REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak audytor powinien rozliczyć inwentaryzację

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób należy rozliczyć prace inwentaryzacyjne, w szczególności gdy w trakcie inwentaryzacji wystąpiły niedobory lub nadwyżki? Jakie procedury kontrolne mogą być zarekomendowane po przeprowadzeniu audytu procesu inwentaryzacji?

Aby prawidło rozliczyć inwentaryzację, w szczególności gdy wystąpiły niedobory, należy przede wszystkim dokonać kilku ważnych czynności, które powinny być opisane w przyjętej przez jednostkę instrukcji inwentaryzacyjnej. Audytor powinien więc sprawdzić, czy:
• w arkuszach spisu z natury została zachowana kolejność ich numeracji,
• w trakcie dokonywania oceny wystawiono dodatkowe dokumenty zakupu lub przyjęcia składników majątkowych,
• przeprowadzono spisy uzupełniające dla wyjaśnienia niedoborów,
• osoby odpowiedzialne materialnie składały pisemne wyjaśnienia dotyczące stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych,
• kompensaty były realizowane prawidłowo,
• sporządzono zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,
• istnieje sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej z dokonanych czynności spisowych,
• ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych zostały wyjaśnione i rozliczone w księgach rachunkowych tego samego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Warto też pamiętać, że audytor wewnętrzny może wydać rekomendacje w zakresie organizacji inwentaryzacji. Warto więc np.:
• opracować i zarządzić do stosowania instrukcję inwentaryzacyjną zawierającą wzorce dokumentów wykorzystywanych w inwentaryzacji,
• jako zasadę stosować szkolenie komisji inwentaryzacyjnej przed każdą inwentaryzacją,
• prowadzić nadzór nad pracami inwentaryzacyjnymi,
• opracować plan inwentaryzacji wraz z określeniem kamieni milowych i terminów ich realizacji – np. wydzielić pola spisowe wraz z terminami ich spisu (koniecznie wprowadzić zakaz ruchu składników).
Rekomendacje mogą też dotyczyć rozliczenia inwentaryzacji i zapobiegania błędów w przeprowadzaniu inwentaryzacji. W związku z tym audytor może zarekomendować:
• określenie zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych, tak aby ułatwiały ustalanie różnic inwentaryzacyjnych,
• weryfikowanie zasadności przeznaczonych listy aktywów przeznaczonych do utylizacji,
• weryfikowanie prawidłowości sporządzenia list spisowych, w szczególności nanoszonych poprawek, korekt (w tym zwrócić szczególną uwagę na nanoszenie poprawek niezgodnie z ustawą o rachunkowości – np. wpisywanie nowych wartości na wcześniejszym zapisie, stosowanie zakreślaczy itp.).
W przypadku gdy w trakcie prac inwentaryzacyjnych ujawniono niedobór (stan rzeczywisty jest niższy od stanu ewidencyjnego), należy określić, czy niedobór jest zawiniony czy niezawiniony. Na tej podstawie należy podjąć stosowne działania wraz z zaewidencjonowaniem różnic inwentaryzacyjnych jak w przykładzie poniżej.
Przykładowo, jeżeli ujawniono niedobór aktywów na kwotę 500 zł (stan w ewidencji wynosił 35 500 zł, a według spisu z natury 36 000 zł), należy to uwidocznić zapisem:
Ma konto 500 „Rozliczenie nadwyżek”/ Wn konto 500 „Różne konta aktywów”. Natomiast jeżeli ujawniono nadwyżkę aktywów na kwotę 250 zł (stan w ewidencji wynosił 28 400 zł, a według spisu z natury 28 650 zł), operacja powinna być zaewidencjonowana następująco: Wn konto 250 „Rozliczenie niedoborów”/ Ma konto 250 „Różne konta aktywów”.

Krzysztof Klimczak
prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA