REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?
Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku. Jeśli jednak obok sprzedaży zwolnionej prowadzi też sprzedaż opodatkowaną, mówimy o sprzedaży mieszanej, która daje prawo do częściowego odliczania VAT-u. Stosuje się wówczas mechanizm proporcji.

Czym jest sprzedaż mieszana i jakie ma konsekwencje?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT mówią, że prawo do odliczenia podatku mają VAT-owcy, ale tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to oznacza możliwość odejmowania podatku od zakupów (naliczonego) od podatku od sprzedaży (należnego), który wpłaca się do urzędu skarbowego.

U przedsiębiorców, którzy prowadzą zarówno działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną pojawia się tzw. sprzedaż mieszana. Jest to jednoczesna sprzedaż towarów i usług zwolnionych z VAT oraz opodatkowanych VAT na zasadach ogólnych. Np. przedsiębiorca zarejestrowany do podatku VAT prowadzi jednocześnie pośrednictwo finansowe i usługi doradcze. Pierwsza z działalności jest zwolniona z podatku, a druga jest opodatkowana VAT-em na zasadach ogólnych.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Osoby prowadzące sprzedaż mieszaną muszą dzielić wydatki związane z działalnością gospodarczą na 3 grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Zakupy wiązane tylko ze sprzedażą zwolnioną.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną.

3. Zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży.

Wydatki z pierwszej grupy nie pozwalają w ogóle rozliczać VAT, zaś z drugiej grupy pozwalają standardowo rozliczać VAT. Natomiast VAT związany z wydatkami z trzeciej grupy można rozliczać według współczynnika, który ustala się obliczając proporcję sprzedaży opodatkowanej do całości sprzedaży. Innymi słowy, trzecia grupa umożliwia odliczenie tylko tej kwoty VAT, która proporcjonalnie przypada na sprzedaż opodatkowaną.

Jak ustalić wysokość proporcji?

Proporcja wynikająca ze sprzedaży mieszanej to stosunek sprzedaży opodatkowanej do wysokości całej sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorcę. Aby wyjaśnić czym jest proporcja, warto posłużyć się przykładem:

Przedsiębiorca sprzedał w roku podatkowym usługi pośrednictwa finansowego (zwolnione z VAT) na kwotę 20 000 zł oraz uzyskał 30 000 zł przychodu netto z działalności opodatkowanej, na którą składały się usługi doradcze, prawa autorskie z tekstów o tematyce finansowej oraz sprzedaż powierzchni reklamowej na posiadanym serwisie www. Proporcja wynosi więc: 30 000 / 50 000 = 0,6. Oznacza to, że przedsiębiorca może w danym roku podatkowym rozliczać 60% VAT-u związanego z zakupami do celów prowadzenia sprzedaży mieszanej.

Oczywiście, rzeczywistą proporcję można obliczyć dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Mimo tego, w trakcie roku przedsiębiorca i tak może rozliczać VAT związany ze sprzedażą mieszaną. Wówczas współczynnik określa szacunkowo. Sposób określenia szacunku zależy od tego, jak długo prowadzona jest sprzedaż mieszana oraz jaki przychód osiąga firma.

1. Ustalanie proporcji dla firm, które zaczynają działalność lub osiągają obrót do 30 000 zł rocznie

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają sprzedaż mieszaną nie są w stanie określić dokładnej proporcji opierając się na jakichkolwiek danych, ponieważ jeszcze ich nie posiadają. Proporcję ustalają więc na podstawie własnego szacunku. Zastosowany współczynnik należy uzgodnić z urzędem skarbowym, któremu firma podlega jeśli chodzi o VAT i w tym celu najlepiej skontaktować się z tym urzędem.

W taki sam sposób, czyli szacunkowo, proporcję ustalają firmy, których obrót w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 30 000 zł.

2. Ustalenie proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie

Nieco inaczej jest w przypadku ustalania proporcji dla firm, które kontynuują działalność i osiągają obrót powyżej 30 000 zł rocznie. Taka firma w danym roku podatkowym stosuje taki sam współczynnik, jaki rzeczywiście uzyskała w poprzednim roku podatkowym.

Jak rozliczać VAT przy sprzedaży mieszanej?

Jak zostało wcześniej opisane, prowadzenie sprzedaży mieszanej wymaga od przedsiębiorcy odpowiedniego podziału wydatków na 3 grupy. Każda z tych grup daje inne prawa rozliczania VAT i należy je zastosować sporządzając deklarację VAT.

Wydatki dotyczące obu działalności, są tymi kosztami, których jednoznacznie nie da się przypisać do działalności opodatkowanej lub zwolnionej. Są to zazwyczaj koszty dotyczące działalności całej firmy, takie jak telefon, Internet, usługi księgowe czy wynajem biura lub gabinetu. Te wydatki rozlicza się według proporcji ustalonej zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.

Aby prawidłowo obliczyć podatek VAT, w deklaracji wpisuje się cały wydatek, ale VAT rozlicza się tylko w części obliczonej według przyjętego współczynnika. Nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji kwot wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną, która nie daje możliwości odliczenia VAT.

Warto jednak mieć świadomość, że kwota podatku VAT, co do której nie ma prawa odliczenia w związku z proporcją jest kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Analogicznie, wydatki związane ze sprzedażą zwolnioną, które w całości nie pozwalają na odliczenie podatku VAT, są zaliczane do kosztów w kwotach brutto.

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Inne aspekty związane z obliczaniem rzeczywistej proporcji

Niezależnie od szacunkowego współczynnika stosowanego w ciągu roku, po zakończeniu roku podatkowego należy obliczyć właściwą proporcję udziału sprzedaży opodatkowanej w całościowej wartości sprzedaży. Obliczając proporcję trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów. W przypadku, gdy:

·  proporcja przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji w skali roku była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja wynosi 100%;

·  proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik może uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, do obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej zaliczamy nie tylko sprzedaż według stawki podstawowej, ale także sprzedaż według stawek obniżonych, czyli: 8%, 5%, 3% i 0%. Dodatkowo, do tego obrotu należy doliczyć:

·  dostawę towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (chodzi o faktury ze stawką „np” - nie podlega opodatkowaniu w Polsce),

·  wartość przekazanych produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego,

·  nieodpłatne wydanie towarów, dokumentowane fakturą wewnętrzną,

·  dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi, jeżeli zostały opodatkowane VAT-em.

Natomiast z kwoty obrotu należy wyłączyć:

·  wartość sprzedaży składników majątku firmy, także wówczas, gdy jest opodatkowana VAT-em (środki trwałe i wyposażenie, wartości niematerialne i prawne),

·  sporadyczną sprzedaż nieruchomości,

·  sporadyczne usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne, udzielania kredytów, przyjmowania depozytów, obrót instrumentami finansowymi,

·  import usług.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Rozliczanie VAT według proporcji wymaga rocznej korekty VAT

W danym roku wydatki związane ze sprzedażą mieszaną rozliczane są według proporcji ustalonej szacunkowo, dlatego po zakończeniu roku przedsiębiorcy mają obowiązek obliczyć faktyczny udział sprzedaży opodatkowanej w całej kwocie sprzedaży. Ten faktyczny udział decyduje o tym, jak dużą kwotę można odliczyć. Wówczas sprzedaż należy ponownie przeliczyć według nowego współczynnika, a w razie różnic skorygować kwoty odliczonego podatku. Możliwe są tutaj dwie sytuacje:

·  dopłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest niższa, niż stosowana w ciągu roku,

·  nadpłata podatku - jeżeli faktyczna proporcja jest wyższa, niż stosowana w ciągu roku.

Korekty dokonuje się w deklaracji VAT-7  w pozycji 54 za pierwszy miesiąc roku lub pierwszy kwartał (dla podatników rozliczających się kwartalnie). Ewentualną nadpłatę traktuje się tak samo, jak VAT od zakupów, czyli można ją odjąć od VAT-u od sprzedaży lub wnioskować o zwrot, jeżeli VAT od sprzedaży jest od niej niższy.

Dodatkowo należy pamiętać, że roczna korekta VAT przy sprzedaży mieszanej ma też swoje konsekwencje w podatku dochodowym. Po dokonaniu korekty VAT może okazać się, że VAT związany ze sprzedażą mieszaną zaliczony do kosztów jest za wysoki lub za niski. Co za tym idzie, korekta VAT może spowodować także konieczność skorygowania kosztów lub przychodów:

·   w przypadku gdy proporcja jest większa, to kwotę skorygowanego podatku należy zaliczyć do przychodów podatkowych,

·   jeżeli proporcja jest niższa to kwotę korygowanego podatku należy zaliczyć do kosztów podatkowych.

Korekty kosztów dokonuje się w miesiącu korekty rocznej podatku VAT. Nie wymaga składania żadnych dodatkowych dokumentów do urzędu skarbowego, o ile przedsiębiorca nie złożył jeszcze zeznania rocznego PIT.

Zapraszamy na forum Księgowość

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA