REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samodzielne prowadzenie podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) przy użyciu programu komputerowego lub aplikacji online jest popularne wśród jednoosobowych działalności gospodarczych - zwłaszcza tych, które nie zatrudniają pracowników. Przedsiębiorcy decydują się na to, mimo że czynność ta wymaga posiadania pewnej wiedzy, w tym także śledzenia zmieniających się przepisów.

Oczywiście wówczas, gdy przedsiębiorca korzysta z programu do prowadzenia KPiR, poziom wiedzy o zasadach prowadzenia księgi nie musi być wysoki. Innymi słowy, zgodna z prawem księga generuje się automatycznie. Użytkownik programu (przedsiębiorca) jedynie wprowadza koszty i wystawia faktury przychodowe, a program na tej podstawie automatycznie tworzy gotową do wydruku KPiR.

Co za tym idzie, prowadząc księgowość w KPiR nie trzeba znać większości zasad jej prowadzenia, np. tego z ilu kolumn musi się składać, a także jakie dane zapisywać w której kolumnie. Nie zmienia to jednak faktu, że po stronie przedsiębiorcy nadal pozostaje dodawanie właściwych kosztów we właściwych datach oraz odpowiednie ich opisywanie. W przypadku błędu, należy możliwie szybko interweniować.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


W księdze prowadzonej automatycznie błędy także mogą się zdarzyć


KPiR prowadzona w programie komputerowym pozwala łatwo uniknąć niektórych błędów. Dotyczą one np. dokonania wpisu w niewłaściwej kolumnie, czy pomyłek w działaniach na liczbach. Przedsiębiorca nie podlicza wartości samodzielnie, więc ma pewność, że pod tym względem obliczenia są prawidłowe. Mimo tego mogą jednak zdarzyć się błędy innego rodzaju, w tym m.in.:

- niewłaściwy opis kosztu (opisy kosztów powinny dobrze odzwierciedlać zdarzenie gospodarcze, co oznacza, że przepisanie treści faktury nie zawsze spełnia ten warunek),

- niewłaściwa data kosztu (program automatycznie rozlicza podatki we właściwych datach - o ile użytkownik poda właściwe daty),

- rozliczenie kosztów, które nie dają takiego prawa (np. koszty reprezentacji, wydatki o charakterze osobistym),

- błędnie wystawiona faktura przychodowa (program księgowy automatycznie przenosi dane z faktury przychodowej do KPiR - jeśli faktura wystawiona jest błędnie, to błąd  automatycznie trafi do KPiR),

- nieuwzględnienie niektórych przychodów (np. nieodpłatnych świadczeń, sprzedaży majątku firmowego).

Błędy te mają konsekwencje związane po pierwsze z tym, że zapisy w księdze są niewłaściwe (księga jest nierzetelna lub wadliwa), a po drugie z tym, że przedsiębiorca płaci niewłaściwą kwotę podatku. Dzieje się tak dlatego, że zapisy w KPiR są podstawą do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy.


Poprawienie błędu w KPiR prowadzonej w programie komputerowym jest proste


Po stwierdzeniu błędu w KPiR, niezależnie od tego czy ma on wpływ na kwotę podatku, należy możliwie szybko poprawić zapis w księdze. W jaki sposób tego dokonać? Oczywiście, konkretne czynności zależą od rodzaju programu do KPiR, z którego przedsiębiorca korzysta. Zapewne jednak w każdym z nich można:

- Dokonać edycji błędnie wprowadzonego kosztu, tzn. zmienić opis, datę, kwotę, itp.

- Dokonać edycji błędnie wystawionej faktury (jeśli nie została jeszcze wysłana do klienta) lub wystawić fakturę korygującą (jeśli błędna faktura została wysłana do klienta).

- Dokonać edycji przychodu wprowadzonego dowodem wewnętrznym i ponownie wydrukować DW (dotyczy np. różnic kursowych, nieodpłatnego świadczenia).

- Ponownie wygenerować KPiR, wydrukować i zamienić z wydrukiem, który zawiera błąd.

Te czynności wystarczą, aby KPiR stała się ponownie rzetelna i niewadliwa. Oczywiście, niezbędne czynności mogą się na tym nie kończyć. Jak zostało wspomniane powyżej, błąd w KPiR może powodować, że kwota zapłaconego podatku dochodowego jest niewłaściwa. Pod tym względem możemy wyróżnić sytuacje, w których zapłacony podatek jest zbyt niski lub zbyt wysoki.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

REKLAMA

Taka sytuacja nie stanowi jednak problemu, gdy termin zapłaty zaliczki jeszcze nie minął. Terminem tym jest 20 dzień miesiąca przypadającego po rozliczanym okresie (miesiącu lub kwartale). Wówczas należy dokonać opisane powyżej czynności zmierzające do poprawienia błędu, ponownie wydrukować KPiR i zapłacić właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy.

Jeśli jednak termin zapłaty zaliczki minął, sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana. Należy ją inaczej rozpatrywać w zależności od tego, czy podatku zapłacono zbyt mało, czy zbyt dużo.


Błędy zaniżające kwotę podatku


Najpoważniejszy problem pojawia się wtedy, gdy błąd w KPiR zaniża kwotę podatku, tzn. obliczona zaliczka jest niższa, niż powinna być, a termin zapłaty minął. W jego efekcie mamy do czynienia z zaległością podatkową, która może skutkować koniecznością zapłacenia odsetek wraz z brakującą kwotą.

Wówczas podatnik powinien nie tylko możliwie szybko wpłacić zaległą kwotę, ale także obliczyć i zapłacić odsetki wynikające z zaległości. Ich wysokość zależy od kwoty, liczby dni zwłoki oraz obowiązującej stawki odsetek od zaległości podatkowych. Odsetki liczy się od dnia w którym upływał termin zapłaty (np. 20 dzień miesiąca), do dnia w którym dokonano zapłaty. Ponieważ jednak stawki odsetek często się zmieniają, aby je obliczyć najlepiej skorzystać z kalkulatorów odsetek. Zawierają one aktualne stawki odsetek dla danego miesiąca i roku. W przypadku, gdy kwota odsetek nie przekracza 6,60 zł, podatnik jest zwolniony z obowiązku zapłaty.

Przelew na zaległą kwotę powiększony o odsetki należy opisać tak samo, jak przelew za okres, którego dotyczy.

Dodatkowy obowiązek pojawia się wówczas, gdy fakt zaniżenia kwoty podatku został wykryty po złożeniu zeznania rocznego. Odkrycie pomyłki w KPiR może oznaczać, że kwota podatku za rozliczony rok podatkowy jest błędna. Wówczas, poza uregulowaniem zaległości wraz z odsetkami, należy złożyć w urzędzie skarbowym korektę deklaracji rocznej.

Przychód z organizacji koncertu w pkpir


Błędy zawyżające kwotę podatku


Odwrotna sytuacja sytuacja pojawia się wówczas, gdy w wyniku błędu przedsiębiorca zapłacił więcej podatku, niż musiał. Dzieje się tak np. wówczas, gdy przez pomyłkę rozliczone zostały zbyt wysokie przychody lub zbyt niskie koszty, a także, gdy przedsiębiorca w ogóle nie rozliczył danego kosztu. Co wówczas zrobić?

W przypadku zapłaty zbyt wysokiej kwoty podatku w wyniku błędu w KPiR wyjść jest kilka i można je podzielić na następujące sytuacje:

1. Brakujący koszt można ująć w bieżącym okresie lub 31 grudnia, jeśli rok podatkowy zakończył się.

2. Jeśli zawyżony przychód wynika z błędnej faktury, przychód można zmniejszyć wystawiając fakturę korygującą w momencie dostrzeżenia błędu.

3. Jeśli zawyżony przychód lub zbyt niskie koszty wynikają z błędu w KPiR, a nie na fakturach, niewłaściwe zapisy można zedytować. W związku z tym zmienią się zapisy w KPiR, więc należy ponownie wydrukować wszystkie te strony KPiR, które się zmieniły. Ponieważ w wyniku tej operacji pojawi się nadpłata podatku, bieżącą zaliczkę można zmniejszyć o jej kwotę.

4. Jeśli rok podatkowy zakończył się i zeznanie roczne zostało złożone, można złożyć jego korektę, aby uzyskać zwrot nadpłaconego podatku.


Co grozi za błędy w KPiR?


Jak wspomniano wcześniej, podstawową konsekwencją błędów w KPiR mogą być odsetki naliczane za każdy dzień opóźnienia w płatności podatku. Przy czym dotyczy to tych błędów, które powodują zaniżenie podatku do zapłaty. A czy są inne konsekwencje?

Rozporządzenie dotyczące zasad prowadzenia KPiR mówi, że księgę należy prowadzić w sposób „rzetelny” i „niewadliwy”. Jednocześnie przepisy przewidują brak konsekwencji dla sytuacji pominięcia przychodów, która nie przekracza 0,5% całości przychodu w roku podatkowym.

Nie zmienia to jednak faktu, że błędy w KPiR mogą zostać potraktowane jak wykroczenia lub nawet przestępstwa. Kodeks karny skarbowy przewiduje kary za:

- nieprowadzenie księgi,

- niezgłoszenie w terminie tego, że inny podmiot prowadzi księgę dla podatnika (np. biuro rachunkowe),

- prowadzenie księgi nierzetelnie,

- prowadzenie księgi wadliwie.

Czyny mniejszej wagi mogą one zostać potraktowane jako wykroczenia, z czym wiążą się niższe kary (np. w postaci mandatu), niż dla przestępstw podatkowych. W przypadku większych błędów, przy wysyłaniu korekty do urzędy skarbowego można dołączyć pismo stanowiące tzw. czynny żal, co w wielu wypadkach pozwala na złagodzenie  kary lub wręcz całkowite uniknięcie odpowiedzialności karnej.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA