REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentówProwadzę działalność gospodarczą opodatkowaną 19-procentowym podatkiem liniowym. W ubiegłym roku otrzymywałem również alimenty. Czy muszę wypełnić dodatkowy PIT dotyczący alimentów? Jeśli tak, to jaki?
Jeżeli otrzymane przez Pana alimenty nie są świadczeniem na rzecz dzieci, to jest Pan obowiązany złożyć dodatkowe zeznanie podatkowe – PIT-36. W zeznaniu PIT-36L wykaże Pan wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane jednolitą stawką 19%, natomiast w PIT-36 – kwotę otrzymanych alimentów.
Nie zapominajmy, że podatek dochodowy opłacany przez osoby fizyczne cechuje powszechność opodatkowania.
W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych alimenty również stanowią źródło przychodu. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie alimenty na rzecz dzieci. W konsekwencji osoby otrzymujące alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, są obowiązane zapłacić podatek od kwoty otrzymanego świadczenia. Przepisy ustawy nie zawierają bowiem regulacji, która równolegle ze zdefiniowaniem alimentów jako źródła przychodu wyłączałaby je z opodatkowania na mocy art. 21, 52, 52a lub 52c.
Od alimentów nie został również zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Otrzymanie alimentów rodzi zatem obowiązek podatkowy, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Alimenty dla dziecka nie podlegają opodatkowaniu.
Skoro wiemy już, dlaczego alimenty podlegają opodatkowaniu, przejdziemy do omówienia „mechanizmu” ich opodatkowania.
Alimenty podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Dochodów opodatkowanych w ten sposób (tj. zgodnie z art. 27 updof) nie łączy się z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których ma zastosowanie jednolita stawka podatku w wysokości 19%. Wynika to z postanowień art. 30c ust. 6 updof.
Konsekwencją niesumowania dochodów opodatkowanych w odmienny sposób jest ich niewykazywanie w tym samym zeznaniu podatkowym. W przypadku zatem podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną stawką podatku 19% i uzyskali w minionym roku dochody opodatkowane według progresywnej skali podatkowej, istnieje obowiązek złożenia dwóch zeznań podatkowych. Z tym że o ile dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w sposób określony w art. 30c opracowany został tylko jeden wzór zeznania (PIT-36L oznaczony kolorem żółtym), o tyle do podatników uzyskujących dochody opodatkowane według skali podatkowej adresowane są dwa odmienne wzory. Wzór podstawowy, o barwie brązowej, nosi symbol PIT-37, jego rozszerzona wersja zaś to zielony PIT-36.
Zwracamy na to uwagę, ponieważ nie bez znaczenia jest wybór odpowiedniego formularza. Co do zasady, za pomocą zeznania PIT-36 może się rozliczyć każdy podatnik, który uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, natomiast za pomocą zeznanią PIT-37 – tylko „wybrany”. Zeznanie PIT-37 adresowane jest bowiem wyłącznie do podatników, którzy spełniają określone warunki. Po pierwsze, uzyskali w roku podatkowym jedynie przychody za pośrednictwem płatnika, czyli podmiotu, na który przepisy ustawy nałożyły obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie urzędowi skarbowemu. Po drugie, źródło przychodu położone było na terytorium Polski. Ponadto nie prowadzili działalności gospodarczej opodatkowanej na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej oraz działów specjalnych produkcji rolnej, jak również nie ciąży na nich obowiązek doliczenia do swoich dochodów zarobków małoletnich dzieci.
Osoby, które nie spełniają wymienionych warunków, składają zeznanie PIT-36. Do takich osób należą m.in. podatnicy, którzy otrzymali świadczenie alimentacyjne. Dlaczego? Ponieważ w przypadku alimentów nie ma płatnika. Podmiot dokonujący ich wypłaty nie pobiera podatku (zaliczki na podatek). Obowiązek zapłacenia podatku ciąży bezpośrednio na podatniku, i to dopiero po zakończeniu roku podatkowego, nie później jednak niż do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zgodnie z postanowieniami art. 45 ust. 1 i 4 pkt 1 updof, zeznanie według ustalonego wzoru, należy w 2005 r. złożyć do 2 ma- ja i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym od dochodu wynikającego z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.
Od alimentów wypłaconych osobie dorosłej płatnik nie pobiera zaliczki na podatek.
Ponieważ w naszym przypadku suma należnych zaliczek wynosi zero, dlatego przed końcem akcji rozliczeniowej PIT 2004 Czytelnik musi nie tylko złożyć dodatkowe zeznanie PIT-36, ale również wpłacić na rachunek urzędu skarbowego całą kwotę należnego podatku.
Monika Rek
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA