REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i gdzie wpisuje się do księgi spis z natury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy spis z natury, np. na dzień zmiany wspólnika, wpisuje się do pkpir? Jeśli tak, to w którą rubrykę? Spis obejmuje towary handlowe.

RADA
Spis z natury (również na dzień zmiany wspólnika) podlega wpisowi do pkpir. Przepisy nie precyzują, która kolumna jest właściwa dla dokonania takiego wpisu. W związku z tym, że wartość spisu bezpośrednio oddziałuje na koszty zawarte w kolumnie 10 księgi, należy uznać, iż wpisanie wartości spisu w tej kolumnie nie powinno być kwestionowane przez organy skarbowe. Pamiętać jednak należy, aby nie sumować spisu z zakupami towarów handlowych na koniec miesiąca. Nie będzie też błędem wykazanie remanentu w jednym wersie księgi.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów w określonych przepisami sytuacjach jest obowiązany sporządzić spis z natury i wpisać go do księgi. Celem jest ustalenie rzeczywistego dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Terminy sporządzenia spisu z natury są wymienione w § 27 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Przepis ten wskazuje, że podatnik obowiązkowo sporządza spis z natury:
• na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku,
• na dzień 1 stycznia każdego roku podatkowego,
• w momencie likwidacji działalności gospodarczej w trakcie roku,
• na koniec każdego roku podatkowego,
• w przypadku zmiany wspólnika,
• w przypadku zmiany proporcji udziałów wspólników,
• na wezwanie do sporządzenia spisu z natury przez naczelnika urzędu skarbowego.
Obowiązek sporządzenia spisu powstaje zatem także w przypadku zmiany wspólnika. Spis z natury na dzień zmiany wspólnika, jak każdy inny, podlega wpisowi do pkpir.
Dodajmy, że przepisy obligują podatnika do zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury w terminie na siedem dni przed planowaną datą jego sporządzenia. Zawiadomienie to nie obowiązuje w trzech przypadkach: przy spisie na 1 stycznia, przy spisie na koniec roku podatkowego, przy spisie na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Wartość spisu podlega wpisaniu do księgi. Nie jest określona konkretna kolumna księgi, w której należy wpisać wartość spisu z natury. W związku z tym, że wartość spisu bezpośrednio oddziałuje na koszty zawarte w kolumnie 10 księgi, czyli zakup towarów handlowych i materiałów, należy uznać, iż wpisanie wartości spisu w tej kolumnie nie powinno być kwestionowane przez organy skarbowe. Należy jednak pamiętać, aby nie sumować wartości remanentu z zapisami dokumentującymi zakup towarów handlowych i materiałów z kolumny 10 na koniec każdego miesiąca (jeśli nie wystąpi kolejny remanent do czasu remanentu na koniec roku). W takim przypadku doszłoby bowiem do zawyżenia kosztów uzyskania przychodów. Nie będzie też błędem wykazanie remanentu w jednym wersie księgi, jako np. „wartości spisu z natury na dzień zmiany wspólnika”.
W praktyce większość podatników prowadzi księgę przychodów i rozchodów w sposób komputerowy i wartość spisu wpisywana jest w konkretnie wyznaczonym w programie miejscu, które pozwala na ustalenie wysokości dochodu z uwzględnieniem remanentów na początek i koniec danego okresu.

• § 27–29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 24 ust. 2–3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Katarzyna Okuniewska
księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe stawki za badania techniczne pojazdów od 19 września – sprawiedliwe, zbalansowane i jedne z najniższych w Europie. Co muszą wiedzieć kierowcy?

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA