REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?

PWSK
Pomagamy firmom oraz instytucjom wprowadzać systemy do ewidencji i inwentaryzacji majątku trwałego.
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach przy przeprowadzaniu inwentaryzacji coraz częściej wspomagamy się oprogramowaniem komputerowym. Programy do inwentaryzacji przyspieszają oraz upraszczają procedury związane ze spisem z natury, a na dodatek zapewniają automatycznie generowane arkusze podsumowania, na których jak na dłoni widać ewentualnie popełnione błędy. Skuteczne działanie tych programów uzależnione jest jednak przede wszystkim od przejrzystego i trwałego sposobu oznakowania całego majątku.

Dylemat przy wyborze oznakowania – kod kreskowy czy RFID?

Obecnie w znakowaniu środków trwałych prym wiodą dwie metody – tradycyjne kody kreskowe oraz chipy RFID, które przestały już być tylko i wyłącznie technologiczną nowinką.

Autopromocja

Chipy RFID są bardziej odporne i wydajne, aczkolwiek nie można ich wykorzystać do wszystkich celów. Działają na zasadzie wysyłania i odbierania fal radiowych pomiędzy samym chipem a czytnikiem fal RFID.

W jakiej sytuacji lepiej postawić na kody kreskowe?

Głównym argumentem przemawiającym za kodami kreskowymi jest ich cena. To wciąż najtańszy sposób oznaczania środków trwałych na rynku. Chcąc wykorzystać chipy RFID musimy przygotować się na około dwukrotnie wyższy wydatek.

Kody kreskowe lepiej sprawdzają się przy znakowaniu drobnego, niskocennego sprzętu. Rozmiar etykiety z kodem można dostosować do znakowanego przedmiotu, ale należy pamiętać, że im etykieta jest mniejsza, tym trudniej jest ją odszukać i namierzyć skanerem.

Inną zaletą kodów kreskowych jest fakt, że część przedmiotów posiada fabrycznie naniesiony kod handlowy EAN-13, co pozwala zaoszczędzić sobie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak być świadomym wad kodów kreskowych. Zdarza się, że etykiety inwentaryzacyjne zbyt szybko niszczeją, przez co zupełnie przestają spełniać swoje zadanie. Napisy blakną pod wpływem światła stając się nieczytelne. Etykiety się odklejają (np. pod wpływem mycia), a w przypadku intensywnie używanych przedmiotów są zwyczajnie ścierane.

Z tych powodów stawiając na oznakowanie asortymentu kodem kreskowym, należy zwrócić szczególną uwagę na trwałość etykiety samoprzylepnej, na której zostanie on nadrukowany. W przypadku przedmiotów znajdujących się w trudnych warunkach atmosferycznych powinno stosować się wyłącznie etykiety foliowe o dużej wytrzymałości z warstwą dobrego kleju. Wybierając kody kreskowe, warto również rozważyć kupno dodatkowych etykiet zabezpieczających, które podnoszą odporność na zadrapania i ścieranie właściwej etykiety.

Do zadruku etykiet stosowane są specjalistyczne drukarki termo-transferowe, zatapiające w etykiecie specjalny barwnik. Rozsądnie jest zaopatrzyć się w drukarkę, aby móc na bieżąco oznaczać nowe środki trwałe.

Kiedy warto zainwestować w chipy RFID?

Środki trwałe przebywające w ciężkich warunkach korzystniej jest oznaczyć trwałymi chipami RFID, które są odporne na uszkodzenia mechaniczne, chemiczne i termiczne. Chipy przybierają formę naklejek, stalowych linek, plastikowych pastylek czy trytytek.

Koszt takich wytrzymałych znaczników może znacznie przewyższać cenę kodu kreskowego, ale ich wykorzystanie jest niezbędne, jeżeli chcemy mieć pewność, że oznaczenie będzie możliwe do odczytu przez cały cykl życia urządzenia. Konieczność ponownego znakowania środków trwałych w trakcie inwentaryzacji wprowadza niepotrzebny zamęt i jest zaprzeczeniem idei wydajnego systemu do zarządzania majątkiem.

Najbardziej odczuwalną korzyścią znaczników RFID jest znacznie większa szybkość inwentaryzacji wynikającą z możliwości wykorzystania przenośnego czytnika RFID. Czytnik RFID odczytuje chipy z wielu przedmiotów jednocześnie, wystarczy, że znajdzie się w ich pobliżu. Dzięki temu nie jest konieczne namierzanie każdego chipa skanerem, tak jak ma to miejsce w przypadku kodów kreskowych.

Przedmiot oznakowany chipem RFID jest również z reguły bardziej szanowany przez użytkowników. Obecność chipa wywiera czynnik psychologiczny, osoba posługującą się takim przedmiotem czuję się za niego bardziej odpowiedzialna niż gdyby był oznaczony standardowym kodem kreskowym. Wynika to z tego, że oprogramowanie komputerowe wymagane do obsługi chipów RFID przechowuje informacje o tym, kto w danym momencie użytkuje dany przedmiot. Właśnie z tego powodu użycie RFID jest szczególnie rekomendowane w przypadku wartościowych środków trwałych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

W przypadku niektórych sprzętów znaczenie ma fakt, że chip RFID może zostać ukryty wewnątrz przedmiotu, co nie zaburza jego estetyki.

Wybierając znaczniki RFID należy jednak mieć się na baczności, ponieważ zdarza się, że otoczenie tłumi sygnał emitowany przez chipa. Dlatego kluczowa jest konsultacja ze specjalistą, który pomoże w doborze znaczników do warunków otoczenia.

Autopromocja

Podsumowując

Nie ma jednej, prostej recepty na wybór odpowiedniej metody oznakowania środków trwałych. Jeżeli jednak dysponujemy trochę większym budżetem, chcemy skrócić czas poświęcany na spis z natury, oraz zadbać o bezpieczeństwo droższych przedmiotów, to chipy RFID mogą okazać się dobrą inwestycją.

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Limit działalności nierejestrowanej w 2024 r. wzrośnie do 3225 zł. Ale VAT i tak trzeba będzie niekiedy zapłacić.

    Kolejny wzrost limitu dla działalności nierejestrowanej cieszy tych, którzy poprawiają kondycję domowego budżetu korzystając z możliwości prowadzenia niewielkiej działalności bez konieczności jej rejestrowania w CEIDG. Jednak brak rejestracji to jedno, a rozliczenia na gruncie VAT, to odrębna sprawa. Warto sprawdzić, czy ciesząc się uproszczeniami przewidzianymi dla tej formy działalności nie zaniedbuje się obowiązków czynnego podatnika VAT.

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową w umowie?

    Klauzule arbitrażowe w umowach. Jak odzyskać zaległą płatność nawet w 3 tygodnie? Duże, ale także małe firmy np. z sektorów budowalnego, logistycznego czy informatycznego coraz częściej korzystają z arbitrażu online zamiast sądów powszechnych.

    Tabela kursów średnich NBP z 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3233 zł.

    Wyższe opłaty drogowe w transporcie – czy zapłacą za nie konsumenci?

    Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie. 

    Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w nowym roku inne świadczenia pracownicze?

    Minimalne wynagrodzenie za pracę, które obecnie wynosi 3600 zł, od 1 stycznia 2024 r. wzrośnie do 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. - o kolejne kilkadziesiąt złotych, do 4300 zł. Łącznie da to wzrost płacy minimalnej o 19,4%. Zaplanowana na przyszły rok podwyżka będzie rekordową w ujęciu kwotowym i bliską rekordowej w ujęciu procentowym. Od 2000 roku tylko dwukrotnie procentowy wzrost płacy minimalnej był wyższy. W 2008 r. jej kwota została ona podniesiona z 936 zł do 1126 zł, a więc o 20,3%. Natomiast w 2023 r. dwie zmiany, obowiązujące od stycznia i od lipca, wywindowały płacę minimalną z 3010 zł do 3600 zł, a więc łącznie o 19,6%. Podwyższenie płacy minimalnej wpłynie również w 2024 roku na szereg wskaźników i świadczeń pracowniczych. 

    Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia. Kiedy przysługuje i ile wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić? Jak długo można być na zwolnieniu lekarskim?

    ZUS informuje, że zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy nie tylko w trakcie zatrudnienia, lecz także podczas wypowiedzenia, a nawet po rozwiązaniu umowy o pracę. Ale w tym przypadku muszą być spełnione określone warunki. Jakie?

    Nowe oszustwo na rynku finansowym: przestępcy oferują „klejnoty flippowe”

    Na rynku pojawiła się nowa metoda „inwestycyjna”. Oszuści poprzez spółki zawierają umowy sprzedaży tzw. biżuterii flippowej z pewnym zyskiem. W rzeczywistości wartość przedmiotu z reguły jest kilkukrotnie zawyżona. Sprzedawcy często proponują zawarcie umowy komisu, na mocy której mają dokonać dalszej sprzedaży klejnotu, co jednak nie następuje. Następnie klientom proponuje się zawarcie kolejnych umów z innymi podmiotami, np. umowy pożyczki i kolejnej umowy komisu z inną spółką. Dzięki temu moment rozliczenia jest odsunięty w czasie, a podmiot wyłudza w ten sposób dodatkowe pieniądze. Z reguły na zabezpieczenie roszczeń zawierana jest też umowa zastawu na udziałach innej spółki. Warto też dodać, że większość pokrzywdzonych prawdopodobnie jeszcze nie wie lub nie ma pewności, że doszło do oszustwa.

    Do jakiej kwoty nie płaci się podatku od darowizny?

    Podatek od darowizny dotyka wielu osób w Polsce. W 2023 roku wprowadzono znaczące zmiany w przepisach dotyczących podatku od spadków i darowizn, które wpłynęły na kwoty wolne od podatku. W tym artykule skupimy się na aktualnym stanie prawnym, przywołując obowiązujące regulacje.

    Chcesz dostać emeryturę lub rentę na czas? Musisz szybko powiadomić ZUS o zmianie adresu lub konta bankowego! Jak to zrobić i w jakim terminie?

    Emeryt i rencista powinien jak najszybciej poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zmianie adresu zamieszkania, czy numeru rachunku bankowego. Jeśli zrobi to z opóźnieniem, to może zdarzyć się, że emerytura czy renta zostanie zwrócona do ZUS-u.

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie RPP. Czy czeka nas zmiana stóp procentowych?

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. "RPP nie zmieni stóp procentowych na rozpoczynającym się dzisiaj grudniowym posiedzeniu" – powiedział ekonomista ING BSK Adam Anotniak. Jego zdaniem, pauza w obniżkach stóp potrwa co najmniej do marca.

    REKLAMA