REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup programu komputerowego na CD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Sprowadzamy z Wielkiej Brytanii lub Belgii oprogramowanie, które jest zamawiane na potrzeby konkretnego klienta (konkretna wersja programu i/lub konkretne licencje). Oprogramowanie jest przesyłane na płytce CD z licencją na dyskietce lub jest podawany z płytką CD numer licencyjny. Mam problem, czy zakup programów powinnam zakwalifikować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, czy import usług.
Na fakturze obok nazwy programu są wyszczególnione nazwy licencji i/lub jest napisane, jaka jest wersja oprogramowania. Według interpretacji organów podatkowych jest to import usług. Według Krajowej Informacji Podatkowej - wewnątrzwspólnotowe nabycie.

RADA

W tym wypadku należy rozliczyć import usług. Temat ten budzi jednak wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania dostawy programu komputerowego na CD budzą wiele wątpliwości, nie ma w tej kwestii jednolitego stanowiska. Odpowiedź na pytanie zależy od tego, czy zakup programu komputerowego na dyskietce wraz z licencją zakwalifikujemy jako zakup towaru, czy usługi. Nowa definicja usług elektronicznych obowiązuje od lipca 2006 r. Według niej do usług świadczonych drogą elektroniczną należy zaliczyć usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe. W szczególności usługami elektronicznymi są produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania, zwłaszcza jeśli są świadczone przez Internet lub sieć elektroniczną (art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia).

Dlatego sprzedaż programu na płycie CD nie jest usługą elektroniczną. Nie oznacza to, że jest to zakup towarów, które definiuje się jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Oprogramowanie komputerowe nie jest rzeczą ruchomą w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a zatem w świetle definicji towaru zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług nie może ono być uznane za dostawę towarów.

Nie ma znaczenia, że program jest dostarczany na płycie CD, gdyż przedmiotem dostawy nie jest płyta CD, ale program komputerowy. Płyta jest jedynie nośnikiem, za pomocą którego dokonuje się dostawy. Dlatego decydującego znaczenia przy opodatkowaniu programu komputerowego nie może mieć jego sprzedaż na nośniku. Nośnik taki jest bowiem jedynie narzędziem (środkiem) służącym do przekazania oprogramowania, a jego związek z oprogramowaniem nie ma trwałego charakteru

(por. wyrok NSA, uchwała w składzie 7 sędziów NSA w Warszawie z 24 listopada 2003 r., sygn. FSA 2/03). Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 152/96, stwierdził, że program komputerowy nie jest towarem w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, albowiem jako wartość niematerialna i prawna nie jest on ani rzeczą ruchomą, ani postacią energii, budynkiem, budowlą lub ich częścią.

Jak już wspomniałam, zasady opodatkowania programu komputerowego na CD budzą wątpliwości. Również w orzecznictwie sądów nie ma jednolitego stanowiska.

Jak uznał NSA w wyroku z 10 października 2006 r., sygn. akt I FSK 882/05, decydujące znaczenie w takim przypadku ma klasyfikacja statystyczna. Jednocześnie podkreślił, że pominięto w tym przypadku (sprzedaż programu na CD), że efektem spornej umowy były ostatecznie przedmioty materialne (CD-ROM-y), które jako rzeczy (towary) były niewątpliwie przedmiotem eksportu do USA. Na fakturach towarzyszących dokumentom odprawy celnej jednoznacznie zawarte były informacje, że „softwer jest wyprodukowany w Polsce i jest na odsprzedaż w USA”, co także stanowi potwierdzenie informacji zawartej w ww. piśmie firmy „S.” z 21 marca 2001 r. Ta okoliczność (wywozu CD-ROM-ów za granicę) została natomiast całkowicie zbagatelizowana w niniejszej sprawie. Mimo że nie zostało to wskazane wprost w tym wyroku, sąd zasugerował, że dochodzi w tym przypadku do dostawy towarów.

Jednak więcej przemawia za tym, aby uznać, że nabywamy w tym przypadku usługę, ponieważ usługa to przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Jak wspomniano w pytaniu, również część organów podatkowych uznaje, ze dochodzi w tym wypadku do importu usług licencyjnych.

Ponieważ nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie, radzimy się zwrócić do właściwego urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w sprawie, pomocna w niej będzie również interpretacja GUS.
 

Podstawa prawna:
- art. 7 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA