REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak audytor powinien rozliczyć inwentaryzację

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób należy rozliczyć prace inwentaryzacyjne, w szczególności gdy w trakcie inwentaryzacji wystąpiły niedobory lub nadwyżki? Jakie procedury kontrolne mogą być zarekomendowane po przeprowadzeniu audytu procesu inwentaryzacji?

Aby prawidło rozliczyć inwentaryzację, w szczególności gdy wystąpiły niedobory, należy przede wszystkim dokonać kilku ważnych czynności, które powinny być opisane w przyjętej przez jednostkę instrukcji inwentaryzacyjnej. Audytor powinien więc sprawdzić, czy:
• w arkuszach spisu z natury została zachowana kolejność ich numeracji,
• w trakcie dokonywania oceny wystawiono dodatkowe dokumenty zakupu lub przyjęcia składników majątkowych,
• przeprowadzono spisy uzupełniające dla wyjaśnienia niedoborów,
• osoby odpowiedzialne materialnie składały pisemne wyjaśnienia dotyczące stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych,
• kompensaty były realizowane prawidłowo,
• sporządzono zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,
• istnieje sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej z dokonanych czynności spisowych,
• ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych zostały wyjaśnione i rozliczone w księgach rachunkowych tego samego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Warto też pamiętać, że audytor wewnętrzny może wydać rekomendacje w zakresie organizacji inwentaryzacji. Warto więc np.:
• opracować i zarządzić do stosowania instrukcję inwentaryzacyjną zawierającą wzorce dokumentów wykorzystywanych w inwentaryzacji,
• jako zasadę stosować szkolenie komisji inwentaryzacyjnej przed każdą inwentaryzacją,
• prowadzić nadzór nad pracami inwentaryzacyjnymi,
• opracować plan inwentaryzacji wraz z określeniem kamieni milowych i terminów ich realizacji – np. wydzielić pola spisowe wraz z terminami ich spisu (koniecznie wprowadzić zakaz ruchu składników).
Rekomendacje mogą też dotyczyć rozliczenia inwentaryzacji i zapobiegania błędów w przeprowadzaniu inwentaryzacji. W związku z tym audytor może zarekomendować:
• określenie zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych, tak aby ułatwiały ustalanie różnic inwentaryzacyjnych,
• weryfikowanie zasadności przeznaczonych listy aktywów przeznaczonych do utylizacji,
• weryfikowanie prawidłowości sporządzenia list spisowych, w szczególności nanoszonych poprawek, korekt (w tym zwrócić szczególną uwagę na nanoszenie poprawek niezgodnie z ustawą o rachunkowości – np. wpisywanie nowych wartości na wcześniejszym zapisie, stosowanie zakreślaczy itp.).
W przypadku gdy w trakcie prac inwentaryzacyjnych ujawniono niedobór (stan rzeczywisty jest niższy od stanu ewidencyjnego), należy określić, czy niedobór jest zawiniony czy niezawiniony. Na tej podstawie należy podjąć stosowne działania wraz z zaewidencjonowaniem różnic inwentaryzacyjnych jak w przykładzie poniżej.
Przykładowo, jeżeli ujawniono niedobór aktywów na kwotę 500 zł (stan w ewidencji wynosił 35 500 zł, a według spisu z natury 36 000 zł), należy to uwidocznić zapisem:
Ma konto 500 „Rozliczenie nadwyżek”/ Wn konto 500 „Różne konta aktywów”. Natomiast jeżeli ujawniono nadwyżkę aktywów na kwotę 250 zł (stan w ewidencji wynosił 28 400 zł, a według spisu z natury 28 650 zł), operacja powinna być zaewidencjonowana następująco: Wn konto 250 „Rozliczenie niedoborów”/ Ma konto 250 „Różne konta aktywów”.

Krzysztof Klimczak
prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA