REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?

PWSK
Pomagamy firmom oraz instytucjom wprowadzać systemy do ewidencji i inwentaryzacji majątku trwałego.
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach przy przeprowadzaniu inwentaryzacji coraz częściej wspomagamy się oprogramowaniem komputerowym. Programy do inwentaryzacji przyspieszają oraz upraszczają procedury związane ze spisem z natury, a na dodatek zapewniają automatycznie generowane arkusze podsumowania, na których jak na dłoni widać ewentualnie popełnione błędy. Skuteczne działanie tych programów uzależnione jest jednak przede wszystkim od przejrzystego i trwałego sposobu oznakowania całego majątku.

Dylemat przy wyborze oznakowania – kod kreskowy czy RFID?

Obecnie w znakowaniu środków trwałych prym wiodą dwie metody – tradycyjne kody kreskowe oraz chipy RFID, które przestały już być tylko i wyłącznie technologiczną nowinką.

REKLAMA

Autopromocja

Chipy RFID są bardziej odporne i wydajne, aczkolwiek nie można ich wykorzystać do wszystkich celów. Działają na zasadzie wysyłania i odbierania fal radiowych pomiędzy samym chipem a czytnikiem fal RFID.

W jakiej sytuacji lepiej postawić na kody kreskowe?

Głównym argumentem przemawiającym za kodami kreskowymi jest ich cena. To wciąż najtańszy sposób oznaczania środków trwałych na rynku. Chcąc wykorzystać chipy RFID musimy przygotować się na około dwukrotnie wyższy wydatek.

Kody kreskowe lepiej sprawdzają się przy znakowaniu drobnego, niskocennego sprzętu. Rozmiar etykiety z kodem można dostosować do znakowanego przedmiotu, ale należy pamiętać, że im etykieta jest mniejsza, tym trudniej jest ją odszukać i namierzyć skanerem.

Inną zaletą kodów kreskowych jest fakt, że część przedmiotów posiada fabrycznie naniesiony kod handlowy EAN-13, co pozwala zaoszczędzić sobie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak być świadomym wad kodów kreskowych. Zdarza się, że etykiety inwentaryzacyjne zbyt szybko niszczeją, przez co zupełnie przestają spełniać swoje zadanie. Napisy blakną pod wpływem światła stając się nieczytelne. Etykiety się odklejają (np. pod wpływem mycia), a w przypadku intensywnie używanych przedmiotów są zwyczajnie ścierane.

Z tych powodów stawiając na oznakowanie asortymentu kodem kreskowym, należy zwrócić szczególną uwagę na trwałość etykiety samoprzylepnej, na której zostanie on nadrukowany. W przypadku przedmiotów znajdujących się w trudnych warunkach atmosferycznych powinno stosować się wyłącznie etykiety foliowe o dużej wytrzymałości z warstwą dobrego kleju. Wybierając kody kreskowe, warto również rozważyć kupno dodatkowych etykiet zabezpieczających, które podnoszą odporność na zadrapania i ścieranie właściwej etykiety.

Do zadruku etykiet stosowane są specjalistyczne drukarki termo-transferowe, zatapiające w etykiecie specjalny barwnik. Rozsądnie jest zaopatrzyć się w drukarkę, aby móc na bieżąco oznaczać nowe środki trwałe.

Kiedy warto zainwestować w chipy RFID?

Środki trwałe przebywające w ciężkich warunkach korzystniej jest oznaczyć trwałymi chipami RFID, które są odporne na uszkodzenia mechaniczne, chemiczne i termiczne. Chipy przybierają formę naklejek, stalowych linek, plastikowych pastylek czy trytytek.

REKLAMA

Koszt takich wytrzymałych znaczników może znacznie przewyższać cenę kodu kreskowego, ale ich wykorzystanie jest niezbędne, jeżeli chcemy mieć pewność, że oznaczenie będzie możliwe do odczytu przez cały cykl życia urządzenia. Konieczność ponownego znakowania środków trwałych w trakcie inwentaryzacji wprowadza niepotrzebny zamęt i jest zaprzeczeniem idei wydajnego systemu do zarządzania majątkiem.

Najbardziej odczuwalną korzyścią znaczników RFID jest znacznie większa szybkość inwentaryzacji wynikającą z możliwości wykorzystania przenośnego czytnika RFID. Czytnik RFID odczytuje chipy z wielu przedmiotów jednocześnie, wystarczy, że znajdzie się w ich pobliżu. Dzięki temu nie jest konieczne namierzanie każdego chipa skanerem, tak jak ma to miejsce w przypadku kodów kreskowych.

Przedmiot oznakowany chipem RFID jest również z reguły bardziej szanowany przez użytkowników. Obecność chipa wywiera czynnik psychologiczny, osoba posługującą się takim przedmiotem czuję się za niego bardziej odpowiedzialna niż gdyby był oznaczony standardowym kodem kreskowym. Wynika to z tego, że oprogramowanie komputerowe wymagane do obsługi chipów RFID przechowuje informacje o tym, kto w danym momencie użytkuje dany przedmiot. Właśnie z tego powodu użycie RFID jest szczególnie rekomendowane w przypadku wartościowych środków trwałych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

W przypadku niektórych sprzętów znaczenie ma fakt, że chip RFID może zostać ukryty wewnątrz przedmiotu, co nie zaburza jego estetyki.

Wybierając znaczniki RFID należy jednak mieć się na baczności, ponieważ zdarza się, że otoczenie tłumi sygnał emitowany przez chipa. Dlatego kluczowa jest konsultacja ze specjalistą, który pomoże w doborze znaczników do warunków otoczenia.

Podsumowując

Nie ma jednej, prostej recepty na wybór odpowiedniej metody oznakowania środków trwałych. Jeżeli jednak dysponujemy trochę większym budżetem, chcemy skrócić czas poświęcany na spis z natury, oraz zadbać o bezpieczeństwo droższych przedmiotów, to chipy RFID mogą okazać się dobrą inwestycją.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

REKLAMA

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

REKLAMA