REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup programu komputerowego na CD

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Sprowadzamy z Wielkiej Brytanii lub Belgii oprogramowanie, które jest zamawiane na potrzeby konkretnego klienta (konkretna wersja programu i/lub konkretne licencje). Oprogramowanie jest przesyłane na płytce CD z licencją na dyskietce lub jest podawany z płytką CD numer licencyjny. Mam problem, czy zakup programów powinnam zakwalifikować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, czy import usług.
Na fakturze obok nazwy programu są wyszczególnione nazwy licencji i/lub jest napisane, jaka jest wersja oprogramowania. Według interpretacji organów podatkowych jest to import usług. Według Krajowej Informacji Podatkowej - wewnątrzwspólnotowe nabycie.

RADA

W tym wypadku należy rozliczyć import usług. Temat ten budzi jednak wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania dostawy programu komputerowego na CD budzą wiele wątpliwości, nie ma w tej kwestii jednolitego stanowiska. Odpowiedź na pytanie zależy od tego, czy zakup programu komputerowego na dyskietce wraz z licencją zakwalifikujemy jako zakup towaru, czy usługi. Nowa definicja usług elektronicznych obowiązuje od lipca 2006 r. Według niej do usług świadczonych drogą elektroniczną należy zaliczyć usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe. W szczególności usługami elektronicznymi są produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania, zwłaszcza jeśli są świadczone przez Internet lub sieć elektroniczną (art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia).

Dlatego sprzedaż programu na płycie CD nie jest usługą elektroniczną. Nie oznacza to, że jest to zakup towarów, które definiuje się jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Oprogramowanie komputerowe nie jest rzeczą ruchomą w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a zatem w świetle definicji towaru zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług nie może ono być uznane za dostawę towarów.

Nie ma znaczenia, że program jest dostarczany na płycie CD, gdyż przedmiotem dostawy nie jest płyta CD, ale program komputerowy. Płyta jest jedynie nośnikiem, za pomocą którego dokonuje się dostawy. Dlatego decydującego znaczenia przy opodatkowaniu programu komputerowego nie może mieć jego sprzedaż na nośniku. Nośnik taki jest bowiem jedynie narzędziem (środkiem) służącym do przekazania oprogramowania, a jego związek z oprogramowaniem nie ma trwałego charakteru

(por. wyrok NSA, uchwała w składzie 7 sędziów NSA w Warszawie z 24 listopada 2003 r., sygn. FSA 2/03). Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 152/96, stwierdził, że program komputerowy nie jest towarem w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, albowiem jako wartość niematerialna i prawna nie jest on ani rzeczą ruchomą, ani postacią energii, budynkiem, budowlą lub ich częścią.

Jak już wspomniałam, zasady opodatkowania programu komputerowego na CD budzą wątpliwości. Również w orzecznictwie sądów nie ma jednolitego stanowiska.

Jak uznał NSA w wyroku z 10 października 2006 r., sygn. akt I FSK 882/05, decydujące znaczenie w takim przypadku ma klasyfikacja statystyczna. Jednocześnie podkreślił, że pominięto w tym przypadku (sprzedaż programu na CD), że efektem spornej umowy były ostatecznie przedmioty materialne (CD-ROM-y), które jako rzeczy (towary) były niewątpliwie przedmiotem eksportu do USA. Na fakturach towarzyszących dokumentom odprawy celnej jednoznacznie zawarte były informacje, że „softwer jest wyprodukowany w Polsce i jest na odsprzedaż w USA”, co także stanowi potwierdzenie informacji zawartej w ww. piśmie firmy „S.” z 21 marca 2001 r. Ta okoliczność (wywozu CD-ROM-ów za granicę) została natomiast całkowicie zbagatelizowana w niniejszej sprawie. Mimo że nie zostało to wskazane wprost w tym wyroku, sąd zasugerował, że dochodzi w tym przypadku do dostawy towarów.

Jednak więcej przemawia za tym, aby uznać, że nabywamy w tym przypadku usługę, ponieważ usługa to przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Jak wspomniano w pytaniu, również część organów podatkowych uznaje, ze dochodzi w tym wypadku do importu usług licencyjnych.

Ponieważ nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie, radzimy się zwrócić do właściwego urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w sprawie, pomocna w niej będzie również interpretacja GUS.
 

Podstawa prawna:
- art. 7 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA