REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty inwestycji w wynajmowanym budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność handlową w wynajmowanym budynku. Umowa najmu została zawarta na 6 lat. Aby dostosować budynek do potrzeb swojej działalności, musiałem przeprowadzić prace adaptacyjne. Jak rozliczyć poniesione wydatki np. w przypadku wypowiedzenia umowy najmu?
Z treści pytania wynika, że jest to typowa inwestycja w obcym środku trwałym, która podlega amortyzacji. Jeśli chcemy amortyzować nakłady poniesione w obcym środku trwałym, inwestycja ta powinna być ukończona i przyjęta do używania. Przy czym ustawodawca nie uzależnił możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przewidywanego okresu używania. Oznacza to, że po zakończeniu prac budowlanych i przekazaniu do używania zsumowana wartość nakładów na inwestycję w obcym środku trwałym powinna być amortyzowana. Nie można poniesionych wydatków zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli chodzi o wysokość odpisów amortyzacyjnych, podatnik ma prawo ustalenia indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku inwestycji w budynkach, lokalach lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat. Wynika z tego, że przepisy nie uzależniają wysokości indywidualnej stawki amortyzacyjnej od okresu, na jaki została zawarta umowa najmu. W przedstawionej sytuacji nie będzie więc możliwości zamortyzowania poniesionych nakładów w ciągu 6 lat, tj. w okresie trwania umowy. Jeśli upłynie okres trwania umowy najmu (6 lat), a strony umowy nie przedłużą jej, niezamortyzowana część inwestycji nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Niemożliwe będzie także dalsze amortyzowanie, ponieważ środek trwały nie będzie używany przez podatnika.
W omawianym przypadku warto też zwrócić uwagę na sytuację, w której właściciel wynajmowanej nieruchomości zwróci podatnikowi wartość niezamortyzowanych nakładów inwestycyjnych. Może bowiem pojawić się wątpliwość, czy kwota tego zwrotu stanowi przychód z działalności gospodarczej. Jednak do przychodów takich nie zalicza się m.in. zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli więc, jak wskazano wcześniej, niezamortyzowana część inwestycji w obcym środku trwałym nie stanowi kosztów podatkowych, dokonany zwrot tej wartości nie jest przychodem z tytułu działalności gospodarczej. Przedstawione wnioski są zgodne m.in. z pismem Ministerstwa Finansów z 3 stycznia 2002 r. (nr PB5/IMD/MC-068-323/2001), w którym stwierdzono: W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat, nie dojdzie wówczas do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Po wygaśnięciu umowy podatnik nie ma możliwości dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie użytkuje ww. inwestycji do celów własnej działalności gospodarczej. Poniesione koszty może mu zrekompensować jedynie właściciel nieruchomości, dokonując zwrotu niezamortyzowanej kwoty. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 14 ust. 3 pkt 3a updof – przypis autora) kwota otrzymanego zwrotu w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji nie stanowi przychodu podatkowego.
Jeśli chodzi o rozliczenie poniesionych kosztów inwestycji w obcych środkach trwałych w przypadku wypowiedzenia umowy najmu, wydatki te nie mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Nie ma też znaczenia, z czyjej winy nastąpiło wypowiedzenie umowy.
Warto również wspomnieć, że poniesione nakłady stanowiące inwestycję w obcym środku trwałym, w tym przypadku w budynku, powiększają ekonomicznie wartość tej nieruchomości. Jednak po wygaśnięciu umowy najmu lub po jej wypowiedzeniu właściciel nieruchomości nie będzie mógł uwzględnić poniesionych przez najemcę wydatków w wartości początkowej nieruchomości do celów podatku dochodowego. Należy bowiem pamiętać, że jednym z warunków uznania składnika majątku za środek trwały podlegający amortyzacji jest jego nabycie albo wytworzenie we własnym zakresie. Wydatki na nabycie lub wytworzenie środka trwałego powinny być poniesione przez podatnika, który będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym nie ma możliwości uwzględnienia nakładów poniesionych przez najemcę na adaptację lokalu w wartości początkowej środka trwałego (patrz też pismo Izby Skarbowej w Olsztynie z 30 grudnia 2004 r., sygn. PDF/005-1-498/04). Właściciel będzie mógł doliczyć do wartości początkowej wynajmowanej przez siebie nieruchomości wydatki poniesione przez najemcę w przypadku, gdy zwróci je najemcy w całości lub w części. Należy pamiętać o przewidzianym przepisami limicie wydatków w wysokości 3500 zł.
Paweł Kowalski
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawy prawne
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA