REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia i składki w ZPChr

REKLAMA

Prowadzimy zakład pracy chronionej i nie opłacamy składek ubezpieczeniowych w pełnej wysokości, gdyż część składek finansuje PFRON i budżet. Czy prawidłowo zaliczam do kolumny 13 pkpir kwotę wypłaconego wynagrodzenia pomniejszoną o naliczone składki ZUS z listy płac? Składki ubezpieczeniowe księguję w kolumnie 14 pkpir.
RADA
Pomniejszanie kwoty wynagrodzeń o wszystkie składki wykazane na liście płac jest nieprawidłowe, ponieważ powinno się je pomniejszać tylko o składki finansowane przez PFRON. Jeśli chodzi o zaliczanie składek do kosztów, to z ogólnej ich kwoty należy wyodrębnić te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON, więc postępowanie w tym zakresie jest więc również błędne.

UZASADNIENIE
Pracodawca posiadający status zakładu pracy chronionej jest zobowiązany do pobrania od pracownika składek ubezpieczeniowych na takich samych zasadach jak inni pracodawcy. Przy czym w stosunku do pracowników będących osobami niepełnosprawnymi część z tych składek nie jest odprowadzana do ZUS, pozostaje u pracodawcy, ponieważ jest finansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dotyczy to składki emerytalnej i chorobowej, oczywiście w części należnej od ubezpieczonego, czyli pracownika. W konsekwencji kosztem uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń wypłaconych osobom niepełnosprawnym w zakładzie pracy chronionej nie jest wartość brutto tych wynagrodzeń (czyli obejmująca składki należne od pracowników), tylko wartość brutto pomniejszona o składki finansowane za pracowników niepełnosprawnych przez PFRON. Chcąc poprawnie zaksięgować wartość wynagrodzeń w pkpir, należy więc wartość brutto wynagrodzeń pomniejszyć o wartość składek finansowanych przez PFRON. Z pytania wynika, że wartość ta jest pomniejszana o wszystkie składki wykazane na liście płac, co jest postępowaniem nieprawidłowym.
Z kolei składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w części, która jest należna od pracodawcy, są finansowane przez budżet państwa oraz PFRON. I tak, składkę emerytalną i rentową finansuje budżet państwa, a składkę wypadkową – PFRON. W związku z tym, że wszystkie składki należne od pracodawcy, będącego zakładem pracy chronionej, z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych są pokrywane ze środków innych podmiotów i zostają do dyspozycji tego pracodawcy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Wobec tego, chcąc poprawnie ująć składki ZUS w pkpir, z listy płac lub deklaracji rozliczeniowej składanej w ZUS należy wyodrębnić z ogólnej kwoty składek w części należnej od pracodawcy te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON. Z pytania wynika, że wszystkie składki są zaliczane do kosztów, co jest błędne.
Oczywiście należy pamiętać o tym, że zarówno wynagrodzenia, jak i składki ZUS podlegają zaliczeniu do kosztów „kasowo”, czyli w dacie ich zapłaty.

PRZYKŁAD
Firma ABC posiadająca status zakładu pracy chronionej zatrudnia 35 osób. 30 stycznia wypłacono wynagrodzenia, których wartość brutto wyniosła 59 500 zł, w tym wartość składek należnych od pracowników będących osobami niepełnosprawnymi sfinansowanych przez PFRON (składka emerytalna – 9,76%, chorobowa – 2,45%) – 3052,50 zł. 14 lutego firma ABC zapłaciła składki ZUS. Wartość składek należnych od pracodawcy (składka emerytalna – 9,76%, rentowa – 6,5%, wypadkowa – 1,93%) wyniosła ogółem 10 823,05 zł, w tym składki sfinansowane z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez budżet państwa i PFRON – 4547,50 zł. Ujęto to w pkpir.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 3, ust. 7 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA