REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock
Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Czym są różnice kursowe?

W dzisiejszych czasach przedsiębiorcy mają dużo łatwiejszy dostęp do rynków zagranicznych, co wiąże się z wykonywaniem usług, za które płaci się obcą walutą. Właśnie w takich okolicznościach powstają różnice kursowe. Są to nieścisłości fakturowe, które wynikają z różnicy kwoty do zapłaty przeliczanej na złotówki zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

REKLAMA

Autopromocja

Data płatności na fakturze nie jest tożsama z datą zaksięgowania płatności, co dodatkowo komplikuje sytuację, bo kursy walut nieustannie się zmieniają. Rozwiązanie tego problemu nie jest jednak trudne.

Przepisy, a różnice walutowe

Zgodnie z ustawą o przedsiębiorczości, każdy właściciel firmy, który handluje z sąsiadami z zagranicy, jest zobligowany do prowadzenia księgowości w polskiej walucie. Każdorazowo po zakończeniu transakcji, takiego przedsiębiorcę obliguje się do sporządzenia odpowiedniego zapisu księgowego.

Przeliczenie wartości kwoty, która znajdzie się na fakturze, zgodnie z prawem, musi nastąpić dwukrotnie. Dlaczego? Bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie odpowiednio zaksięgować powstałe różnice walutowe. Zatem za pierwszym razem należy przeliczyć stawkę zgodnie z kursem NBP w dniu poprzedzającym wystąpienie obowiązku podatkowego. Kolejnego przewalutowania należy dokonać w chwili rozliczenia transakcji zgodnie z kursem, który obowiązuje w danym momencie. I tutaj powstaje problem, owa różnica walutowa, gdyż kursy te będą się od siebie różnić.

Różnice kursowe dodatnie i ujemne

Różnice kursowe to temat ważny dla właściciela firmy w kwestii uzyskania przychodów lub pozostałych przychodów z działalności gospodarczej. Zatem warto dowiedzieć się, jak je wyliczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku bierze się pod uwagę dwie daty: moment wystawienia faktury oraz czas, w jakim została dokonana płatność za usługę. Po skalkulowaniu tych różnic wynik końcowy może być dodatni lub ujemny.

  • Różnice kursowe dodatnie — powstają w sytuacji, gdy kwota na fakturze jest niższa niż rzeczywista kwota do zapłaty, jaka wygenerowała się po przeliczeniu zgodnie ze średnim kursem NBP. Przewalutowanie wykonuje się w dniu poprzedzającym dzień wystawienia faktury oraz bezpośrednio przed dniem otrzymania zapłaty. Powstałe różnice kursowe należy wliczyć do pozostałych przychodów firmy.
  • Różnice kursowe ujemne — to przeciwieństwo sytuacji przedstawionej powyżej. Kwota obecna na fakturze jest wyższa niż rzeczywista kwota do zapłaty wygenerowana po przekalkulowaniu zgodnie z kursem NBP. W tym przypadku różnica kursowa stanowi koszt uzyskania przychodu firmy.

Księgowanie różnic kursowych

W sytuacji, gdy księgowością zajmuje się wykwalifikowana osoba, różnice kursowe nie powinny stanowić problemu. Różnice kursowe powstają w momencie, gdy spełnione są dwie kwestie: wystawiono fakturę w walucie obcej i dokonano za nią płatności w innej walucie.

REKLAMA

Chcąc je zaksięgować, wystarczy posłużyć się dowodem księgowym z rodzaju dowód wewnętrzny (DW). W sytuacji, gdy rozliczenie tych różnic dotyczy kilku transakcji wykonanych na przełomie całego miesiąca, można je zaksięgować na podstawie dokumentu zbiorczego w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

W tym miejscu konieczna jest także informacja o tym, jaka jest to różnica – dodatnia, czy ujemna. Wtedy będzie wiadomo, jak prawidłowo ująć różnice kursowe w ewidencji księgowej.

KPiR

Różnice kursowe w Księdze Przychodów i Rozchodów można wpisać w dwie kolumny – przychód i koszt. W pierwszej z nich należy ująć dodatnią różnicę kursową (dowodem wewnętrznym jest „8 – Pozostałe przychody”). W sytuacji, gdy mamy do czynienia z ujemną różnicą kursową, wpisujemy ją do kolumny stanowiącej koszt z dopiskiem „13 – Pozostałe wydatki”.

Księgi handlowe

W tym przypadku, pracuje się na dwóch kontach firmowych: przychody i koszty. W sytuacji uzyskania dodatniej różnicy walutowej, w kocie stanowiącym przychód powinna znaleźć się informacja „750 – Przychody finansowe”. Gdy mamy do czynienia z wartością ujemną, należy skorzystać z konta rejestrującego koszty z dopiskiem „751 – Koszty finansowe”.

Istnieje również możliwość, by firma wydzieliła w planie tych kont osobne konta analityczne, co może ułatwić tego typu operacje.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA