REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samodzielne prowadzenie podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) przy użyciu programu komputerowego lub aplikacji online jest popularne wśród jednoosobowych działalności gospodarczych - zwłaszcza tych, które nie zatrudniają pracowników. Przedsiębiorcy decydują się na to, mimo że czynność ta wymaga posiadania pewnej wiedzy, w tym także śledzenia zmieniających się przepisów.

Oczywiście wówczas, gdy przedsiębiorca korzysta z programu do prowadzenia KPiR, poziom wiedzy o zasadach prowadzenia księgi nie musi być wysoki. Innymi słowy, zgodna z prawem księga generuje się automatycznie. Użytkownik programu (przedsiębiorca) jedynie wprowadza koszty i wystawia faktury przychodowe, a program na tej podstawie automatycznie tworzy gotową do wydruku KPiR.

Co za tym idzie, prowadząc księgowość w KPiR nie trzeba znać większości zasad jej prowadzenia, np. tego z ilu kolumn musi się składać, a także jakie dane zapisywać w której kolumnie. Nie zmienia to jednak faktu, że po stronie przedsiębiorcy nadal pozostaje dodawanie właściwych kosztów we właściwych datach oraz odpowiednie ich opisywanie. W przypadku błędu, należy możliwie szybko interweniować.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


W księdze prowadzonej automatycznie błędy także mogą się zdarzyć


KPiR prowadzona w programie komputerowym pozwala łatwo uniknąć niektórych błędów. Dotyczą one np. dokonania wpisu w niewłaściwej kolumnie, czy pomyłek w działaniach na liczbach. Przedsiębiorca nie podlicza wartości samodzielnie, więc ma pewność, że pod tym względem obliczenia są prawidłowe. Mimo tego mogą jednak zdarzyć się błędy innego rodzaju, w tym m.in.:

- niewłaściwy opis kosztu (opisy kosztów powinny dobrze odzwierciedlać zdarzenie gospodarcze, co oznacza, że przepisanie treści faktury nie zawsze spełnia ten warunek),

- niewłaściwa data kosztu (program automatycznie rozlicza podatki we właściwych datach - o ile użytkownik poda właściwe daty),

- rozliczenie kosztów, które nie dają takiego prawa (np. koszty reprezentacji, wydatki o charakterze osobistym),

- błędnie wystawiona faktura przychodowa (program księgowy automatycznie przenosi dane z faktury przychodowej do KPiR - jeśli faktura wystawiona jest błędnie, to błąd  automatycznie trafi do KPiR),

- nieuwzględnienie niektórych przychodów (np. nieodpłatnych świadczeń, sprzedaży majątku firmowego).

Błędy te mają konsekwencje związane po pierwsze z tym, że zapisy w księdze są niewłaściwe (księga jest nierzetelna lub wadliwa), a po drugie z tym, że przedsiębiorca płaci niewłaściwą kwotę podatku. Dzieje się tak dlatego, że zapisy w KPiR są podstawą do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy.


Poprawienie błędu w KPiR prowadzonej w programie komputerowym jest proste


Po stwierdzeniu błędu w KPiR, niezależnie od tego czy ma on wpływ na kwotę podatku, należy możliwie szybko poprawić zapis w księdze. W jaki sposób tego dokonać? Oczywiście, konkretne czynności zależą od rodzaju programu do KPiR, z którego przedsiębiorca korzysta. Zapewne jednak w każdym z nich można:

- Dokonać edycji błędnie wprowadzonego kosztu, tzn. zmienić opis, datę, kwotę, itp.

- Dokonać edycji błędnie wystawionej faktury (jeśli nie została jeszcze wysłana do klienta) lub wystawić fakturę korygującą (jeśli błędna faktura została wysłana do klienta).

- Dokonać edycji przychodu wprowadzonego dowodem wewnętrznym i ponownie wydrukować DW (dotyczy np. różnic kursowych, nieodpłatnego świadczenia).

- Ponownie wygenerować KPiR, wydrukować i zamienić z wydrukiem, który zawiera błąd.

Te czynności wystarczą, aby KPiR stała się ponownie rzetelna i niewadliwa. Oczywiście, niezbędne czynności mogą się na tym nie kończyć. Jak zostało wspomniane powyżej, błąd w KPiR może powodować, że kwota zapłaconego podatku dochodowego jest niewłaściwa. Pod tym względem możemy wyróżnić sytuacje, w których zapłacony podatek jest zbyt niski lub zbyt wysoki.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Taka sytuacja nie stanowi jednak problemu, gdy termin zapłaty zaliczki jeszcze nie minął. Terminem tym jest 20 dzień miesiąca przypadającego po rozliczanym okresie (miesiącu lub kwartale). Wówczas należy dokonać opisane powyżej czynności zmierzające do poprawienia błędu, ponownie wydrukować KPiR i zapłacić właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy.

Jeśli jednak termin zapłaty zaliczki minął, sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana. Należy ją inaczej rozpatrywać w zależności od tego, czy podatku zapłacono zbyt mało, czy zbyt dużo.


Błędy zaniżające kwotę podatku


Najpoważniejszy problem pojawia się wtedy, gdy błąd w KPiR zaniża kwotę podatku, tzn. obliczona zaliczka jest niższa, niż powinna być, a termin zapłaty minął. W jego efekcie mamy do czynienia z zaległością podatkową, która może skutkować koniecznością zapłacenia odsetek wraz z brakującą kwotą.

Wówczas podatnik powinien nie tylko możliwie szybko wpłacić zaległą kwotę, ale także obliczyć i zapłacić odsetki wynikające z zaległości. Ich wysokość zależy od kwoty, liczby dni zwłoki oraz obowiązującej stawki odsetek od zaległości podatkowych. Odsetki liczy się od dnia w którym upływał termin zapłaty (np. 20 dzień miesiąca), do dnia w którym dokonano zapłaty. Ponieważ jednak stawki odsetek często się zmieniają, aby je obliczyć najlepiej skorzystać z kalkulatorów odsetek. Zawierają one aktualne stawki odsetek dla danego miesiąca i roku. W przypadku, gdy kwota odsetek nie przekracza 6,60 zł, podatnik jest zwolniony z obowiązku zapłaty.

Przelew na zaległą kwotę powiększony o odsetki należy opisać tak samo, jak przelew za okres, którego dotyczy.

Dodatkowy obowiązek pojawia się wówczas, gdy fakt zaniżenia kwoty podatku został wykryty po złożeniu zeznania rocznego. Odkrycie pomyłki w KPiR może oznaczać, że kwota podatku za rozliczony rok podatkowy jest błędna. Wówczas, poza uregulowaniem zaległości wraz z odsetkami, należy złożyć w urzędzie skarbowym korektę deklaracji rocznej.

Przychód z organizacji koncertu w pkpir


Błędy zawyżające kwotę podatku


Odwrotna sytuacja sytuacja pojawia się wówczas, gdy w wyniku błędu przedsiębiorca zapłacił więcej podatku, niż musiał. Dzieje się tak np. wówczas, gdy przez pomyłkę rozliczone zostały zbyt wysokie przychody lub zbyt niskie koszty, a także, gdy przedsiębiorca w ogóle nie rozliczył danego kosztu. Co wówczas zrobić?

W przypadku zapłaty zbyt wysokiej kwoty podatku w wyniku błędu w KPiR wyjść jest kilka i można je podzielić na następujące sytuacje:

1. Brakujący koszt można ująć w bieżącym okresie lub 31 grudnia, jeśli rok podatkowy zakończył się.

2. Jeśli zawyżony przychód wynika z błędnej faktury, przychód można zmniejszyć wystawiając fakturę korygującą w momencie dostrzeżenia błędu.

3. Jeśli zawyżony przychód lub zbyt niskie koszty wynikają z błędu w KPiR, a nie na fakturach, niewłaściwe zapisy można zedytować. W związku z tym zmienią się zapisy w KPiR, więc należy ponownie wydrukować wszystkie te strony KPiR, które się zmieniły. Ponieważ w wyniku tej operacji pojawi się nadpłata podatku, bieżącą zaliczkę można zmniejszyć o jej kwotę.

4. Jeśli rok podatkowy zakończył się i zeznanie roczne zostało złożone, można złożyć jego korektę, aby uzyskać zwrot nadpłaconego podatku.


Co grozi za błędy w KPiR?


Jak wspomniano wcześniej, podstawową konsekwencją błędów w KPiR mogą być odsetki naliczane za każdy dzień opóźnienia w płatności podatku. Przy czym dotyczy to tych błędów, które powodują zaniżenie podatku do zapłaty. A czy są inne konsekwencje?

Rozporządzenie dotyczące zasad prowadzenia KPiR mówi, że księgę należy prowadzić w sposób „rzetelny” i „niewadliwy”. Jednocześnie przepisy przewidują brak konsekwencji dla sytuacji pominięcia przychodów, która nie przekracza 0,5% całości przychodu w roku podatkowym.

Nie zmienia to jednak faktu, że błędy w KPiR mogą zostać potraktowane jak wykroczenia lub nawet przestępstwa. Kodeks karny skarbowy przewiduje kary za:

- nieprowadzenie księgi,

- niezgłoszenie w terminie tego, że inny podmiot prowadzi księgę dla podatnika (np. biuro rachunkowe),

- prowadzenie księgi nierzetelnie,

- prowadzenie księgi wadliwie.

Czyny mniejszej wagi mogą one zostać potraktowane jako wykroczenia, z czym wiążą się niższe kary (np. w postaci mandatu), niż dla przestępstw podatkowych. W przypadku większych błędów, przy wysyłaniu korekty do urzędy skarbowego można dołączyć pismo stanowiące tzw. czynny żal, co w wielu wypadkach pozwala na złagodzenie  kary lub wręcz całkowite uniknięcie odpowiedzialności karnej.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA