REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Który sposób amortyzacji sezonowej jest korzystniejszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski

REKLAMA

Pracuję w firmie transportowej. Dodatkowo prowadzę sezonowo (od czerwca do sierpnia) działalność gospodarczą. Mam środki trwałe (studnię, budynek sanitariatu). Czy w koszty uzyskania przychodów powinienem zaliczyć całą roczną amortyzację np. w sierpniu, czy powinienem ująć w koszty tylko 3 miesiące amortyzacji (czas trwania działalności)?

rada

Czytelnik może zdecydować się zarówno na pierwszy, jak i drugi z zaproponowanych w pytaniu sposobów amortyzacji. Wybierając jeden z nich, zdecyduje, czy zamortyzować większą, czy też mniejszą część wartości początkowej środka trwałego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Sezonowość prowadzonej działalności gospodarczej wiąże się z przypadającym na ten sezon wykorzystywaniem środków trwałych przez osobę wykonującą tę działalność. Poza sezonem składniki majątku nie są wykorzystywane do prowadzonej działalności, nie są jednak zbędne lub nieprzydatne. Tylko ze względu np. na czynniki zewnętrzne (pogoda, technologia produkcji) mogą być wykorzystywane w określonych miesiącach roku. W tym kontekście nie można więc mówić o definitywnym zaprzestaniu wykorzystywania środków trwałych służących do sezonowej działalności. W związku z tym została wprowadzona zasada, zgodnie z którą środki trwałe używane sezonowo podlegają amortyzacji w miesiącach przypadających na sezon, w którym są wykorzystywane. Możliwe jest ustalenie wysokości odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach w wyższej lub niższej wysokości.

Jeżeli Czytelnik chciałby zmaksymalizować wysokość kosztów podatkowych, to powinien ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w kwocie wynikającej z podzielenia kwoty rocznych odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy sezonu, w którym składniki majątku są gospodarczo wykorzystywane. W tym przypadku Czytelnik w każdym roku dokonywałby odpisów amortyzacyjnych w pełnej wysokości. Jeżeli natomiast Czytelnik osiąga stosunkowo niewielkie przychody i w związku z tym osiąga stratę, a dodatkowo istnieje ryzyko, że nie rozliczy jej podatkowo, to optymalnym sposobem dokonywania odpisów amortyzacyjnych byłoby ustalenie wysokości miesięcznego odpisu w kwocie odpowiadającej 1/12 kwoty rocznych odpisów amortyzacyjnych. W takiej sytuacji Czytelnik mógłby obniżyć koszty podatkowe, ale równocześnie zostałby wydłużony okres amortyzacji, przez co nie traci możliwości odliczenia przez odpisy amortyzacyjne pełnej wartości początkowej składników majątku używanych sezonowo. Jednocześnie podatnik mógłby rozliczyć całą stratę podatkową lub przynajmniej jej większą część w porównaniu do zastosowania metody pierwszej.

PRZYKŁAD

Środek trwały wykorzystywany jest w produkcji sezonowej przez cztery miesiące w roku. Roczna kwota amortyzacji tego środka trwałego wynosi 1200 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny można ustalić w dwojaki sposób.

I sposób

Roczną kwotę odpisów wynoszącą 1200 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie - w tym przypadku przez cztery - i uzyskaną kwotę wynoszącą 300 zł zaliczyć do odpisów amortyzacyjnych naliczanych w poszczególnych miesiącach sezonu. Skoro więc sezon wynosi cztery miesiące, to suma odpisów dokonanych w roku wyniesie 1200 zł (4 × 300 zł).

II sposób

Roczną kwotę amortyzacji należy podzielić przez 12 miesięcy, wówczas będziemy zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne za poszczególne miesiące w roku, w których wykorzystywany jest środek trwały do działalności sezonowej. Oznacza to, że suma odpisów amortyzacyjnych w roku wyniesie 400 zł (4 ×100 zł).

Jak widać, im krótszy jest sezon, tym większa jest dysproporcja pomiędzy sumą odpisów amortyzacyjnych dokonanych na podstawie przedstawionych metod.

Podstawa prawna

l art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy

Spółki Doradztwa Podatkowego

„Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA