REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakwalifikować sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona dla podmiotu z kraju trzeciego

REKLAMA

Jak zakwalifikować podatkowo sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona przez podmiot z kraju trzeciego (amerykański)?
 Jakim rodzajem transakcji (WNT, import) jest transakcja, w której sprzedającym jest firma z siedzibą spoza Unii (USA), nabywcą – kontrahent polski, towar przysyłany jest bezpośrednio z kraju UE (Czechy)? Podmiot amerykański deklaruje na fakturze, że towar jest pochodzenia czeskiego, a dokumenty przewozowe, magazynowe świadczą o przemieszczeniu towaru wewnątrz Unii.
 
Opisana w pytaniu transakcja nie spełnia kryteriów tak wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak i importu towarów.
 
Jedną z niezbędnych przesłanek dla uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest status dostawcy jako podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej w znaczeniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W opisanym przypadku podmiot amerykański nie jest ani podatnikiem zgodnie z art. 15 ustawy, ani też podatnikiem podatku od wartości dodanej, czyli podmiotem zarejestrowanym do celów VAT w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej. Brak tej przesłanki uniemożliwia zakwalifikowanie przedmiotowej transakcji do kategorii nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Podobnie niezbędne dla uznania danej transakcji za import towarów jest spełnienie warunku przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski. Przy tym terytorium państwa trzeciego rozumiane jest jako terytorium niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy). W opisanym przypadku towary są przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego (Czechy) na terytorium innego państwa członkowskiego (Polska), co znajduje potwierdzenie w dokumentach magazynowych i przewozowych towaru. Oznacza to, że warunek przewidziany w przywołanym przepisie (przywóz towarów do Polski spoza Unii) również nie jest spełniony. Nie można zatem zakwalifikować przedmiotowej transakcji do kategorii importu.
Stosownie do art. 2 pkt. 1 VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/ECC), podmiot amerykański w opisanej sytuacji wykonuje czynności opodatkowane na terytorium jednego z państw członkowskich Unii. Prowadząc działalność gospodarczą wypełnia też wymogi przewidziane w art. 4 VI Dyrektywy niezbędne do przyznania mu statusu podatnika.
Dla prawidłowego rozliczenia opisanej w pytaniu transakcji podmiot amerykański powinien zarejestrować się do celów VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych w kraju dokonywania dostawy (Czechy) i ewentualnie – w zależności od czeskich uregulowań prawnych w tym zakresie – ustanowić przedstawiciela podatkowego w Czechach. Po stronie podmiotu amerykańskiego wystąpi w takim przypadku wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów zwolniona z VAT z zachowaniem prawa do odliczenia bądź objęta stawką 0% (w zależności od rozwiązań przyjętych w tym zakresie w Czechach na podstawie art. 28c pkt A (a) VI Dyrektywy). Po stronie polskiego kontrahenta wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, do rozliczenia którego będzie zobowiązany stosownie do polskich przepisów prawnych.
• art. 2 pkt 5 i art. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Izabella Mazurek
prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA