REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Który sposób amortyzacji sezonowej jest korzystniejszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski

REKLAMA

Pracuję w firmie transportowej. Dodatkowo prowadzę sezonowo (od czerwca do sierpnia) działalność gospodarczą. Mam środki trwałe (studnię, budynek sanitariatu). Czy w koszty uzyskania przychodów powinienem zaliczyć całą roczną amortyzację np. w sierpniu, czy powinienem ująć w koszty tylko 3 miesiące amortyzacji (czas trwania działalności)?

rada

Czytelnik może zdecydować się zarówno na pierwszy, jak i drugi z zaproponowanych w pytaniu sposobów amortyzacji. Wybierając jeden z nich, zdecyduje, czy zamortyzować większą, czy też mniejszą część wartości początkowej środka trwałego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Sezonowość prowadzonej działalności gospodarczej wiąże się z przypadającym na ten sezon wykorzystywaniem środków trwałych przez osobę wykonującą tę działalność. Poza sezonem składniki majątku nie są wykorzystywane do prowadzonej działalności, nie są jednak zbędne lub nieprzydatne. Tylko ze względu np. na czynniki zewnętrzne (pogoda, technologia produkcji) mogą być wykorzystywane w określonych miesiącach roku. W tym kontekście nie można więc mówić o definitywnym zaprzestaniu wykorzystywania środków trwałych służących do sezonowej działalności. W związku z tym została wprowadzona zasada, zgodnie z którą środki trwałe używane sezonowo podlegają amortyzacji w miesiącach przypadających na sezon, w którym są wykorzystywane. Możliwe jest ustalenie wysokości odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach w wyższej lub niższej wysokości.

Jeżeli Czytelnik chciałby zmaksymalizować wysokość kosztów podatkowych, to powinien ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w kwocie wynikającej z podzielenia kwoty rocznych odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy sezonu, w którym składniki majątku są gospodarczo wykorzystywane. W tym przypadku Czytelnik w każdym roku dokonywałby odpisów amortyzacyjnych w pełnej wysokości. Jeżeli natomiast Czytelnik osiąga stosunkowo niewielkie przychody i w związku z tym osiąga stratę, a dodatkowo istnieje ryzyko, że nie rozliczy jej podatkowo, to optymalnym sposobem dokonywania odpisów amortyzacyjnych byłoby ustalenie wysokości miesięcznego odpisu w kwocie odpowiadającej 1/12 kwoty rocznych odpisów amortyzacyjnych. W takiej sytuacji Czytelnik mógłby obniżyć koszty podatkowe, ale równocześnie zostałby wydłużony okres amortyzacji, przez co nie traci możliwości odliczenia przez odpisy amortyzacyjne pełnej wartości początkowej składników majątku używanych sezonowo. Jednocześnie podatnik mógłby rozliczyć całą stratę podatkową lub przynajmniej jej większą część w porównaniu do zastosowania metody pierwszej.

PRZYKŁAD

Środek trwały wykorzystywany jest w produkcji sezonowej przez cztery miesiące w roku. Roczna kwota amortyzacji tego środka trwałego wynosi 1200 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny można ustalić w dwojaki sposób.

I sposób

Roczną kwotę odpisów wynoszącą 1200 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie - w tym przypadku przez cztery - i uzyskaną kwotę wynoszącą 300 zł zaliczyć do odpisów amortyzacyjnych naliczanych w poszczególnych miesiącach sezonu. Skoro więc sezon wynosi cztery miesiące, to suma odpisów dokonanych w roku wyniesie 1200 zł (4 × 300 zł).

II sposób

Roczną kwotę amortyzacji należy podzielić przez 12 miesięcy, wówczas będziemy zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne za poszczególne miesiące w roku, w których wykorzystywany jest środek trwały do działalności sezonowej. Oznacza to, że suma odpisów amortyzacyjnych w roku wyniesie 400 zł (4 ×100 zł).

Jak widać, im krótszy jest sezon, tym większa jest dysproporcja pomiędzy sumą odpisów amortyzacyjnych dokonanych na podstawie przedstawionych metod.

Podstawa prawna

l art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy

Spółki Doradztwa Podatkowego

„Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA