REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i gdzie wpisuje się do księgi spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy spis z natury, np. na dzień zmiany wspólnika, wpisuje się do pkpir? Jeśli tak, to w którą rubrykę? Spis obejmuje towary handlowe.

RADA
Spis z natury (również na dzień zmiany wspólnika) podlega wpisowi do pkpir. Przepisy nie precyzują, która kolumna jest właściwa dla dokonania takiego wpisu. W związku z tym, że wartość spisu bezpośrednio oddziałuje na koszty zawarte w kolumnie 10 księgi, należy uznać, iż wpisanie wartości spisu w tej kolumnie nie powinno być kwestionowane przez organy skarbowe. Pamiętać jednak należy, aby nie sumować spisu z zakupami towarów handlowych na koniec miesiąca. Nie będzie też błędem wykazanie remanentu w jednym wersie księgi.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów w określonych przepisami sytuacjach jest obowiązany sporządzić spis z natury i wpisać go do księgi. Celem jest ustalenie rzeczywistego dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Terminy sporządzenia spisu z natury są wymienione w § 27 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Przepis ten wskazuje, że podatnik obowiązkowo sporządza spis z natury:
• na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku,
• na dzień 1 stycznia każdego roku podatkowego,
• w momencie likwidacji działalności gospodarczej w trakcie roku,
• na koniec każdego roku podatkowego,
• w przypadku zmiany wspólnika,
• w przypadku zmiany proporcji udziałów wspólników,
• na wezwanie do sporządzenia spisu z natury przez naczelnika urzędu skarbowego.
Obowiązek sporządzenia spisu powstaje zatem także w przypadku zmiany wspólnika. Spis z natury na dzień zmiany wspólnika, jak każdy inny, podlega wpisowi do pkpir.
Dodajmy, że przepisy obligują podatnika do zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury w terminie na siedem dni przed planowaną datą jego sporządzenia. Zawiadomienie to nie obowiązuje w trzech przypadkach: przy spisie na 1 stycznia, przy spisie na koniec roku podatkowego, przy spisie na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Wartość spisu podlega wpisaniu do księgi. Nie jest określona konkretna kolumna księgi, w której należy wpisać wartość spisu z natury. W związku z tym, że wartość spisu bezpośrednio oddziałuje na koszty zawarte w kolumnie 10 księgi, czyli zakup towarów handlowych i materiałów, należy uznać, iż wpisanie wartości spisu w tej kolumnie nie powinno być kwestionowane przez organy skarbowe. Należy jednak pamiętać, aby nie sumować wartości remanentu z zapisami dokumentującymi zakup towarów handlowych i materiałów z kolumny 10 na koniec każdego miesiąca (jeśli nie wystąpi kolejny remanent do czasu remanentu na koniec roku). W takim przypadku doszłoby bowiem do zawyżenia kosztów uzyskania przychodów. Nie będzie też błędem wykazanie remanentu w jednym wersie księgi, jako np. „wartości spisu z natury na dzień zmiany wspólnika”.
W praktyce większość podatników prowadzi księgę przychodów i rozchodów w sposób komputerowy i wartość spisu wpisywana jest w konkretnie wyznaczonym w programie miejscu, które pozwala na ustalenie wysokości dochodu z uwzględnieniem remanentów na początek i koniec danego okresu.

• § 27–29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 24 ust. 2–3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Katarzyna Okuniewska
księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA