REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?

PWSK
Pomagamy firmom oraz instytucjom wprowadzać systemy do ewidencji i inwentaryzacji majątku trwałego.
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach przy przeprowadzaniu inwentaryzacji coraz częściej wspomagamy się oprogramowaniem komputerowym. Programy do inwentaryzacji przyspieszają oraz upraszczają procedury związane ze spisem z natury, a na dodatek zapewniają automatycznie generowane arkusze podsumowania, na których jak na dłoni widać ewentualnie popełnione błędy. Skuteczne działanie tych programów uzależnione jest jednak przede wszystkim od przejrzystego i trwałego sposobu oznakowania całego majątku.

Dylemat przy wyborze oznakowania – kod kreskowy czy RFID?

Obecnie w znakowaniu środków trwałych prym wiodą dwie metody – tradycyjne kody kreskowe oraz chipy RFID, które przestały już być tylko i wyłącznie technologiczną nowinką.

Autopromocja

Chipy RFID są bardziej odporne i wydajne, aczkolwiek nie można ich wykorzystać do wszystkich celów. Działają na zasadzie wysyłania i odbierania fal radiowych pomiędzy samym chipem a czytnikiem fal RFID.

W jakiej sytuacji lepiej postawić na kody kreskowe?

Głównym argumentem przemawiającym za kodami kreskowymi jest ich cena. To wciąż najtańszy sposób oznaczania środków trwałych na rynku. Chcąc wykorzystać chipy RFID musimy przygotować się na około dwukrotnie wyższy wydatek.

Kody kreskowe lepiej sprawdzają się przy znakowaniu drobnego, niskocennego sprzętu. Rozmiar etykiety z kodem można dostosować do znakowanego przedmiotu, ale należy pamiętać, że im etykieta jest mniejsza, tym trudniej jest ją odszukać i namierzyć skanerem.

Inną zaletą kodów kreskowych jest fakt, że część przedmiotów posiada fabrycznie naniesiony kod handlowy EAN-13, co pozwala zaoszczędzić sobie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak być świadomym wad kodów kreskowych. Zdarza się, że etykiety inwentaryzacyjne zbyt szybko niszczeją, przez co zupełnie przestają spełniać swoje zadanie. Napisy blakną pod wpływem światła stając się nieczytelne. Etykiety się odklejają (np. pod wpływem mycia), a w przypadku intensywnie używanych przedmiotów są zwyczajnie ścierane.

Z tych powodów stawiając na oznakowanie asortymentu kodem kreskowym, należy zwrócić szczególną uwagę na trwałość etykiety samoprzylepnej, na której zostanie on nadrukowany. W przypadku przedmiotów znajdujących się w trudnych warunkach atmosferycznych powinno stosować się wyłącznie etykiety foliowe o dużej wytrzymałości z warstwą dobrego kleju. Wybierając kody kreskowe, warto również rozważyć kupno dodatkowych etykiet zabezpieczających, które podnoszą odporność na zadrapania i ścieranie właściwej etykiety.

Do zadruku etykiet stosowane są specjalistyczne drukarki termo-transferowe, zatapiające w etykiecie specjalny barwnik. Rozsądnie jest zaopatrzyć się w drukarkę, aby móc na bieżąco oznaczać nowe środki trwałe.

Kiedy warto zainwestować w chipy RFID?

Środki trwałe przebywające w ciężkich warunkach korzystniej jest oznaczyć trwałymi chipami RFID, które są odporne na uszkodzenia mechaniczne, chemiczne i termiczne. Chipy przybierają formę naklejek, stalowych linek, plastikowych pastylek czy trytytek.

Koszt takich wytrzymałych znaczników może znacznie przewyższać cenę kodu kreskowego, ale ich wykorzystanie jest niezbędne, jeżeli chcemy mieć pewność, że oznaczenie będzie możliwe do odczytu przez cały cykl życia urządzenia. Konieczność ponownego znakowania środków trwałych w trakcie inwentaryzacji wprowadza niepotrzebny zamęt i jest zaprzeczeniem idei wydajnego systemu do zarządzania majątkiem.

Najbardziej odczuwalną korzyścią znaczników RFID jest znacznie większa szybkość inwentaryzacji wynikającą z możliwości wykorzystania przenośnego czytnika RFID. Czytnik RFID odczytuje chipy z wielu przedmiotów jednocześnie, wystarczy, że znajdzie się w ich pobliżu. Dzięki temu nie jest konieczne namierzanie każdego chipa skanerem, tak jak ma to miejsce w przypadku kodów kreskowych.

Przedmiot oznakowany chipem RFID jest również z reguły bardziej szanowany przez użytkowników. Obecność chipa wywiera czynnik psychologiczny, osoba posługującą się takim przedmiotem czuję się za niego bardziej odpowiedzialna niż gdyby był oznaczony standardowym kodem kreskowym. Wynika to z tego, że oprogramowanie komputerowe wymagane do obsługi chipów RFID przechowuje informacje o tym, kto w danym momencie użytkuje dany przedmiot. Właśnie z tego powodu użycie RFID jest szczególnie rekomendowane w przypadku wartościowych środków trwałych.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 71 praktycznych procedur z serwisem internetowym

W przypadku niektórych sprzętów znaczenie ma fakt, że chip RFID może zostać ukryty wewnątrz przedmiotu, co nie zaburza jego estetyki.

Wybierając znaczniki RFID należy jednak mieć się na baczności, ponieważ zdarza się, że otoczenie tłumi sygnał emitowany przez chipa. Dlatego kluczowa jest konsultacja ze specjalistą, który pomoże w doborze znaczników do warunków otoczenia.

Podsumowując

Nie ma jednej, prostej recepty na wybór odpowiedniej metody oznakowania środków trwałych. Jeżeli jednak dysponujemy trochę większym budżetem, chcemy skrócić czas poświęcany na spis z natury, oraz zadbać o bezpieczeństwo droższych przedmiotów, to chipy RFID mogą okazać się dobrą inwestycją.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA