REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane są odsetki uzależnione od zysku pożyczkobiorcy

REKLAMA

Jakie skutki podatkowe spowoduje udzielenie pożyczki spółce w Niemczech, od której odsetki będą określane w zależności od zysków osiąganych przez pożyczkobiorcę? Czy możliwe jest zaciągnięcie takiej pożyczki przez spółkę mającą siedzibę w Polsce?
W przypadku udzielenia takiej pożyczki spółce w Niemczech pożyczkodawca z Polski może odliczyć od podatku dochodowego kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Niemczech. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i który odpowiada części dochodu osiągniętego w Niemczech. Może się również starać o zwrot podatku zapłaconego w Niemczech.
Oczywiście w przypadku zaciągnięcia takiej pożyczki przez spółkę w Polsce istnieje duże prawdopodobieństwo postawienia przez polskie organy podatkowe zarzutu przerzucania dochodów na podstawie art. 11 updop. Zaciągnięcie takiej pożyczki obarczone jest więc wysokim ryzykiem sporu z organami podatkowymi.
Pożyczka, od której odsetki określane są według partycypacji w zysku, jest instytucją znaną w prawie niemieckim. Polega ona na tym, że wysokość odsetek należnych pożyczkodawcy jest uzależniona od zysków przedsiębiorstwa pożyczkobiorcy. Pożyczkodawca staje się wówczas tzw. cichym wspólnikiem.
Udzielenie takiej pożyczki nie powoduje automatycznie otrzymania odsetek. Może się zdarzyć, że pożyczkodawca w ogóle nie otrzyma odsetek. Może zdarzyć się również tak, że odsetki będą znacznie wyższe od rynkowej stopy procentowej dla takiej pożyczki.
To właśnie te cechy tego rodzaju pożyczki powodują, że praktycznie nie występuje ona w Polsce. Polskie prawo podatkowe dużą wagę przykłada do rynkowej wartości odsetek.
W przypadku zaciągnięcia takiej pożyczki istnieje duże prawdopodobieństwo postawienia przez polskie organy podatkowe zarzutu przerzucania dochodów na podstawie art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Polskie organy podatkowe prawdopodobnie starałyby się również zastosować art. 11 ust. 7 umowy. Jeżeli w wyniku szczególnych powiązań między płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek, mających związek z roszczeniem wynikającym z długu, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, którą płatnik i osoba uprawniona do odsetek uzgodniliby bez takich powiązań, wówczas postanowienia tego artykułu stosuje się tylko do tej ostatniej wymienionej kwoty. Wówczas nadwyżka ponad wymienioną kwotę podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego umawiającego się państwa i z uwzględnieniem innych postanowień umowy.
Biorąc pod uwagę powyższe zagrożenia, zaciągnięcie takiej pożyczki przez spółkę w Polsce obarczone jest wysokim ryzykiem sporu z organami podatkowymi.
Natomiast rozwiązanie takie jest dopuszczalne w prawie niemieckim, o czym świadczą stosowne uregulowania prawne.
W przypadku udzielenia takiej pożyczki spółce w Niemczech będą miały zastosowanie postanowienia zawarte w protokole do umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanego 14 maja 2003 r. w Berlinie.
Protokół ten stanowi między innymi, że bez względu na postanowienia artykułu 11 umowy odsetki mogą być opodatkowane w umawiającym się państwie (Niemczech), w którym powstają, zgodnie z ustawodawstwem tego państwa (czyli niemieckim):
a) jeżeli są one osiągane z praw lub wierzytelności uprawniających do udziału w zyskach (w tym dochód osiągany przez cichego wspólnika z udzielonej przez niego pożyczki z prawem udziału w zyskach i z obligacji z uprawnieniem do udziału w zysku w rozumieniu prawa podatkowego Republiki Federalnej Niemiec) i
b) pod warunkiem że podlegają one odliczeniu przy obliczaniu zysków płatnika takiego dochodu.
Pożyczkodawca z Polski może odliczyć od podatku dochodowego kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Niemczech. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i który odpowiada części dochodu osiągniętego w Niemczech (art. 24 ust. 2 litera b umowy).
Artykuł 29 umowy przewiduje również możliwość zwrotu podatku. Jeżeli bowiem w jednym z umawiających się państw (w Niemczech) podatki od odsetek są pobierane od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie (w Polsce) poprzez odliczenie u źródła, wówczas prawo pierwszego wymienionego państwa (Niemiec) do stosowania odliczenia podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane przez postanowienia niniejszej umowy. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy umowy.
Wniosek o zwrot podatku składa się do końca czwartego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym podatek potrącony u źródła został naliczony. Umawiające się państwo (Niemcy), w którym powstaje dochód, może zażądać urzędowego potwierdzenia wydanego przez właściwe organy drugiego umawiającego się państwa (Polski), iż podatnik posiada w tym państwie (w Polsce) miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Ponieważ powyższe przepisy nie regulują precyzyjnie kwestii tego zwrotu, to sposób wprowadzenia w życie niniejszego postanowienia zostanie ustalony przez właściwe organy w drodze wzajemnego porozumienia.
•  art. 11 ust. 7 art. 24 ust. 2, art. 29 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
•  ustęp 2 protokołu do umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
•  art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Krzysztof Lis
specjalista z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA