REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku

Klaudia Pastuszko
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wybudowania nowego budynku przedsiębiorcy często decydują się na wyburzenie stojącej tam uprzednio budowli. Czy koszty związane z rozbiórką czy też z uporządkowaniem terenu można ująć przy wyliczeniu wartości początkowej budynku?

Autopromocja

Nieruchomość jako środek trwały

Nieruchomość definiuje się jako część powierzchni ziemskiej, która stanowi odrębny przedmiot własności, bądź też jako budynki związane z gruntem w sposób trwały lub ich części, o ile zgodnie z przepisami szczególnymi stanowią one odrębny od gruntu przedmiot własności. Do nieruchomości zaliczyć należy także te urządzenia, które są związane z gruntem w sposób trwały, a także rośliny od chwili ich zasadzenia.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości nieruchomości definiowane są jeszcze szerzej. Należą do nich bowiem:

- grunty;

- prawa użytkowania wieczystego gruntów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- budowle i budynki;

- lokale będące odrębną własnością;

- spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego;

- spółdzielcze prawa do lokalu użytkowego.

Wybudowane nieruchomości zaliczane mogą zostać jako środek trwały przedsiębiorstwa po spełnieniu w sposób kumulatywny następujących warunków:

- muszą być one kompletne i zdatne do użytkowania w momencie przyjęcia do używania;

- mają być przeznaczone na własne potrzeby jednostki bądź do oddania w użytkowanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze;

- okres, w którym przewiduje się używanie danej nieruchomości ma być dłuższy niż rok.

Wartość początkowa nieruchomości

Przepisy rachunkowe określają, w jaki sposób ustala się wartość wprowadzanego środka trwałego. Co do zasady, należy dokonywać wyceny na podstawie ceny nabycia. Uwzględnieniu jednak podlegają koszta dodatkowe związane zakupem lokalu. Są to dla przykładu:

- podatek od czynności cywilnoprawnych;

- podatek VAT, który nie podlegać będzie odliczeniu;

- podatek należy od ustanowienia hipoteki, o ile zakup lokalu został dokonany na kredyt podlegający zabezpieczeniu hipoteką;

- opłaty powiązane z usługami notarialnymi;

- opłaty za wpisy w księgach wieczystych;

- opłaty sądowe związane z wpisami w księgach;

- koszty związane z korzystaniem z usług pośrednika przy sprzedaży/kupnie nieruchomości;

- koszty związane ze skorzystaniem z kredytu;

- koszty ubezpieczenia, o ile jest ono warunkiem koniecznym stawianym przez bank;

- koszty związane ze skorzystaniem z usług rzeczoznawcy.

Koszt rozbiórki jako element wartości początkowej

Jak już było wspominane, jako wartość początkową środków trwałych w przypadku ich wytworzenia przyjmuje się koszt, jaki poniósł podatnik w związku z owym wytworzeniem. Definiuje się go jako wartość ważoną w cenie nabycia, środków które zostały zużyte do wytworzenia owych środków trwałych. Mogą to być rzeczowe składniki majątku, czy też koszt usług, z których podatnik korzystał, koszty wynagrodzeń za pracę, czy  też inne koszty, które podlegać mogą pod pojęcie wartości wytworzenie środków trwałych. Nie należy brać jednak pod uwagę wartości, jaką stanowi praca wykonywana osobiście przez podatnika, jego małżonka oraz małoletnich dzieci, a także kosztów powiązanych z ogólnym zarządem, sprzedaży, czy też kosztów operacyjnych i finansowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W związku z powyższym należy przyjąć, iż koszty poniesione w związku z rozbiórką budynku czy też uporządkowaniem terenu należy uznać za koszty wytworzenia nowego budynku, co sprawia, iż jego wartość początkowa uznawana jest za większą. Znajduje to potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 stycznia 2010 r., ITPB1/415-824a/09/DP, zgodnie z którą "na wartość początkową środka trwałego składają się wszystkie koszty poniesione w związku z budową środków trwałych, a zatem mogą to być koszty likwidacji – rozbiórki środków trwałych, w związku z prowadzoną inwestycją".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA