REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na złe długi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Skórka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku braku możliwości wyegzekwowania swoich wierzytelności od dłużnika, podatnik może skorzystać z tzw. ulgi na złe długi.

Ulga na złe długi polega na korekcie podatku należnego od niezapłaconych faktur sprzedaży, odpisanych jako nieściągalne lub których nieściągalność została uprawdopodobniona. Należy przy tym nadmienić, że nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, w przypadku, gdy nie została ona uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Żeby móc z ulgi skorzystać, należy spełnić łącznie szereg warunków formalnych, określonych w art. 89a ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst pierwotny: Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535, dalej: Ustawa o VAT), a mianowicie:

REKLAMA

Autopromocja

1) dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonane na rzecz podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2) wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;

3) wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;

4) wierzytelności nie zostały zbyte;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6) wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Pierwszy z warunków, czyli rejestracja dłużnika jako podatnika VAT czynnego zarówno w dniu dokonania transakcji jak i na moment dokonania korekty podatku należnego, jest warunkiem koniecznym do skorzystania z ulgi na złe długi. Aby mieć pewność, że dłużnik jest podatnikiem VAT czynnym, warto zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla kontrahenta o potwierdzenie rejestracji dłużnika na podstawie art. 96 ust 13 ustawy o VAT

Drugi warunek dotyczy wykazania wierzytelności jako obrotu opodatkowanego w deklaracji podatkowej. Nie można skorzystać z ulgi na złe długi od wierzytelności, jeżeli wcześniej nie stanowiła ona podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kolejny warunek, dotyczy statusu prawnego dłużnika na dzień dokonania transakcji i skorzystania z ulgi na złe długi. Jak wynika z art. 89a ust. 2 pkt 1, dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na moment przeprowadzenia transakcji. Przepis ten nie dotyczy momentu dokonania korekty podatku VAT należnego. Stanowisko takie potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPP2/443-502/09/PH z dnia 7.08.2009 r,:

„(...) Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca w dwóch różnych punktach art. 89a ust. 2 ustawy o VAT określa wymóg co do statusu stron transakcji. W art. 89a ust. 2 pkt 1 mówi się o tym, iż dłużnik w chwili dokonania transakcji musi być czynnym podatnikiem niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego ani likwidacji, natomiast w pkt 3 - iż w chwili dokonania korekty zarówno wierzyciel, jak i dłużnik powinni być czynnymi podatnikami VAT. W pkt 3 nie znajduje się już powtórzenie warunku zawartego w pkt 1 odnośnie postępowania likwidacyjnego czy upadłościowego. Literalne brzmienie przepisu pozwala zatem na wyprowadzenie wniosku, iż postawienie dłużnika w stan likwidacji już po dokonaniu dostawy nie stoi na przeszkodzie w skorzystaniu z ulgi na złe długi (...)”.

Informacje o statusie prawnym dłużnika można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego, gdyż jak stanowi przepis art. 10 ust 1 Ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym każdy ma prawo przeglądania akt rejestrowych podmiotów wpisanych do Rejestru. (Ustawa z dnia 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. nr 168, poz. 1186).

 

Zbycie wierzytelności, na przykład na podstawie umowy factoringowej czy fortfaitingowej wyklucza możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, gdyż w momencie podpisania umowy, traci ona charakter wierzytelności nieściągalnej.

Kolejny warunek określa granicę czasową na skorzystanie z ulgi na złe długi. Podatnik ma dwa lata licząc od dnia wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nieściągalną na korektę podatku należnego w deklaracji.

Następnym warunkiem którego spełnienie uprawnia do skorzystania z ulgi jest uzyskanie potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego. Prawo do skorzystania z ulgi na złe długi może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynęło 14 dni na uregulowanie przez dłużnika należności, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia przez dłużnika, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez zawiadomienie dłużnika.

W przypadku, gdy po dokonaniu korekty podatku należnego, dłużnik ureguluje należność w jakiejkolwiek formie, wierzyciel zobowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności - podatek należny zwiększa się proporcjonalnie do wpłaconej części.

Kolejnym wymogiem formalnym jest zawiadomienie o korekcie zarówno urzędu skarbowego właściwego dla wierzyciela jak i dłużnika. Wierzyciel składa zawiadomienie o skorzystaniu z ulgi na złe długi wraz z deklaracją podatkową, w której ulga została wykazana. W zawiadomieniu podaje się kwotę korekty podatku należnego. Następnie wierzyciel w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego zobowiązany jest do zawiadomienia dłużnika o skorzystaniu z ulgi, a kopia zawiadomienia powinna zostać przesłana do urzędu skarbowego właściwego dla dłużnika. Dłużnik, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania zobowiązany jest do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, a w przypadku jego braku - do odpowiedniego powiększenia podatku należnego o kwotę podatku z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

Ustawodawca wyłączył z prawa do skorzystania z ulgi na złe długi podmioty, pomiędzy którymi istnieją związki, o który mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT. Są to związki o charakterze rodzinnym lub z przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządcze, nadzorcze lub kontrolne. Poprzez powiązania rodzinne rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia. Przez powiązania kapitałowe rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Ulga na złe długi pozwala wierzycielowi złagodzenie konsekwencji braku wypłacalności dłużnika , gdyż w wyniku dokonania korekty podatku należnego, wierzyciel uzyskuje zwrot podatku. Warunkiem koniecznym do skorzystania z ulgi jest zgromadzenie niezbędnych dokumentów, poświadczających spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT.

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Teks pierwotny: Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535)

Anna Skórka

Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA