Jak rozliczyć zakup programu komputerowego na CD
REKLAMA
RADA
W tym wypadku należy rozliczyć import usług. Temat ten budzi jednak wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Zasady opodatkowania dostawy programu komputerowego na CD budzą wiele wątpliwości, nie ma w tej kwestii jednolitego stanowiska. Odpowiedź na pytanie zależy od tego, czy zakup programu komputerowego na dyskietce wraz z licencją zakwalifikujemy jako zakup towaru, czy usługi. Nowa definicja usług elektronicznych obowiązuje od lipca 2006 r. Według niej do usług świadczonych drogą elektroniczną należy zaliczyć usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe. W szczególności usługami elektronicznymi są produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania, zwłaszcza jeśli są świadczone przez Internet lub sieć elektroniczną (art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia).
Dlatego sprzedaż programu na płycie CD nie jest usługą elektroniczną. Nie oznacza to, że jest to zakup towarów, które definiuje się jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Oprogramowanie komputerowe nie jest rzeczą ruchomą w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a zatem w świetle definicji towaru zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług nie może ono być uznane za dostawę towarów.
Nie ma znaczenia, że program jest dostarczany na płycie CD, gdyż przedmiotem dostawy nie jest płyta CD, ale program komputerowy. Płyta jest jedynie nośnikiem, za pomocą którego dokonuje się dostawy. Dlatego decydującego znaczenia przy opodatkowaniu programu komputerowego nie może mieć jego sprzedaż na nośniku. Nośnik taki jest bowiem jedynie narzędziem (środkiem) służącym do przekazania oprogramowania, a jego związek z oprogramowaniem nie ma trwałego charakteru
(por. wyrok NSA, uchwała w składzie 7 sędziów NSA w Warszawie z 24 listopada 2003 r., sygn. FSA 2/03). Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 152/96, stwierdził, że program komputerowy nie jest towarem w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, albowiem jako wartość niematerialna i prawna nie jest on ani rzeczą ruchomą, ani postacią energii, budynkiem, budowlą lub ich częścią.
Jak już wspomniałam, zasady opodatkowania programu komputerowego na CD budzą wątpliwości. Również w orzecznictwie sądów nie ma jednolitego stanowiska.
Jak uznał NSA w wyroku z 10 października 2006 r., sygn. akt I FSK 882/05, decydujące znaczenie w takim przypadku ma klasyfikacja statystyczna. Jednocześnie podkreślił, że pominięto w tym przypadku (sprzedaż programu na CD), że efektem spornej umowy były ostatecznie przedmioty materialne (CD-ROM-y), które jako rzeczy (towary) były niewątpliwie przedmiotem eksportu do USA. Na fakturach towarzyszących dokumentom odprawy celnej jednoznacznie zawarte były informacje, że „softwer jest wyprodukowany w Polsce i jest na odsprzedaż w USA”, co także stanowi potwierdzenie informacji zawartej w ww. piśmie firmy „S.” z 21 marca 2001 r. Ta okoliczność (wywozu CD-ROM-ów za granicę) została natomiast całkowicie zbagatelizowana w niniejszej sprawie. Mimo że nie zostało to wskazane wprost w tym wyroku, sąd zasugerował, że dochodzi w tym przypadku do dostawy towarów.
Jednak więcej przemawia za tym, aby uznać, że nabywamy w tym przypadku usługę, ponieważ usługa to przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Jak wspomniano w pytaniu, również część organów podatkowych uznaje, ze dochodzi w tym wypadku do importu usług licencyjnych.
Ponieważ nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie, radzimy się zwrócić do właściwego urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w sprawie, pomocna w niej będzie również interpretacja GUS.
Podstawa prawna:
- art. 7 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
Joanna Dmowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat