego zdefiniować i utworzyć nowe konta syntetyczne czy analityczne, dokonać poleceniami księgowania przeksięgowań sald z innych dotychczasowych kont, odtąd już nieużywanych, na konta nowo utworzone, oraz sporządzić korekty obrotów tych kont.
UZASADNIENIE
Przesłany przez Czytelnika opis problemu nasuwa zasadnicze pytanie, którego nie zadano: czy można w trakcie roku obrotowego zmienić program księgowy? Załóżmy, że spółka zamierza prowadzić księgi w taki sposób, że pierwsze np. trzy miesiące roku zostały wprowadzone do starego programu, a następne dziewięć miesięcy zostanie wprowadzone do ksiąg prowadzonych przy użyciu innego programu. Zakładamy również, ze spółka nie zamierza dokonać migracji wszystkich danych z jednego programu do drugiego, lecz po prostu zakończyć marzec w starym programie i otworzyć kwiecień w nowym programie.
Ustawa o rachunkowości stanowi, iż przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów (…) tak, aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne (art. 5 ust. 1). Ponadto w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą (art. 8 ust. 2). Tak więc zmiany zasad rachunkowości, a w tym zmiany systemu finansowo-księgowego, należy dokonać w taki sposób, aby wszystkie nowo wprowadzone zasady obowiązywały za okres całego roku oraz zapewnić porównywalność informacji zawartych w księgach roku bieżącego z informacjami z lat poprzednich.
Jednym z podstawowych elementów ksiąg jest dziennik, zawierający chronologiczne ujęcie zdarzeń, jakie nastąpiły w okresie sprawozdawczym. Podstawową zasadą prowadzenia dziennika jest wymóg, aby sumy zapisów (obroty) liczone były w sposób ciągły, umożliwiający uzgodnienie jego obrotów z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej. Zestawienie obrotów i sald z kolei sporządza się nie rzadziej niż na koniec miesiąca, i zawiera ono:
• salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych,
• obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,
• sumę salda na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego.
Podział informacji zawartej w księgach na dwa podokresy roku, prowadzone jako dwie różne bazy danych w dwu różnych programach, powinien jednocześnie zapewnić pozyskanie powyżej opisanych, wymaganych ustawą zestawień obrotów i sald oraz dziennika, w szczególności w zakresie naliczeń przeprowadzonych narastająco od początku roku. Wprowadzenie nowego programu finansowo-księgowego w ciągu roku nie musi więc oznaczać ponownego wprowadzenia wszystkich danych, które zostały już raz wprowadzone w „starym” programie od początku roku.
WAŻNE!
Zmiana programu księgowego w ciągu roku jest możliwa, jeśli zapewniono zachowanie przepisów ustawy o rachunkowości, w szczególności związanych z tworzeniem zestawienia obrotów i sald oraz dziennika.
Wszystkie wyżej opisane zasady odnoszą się również do zmian w planie kont. Jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb jednostki, może ona w trakcie roku obrotowego zdefiniować i utworzyć nowe konta syntetyczne czy analityczne, dokonać poleceniami księgowania przeksięgowań sald z innych dotychczasowych kont, odtąd już nieużywanych, na konta nowo utworzone, oraz sporządzić korekty obrotów tych kont.
Przykład 1
W czerwcu otworzono nowy, drugi punkt sprzedaży towarów. Przychody z handlu dotąd księgowano na koncie 718 „Przychody ze sprzedaży”. Jednostka postanowiła ewidencjonować wszystkie przychody z handlu na jednym koncie, i w tym celu utworzyła nowe konto syntetyczne 720 z analityką:
Konto 720.1 „Przychody ze sprzedaży w punkcie 1”,
Konto 720.2 „Przychody ze sprzedaży w punkcie 2”.
Saldo konta 718 na koniec maja to 155 000 zł.
Z dniem 31 maja dokonano zapisów poleceniem księgowania:
1) przeniesienie salda – sprzedaż w okresie 1.01–31.05:
Wn konto 718 „Przychody ze sprzedaży” 155 000 zł,
Ma konto 720.1 „Przychody ze sprzedaży w punkcie 1” 155 000 zł,
2) korekta obrotów na koncie 718:
Wn konto 718 „Przychody ze sprzedaży” (–) 155 000 zł,
Ma konto 718 „Przychody ze sprzedaży” (–) 155 000 zł.
Przykład 2
Od 1 kwietnia 2005 r. jednostka wprowadziła nowy program finansowo-księgowy. W poprzednim programie wprowadzono zapisy w okresie od stycznia do końca marca i zamknięto miesiąc marzec. W nowym programie wprowadzono:
– na dzień 31 stycznia bilans otwarcia roku 2005,
– pod datą 31 marca – kwoty obrotów Wn i Ma wszystkich kont w okresie 1 stycznia – 31 marca 2005 r. (narastająco),
– od dnia 1 kwietnia – nowe zapisy, prowadzone chronologicznie.
W polityce rachunkowości, którą zarządzeniem zmienił kierownik jednostki, określono, iż w 2005 r. księgi prowadzone są:
w okresie 1.01.2005–31.03.2005 przy użyciu pierwszego programu księgowego,
w okresie 1.04.2005–31.12.2005 przy użyciu drugiego programu księgowego.
Dokumentacja związana z nowym zainstalowanym programem, w tym opis zasad działania i instrukcja obsługi, stanowi integralną część zmienionych zasad rachunkowości.
W powyższy sposób zapewniono ciągłość zapisów i prawidłowe tworzenie zestawienia obrotów i sald oraz dziennika.
•  art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA