REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane są odsetki uzależnione od zysku pożyczkobiorcy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie skutki podatkowe spowoduje udzielenie pożyczki spółce w Niemczech, od której odsetki będą określane w zależności od zysków osiąganych przez pożyczkobiorcę? Czy możliwe jest zaciągnięcie takiej pożyczki przez spółkę mającą siedzibę w Polsce?
W przypadku udzielenia takiej pożyczki spółce w Niemczech pożyczkodawca z Polski może odliczyć od podatku dochodowego kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Niemczech. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i który odpowiada części dochodu osiągniętego w Niemczech. Może się również starać o zwrot podatku zapłaconego w Niemczech.
Oczywiście w przypadku zaciągnięcia takiej pożyczki przez spółkę w Polsce istnieje duże prawdopodobieństwo postawienia przez polskie organy podatkowe zarzutu przerzucania dochodów na podstawie art. 11 updop. Zaciągnięcie takiej pożyczki obarczone jest więc wysokim ryzykiem sporu z organami podatkowymi.
Pożyczka, od której odsetki określane są według partycypacji w zysku, jest instytucją znaną w prawie niemieckim. Polega ona na tym, że wysokość odsetek należnych pożyczkodawcy jest uzależniona od zysków przedsiębiorstwa pożyczkobiorcy. Pożyczkodawca staje się wówczas tzw. cichym wspólnikiem.
Udzielenie takiej pożyczki nie powoduje automatycznie otrzymania odsetek. Może się zdarzyć, że pożyczkodawca w ogóle nie otrzyma odsetek. Może zdarzyć się również tak, że odsetki będą znacznie wyższe od rynkowej stopy procentowej dla takiej pożyczki.
To właśnie te cechy tego rodzaju pożyczki powodują, że praktycznie nie występuje ona w Polsce. Polskie prawo podatkowe dużą wagę przykłada do rynkowej wartości odsetek.
W przypadku zaciągnięcia takiej pożyczki istnieje duże prawdopodobieństwo postawienia przez polskie organy podatkowe zarzutu przerzucania dochodów na podstawie art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Polskie organy podatkowe prawdopodobnie starałyby się również zastosować art. 11 ust. 7 umowy. Jeżeli w wyniku szczególnych powiązań między płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek, mających związek z roszczeniem wynikającym z długu, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, którą płatnik i osoba uprawniona do odsetek uzgodniliby bez takich powiązań, wówczas postanowienia tego artykułu stosuje się tylko do tej ostatniej wymienionej kwoty. Wówczas nadwyżka ponad wymienioną kwotę podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego umawiającego się państwa i z uwzględnieniem innych postanowień umowy.
Biorąc pod uwagę powyższe zagrożenia, zaciągnięcie takiej pożyczki przez spółkę w Polsce obarczone jest wysokim ryzykiem sporu z organami podatkowymi.
Natomiast rozwiązanie takie jest dopuszczalne w prawie niemieckim, o czym świadczą stosowne uregulowania prawne.
W przypadku udzielenia takiej pożyczki spółce w Niemczech będą miały zastosowanie postanowienia zawarte w protokole do umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanego 14 maja 2003 r. w Berlinie.
Protokół ten stanowi między innymi, że bez względu na postanowienia artykułu 11 umowy odsetki mogą być opodatkowane w umawiającym się państwie (Niemczech), w którym powstają, zgodnie z ustawodawstwem tego państwa (czyli niemieckim):
a) jeżeli są one osiągane z praw lub wierzytelności uprawniających do udziału w zyskach (w tym dochód osiągany przez cichego wspólnika z udzielonej przez niego pożyczki z prawem udziału w zyskach i z obligacji z uprawnieniem do udziału w zysku w rozumieniu prawa podatkowego Republiki Federalnej Niemiec) i
b) pod warunkiem że podlegają one odliczeniu przy obliczaniu zysków płatnika takiego dochodu.
Pożyczkodawca z Polski może odliczyć od podatku dochodowego kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Niemczech. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i który odpowiada części dochodu osiągniętego w Niemczech (art. 24 ust. 2 litera b umowy).
Artykuł 29 umowy przewiduje również możliwość zwrotu podatku. Jeżeli bowiem w jednym z umawiających się państw (w Niemczech) podatki od odsetek są pobierane od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie (w Polsce) poprzez odliczenie u źródła, wówczas prawo pierwszego wymienionego państwa (Niemiec) do stosowania odliczenia podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane przez postanowienia niniejszej umowy. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy umowy.
Wniosek o zwrot podatku składa się do końca czwartego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym podatek potrącony u źródła został naliczony. Umawiające się państwo (Niemcy), w którym powstaje dochód, może zażądać urzędowego potwierdzenia wydanego przez właściwe organy drugiego umawiającego się państwa (Polski), iż podatnik posiada w tym państwie (w Polsce) miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Ponieważ powyższe przepisy nie regulują precyzyjnie kwestii tego zwrotu, to sposób wprowadzenia w życie niniejszego postanowienia zostanie ustalony przez właściwe organy w drodze wzajemnego porozumienia.
•  art. 11 ust. 7 art. 24 ust. 2, art. 29 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
•  ustęp 2 protokołu do umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
•  art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA