REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakwalifikować sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona dla podmiotu z kraju trzeciego

REKLAMA

Jak zakwalifikować podatkowo sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona przez podmiot z kraju trzeciego (amerykański)?
 Jakim rodzajem transakcji (WNT, import) jest transakcja, w której sprzedającym jest firma z siedzibą spoza Unii (USA), nabywcą – kontrahent polski, towar przysyłany jest bezpośrednio z kraju UE (Czechy)? Podmiot amerykański deklaruje na fakturze, że towar jest pochodzenia czeskiego, a dokumenty przewozowe, magazynowe świadczą o przemieszczeniu towaru wewnątrz Unii.
 
Opisana w pytaniu transakcja nie spełnia kryteriów tak wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak i importu towarów.
 
Jedną z niezbędnych przesłanek dla uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest status dostawcy jako podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej w znaczeniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W opisanym przypadku podmiot amerykański nie jest ani podatnikiem zgodnie z art. 15 ustawy, ani też podatnikiem podatku od wartości dodanej, czyli podmiotem zarejestrowanym do celów VAT w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej. Brak tej przesłanki uniemożliwia zakwalifikowanie przedmiotowej transakcji do kategorii nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Podobnie niezbędne dla uznania danej transakcji za import towarów jest spełnienie warunku przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski. Przy tym terytorium państwa trzeciego rozumiane jest jako terytorium niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy). W opisanym przypadku towary są przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego (Czechy) na terytorium innego państwa członkowskiego (Polska), co znajduje potwierdzenie w dokumentach magazynowych i przewozowych towaru. Oznacza to, że warunek przewidziany w przywołanym przepisie (przywóz towarów do Polski spoza Unii) również nie jest spełniony. Nie można zatem zakwalifikować przedmiotowej transakcji do kategorii importu.
Stosownie do art. 2 pkt. 1 VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/ECC), podmiot amerykański w opisanej sytuacji wykonuje czynności opodatkowane na terytorium jednego z państw członkowskich Unii. Prowadząc działalność gospodarczą wypełnia też wymogi przewidziane w art. 4 VI Dyrektywy niezbędne do przyznania mu statusu podatnika.
Dla prawidłowego rozliczenia opisanej w pytaniu transakcji podmiot amerykański powinien zarejestrować się do celów VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych w kraju dokonywania dostawy (Czechy) i ewentualnie – w zależności od czeskich uregulowań prawnych w tym zakresie – ustanowić przedstawiciela podatkowego w Czechach. Po stronie podmiotu amerykańskiego wystąpi w takim przypadku wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów zwolniona z VAT z zachowaniem prawa do odliczenia bądź objęta stawką 0% (w zależności od rozwiązań przyjętych w tym zakresie w Czechach na podstawie art. 28c pkt A (a) VI Dyrektywy). Po stronie polskiego kontrahenta wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, do rozliczenia którego będzie zobowiązany stosownie do polskich przepisów prawnych.
• art. 2 pkt 5 i art. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Izabella Mazurek
prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA