REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Czym są różnice kursowe?

W dzisiejszych czasach przedsiębiorcy mają dużo łatwiejszy dostęp do rynków zagranicznych, co wiąże się z wykonywaniem usług, za które płaci się obcą walutą. Właśnie w takich okolicznościach powstają różnice kursowe. Są to nieścisłości fakturowe, które wynikają z różnicy kwoty do zapłaty przeliczanej na złotówki zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Data płatności na fakturze nie jest tożsama z datą zaksięgowania płatności, co dodatkowo komplikuje sytuację, bo kursy walut nieustannie się zmieniają. Rozwiązanie tego problemu nie jest jednak trudne.

Przepisy, a różnice walutowe

Zgodnie z ustawą o przedsiębiorczości, każdy właściciel firmy, który handluje z sąsiadami z zagranicy, jest zobligowany do prowadzenia księgowości w polskiej walucie. Każdorazowo po zakończeniu transakcji, takiego przedsiębiorcę obliguje się do sporządzenia odpowiedniego zapisu księgowego.

Przeliczenie wartości kwoty, która znajdzie się na fakturze, zgodnie z prawem, musi nastąpić dwukrotnie. Dlaczego? Bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie odpowiednio zaksięgować powstałe różnice walutowe. Zatem za pierwszym razem należy przeliczyć stawkę zgodnie z kursem NBP w dniu poprzedzającym wystąpienie obowiązku podatkowego. Kolejnego przewalutowania należy dokonać w chwili rozliczenia transakcji zgodnie z kursem, który obowiązuje w danym momencie. I tutaj powstaje problem, owa różnica walutowa, gdyż kursy te będą się od siebie różnić.

REKLAMA

Różnice kursowe dodatnie i ujemne

Różnice kursowe to temat ważny dla właściciela firmy w kwestii uzyskania przychodów lub pozostałych przychodów z działalności gospodarczej. Zatem warto dowiedzieć się, jak je wyliczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku bierze się pod uwagę dwie daty: moment wystawienia faktury oraz czas, w jakim została dokonana płatność za usługę. Po skalkulowaniu tych różnic wynik końcowy może być dodatni lub ujemny.

  • Różnice kursowe dodatnie — powstają w sytuacji, gdy kwota na fakturze jest niższa niż rzeczywista kwota do zapłaty, jaka wygenerowała się po przeliczeniu zgodnie ze średnim kursem NBP. Przewalutowanie wykonuje się w dniu poprzedzającym dzień wystawienia faktury oraz bezpośrednio przed dniem otrzymania zapłaty. Powstałe różnice kursowe należy wliczyć do pozostałych przychodów firmy.
  • Różnice kursowe ujemne — to przeciwieństwo sytuacji przedstawionej powyżej. Kwota obecna na fakturze jest wyższa niż rzeczywista kwota do zapłaty wygenerowana po przekalkulowaniu zgodnie z kursem NBP. W tym przypadku różnica kursowa stanowi koszt uzyskania przychodu firmy.

Księgowanie różnic kursowych

W sytuacji, gdy księgowością zajmuje się wykwalifikowana osoba, różnice kursowe nie powinny stanowić problemu. Różnice kursowe powstają w momencie, gdy spełnione są dwie kwestie: wystawiono fakturę w walucie obcej i dokonano za nią płatności w innej walucie.

Chcąc je zaksięgować, wystarczy posłużyć się dowodem księgowym z rodzaju dowód wewnętrzny (DW). W sytuacji, gdy rozliczenie tych różnic dotyczy kilku transakcji wykonanych na przełomie całego miesiąca, można je zaksięgować na podstawie dokumentu zbiorczego w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

W tym miejscu konieczna jest także informacja o tym, jaka jest to różnica – dodatnia, czy ujemna. Wtedy będzie wiadomo, jak prawidłowo ująć różnice kursowe w ewidencji księgowej.

KPiR

Różnice kursowe w Księdze Przychodów i Rozchodów można wpisać w dwie kolumny – przychód i koszt. W pierwszej z nich należy ująć dodatnią różnicę kursową (dowodem wewnętrznym jest „8 – Pozostałe przychody”). W sytuacji, gdy mamy do czynienia z ujemną różnicą kursową, wpisujemy ją do kolumny stanowiącej koszt z dopiskiem „13 – Pozostałe wydatki”.

Księgi handlowe

W tym przypadku, pracuje się na dwóch kontach firmowych: przychody i koszty. W sytuacji uzyskania dodatniej różnicy walutowej, w kocie stanowiącym przychód powinna znaleźć się informacja „750 – Przychody finansowe”. Gdy mamy do czynienia z wartością ujemną, należy skorzystać z konta rejestrującego koszty z dopiskiem „751 – Koszty finansowe”.

Istnieje również możliwość, by firma wydzieliła w planie tych kont osobne konta analityczne, co może ułatwić tego typu operacje.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA