REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentówProwadzę działalność gospodarczą opodatkowaną 19-procentowym podatkiem liniowym. W ubiegłym roku otrzymywałem również alimenty. Czy muszę wypełnić dodatkowy PIT dotyczący alimentów? Jeśli tak, to jaki?
Jeżeli otrzymane przez Pana alimenty nie są świadczeniem na rzecz dzieci, to jest Pan obowiązany złożyć dodatkowe zeznanie podatkowe – PIT-36. W zeznaniu PIT-36L wykaże Pan wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane jednolitą stawką 19%, natomiast w PIT-36 – kwotę otrzymanych alimentów.
Nie zapominajmy, że podatek dochodowy opłacany przez osoby fizyczne cechuje powszechność opodatkowania.
W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych alimenty również stanowią źródło przychodu. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie alimenty na rzecz dzieci. W konsekwencji osoby otrzymujące alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, są obowiązane zapłacić podatek od kwoty otrzymanego świadczenia. Przepisy ustawy nie zawierają bowiem regulacji, która równolegle ze zdefiniowaniem alimentów jako źródła przychodu wyłączałaby je z opodatkowania na mocy art. 21, 52, 52a lub 52c.
Od alimentów nie został również zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Otrzymanie alimentów rodzi zatem obowiązek podatkowy, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Alimenty dla dziecka nie podlegają opodatkowaniu.
Skoro wiemy już, dlaczego alimenty podlegają opodatkowaniu, przejdziemy do omówienia „mechanizmu” ich opodatkowania.
Alimenty podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Dochodów opodatkowanych w ten sposób (tj. zgodnie z art. 27 updof) nie łączy się z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których ma zastosowanie jednolita stawka podatku w wysokości 19%. Wynika to z postanowień art. 30c ust. 6 updof.
Konsekwencją niesumowania dochodów opodatkowanych w odmienny sposób jest ich niewykazywanie w tym samym zeznaniu podatkowym. W przypadku zatem podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną stawką podatku 19% i uzyskali w minionym roku dochody opodatkowane według progresywnej skali podatkowej, istnieje obowiązek złożenia dwóch zeznań podatkowych. Z tym że o ile dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w sposób określony w art. 30c opracowany został tylko jeden wzór zeznania (PIT-36L oznaczony kolorem żółtym), o tyle do podatników uzyskujących dochody opodatkowane według skali podatkowej adresowane są dwa odmienne wzory. Wzór podstawowy, o barwie brązowej, nosi symbol PIT-37, jego rozszerzona wersja zaś to zielony PIT-36.
Zwracamy na to uwagę, ponieważ nie bez znaczenia jest wybór odpowiedniego formularza. Co do zasady, za pomocą zeznania PIT-36 może się rozliczyć każdy podatnik, który uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, natomiast za pomocą zeznanią PIT-37 – tylko „wybrany”. Zeznanie PIT-37 adresowane jest bowiem wyłącznie do podatników, którzy spełniają określone warunki. Po pierwsze, uzyskali w roku podatkowym jedynie przychody za pośrednictwem płatnika, czyli podmiotu, na który przepisy ustawy nałożyły obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie urzędowi skarbowemu. Po drugie, źródło przychodu położone było na terytorium Polski. Ponadto nie prowadzili działalności gospodarczej opodatkowanej na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej oraz działów specjalnych produkcji rolnej, jak również nie ciąży na nich obowiązek doliczenia do swoich dochodów zarobków małoletnich dzieci.
Osoby, które nie spełniają wymienionych warunków, składają zeznanie PIT-36. Do takich osób należą m.in. podatnicy, którzy otrzymali świadczenie alimentacyjne. Dlaczego? Ponieważ w przypadku alimentów nie ma płatnika. Podmiot dokonujący ich wypłaty nie pobiera podatku (zaliczki na podatek). Obowiązek zapłacenia podatku ciąży bezpośrednio na podatniku, i to dopiero po zakończeniu roku podatkowego, nie później jednak niż do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zgodnie z postanowieniami art. 45 ust. 1 i 4 pkt 1 updof, zeznanie według ustalonego wzoru, należy w 2005 r. złożyć do 2 ma- ja i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym od dochodu wynikającego z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.
Od alimentów wypłaconych osobie dorosłej płatnik nie pobiera zaliczki na podatek.
Ponieważ w naszym przypadku suma należnych zaliczek wynosi zero, dlatego przed końcem akcji rozliczeniowej PIT 2004 Czytelnik musi nie tylko złożyć dodatkowe zeznanie PIT-36, ale również wpłacić na rachunek urzędu skarbowego całą kwotę należnego podatku.
Monika Rek
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA