REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak audytor powinien rozliczyć inwentaryzację

REKLAMA

W jaki sposób należy rozliczyć prace inwentaryzacyjne, w szczególności gdy w trakcie inwentaryzacji wystąpiły niedobory lub nadwyżki? Jakie procedury kontrolne mogą być zarekomendowane po przeprowadzeniu audytu procesu inwentaryzacji?

Aby prawidło rozliczyć inwentaryzację, w szczególności gdy wystąpiły niedobory, należy przede wszystkim dokonać kilku ważnych czynności, które powinny być opisane w przyjętej przez jednostkę instrukcji inwentaryzacyjnej. Audytor powinien więc sprawdzić, czy:
• w arkuszach spisu z natury została zachowana kolejność ich numeracji,
• w trakcie dokonywania oceny wystawiono dodatkowe dokumenty zakupu lub przyjęcia składników majątkowych,
• przeprowadzono spisy uzupełniające dla wyjaśnienia niedoborów,
• osoby odpowiedzialne materialnie składały pisemne wyjaśnienia dotyczące stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych,
• kompensaty były realizowane prawidłowo,
• sporządzono zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,
• istnieje sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej z dokonanych czynności spisowych,
• ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych zostały wyjaśnione i rozliczone w księgach rachunkowych tego samego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Warto też pamiętać, że audytor wewnętrzny może wydać rekomendacje w zakresie organizacji inwentaryzacji. Warto więc np.:
• opracować i zarządzić do stosowania instrukcję inwentaryzacyjną zawierającą wzorce dokumentów wykorzystywanych w inwentaryzacji,
• jako zasadę stosować szkolenie komisji inwentaryzacyjnej przed każdą inwentaryzacją,
• prowadzić nadzór nad pracami inwentaryzacyjnymi,
• opracować plan inwentaryzacji wraz z określeniem kamieni milowych i terminów ich realizacji – np. wydzielić pola spisowe wraz z terminami ich spisu (koniecznie wprowadzić zakaz ruchu składników).
Rekomendacje mogą też dotyczyć rozliczenia inwentaryzacji i zapobiegania błędów w przeprowadzaniu inwentaryzacji. W związku z tym audytor może zarekomendować:
• określenie zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych, tak aby ułatwiały ustalanie różnic inwentaryzacyjnych,
• weryfikowanie zasadności przeznaczonych listy aktywów przeznaczonych do utylizacji,
• weryfikowanie prawidłowości sporządzenia list spisowych, w szczególności nanoszonych poprawek, korekt (w tym zwrócić szczególną uwagę na nanoszenie poprawek niezgodnie z ustawą o rachunkowości – np. wpisywanie nowych wartości na wcześniejszym zapisie, stosowanie zakreślaczy itp.).
W przypadku gdy w trakcie prac inwentaryzacyjnych ujawniono niedobór (stan rzeczywisty jest niższy od stanu ewidencyjnego), należy określić, czy niedobór jest zawiniony czy niezawiniony. Na tej podstawie należy podjąć stosowne działania wraz z zaewidencjonowaniem różnic inwentaryzacyjnych jak w przykładzie poniżej.
Przykładowo, jeżeli ujawniono niedobór aktywów na kwotę 500 zł (stan w ewidencji wynosił 35 500 zł, a według spisu z natury 36 000 zł), należy to uwidocznić zapisem:
Ma konto 500 „Rozliczenie nadwyżek”/ Wn konto 500 „Różne konta aktywów”. Natomiast jeżeli ujawniono nadwyżkę aktywów na kwotę 250 zł (stan w ewidencji wynosił 28 400 zł, a według spisu z natury 28 650 zł), operacja powinna być zaewidencjonowana następująco: Wn konto 250 „Rozliczenie niedoborów”/ Ma konto 250 „Różne konta aktywów”.

Krzysztof Klimczak
prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA