REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty inwestycji w wynajmowanym budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność handlową w wynajmowanym budynku. Umowa najmu została zawarta na 6 lat. Aby dostosować budynek do potrzeb swojej działalności, musiałem przeprowadzić prace adaptacyjne. Jak rozliczyć poniesione wydatki np. w przypadku wypowiedzenia umowy najmu?
Z treści pytania wynika, że jest to typowa inwestycja w obcym środku trwałym, która podlega amortyzacji. Jeśli chcemy amortyzować nakłady poniesione w obcym środku trwałym, inwestycja ta powinna być ukończona i przyjęta do używania. Przy czym ustawodawca nie uzależnił możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przewidywanego okresu używania. Oznacza to, że po zakończeniu prac budowlanych i przekazaniu do używania zsumowana wartość nakładów na inwestycję w obcym środku trwałym powinna być amortyzowana. Nie można poniesionych wydatków zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli chodzi o wysokość odpisów amortyzacyjnych, podatnik ma prawo ustalenia indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku inwestycji w budynkach, lokalach lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat. Wynika z tego, że przepisy nie uzależniają wysokości indywidualnej stawki amortyzacyjnej od okresu, na jaki została zawarta umowa najmu. W przedstawionej sytuacji nie będzie więc możliwości zamortyzowania poniesionych nakładów w ciągu 6 lat, tj. w okresie trwania umowy. Jeśli upłynie okres trwania umowy najmu (6 lat), a strony umowy nie przedłużą jej, niezamortyzowana część inwestycji nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych. Niemożliwe będzie także dalsze amortyzowanie, ponieważ środek trwały nie będzie używany przez podatnika.
W omawianym przypadku warto też zwrócić uwagę na sytuację, w której właściciel wynajmowanej nieruchomości zwróci podatnikowi wartość niezamortyzowanych nakładów inwestycyjnych. Może bowiem pojawić się wątpliwość, czy kwota tego zwrotu stanowi przychód z działalności gospodarczej. Jednak do przychodów takich nie zalicza się m.in. zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli więc, jak wskazano wcześniej, niezamortyzowana część inwestycji w obcym środku trwałym nie stanowi kosztów podatkowych, dokonany zwrot tej wartości nie jest przychodem z tytułu działalności gospodarczej. Przedstawione wnioski są zgodne m.in. z pismem Ministerstwa Finansów z 3 stycznia 2002 r. (nr PB5/IMD/MC-068-323/2001), w którym stwierdzono: W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat, nie dojdzie wówczas do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Po wygaśnięciu umowy podatnik nie ma możliwości dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie użytkuje ww. inwestycji do celów własnej działalności gospodarczej. Poniesione koszty może mu zrekompensować jedynie właściciel nieruchomości, dokonując zwrotu niezamortyzowanej kwoty. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 14 ust. 3 pkt 3a updof – przypis autora) kwota otrzymanego zwrotu w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji nie stanowi przychodu podatkowego.
Jeśli chodzi o rozliczenie poniesionych kosztów inwestycji w obcych środkach trwałych w przypadku wypowiedzenia umowy najmu, wydatki te nie mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Nie ma też znaczenia, z czyjej winy nastąpiło wypowiedzenie umowy.
Warto również wspomnieć, że poniesione nakłady stanowiące inwestycję w obcym środku trwałym, w tym przypadku w budynku, powiększają ekonomicznie wartość tej nieruchomości. Jednak po wygaśnięciu umowy najmu lub po jej wypowiedzeniu właściciel nieruchomości nie będzie mógł uwzględnić poniesionych przez najemcę wydatków w wartości początkowej nieruchomości do celów podatku dochodowego. Należy bowiem pamiętać, że jednym z warunków uznania składnika majątku za środek trwały podlegający amortyzacji jest jego nabycie albo wytworzenie we własnym zakresie. Wydatki na nabycie lub wytworzenie środka trwałego powinny być poniesione przez podatnika, który będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym nie ma możliwości uwzględnienia nakładów poniesionych przez najemcę na adaptację lokalu w wartości początkowej środka trwałego (patrz też pismo Izby Skarbowej w Olsztynie z 30 grudnia 2004 r., sygn. PDF/005-1-498/04). Właściciel będzie mógł doliczyć do wartości początkowej wynajmowanej przez siebie nieruchomości wydatki poniesione przez najemcę w przypadku, gdy zwróci je najemcy w całości lub w części. Należy pamiętać o przewidzianym przepisami limicie wydatków w wysokości 3500 zł.
Paweł Kowalski
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawy prawne
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA