REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakwalifikować sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona dla podmiotu z kraju trzeciego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zakwalifikować podatkowo sprowadzenie towaru z kraju UE dla kontrahenta polskiego, gdy faktura jest wystawiona przez podmiot z kraju trzeciego (amerykański)?
 Jakim rodzajem transakcji (WNT, import) jest transakcja, w której sprzedającym jest firma z siedzibą spoza Unii (USA), nabywcą – kontrahent polski, towar przysyłany jest bezpośrednio z kraju UE (Czechy)? Podmiot amerykański deklaruje na fakturze, że towar jest pochodzenia czeskiego, a dokumenty przewozowe, magazynowe świadczą o przemieszczeniu towaru wewnątrz Unii.
 
Opisana w pytaniu transakcja nie spełnia kryteriów tak wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak i importu towarów.
 
Jedną z niezbędnych przesłanek dla uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest status dostawcy jako podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej w znaczeniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W opisanym przypadku podmiot amerykański nie jest ani podatnikiem zgodnie z art. 15 ustawy, ani też podatnikiem podatku od wartości dodanej, czyli podmiotem zarejestrowanym do celów VAT w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej. Brak tej przesłanki uniemożliwia zakwalifikowanie przedmiotowej transakcji do kategorii nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Podobnie niezbędne dla uznania danej transakcji za import towarów jest spełnienie warunku przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski. Przy tym terytorium państwa trzeciego rozumiane jest jako terytorium niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy). W opisanym przypadku towary są przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego (Czechy) na terytorium innego państwa członkowskiego (Polska), co znajduje potwierdzenie w dokumentach magazynowych i przewozowych towaru. Oznacza to, że warunek przewidziany w przywołanym przepisie (przywóz towarów do Polski spoza Unii) również nie jest spełniony. Nie można zatem zakwalifikować przedmiotowej transakcji do kategorii importu.
Stosownie do art. 2 pkt. 1 VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/ECC), podmiot amerykański w opisanej sytuacji wykonuje czynności opodatkowane na terytorium jednego z państw członkowskich Unii. Prowadząc działalność gospodarczą wypełnia też wymogi przewidziane w art. 4 VI Dyrektywy niezbędne do przyznania mu statusu podatnika.
Dla prawidłowego rozliczenia opisanej w pytaniu transakcji podmiot amerykański powinien zarejestrować się do celów VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych w kraju dokonywania dostawy (Czechy) i ewentualnie – w zależności od czeskich uregulowań prawnych w tym zakresie – ustanowić przedstawiciela podatkowego w Czechach. Po stronie podmiotu amerykańskiego wystąpi w takim przypadku wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów zwolniona z VAT z zachowaniem prawa do odliczenia bądź objęta stawką 0% (w zależności od rozwiązań przyjętych w tym zakresie w Czechach na podstawie art. 28c pkt A (a) VI Dyrektywy). Po stronie polskiego kontrahenta wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, do rozliczenia którego będzie zobowiązany stosownie do polskich przepisów prawnych.
• art. 2 pkt 5 i art. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Izabella Mazurek
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA