REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy prowadzący działalność gospodarczą musi złożyć dodatkowy PIT dotyczący otrzymywanych alimentówProwadzę działalność gospodarczą opodatkowaną 19-procentowym podatkiem liniowym. W ubiegłym roku otrzymywałem również alimenty. Czy muszę wypełnić dodatkowy PIT dotyczący alimentów? Jeśli tak, to jaki?
Jeżeli otrzymane przez Pana alimenty nie są świadczeniem na rzecz dzieci, to jest Pan obowiązany złożyć dodatkowe zeznanie podatkowe – PIT-36. W zeznaniu PIT-36L wykaże Pan wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane jednolitą stawką 19%, natomiast w PIT-36 – kwotę otrzymanych alimentów.
Nie zapominajmy, że podatek dochodowy opłacany przez osoby fizyczne cechuje powszechność opodatkowania.
W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych alimenty również stanowią źródło przychodu. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie alimenty na rzecz dzieci. W konsekwencji osoby otrzymujące alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, są obowiązane zapłacić podatek od kwoty otrzymanego świadczenia. Przepisy ustawy nie zawierają bowiem regulacji, która równolegle ze zdefiniowaniem alimentów jako źródła przychodu wyłączałaby je z opodatkowania na mocy art. 21, 52, 52a lub 52c.
Od alimentów nie został również zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Otrzymanie alimentów rodzi zatem obowiązek podatkowy, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Alimenty dla dziecka nie podlegają opodatkowaniu.
Skoro wiemy już, dlaczego alimenty podlegają opodatkowaniu, przejdziemy do omówienia „mechanizmu” ich opodatkowania.
Alimenty podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Dochodów opodatkowanych w ten sposób (tj. zgodnie z art. 27 updof) nie łączy się z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których ma zastosowanie jednolita stawka podatku w wysokości 19%. Wynika to z postanowień art. 30c ust. 6 updof.
Konsekwencją niesumowania dochodów opodatkowanych w odmienny sposób jest ich niewykazywanie w tym samym zeznaniu podatkowym. W przypadku zatem podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną stawką podatku 19% i uzyskali w minionym roku dochody opodatkowane według progresywnej skali podatkowej, istnieje obowiązek złożenia dwóch zeznań podatkowych. Z tym że o ile dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w sposób określony w art. 30c opracowany został tylko jeden wzór zeznania (PIT-36L oznaczony kolorem żółtym), o tyle do podatników uzyskujących dochody opodatkowane według skali podatkowej adresowane są dwa odmienne wzory. Wzór podstawowy, o barwie brązowej, nosi symbol PIT-37, jego rozszerzona wersja zaś to zielony PIT-36.
Zwracamy na to uwagę, ponieważ nie bez znaczenia jest wybór odpowiedniego formularza. Co do zasady, za pomocą zeznania PIT-36 może się rozliczyć każdy podatnik, który uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, natomiast za pomocą zeznanią PIT-37 – tylko „wybrany”. Zeznanie PIT-37 adresowane jest bowiem wyłącznie do podatników, którzy spełniają określone warunki. Po pierwsze, uzyskali w roku podatkowym jedynie przychody za pośrednictwem płatnika, czyli podmiotu, na który przepisy ustawy nałożyły obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie urzędowi skarbowemu. Po drugie, źródło przychodu położone było na terytorium Polski. Ponadto nie prowadzili działalności gospodarczej opodatkowanej na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej oraz działów specjalnych produkcji rolnej, jak również nie ciąży na nich obowiązek doliczenia do swoich dochodów zarobków małoletnich dzieci.
Osoby, które nie spełniają wymienionych warunków, składają zeznanie PIT-36. Do takich osób należą m.in. podatnicy, którzy otrzymali świadczenie alimentacyjne. Dlaczego? Ponieważ w przypadku alimentów nie ma płatnika. Podmiot dokonujący ich wypłaty nie pobiera podatku (zaliczki na podatek). Obowiązek zapłacenia podatku ciąży bezpośrednio na podatniku, i to dopiero po zakończeniu roku podatkowego, nie później jednak niż do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zgodnie z postanowieniami art. 45 ust. 1 i 4 pkt 1 updof, zeznanie według ustalonego wzoru, należy w 2005 r. złożyć do 2 ma- ja i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym od dochodu wynikającego z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.
Od alimentów wypłaconych osobie dorosłej płatnik nie pobiera zaliczki na podatek.
Ponieważ w naszym przypadku suma należnych zaliczek wynosi zero, dlatego przed końcem akcji rozliczeniowej PIT 2004 Czytelnik musi nie tylko złożyć dodatkowe zeznanie PIT-36, ale również wpłacić na rachunek urzędu skarbowego całą kwotę należnego podatku.
Monika Rek
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA