REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku. Jeśli jednak obok sprzedaży zwolnionej prowadzi też sprzedaż opodatkowaną, mówimy o sprzedaży mieszanej, która daje prawo do częściowego odliczania VAT-u. Stosuje się wówczas mechanizm proporcji.

Czym jest sprzedaż mieszana i jakie ma konsekwencje?

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT mówią, że prawo do odliczenia podatku mają VAT-owcy, ale tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to oznacza możliwość odejmowania podatku od zakupów (naliczonego) od podatku od sprzedaży (należnego), który wpłaca się do urzędu skarbowego.

U przedsiębiorców, którzy prowadzą zarówno działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną pojawia się tzw. sprzedaż mieszana. Jest to jednoczesna sprzedaż towarów i usług zwolnionych z VAT oraz opodatkowanych VAT na zasadach ogólnych. Np. przedsiębiorca zarejestrowany do podatku VAT prowadzi jednocześnie pośrednictwo finansowe i usługi doradcze. Pierwsza z działalności jest zwolniona z podatku, a druga jest opodatkowana VAT-em na zasadach ogólnych.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Osoby prowadzące sprzedaż mieszaną muszą dzielić wydatki związane z działalnością gospodarczą na 3 grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Zakupy wiązane tylko ze sprzedażą zwolnioną.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną.

3. Zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży.

Wydatki z pierwszej grupy nie pozwalają w ogóle rozliczać VAT, zaś z drugiej grupy pozwalają standardowo rozliczać VAT. Natomiast VAT związany z wydatkami z trzeciej grupy można rozliczać według współczynnika, który ustala się obliczając proporcję sprzedaży opodatkowanej do całości sprzedaży. Innymi słowy, trzecia grupa umożliwia odliczenie tylko tej kwoty VAT, która proporcjonalnie przypada na sprzedaż opodatkowaną.

Jak ustalić wysokość proporcji?

Proporcja wynikająca ze sprzedaży mieszanej to stosunek sprzedaży opodatkowanej do wysokości całej sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorcę. Aby wyjaśnić czym jest proporcja, warto posłużyć się przykładem:

REKLAMA

Przedsiębiorca sprzedał w roku podatkowym usługi pośrednictwa finansowego (zwolnione z VAT) na kwotę 20 000 zł oraz uzyskał 30 000 zł przychodu netto z działalności opodatkowanej, na którą składały się usługi doradcze, prawa autorskie z tekstów o tematyce finansowej oraz sprzedaż powierzchni reklamowej na posiadanym serwisie www. Proporcja wynosi więc: 30 000 / 50 000 = 0,6. Oznacza to, że przedsiębiorca może w danym roku podatkowym rozliczać 60% VAT-u związanego z zakupami do celów prowadzenia sprzedaży mieszanej.

Oczywiście, rzeczywistą proporcję można obliczyć dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Mimo tego, w trakcie roku przedsiębiorca i tak może rozliczać VAT związany ze sprzedażą mieszaną. Wówczas współczynnik określa szacunkowo. Sposób określenia szacunku zależy od tego, jak długo prowadzona jest sprzedaż mieszana oraz jaki przychód osiąga firma.

1. Ustalanie proporcji dla firm, które zaczynają działalność lub osiągają obrót do 30 000 zł rocznie

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają sprzedaż mieszaną nie są w stanie określić dokładnej proporcji opierając się na jakichkolwiek danych, ponieważ jeszcze ich nie posiadają. Proporcję ustalają więc na podstawie własnego szacunku. Zastosowany współczynnik należy uzgodnić z urzędem skarbowym, któremu firma podlega jeśli chodzi o VAT i w tym celu najlepiej skontaktować się z tym urzędem.

W taki sam sposób, czyli szacunkowo, proporcję ustalają firmy, których obrót w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 30 000 zł.

2. Ustalenie proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie

Nieco inaczej jest w przypadku ustalania proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie. Taka firma w danym roku podatkowym stosuje taki sam współczynnik, jaki rzeczywiście uzyskała w poprzednim roku podatkowym.

Jak rozliczać VAT przy sprzedaży mieszanej?

Jak zostało wcześniej opisane, prowadzenie sprzedaży mieszanej wymaga od przedsiębiorcy odpowiedniego podziału wydatków na 3 grupy. Każda z tych grup daje inne prawa rozliczania VAT i należy je zastosować sporządzając deklarację VAT.

REKLAMA

Wydatki dotyczące obu działalności, są tymi kosztami, których jednoznacznie nie da się przypisać do działalności opodatkowanej lub zwolnionej. Są to zazwyczaj koszty dotyczące działalności całej firmy, takie jak telefon, Internet, usługi księgowe czy wynajem biura lub gabinetu. Te wydatki rozlicza się według proporcji ustalonej zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.

Aby prawidłowo obliczyć podatek VAT, w deklaracji wpisuje się cały wydatek, ale VAT rozlicza się tylko w części obliczonej według przyjętego współczynnika. Nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji kwot wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną, która nie daje możliwości odliczenia VAT.

Warto jednak mieć świadomość, że kwota podatku VAT, co do której nie ma prawa odliczenia w związku z proporcją jest kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Analogicznie, wydatki związane ze sprzedażą zwolnioną, które w całości nie pozwalają na odliczenie podatku VAT, są zaliczane do kosztów w kwotach brutto.

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Inne aspekty związane z obliczaniem rzeczywistej proporcji

Niezależnie od szacunkowego współczynnika stosowanego w ciągu roku, po zakończeniu roku podatkowego należy obliczyć właściwą proporcję udziału sprzedaży opodatkowanej w całościowej wartości sprzedaży. Obliczając proporcję trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów. W przypadku, gdy:

·  proporcja przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji w skali roku była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja wynosi 100%;

·  proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik może uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, do obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej zaliczamy nie tylko sprzedaż według stawki podstawowej, ale także sprzedaż według stawek obniżonych, czyli: 8%, 5%, 3% i 0%. Dodatkowo, do tego obrotu należy doliczyć:

·  dostawę towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (chodzi o faktury ze stawką „np” - nie podlega opodatkowaniu w Polsce),

·  wartość przekazanych produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego,

·  nieodpłatne wydanie towarów, dokumentowane fakturą wewnętrzną,

·  dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi, jeżeli zostały opodatkowane VAT-em.

Natomiast z kwoty obrotu należy wyłączyć:

·  wartość sprzedaży składników majątku firmy, także wówczas, gdy jest opodatkowana VAT-em (środki trwałe i wyposażenie, wartości niematerialne i prawne),

·  sporadyczną sprzedaż nieruchomości,

·  sporadyczne usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne, udzielania kredytów, przyjmowania depozytów, obrót instrumentami finansowymi,

·  import usług.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Rozliczanie VAT według proporcji wymaga rocznej korekty VAT

W danym roku wydatki związane ze sprzedażą mieszaną rozliczane są według proporcji ustalonej szacunkowo, dlatego po zakończeniu roku przedsiębiorcy mają obowiązek obliczyć faktyczny udział sprzedaży opodatkowanej w całej kwocie sprzedaży. Ten faktyczny udział decyduje o tym, jak dużą kwotę można odliczyć. Wówczas sprzedaż należy ponownie przeliczyć według nowego współczynnika, a w razie różnic skorygować kwoty odliczonego podatku. Możliwe są tutaj dwie sytuacje:

·  dopłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest niższa, niż stosowana w ciągu roku,

·  nadpłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest wyższa, niż stosowana w ciągu roku.

Korekty dokonuje się w deklaracji VAT-7  w pozycji 54 za pierwszy miesiąc roku lub pierwszy kwartał (dla podatników rozliczających się kwartalnie). Ewentualną nadpłatę traktuje się tak samo, jak VAT od zakupów, czyli można ją odjąć od VAT-u od sprzedaży lub wnioskować o zwrot, jeżeli VAT od sprzedaży jest od niej niższy.

Dodatkowo należy pamiętać, że roczna korekta VAT przy sprzedaży mieszanej ma też swoje konsekwencje w podatku dochodowym. Po dokonaniu korekty VAT może okazać się, że VAT związany ze sprzedażą mieszaną zaliczony do kosztów jest za wysoki lub za niski. Co za tym idzie, korekta VAT może spowodować także konieczność skorygowania kosztów lub przychodów:

·   w przypadku gdy proporcja jest większa, to kwotę skorygowanego podatku należy zaliczyć do przychodów podatkowych,

·   jeżeli proporcja jest niższa to kwotę korygowanego podatku należy zaliczyć do kosztów podatkowych.

Korekty kosztów dokonuje się w miesiącu korekty rocznej podatku VAT. Nie wymaga składania żadnych dodatkowych dokumentów do urzędu skarbowego, o ile przedsiębiorca nie złożył jeszcze zeznania rocznego PIT.

Zapraszamy na forum Księgowość

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA