REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku. Jeśli jednak obok sprzedaży zwolnionej prowadzi też sprzedaż opodatkowaną, mówimy o sprzedaży mieszanej, która daje prawo do częściowego odliczania VAT-u. Stosuje się wówczas mechanizm proporcji.

Czym jest sprzedaż mieszana i jakie ma konsekwencje?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o VAT mówią, że prawo do odliczenia podatku mają VAT-owcy, ale tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to oznacza możliwość odejmowania podatku od zakupów (naliczonego) od podatku od sprzedaży (należnego), który wpłaca się do urzędu skarbowego.

U przedsiębiorców, którzy prowadzą zarówno działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną pojawia się tzw. sprzedaż mieszana. Jest to jednoczesna sprzedaż towarów i usług zwolnionych z VAT oraz opodatkowanych VAT na zasadach ogólnych. Np. przedsiębiorca zarejestrowany do podatku VAT prowadzi jednocześnie pośrednictwo finansowe i usługi doradcze. Pierwsza z działalności jest zwolniona z podatku, a druga jest opodatkowana VAT-em na zasadach ogólnych.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Osoby prowadzące sprzedaż mieszaną muszą dzielić wydatki związane z działalnością gospodarczą na 3 grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Zakupy wiązane tylko ze sprzedażą zwolnioną.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną.

3. Zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży.

Wydatki z pierwszej grupy nie pozwalają w ogóle rozliczać VAT, zaś z drugiej grupy pozwalają standardowo rozliczać VAT. Natomiast VAT związany z wydatkami z trzeciej grupy można rozliczać według współczynnika, który ustala się obliczając proporcję sprzedaży opodatkowanej do całości sprzedaży. Innymi słowy, trzecia grupa umożliwia odliczenie tylko tej kwoty VAT, która proporcjonalnie przypada na sprzedaż opodatkowaną.

Jak ustalić wysokość proporcji?

Proporcja wynikająca ze sprzedaży mieszanej to stosunek sprzedaży opodatkowanej do wysokości całej sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorcę. Aby wyjaśnić czym jest proporcja, warto posłużyć się przykładem:

Przedsiębiorca sprzedał w roku podatkowym usługi pośrednictwa finansowego (zwolnione z VAT) na kwotę 20 000 zł oraz uzyskał 30 000 zł przychodu netto z działalności opodatkowanej, na którą składały się usługi doradcze, prawa autorskie z tekstów o tematyce finansowej oraz sprzedaż powierzchni reklamowej na posiadanym serwisie www. Proporcja wynosi więc: 30 000 / 50 000 = 0,6. Oznacza to, że przedsiębiorca może w danym roku podatkowym rozliczać 60% VAT-u związanego z zakupami do celów prowadzenia sprzedaży mieszanej.

Oczywiście, rzeczywistą proporcję można obliczyć dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Mimo tego, w trakcie roku przedsiębiorca i tak może rozliczać VAT związany ze sprzedażą mieszaną. Wówczas współczynnik określa szacunkowo. Sposób określenia szacunku zależy od tego, jak długo prowadzona jest sprzedaż mieszana oraz jaki przychód osiąga firma.

1. Ustalanie proporcji dla firm, które zaczynają działalność lub osiągają obrót do 30 000 zł rocznie

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają sprzedaż mieszaną nie są w stanie określić dokładnej proporcji opierając się na jakichkolwiek danych, ponieważ jeszcze ich nie posiadają. Proporcję ustalają więc na podstawie własnego szacunku. Zastosowany współczynnik należy uzgodnić z urzędem skarbowym, któremu firma podlega jeśli chodzi o VAT i w tym celu najlepiej skontaktować się z tym urzędem.

W taki sam sposób, czyli szacunkowo, proporcję ustalają firmy, których obrót w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 30 000 zł.

2. Ustalenie proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie

Nieco inaczej jest w przypadku ustalania proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie. Taka firma w danym roku podatkowym stosuje taki sam współczynnik, jaki rzeczywiście uzyskała w poprzednim roku podatkowym.

Jak rozliczać VAT przy sprzedaży mieszanej?

Jak zostało wcześniej opisane, prowadzenie sprzedaży mieszanej wymaga od przedsiębiorcy odpowiedniego podziału wydatków na 3 grupy. Każda z tych grup daje inne prawa rozliczania VAT i należy je zastosować sporządzając deklarację VAT.

Wydatki dotyczące obu działalności, są tymi kosztami, których jednoznacznie nie da się przypisać do działalności opodatkowanej lub zwolnionej. Są to zazwyczaj koszty dotyczące działalności całej firmy, takie jak telefon, Internet, usługi księgowe czy wynajem biura lub gabinetu. Te wydatki rozlicza się według proporcji ustalonej zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.

Aby prawidłowo obliczyć podatek VAT, w deklaracji wpisuje się cały wydatek, ale VAT rozlicza się tylko w części obliczonej według przyjętego współczynnika. Nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji kwot wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną, która nie daje możliwości odliczenia VAT.

Warto jednak mieć świadomość, że kwota podatku VAT, co do której nie ma prawa odliczenia w związku z proporcją jest kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Analogicznie, wydatki związane ze sprzedażą zwolnioną, które w całości nie pozwalają na odliczenie podatku VAT, są zaliczane do kosztów w kwotach brutto.

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Inne aspekty związane z obliczaniem rzeczywistej proporcji

Niezależnie od szacunkowego współczynnika stosowanego w ciągu roku, po zakończeniu roku podatkowego należy obliczyć właściwą proporcję udziału sprzedaży opodatkowanej w całościowej wartości sprzedaży. Obliczając proporcję trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów. W przypadku, gdy:

·  proporcja przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji w skali roku była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja wynosi 100%;

·  proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik może uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, do obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej zaliczamy nie tylko sprzedaż według stawki podstawowej, ale także sprzedaż według stawek obniżonych, czyli: 8%, 5%, 3% i 0%. Dodatkowo, do tego obrotu należy doliczyć:

·  dostawę towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (chodzi o faktury ze stawką „np” - nie podlega opodatkowaniu w Polsce),

·  wartość przekazanych produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego,

·  nieodpłatne wydanie towarów, dokumentowane fakturą wewnętrzną,

·  dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi, jeżeli zostały opodatkowane VAT-em.

Natomiast z kwoty obrotu należy wyłączyć:

·  wartość sprzedaży składników majątku firmy, także wówczas, gdy jest opodatkowana VAT-em (środki trwałe i wyposażenie, wartości niematerialne i prawne),

·  sporadyczną sprzedaż nieruchomości,

·  sporadyczne usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne, udzielania kredytów, przyjmowania depozytów, obrót instrumentami finansowymi,

·  import usług.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Rozliczanie VAT według proporcji wymaga rocznej korekty VAT

W danym roku wydatki związane ze sprzedażą mieszaną rozliczane są według proporcji ustalonej szacunkowo, dlatego po zakończeniu roku przedsiębiorcy mają obowiązek obliczyć faktyczny udział sprzedaży opodatkowanej w całej kwocie sprzedaży. Ten faktyczny udział decyduje o tym, jak dużą kwotę można odliczyć. Wówczas sprzedaż należy ponownie przeliczyć według nowego współczynnika, a w razie różnic skorygować kwoty odliczonego podatku. Możliwe są tutaj dwie sytuacje:

·  dopłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest niższa, niż stosowana w ciągu roku,

·  nadpłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest wyższa, niż stosowana w ciągu roku.

Korekty dokonuje się w deklaracji VAT-7  w pozycji 54 za pierwszy miesiąc roku lub pierwszy kwartał (dla podatników rozliczających się kwartalnie). Ewentualną nadpłatę traktuje się tak samo, jak VAT od zakupów, czyli można ją odjąć od VAT-u od sprzedaży lub wnioskować o zwrot, jeżeli VAT od sprzedaży jest od niej niższy.

Dodatkowo należy pamiętać, że roczna korekta VAT przy sprzedaży mieszanej ma też swoje konsekwencje w podatku dochodowym. Po dokonaniu korekty VAT może okazać się, że VAT związany ze sprzedażą mieszaną zaliczony do kosztów jest za wysoki lub za niski. Co za tym idzie, korekta VAT może spowodować także konieczność skorygowania kosztów lub przychodów:

·   w przypadku gdy proporcja jest większa, to kwotę skorygowanego podatku należy zaliczyć do przychodów podatkowych,

·   jeżeli proporcja jest niższa to kwotę korygowanego podatku należy zaliczyć do kosztów podatkowych.

Korekty kosztów dokonuje się w miesiącu korekty rocznej podatku VAT. Nie wymaga składania żadnych dodatkowych dokumentów do urzędu skarbowego, o ile przedsiębiorca nie złożył jeszcze zeznania rocznego PIT.

Zapraszamy na forum Księgowość

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA