REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Czym są różnice kursowe?

W dzisiejszych czasach przedsiębiorcy mają dużo łatwiejszy dostęp do rynków zagranicznych, co wiąże się z wykonywaniem usług, za które płaci się obcą walutą. Właśnie w takich okolicznościach powstają różnice kursowe. Są to nieścisłości fakturowe, które wynikają z różnicy kwoty do zapłaty przeliczanej na złotówki zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

REKLAMA

Data płatności na fakturze nie jest tożsama z datą zaksięgowania płatności, co dodatkowo komplikuje sytuację, bo kursy walut nieustannie się zmieniają. Rozwiązanie tego problemu nie jest jednak trudne.

Przepisy, a różnice walutowe

Zgodnie z ustawą o przedsiębiorczości, każdy właściciel firmy, który handluje z sąsiadami z zagranicy, jest zobligowany do prowadzenia księgowości w polskiej walucie. Każdorazowo po zakończeniu transakcji, takiego przedsiębiorcę obliguje się do sporządzenia odpowiedniego zapisu księgowego.

Przeliczenie wartości kwoty, która znajdzie się na fakturze, zgodnie z prawem, musi nastąpić dwukrotnie. Dlaczego? Bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie odpowiednio zaksięgować powstałe różnice walutowe. Zatem za pierwszym razem należy przeliczyć stawkę zgodnie z kursem NBP w dniu poprzedzającym wystąpienie obowiązku podatkowego. Kolejnego przewalutowania należy dokonać w chwili rozliczenia transakcji zgodnie z kursem, który obowiązuje w danym momencie. I tutaj powstaje problem, owa różnica walutowa, gdyż kursy te będą się od siebie różnić.

Różnice kursowe dodatnie i ujemne

Różnice kursowe to temat ważny dla właściciela firmy w kwestii uzyskania przychodów lub pozostałych przychodów z działalności gospodarczej. Zatem warto dowiedzieć się, jak je wyliczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku bierze się pod uwagę dwie daty: moment wystawienia faktury oraz czas, w jakim została dokonana płatność za usługę. Po skalkulowaniu tych różnic wynik końcowy może być dodatni lub ujemny.

  • Różnice kursowe dodatnie — powstają w sytuacji, gdy kwota na fakturze jest niższa niż rzeczywista kwota do zapłaty, jaka wygenerowała się po przeliczeniu zgodnie ze średnim kursem NBP. Przewalutowanie wykonuje się w dniu poprzedzającym dzień wystawienia faktury oraz bezpośrednio przed dniem otrzymania zapłaty. Powstałe różnice kursowe należy wliczyć do pozostałych przychodów firmy.
  • Różnice kursowe ujemne — to przeciwieństwo sytuacji przedstawionej powyżej. Kwota obecna na fakturze jest wyższa niż rzeczywista kwota do zapłaty wygenerowana po przekalkulowaniu zgodnie z kursem NBP. W tym przypadku różnica kursowa stanowi koszt uzyskania przychodu firmy.

Księgowanie różnic kursowych

W sytuacji, gdy księgowością zajmuje się wykwalifikowana osoba, różnice kursowe nie powinny stanowić problemu. Różnice kursowe powstają w momencie, gdy spełnione są dwie kwestie: wystawiono fakturę w walucie obcej i dokonano za nią płatności w innej walucie.

Chcąc je zaksięgować, wystarczy posłużyć się dowodem księgowym z rodzaju dowód wewnętrzny (DW). W sytuacji, gdy rozliczenie tych różnic dotyczy kilku transakcji wykonanych na przełomie całego miesiąca, można je zaksięgować na podstawie dokumentu zbiorczego w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

W tym miejscu konieczna jest także informacja o tym, jaka jest to różnica – dodatnia, czy ujemna. Wtedy będzie wiadomo, jak prawidłowo ująć różnice kursowe w ewidencji księgowej.

KPiR

Różnice kursowe w Księdze Przychodów i Rozchodów można wpisać w dwie kolumny – przychód i koszt. W pierwszej z nich należy ująć dodatnią różnicę kursową (dowodem wewnętrznym jest „8 – Pozostałe przychody”). W sytuacji, gdy mamy do czynienia z ujemną różnicą kursową, wpisujemy ją do kolumny stanowiącej koszt z dopiskiem „13 – Pozostałe wydatki”.

Księgi handlowe

W tym przypadku, pracuje się na dwóch kontach firmowych: przychody i koszty. W sytuacji uzyskania dodatniej różnicy walutowej, w kocie stanowiącym przychód powinna znaleźć się informacja „750 – Przychody finansowe”. Gdy mamy do czynienia z wartością ujemną, należy skorzystać z konta rejestrującego koszty z dopiskiem „751 – Koszty finansowe”.

Istnieje również możliwość, by firma wydzieliła w planie tych kont osobne konta analityczne, co może ułatwić tego typu operacje.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA